Пророцтва як елемент канонічного права; вітхозавітні пророцтва про Месію
Особливою морально-правовою категорією в канонічному праві, притаманною тільки цієї правової галузі, є пророцтва.
Пророцтва – це вираження волі Божої за допомогою богообраних до спеціального служінню людей (пророків).
Пророки – це такі святі люди, які, з натхнення Духа Святого, прорікали, тобто пророкували майбутнє, особливо, про прийдешнє Спасителя світу; сповіщали волю Божу; вчили людей істинної віри і благочестя; творили різні знамення і чудеса.
Канонічно-правове значення пророцтв полягає в тому, що вони вказують визначений понад Богом шлях розвитку людства, надаючи при цьому можливість людям реалізувати свободу своєї волі і прийняти визначений варіант, визначивши своє суб'єктивне місце в ньому, або впливати певним чином на його зміну. Тим самим пророцтва визначали вектор розвитку людського суспільства (насамперед, богообраного єврейського народу) і, відповідно, вказували напрямки розвитку права і державності цього народу.
Пророцтва як категорію канонічного права можна розглядати в п'яти аспектах: 1) як вираження Божественної волі щодо подальшого розвитку людства, тобто Божественно-правову концепцію; 2) як Божественне застереження про негоди і спокусах, які очікують людей в майбутньому, тобто Божественне застереження; 3) як Божественне свідоцтво про релігійно-правові порушення людей (викриття людей в нечестивості, ухилення від істинного шляху) – по суті, це Божественний вирок; 4) як Божественне нагадування людству про шляхи істинному і вказівка способів повернення на цей шлях, тобто Божественні настанови, промислітельна турбота; 5 ) як канонічно-правовий механізм, тобто спосіб релігійно-правового регулювання, здійснюваний безпосередньо Богом.
Виходячи з концепції канонічного права, позбавити людину від нескінченного покарання може тільки Всемогутність Боже, але Всемогутність справедлива. Позбавити людину від гріха, відтворити його міг тільки Творець, тому Він і прийшов на землю. Бог є Викупитель. У Відкупленні проявляється головний для людей промисел Божий. Бог Трійця так полюбив людей, що послав Свого Сина втілитися в Ісусі Христі, постраждат , померти і воскреснути заради спокутування гріхів людських, позбавлення від вічної погибелі і порятунку від влади диявола і прокльони, відплати справедливості.
Відповідно до християнської догматики, по відплати справедливості в гріхах народжене і перебуваємо людство підпадає покаранню, прокльону. Позбавити людей від покарання міг тільки Бог, котрий покохав людство. Але хто відмовляється полюбити Ісуса Христа, той відмовляється полюбити своє викуплення і тому залишається під вічним покаранням. Відкуплення здійснилося по любові і тому всі, хто озлобитися на любов – Ісуса Христа, не приймуть викунлення. Пророцтва виступають важливим елементом канонічного права, його специфічним інструментарієм .
Канонічно-правова норма порятунку людини має, як і норма права, гіпотезу, диспозицію, санкцію, де гіпотеза – це любов до Ісуса Христа і прийняття Його викупної жертви; диспозиція – викуплення гріхів людини добровільним жертвопринесенням Спасителя і відкриття внаслідок цього людині можливості возз'єднатися з Богом; санкція – Божественне відкидання.
Контрольні питання
1. Який перший закон, даний Богом людям при створенні?
2. В чому полягало гріхопадіння?
3. Які наслідки гріхопадіння для людей?
4. Основні етапи історії людства від вигнання з Раю до всесвітнього потопу?
5. Як відбулося розділення людства згідно Біблейської історії?
6. Який спосіб обирає Бог для порятунку підзаконного людства?
7. Основні канонічно-правові аспекти Біблейської історії від обрання Богом Аврама до переселення євреїв до Єгипту?
8. В чому полягає призначення Моїсєя й канонічно-правовий аспект його діяльності?
9. Які норми сучасного права беруть свої витоки у Моїсєєвому Божественному законодавстві?.
10. Який характер май пристрій древнєєврейської держави?
11. Основні етапи історії єврейського народу з моменту завоювання Палестини і до полонення євреїв Римською імперією?
12. Хто було пророки, їх значення для єврейського народу і всього людства?
Тема 4
НОВОЗАВІТНЄ ПРАВО
Мета лекції: з'ясування канонічно-правової сутності християнства, його виникнення та розвитку; вивчення основних норм новозавітного права; придбання знань про вплив новозавітного права на розвиток людства і його позитивного права; з'ясування правового становища християнства в перші три століття нашої ери.
ПЛАН
1. Євангельські свідчення про Ісуса Христа
2. Божественні Християнські Заповіді
3. Апостольські постанови
4. Правове становище християнської церкви в перші три століття нашої ери ; джерела канонічного права донікейської епохи
Література:
1. Лазор Л.І., Лазор В.В. Канонічне право: Підручник / Л.І. Лазор, В.В. Лазор. – Луганськ: Вид-во ТОВ «Віртуальна реальність», 2010. – 568 с.
2. Лубський В.І., Т.Г. Горбаченко, Лубська М.В., Яковенко А.І. Канонічне право /за ред..Лубського В.І. – К.: «Центр учбової літератури», 2012. – 572 с.
3. Біблія. Новий Заповіт.
4. Протоиерей Серафим Слободской. Закон Божий /С. Слободской. – М.: Изд-во Даниловский благовестник», 1995.
5. Суворов Н.С. Учебник церковного права / Под ред. и с предисловием В.А. Томсинова. – М.: Изд-во «Зерцало», 2004.
6. Павлов А.С. Курс церковного права /А.С. Павлов. – СПб.: Изд-во «Лань», 2002. – 384 с.
7. Цыпин В.А. Церковное право:Учебник, 2-е изд. /В.А. Цыпин – М.: Изд-во МФТИ, 1996. – 442 с.
8. Лидия Лазор. Поэма об Иисусе Христе. – Луганск: Изд-во „Лугань”, 1998. – 320 с.
9. Лидия Лазор. Поэма о пути Господнем и Его избранных. – Луганск: Изд-во «Лугань», 1999. – 400 с.
10. Лидия Лазор. Святой Апостол Андрей Первозванный /Л.Лазор. – Луганск: Изд-во „Литература”, 2006. – 302 с.
11. Митрополит Антоний Сурожский. Наблюдайте, как вы слушаете /Антоний Сурожский. – Украинская Православная церковь, Полтавская епархия: Свято-Преображенский Мгарский монастырь, 2007. – 540 с.
12. Великие сокровища мировых религий /авт.-сост.Е.Владимирова. – М.: «Эскмо», 2010. – 512с.
13. Неопознанный мир веры /М.Г. Жукова. – М.: Изд-во Сретенского монастыря, 2010. – 448с.
14. Лазор Л.И. Пути милосердия /Л.И. Лазор. – Луганск: Изд-во «Литература», 2012. – 448 с.
15. Львова О.Л. Вплив християнських мислителів на розвиток природно-правової ідеї та її відображення в Конституції України /О.Л. Львова //Правова держава. Випуск 22. – К.: Ін-т держави і права ім.В.М. Корецького НАН України, 2011. – С.156-163.
Дата добавления: 2016-03-15; просмотров: 776;