ТРАГЕДІЯ ТА НАДІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У XX ст.
5.5.1. Україна в боротьбі за національну самостійність. Духовний опір чужому пануванню, який розгорнувся в Україні ще у XIX ст. і був від початку локалізований винятково у сфері культури, спричинився у XX ст. до здобуття Україною незалежності і створення національної державності. Водночас XX ст. можна визначити не тільки як небувалу ще перспективу великого національного відродження, але й як годину глобальної трагедії України та її культури.
Початок XX ст. ознаменувався зростанням хвилі національного піднесення, прагненням політичної й духовної свободи. Ця хвиля українського ренесансу породжує у певний момент і державну самостійність, і свободу релігійного самовизначення, і нечувано результативний літературно-митецький пошук. Хоча цей злет тривав недовго й був зруйнований більшовицькою експансією, він наче висвітлив потенційне майбутнє України, Початок нового століття став своєрідним алгоритмом глобальних подій, що розгорнулися згодом.
Наприклад, у Першій державній думі, скликаній в царській Роси-1906 р,, виникає Українська парламентська громада під проводом М. Грушевського. Програмою цього угруповання було здобуття української автономії.
7 (20) листопада 1917 р. національно-патріотична громадськість проголосила Українську народну республіку (рис. 5.5.1) під керівництвом Центральної ради, яку очолив видатний вчений та культуролог Михайло Грушевський. Прагнучи дати селянам землю, забезпечити розвиток виробництва й підняти рівень духовного життя, нова влада була, однак,
5.5.1. ДерДержавний герб та печатка УНР |
зв'язана діями російського більшовизму.
Більшовики, що захопили владу у Росії, не були від початку впевнені у своїх можливостях і, під гаслом «самовизначення націй», мусили дати волю, скажімо, Польщі та Фінляндії. Але коли спробувала стати на власні ноги Україна, — що означало, як відверто зізнавалися більшовицькі лідери, втрату «житниці», — до краю терміново ввели комуністичні війська.
Вже 9—10 (22—23) грудня того ж 1917 р., не маючи підтримки в українських масах, інтервенти проголосили встановлення радянської влади у прикордонному, здавна зрусифікованому Харкові, й, спираючись значною мірою на російське пролетарське населення прилеглого Донбасу, розгорнули воєнний наступ ііроти незалежної української держави.
Оповитий ореолом героїки, та жертовності подвиг юнаків, що полягли за незалежність України у нерівному бою під Кругами 15 [28] січня 1918 р.
Подальше розгортання подій свідчило про неусталеність ситуації. Спроби зберегти національну самостійність під проводом Центральної ради, згодом — уряду гетьмана П. Скоропадського, іде пізніше — створеної 14 листопада 1918 р. Директорії під керівництвом С. Петлюри» спиралися на ініціативу свідомих українців, які Директорію підтримували масово й щиро. Проте стихія громадянської війни, засилля окрім більшовицьких загонів на території України ще й інших чужоземних (білогвардійських і німецьких, а згодом і польських) військ спричинили зростання анархії та бандитизму, яким українська влада не завжди у силі була протистояти. В цих умовах могли взяти гору лише найбільш одчайдушні й зухвалі угруповання, які не керувалися звичними нормами моралі. Такою силою й були більшовики, які запанували в Україні з 20-х років XX ст.
Західна Україна так само виявила всенародний порив до національної незалежності та прагнення до возз'єднання з іншими українськими землями (проголошення 1918 р. Західноукраїнської народної республіки).
Але Східна Україна залишилася під владою російського більшовизму, а Західна — з розпадом Австро-Угорської монархії — під владою Польщі. Румунські окупанти захопили українську частину Буковини й частково Бесарабії.
Пізніше, під гнітом тоталітарного режиму, особливо ж у часи сталінського терору, Східна Україна переживала катастрофічні часи. Більшовицька влада бачила в Україні нескорену й свідомо орієнтовану на західні моделі життя провінцію, яка була джерелом постійних проблем. Голодомор 30-х рр. був спробою «радикального вирішення українського питання» шляхом геноциду або принаймні знищення працьовитого й самостійного українського господаря, оголошеного «куркулем»: після страшних уроків голодомору народ мав би перетворитися на тупих та деморалізованих кріпаків, які 6 годували Радянський Союз. Українській культурі також було завдано страшних і непоправних ударів.
Достатньо навести такі два приклади: близько 70% пам'яток старовинної архітектури Києва було висаджено у повітря; коли ж потрібно було написати шкільний підручник з української літератури, то не знайшлося жодного науковця-українця для цієї справи: всіх українських літературознавців було репресовано.
Непередбачувано трагічні наслідки мало приєднання до більшовицької держави західноукраїнських земель після захоплення території Польщі німецькими фашистами та поділу сфер впливу між Гітлером і Сталіним. Перед тим західноукраїнське населення прийняло було Червону армію з усією щирістю, доки не запрацював людиноненависницький механізм сталінських репресій.
Подальші трагічні сторінки української історії були ще менш сприятливими для розвою культури. Україна стала кривавим полем, основним полігоном великої політичної гри; західне суспільство попустило фашизацію Німеччини у надії створити захисний вал проти експансії міжнародних комуністичних сил, які розташувалися у Москві. Під хвилею гітлерівської окупації українці не одразу самовизначилися: від початку дехто сприймав (і не без ентузіазму) німецький фашизм як звільнення від більшовизму. Та врешті-решт національно-визвольний рух в Україні змушений був боротися на два фронти — проти більшовиків і фашистів водночас. Закінчилося це перемогою над гітлеризмом та утвердженням комуністичного режиму по всій Україні. Одним з парадоксів історії є те, що вперше від часів київської державності всі українські землі злучилися, хоча й не набули, звичайно, самостійності.
Під владою комуністичного тоталітарного режиму, який прагнув цілком стерти національні особливості, а у майбутньому знищити національні мови, звичайно ж, усе, що свідчило про багатство української духовної спадщини, або прагнення до самостійності нещадно переслідувалося. Висунуто було ідею «нерозривної єдності» трьох східнослов'янських народів — росіян, українців і білорусів, які мали стати стрижнем комуністичного експерименту денаціоналізації. В цих умовах українська культура знову зазнала численних і непоправних втрат. Зокрема оголошено було «спільним» духовне надбання Київської Русі, відповідно чимало основоположних українських пам'яток культури вивозиться до російських музеїв.
Населення України, попри безпрецедентний розмах «промивання мізків* і розкручування гігантських маховиків комуністичної пропаганди зажадало незалежності як умови виживання краю. У 1989 р, виникає Народний рух України, завдяки бурхливій діяльності якого 16 липня 1990 р. було прийнято Декларацію про державний суверенітет. У серпні 1991 р. Верховна Рада України проголосила Акт про незалежність країни. На референдумі 1 грудня 1991 р. за незалежну національну державу проголосувало понад 90%.
У сучасній Україні поступово стверджуються принципи правової держави:
перестало діяти чимало старих законів, які обмежували права особистості; зокрема відмінено (відповідно до моральних норм цивілізованих суспільств) смертну кару. 28 червня 1996 р. була прийнята нова Конституція України. Найбільшим, можливо, завоюванням української демократії можна назвати прийняття закону про те, що можна й чого не можна чинити державі (або певним її структурам). З грудня 1991 р. в Україні запроваджується новий інститут влади — президентське правління.
З розпадом СРСР пов'язане не тільки здобуття незалежності, нове піднесення національної свідомості й культуротворчого імпульсу, але й численні труднощі нинішнього періоду, періоду становлення нової спільноти, пошуку нових культурних перспектив.
5.5.2. Наука й освіта в Україні у XX ст. Ще у 1895 р. було сформульовано — як підсумок багатовікової боротьби за визволення — ідею політичної самостійності України. Характерно, що боротьба за цю самостійність розпочалася саме у сфері культури.
В останні роки перебування під владою Російської та Австро-У горської імперій розвиток науки та освіти на українських землях мав виразне культурологічне спрямування. 1903 р. у Львові було відкрито музичний інститут. У період революційних подій у Росії 1905 р. українське студентство розпочало боротьбу за включення до програм університетів українознавчих дисциплін; як наслідок, у Харківському та Одеському університетах стали читати курс з української мови. 1913 р. на базі Київської музичної школи відкрито консерваторію.
Зміни в житті України в момент першої спроби будівництва української держави, виявилися, в першу чергу, у створенні національної освіти. Вже у березні 1917 р. було відкрито українську гімназію у Києві, незабаром після цього — університет у Катеринославі, консерваторію у Харкові, сільськогосподарський інститут в Одесі. У жовтні 1917 р. починає свою роботу Український народний університет у Києві, Український вчительський інститут у Житомирі, відкривається Науково-педагогічна академія.
У березні 1917 р. виходить розпорядження уряду про навчання українською мовою у початковій школі. Того ж 1917 р. Перший всеукраїнський з'їзд педагогів висловлюється за українізацію освіти та введення як обов'язкових дисциплін, що висвітлювали історію та культуру України.
Далі відбуваються урочисте відкриття в Києві Українського народного університету, Педагогічної академії, Академії мистецтв. Влітку 1918 р. розпочала роботу комісія зі створення проекту Української академії під керівництвом тодішнього міністра освіти М. Василенка. У вересні проект був затверджений. В організації Академії сприяли такі вчені, як В. Вернадський (перший президент), М. Петров, С. Єфремов і ін. У складі Академії в різний час працювали Д. Граве, М. Крилов, Д.Заблоцький, Н. Перетц й ін. Академія стала центром розвитку науки, культури та мистецтва.
З наукою та освітою тісно пов'язано і відродження видавничої справи. За 10 післяреволюційних років українських періодичних видань вийшло більше, ніж за попередні 1 ЗО років.
Цього розвою вже не можна було задушити навіть після перемоги більшовиків. Слід також визнати, що демократичні принципи більшовицької доктрини спрацювали на користь народові України принаймні в одному: у східній Україні, як загалом у Радянському Союзі, було ліквідовано тяжку спадщину царату — масову неписьменність, причому заборонити навчання українською мовою після всього, що відбулося, ніхто вже не наважився. Проте не слід бачити в цьому вияв якогось особливого піклування про народ. Більшовики мали намір маніпулювати масами через друковане слово, і початкова освіта народу, звичайно, відповідала їхнім інтересам. Це було необхідно ще й тому, що ідея обов'язкового
масового початкового навчання стверджувалася у всьому світі як норма цивілізованості. Отож, постанова Раднаркому зобов'язувала все населення України віком від 8 до 50 років вчитися. З 1924 р. запроваджено обов'язкове чотирирічне навчання.
Характерно, що в Західній Україні цієї пори спрямованість освіти була кардинально іншою — наприклад, у 1928 р. митрополит Андрей Шептицький заснував у Львові Греко-католицьку богословську академію з двома факультетами: теологічним і філософським.
З утвердженням тоталітаризму примус стає основним стрижнем життя, в тому числі й науково-педагогічного. Спроби створити нову педагогіку (А. Макаренко), яка базувалася на пригніченні індивідуального начала, призвели до втрат гуманітарних цінностей й однозначного пристосування особистості до вимог режиму, В 1950 — 1970 рр. вирізнялася педагогічна система В. Сухомлинського, зорієнтована на приділення більшої уваги внутрішньому світу дитини.
Створення науково-дослідних структур, формування академічної та вузівської науки фінансувалися державою згідно з практичними господарськими і мілітарними цілями, У науці посідають керівні ролі «партійні ідеологи»; горезвісна заборона як «буржуазних наук» генетики та кібернетики надовго визначила відставання СРСР від світового науково-культурного рівня. Будь-якого роду нищівні «постанови» партійної влади й перманентне «проробляння» науково-освітянського загалу тримали вченого й педагога, усіх діячів культури в постійній напрузі й непевності.
Незважаючи на ці труднощі, наука та освіта не припинили свого розвитку. Наприклад, у Харкові у 30-х роках було проведено низку досліджень з фізики твердого тіла, здійснено розщеплення ядра атома літію, створено прискорювач елементарних частин і радіолокатор. У роки Другої світової війни Інститут електрозварювання під керівництвом Є. Патона розробив механізм автоматичного електрозварювання, що прискорило випуск воєнної техніки; після війни було проведено низку досліджень у сфері металургії та використання газу тощо.
Наука й освіта в радянській Україні розвивалися в умовах централізованого державного планування. Відповідно до комуністичної доктрини, перш за все, приділялася увага розвитку матеріального виробництва та воєнної промисловості; згодом ще й, космічної галузі. Пріоритетними вважали у цей час фізико-математичні та інші природознавчі дисципліни, інженерні спеціальності. Гасла типу «сталінський план переробки природи» в поєднанні з малокомпетентним, але всевладним адміністративно-бюрократичним ентузіазмом призводили на практиці до хижацького винищення природних ресурсів краю, руйнації екологічного середовища. Неповоротка й архаїчна система тотального бюрократично-репресивного контролю спричинює явища занепаду, стагнації, відставання від західної науки й техніки.
Спостерігається також розрив між прогресом наукової думки та реальним рівнем розвитку інженерної культури, що призвів до Чорнобильської катастрофи, одного з найпотужніших чинників деморалізації радянського суспільства.
Натомість у сфері гуманітарних знань протягом багатьох десятиліть спостерігаються безнадійні провінціалізм і відсталість від світового рівня, створення штучних цінностей: над усім панує так звана марксистсько-ленінська філософія,
неодогматична система, яка базується на схоластичному цитуванні творів «класиків» марксизму-ленінізму. Цю «філософію» сприймали як ідеологічну «наднг-уку», а фактично — Ті роль зводилася до функції ідеологічного наглядача за науковою думкою. Беззастережно фальсифікувалися, зокрема, філософсько-політичк;
погляди українських духовних поводирів — Шевченка, франка, Лесі Українки-та інших, яким призначалася роль «револю ційно-демократичних» попередника:
більшовизму. Лише після падіння сталінізму й заміни його більш ліберальною системою гуманітаріям поступово вдається відновити справедливість у трактуванні поглядів українських демократів.
Проте аж до набуття незалежності в Україні вівся планомірний наступ нї. позиції української мови, фальсифікувалися національні начала культури, переслідувалися й репресувалися борці з русифікацією (І, Дзюба, І. Драч, В. Сіу;
Ірина та Ігор Калинці, І. Світличний та ін.).
Світовою славою користувалися у XX ст. українські медики М. Амосов тг. О. Богомолець, видатний фахівець у галузі технічних наук Є. Патон та ін.
Новий етап розвитку вітчизняної науки та освіти пов'язаний із відродженням державної незалежності України. Міністерство освіти України розробив національну освітню програму «Україна XXI сторіччя», спрямовану на координацію зусиль сучасної освіти, науки та культури. Згідно із Законом про освіта (1991) розвиваються нові типи навчальних закладів; гімназії, ліцеї, коледжі-У вищій освіті здійснюється перехід на триступеневу підготовку: бакалавр, спеціаліст, магістр. Починають з'являтися перші приватні вузи. Проводиться також відповідно до світових орієнтирів послідовна гуманізація науки та освіти, Зокрема забезпечено права на освіту рідною мовою різних національних меншин України, в першу чергу, численної спільноти росіян у східних областях.
Незважаючи на нинішні труднощі, зокрема відчутний недолік державного фінансування, наука та освіта в Україні безумовно розвиваються в напрямі адаптації до сучасних світових, зокрема європейських норм.
5.5.3. Церковне життя і духовно-релігійний пошук українського суспільства у XX ст. Українські релігійні конфесії пережили у XX ст. смугу масових гонінь, нечуваних від епохи раннього християнства: у прагненні «переробити природу людини» комуністичні експериментатори мали надію виховати суспільство, позбавлене релігійної свідомості. Пережила люті гоніння, в першу чергу, панівна у суспільстві християнська церковна культура, яку було зведене до стану «церкви мовчання». Державою було вилучено силу-силенну церковних культурно-мистецьких цінностей; найкращі храми пристосували під музеї, більш прості — під клуби, склади та комори, У пресі наводилися дані, що кожен другий православний священик був співробітником КДБ.
Створення Української автокефальної церкви в період набуття незалежності 1918 р. було продиктоване прагненням очиститися від казенної, зрощене:
з самодержавством, російської церковної звичаєвості. Тому, як би там не ставилися до процесу адміністративного подрібнення православ'я, слід визнати це?-процес, по-перше, виявом жаги духовного очищення, а, по-друге, таким, и;г відповідає інтересам України. Українська автокефальна церква розвивалась у важких умовах. На початку XX ст. на території краю її знищили більшовика в період Другої світової війни її, що прагнула бути разом з народом у годиїг лихоліття, визначили як поплічницю окупантів. НайвиднІші її предстоятелі, зокрема
патріарх Мстислав (Скрипник) та митрополит їларіон (Огієнко), змушені були провести життя у вигнанні. Поновлення української автокефалії сьогодні ускладнюється розбратом ієрархів, боротьбою між особистостями, функціонуванням все ще доволі потужного корпусу вірних Московського патріархату, які не сприймають новації, що Їх диктує час, в першу чергу, такі, як запровадження української мови у богослужінні. Проте спостерігається й значна активізація автокефального напряму, зокрема прагнення піднести науково-освітній рівень кліру, характерним явищем є відновлення діяльності православного теологічного факультету (нині теологічного відділення філософсько-теологічного факультету) у Чернівецькому університеті.
Греко-католицька церква як виразник духовних прагнень західних українців була силоміць знищена після Другої світової війни й відродилася лише з розпадом Радянського Союзу. Вона впевнено набирає сил, поступово поширює свій вплив і на східні області. Греко-католицька громада серйозно ставиться до проблем молоді, до впровадження християнської етики; широко працює з різними верствами, населення, прагне підтримувати християнське мистецтво, запроваджує недільні школи.
Долаючи міжконфесійні чвари, духовенство автокефальної та уніатської конфесій часом іде на спільні богослужіння, інші форми співпраці. Є прихильники ідеї об'єднання цих двох гілок східного обряду в єдину українську церкву, яка була б однаково відкрита для плідної співпраці як з православним Сходом, так і з Римо-католицькою церквою.
Складні випробування в епоху гонінь на релігію пройшов також український протестантизм, який сьогодні широко використовує можливості відправи власного культу та катехизації, зокрема, через засоби масової інформації; він відіграє помітну роль у впровадженні основ протестантської етики до свідомості суспільства, у сфері благочинності тощо. Кількість протестантів сьогодні в Україні постійно зростає.
Однак у сфері релігійно-духовного життя України спостерігаються й принципово нові явища. Збільшується кількість екзотичних сект, в тому числі й агресивно-тоталітарного характеру (пригадаймо бурхливу діяльність «Білого братства» на чолі з Марією Цвігун, вона ж «Марія Деві Христос», яке врешті-решт увійшло у конфлікт з законом).
Зростає й рух неоязичництва, зокрема у формі РУНвіри (Рідної Української Народної Віри), який користується певною популярністю в колах літературно-художньої інтелігенції, особливо ж в аспекті пошуку національних витоків духу. Негативно трактується така обставина, як «чужі», юдейсько-візантійські корені християнства. Водночас для представників такого погляду властиве бажання створити нову міфо-релігійну систему, що, як вони сподіваються, матиме планетарне значення.
Підноситься й теософський рух, який живиться переважно за рахунок самоосвіти його адептів, зазвичай дещо безсистемної. У ньому еклектично поєднуються найрізноманітніші духовні впливи, з тяжінням до індійського окультизму.
В освічених верствах, в першу чергу серед науковців, утримує свої позиції атеїзм, здебільшого традиційного «матеріалістичного» ґатунку.
Здається достатньо типовою ситуація, яка змальовується в одній нинішній чернівецькій газеті. Буковина віддавна був православним краєм. Тепер релігійне
життя цієї області являє таку (хоча й неповну, як на наш погляд) картину:
домінує Українська православна церква Московського патріархату — 386 громад; баптисти налічують 145 громад; Українська православна церква Київського патріархату має 122 громади. Число православних недільних шкіл зменшилося з 99 до 35; кількість протестантських недільних шкіл зростає. Буддійська релігійна громада ще не виробила власного статуту, отож поки Й не реєструється. З'явилася й громада мусульман у кількості 20 осіб. Як пише автор статті, «міграція християн із традиційних церков у протестантські фіксується постійно, а зворотного процесу ще не спостерігали»; «-..молодь і справді починає відходити од «віри батьків». І часом не лише від традиційної церкви, а й взагалі від християнства» то.
Але загалом грандіозний провал політики примусового насадження атеїзму в радянські часи стає дедалі очевиднішим.
В Україні діє Закон про свободу совісті й право сповідування чи не сповідування будь-якої релігії; школу відокремлено від церкви. Проте вивчення релігій у всій різноманітності Її проявів стає нагальним завданням освіти — особливо ж в епоху поширення різноманітних псевдорелігій.
5.5.4. Українська, література та мистецтво у XX ст. Підйом національної культури в сучасну епоху пояснюється розвитком вільної літератури та публіцистичної думки. Характерно, що В. Ленін, плануючи приборкати «буржуазний» плюралізм, не робив різниці між художньою літературою та публіцистикою (стаття '«Партійна організація та партійна література»,, 1905 р.)- Публіцистичність, громадянська заангажованість залишаються (зі зрозумілих причин) типовими рисами української літератури та мистецтва XX ст.
Водночас на творчість українських літераторів початку XX ст. помітно вплинув європейський і частково російський модернізм з його претензіями на «чисте мистецтво». Цей вплив поєднувався часом з пієтетом до лівих політичних ідей, на які тоді багато хто мав надію й на Заході. Власне, «лівий» політичний нахил сприймався тоді, як один з виявів авангардистської естетики, що закликала відмовитися від культурної спадщини. Період 20-х років є одним з найцікавіших в історії українського художнього слова, що пояснюється звільненням від віковічних пут, розкріпаченням поетичної особистості.
Особливо помітно це у творчості видатного поета, перекладача і театрознавця Миколи Вороного. Він одним із перших увів до української лірики тему міста та інші модерністські мотиви європейської поезії. Приятелюючи за часів навчання у Львові з І. Франком, М. Вороний перейнявся деякими його естетичними поглядами. У збірці «З-над хмар і долин» (1903) та інших творах М. Вороного поетична натхненність протистоїть буденності, вірші пронизані настроями смутку і роздумами про недосконалість світу. Він пориває з «громадянськими» мотивами, які панували у ліриці другої половини XIX ст. і перетворилися на фальшивий трафарет. Крім значного внеску, зробленого М, Вороним в українську поезію, він також був одним із засновників Національного театру, керівником Українських вищих драматичних курсів.
Українська поезія післяреволюційної пори була пронизана романтичними настроями. Виходять поетичні збірки «Заспів» В. Чумака, «Червона зима» В. Сосюри, «Мої коломийки» І. Кулика. Помітне місце в літературі посідає В. Еллан" Блакитний, керівник угруповання «Гарт», автор прокомуністичної збірки «Удари молота і серця».
Водночас для молодої української літератури характерний пошук культурності, віднайдення традиції.
Видатним теоретиком національно-культурного відродження був поет М. Хвильовий, який наголошував, що тільки професіоналізм може піднести українську культуру на європейський і світовий рівень: зокрема Хвильовий підносить «нестаріючу фаустівську душу» людини Заходу. Полемізуючи з цього питання з русифікаторами українського слова як фактичний керівник Вільної академії пролетарської літератури (ВАПЛІТЕ), він одразу ж накликав на себе звинувачення у націоналізмі. Значну роль у розвитку української літератури відіграли його статті «Камо грядеши?» (1925) і «Думки проти течії» (1926). Поезія Хвильового сповнена драматизму Й гострого відчуття сучасності.
Пробували оберегти культуру й літературну традицію неокласики, широко запроваджуючи ті класицистичні принципи, що їх свого часу «недобрала» через відомі причини українська література. В оригінальних поезіях і численних перекладах з класичних та живих європейських мов М. Рильського, М, Зерова та інших вимальовується світ європейських цінностей, які митці прагнуть насадити у своїй розбурханій вітчизні. Їхня творчість не позбавлена іронії, бо автори прекрасно відчувають свою незначну впливовість. Але стоїчна приналежність до «табору культури» робить 'їхню спадщину цінним митецьким надбанням.
Ось жартівлива рецензія М. Зерова на вірші колеги під назвою «Присвята Мих. їв. Рудницькому», сповнена, проте, стильової тонкості:
Ні, друже, не маю я вдачі педанта...
Я все проковтнув би, як мій крокодиль, —
Нового Бєрлена і давнього Аанта,
ї оцет сатири, і цукор ідиль.
Би знаєте: наша троїста Антанта
Приймає усякий закінчений стиль.
А Каша поезія — птах Аоенгріна, Українське сало й японський комфорт, ї метрика Баша — страшна мішанина, — Спливають в один гармонійний акорд, Чарує енергія Каша невпинна. ї навіть сілябіки лютий імпорт.
Неосимволісти Д. Загул, Є. Плужник, В. Мисик прагнули, навпаки, почути музику революційної епохи. Видатною постаттю стає Павло Тичина, який після виходу збірки «Сонячні кларнети» отримав славу національного поета.
Тичина прагне зробити українську мову відкритою найсучаснішим експериментам — його суб'єктивно-розкріпачені образи («мов золото поколото, тече-бринить ріка, мов музика») являли новий рівень розвитку українського поетичного слова. Водночас П. Тичина продемонстрував у вірші «Ходить Фауст...» глибоку недовіру до західного менталітету, який, на його погляд, виродився у «смішечки і брехеньки».
Нечисленними виявилися українські панфутуристи (Гео Шкурупій, М. Ба-жан, Ю. ЯновськиЙ) і маловпливовою їх творчість. Подібно до російських футуристів, вони сприймали революцію як оновлення світу. Проте здобутки їх нерівнозначні. Гео Шкурупій, наприклад, залишився в пам'яті читачів як скандальний оспівувач... воші. Ю. ЯновськиЙ оспівав революцію у романі «Вершники», акцентуючи увагу на муках народження нового світу й красі комуністичного ідеалу («троянда-революція»). Визначним поетом-ліриком стане в майбутньому М. Бажан, віддавши проте щедру данину й оспівуванню соціалістичних звершень.
У Західній Україні серед поетів-модерністів виділяється творчість Богдана-Ігоря Антонича і його збірки «Три перстні», «Книга Лева» та ін. У пошуку світової гармонії він оперує образами космічного плану, прагнучи виразити у своїх тонкозвучних віршах таємний зв'язок між людиною та світом.
Розвивався на теренах еміграції яскравий талант Є. Маланюка, що органічно адаптує в своїй творчості ідеї та образи західної культури. Привертає увагу його тяжіння-до розкриття суті західноєвропейської, «фаустівської» душі, що прагне пізнання та влади над буттям:
Готична ніч. На небі, як у книзі,
Механіка виконує закон.
Холодний місяць — лисий метафізик —
Обчислює народження і скон.
Прислухайся: оцей нічний Елізій
Зітхає глибинами темних лон —
Симфонія, а не прозорий сон,
Замерзлий в нерухомій, синій кризі.
Ударами припливів і відпливів
Здіймає груди бічний океан
І в скелі б'є. Ї космос, як пеон,
Гримить в безкрай...
Ні, ще ніхто не вивів
Тієї формули. І марно в безліч сфер
Крильми кігтястими ширяє Люцифер.
Відразу після революції, у 1918—1921 роках, виникає чимало літературних об'єднань («Гарт», Вапліте та ін.), друкуються різні художні збірники й альманахи: «Мистецтво», «Літературно-критичний альманах», «Гроно», «Червоний, вінок», «Шляхи мистецтва».
З утвердженням у СРСР після розгрому вільних літературно-митецьких угруповань єдиної та обов'язкової програми соціалістичного реалізму, яка мала не;
меті «перекувати» традиційну людину в дусі комуністичного ідеалу, надовго
встановлюється царство сірятини й одноманітності. Репресовано М. Вороного, М. Хвильового, М. Зерова, Д. Загула та чимало інших літераторів. Присвячують себе академічним заняттям М. Рильський та П. Тичина. Активно стверджуються фігури на зразок О. Корнійчука, які вміють влучно знайти «струмінь» кон'юнктури.
Найбільш талановиті письменники молодшої генерації — Олесь Гончар, А. Малишко, М. Стельмах та інші шукають нового національного духовного грунту.
Широке визнання отримав роман О. Гончара «Собор» (1968). Письменник, змалювавши занедбаний собор козацької доби як символ сучасного морального зубожіння, одним із перших у радянській літературі торкнувся питань збереження духовної спадщини народу; це викликало хвилю критики з боку офіціозу.
Серед досягнень української літератури — творчість «шістдесятників» Д. Павличка, М. Вінграновського, Є. Гуцала, І. Драча, В. Симоненка й ін. Вирізняється талант Ліни Костенко, донині плідний, чиє поетичне слово сповнене особливої тверезості й гіркоти. Ось «портрет сучасника», що належить її перу.
А я — ніщо. Одоробло. Опудало власних городів, Я — посміховисько людське, бидло поміж народів.
(Давидові псалми)
Саме така щирість і праведний гнів були властиві для передового українського слова останніх років існування Радянського Союзу. Але воно нещадно переслідувалося. Жертовною фігурою став, наприклад, репресований, незадовго до здобуття незалежності талановитий поет Василь Стус.
Образотворче мистецтво в Україні XX ст., попри усі утиски епохи тоталітаризму, виглядає достойним внеском до світової культури. Тут широко представлений стиль модерн (рис. 5.5.2). Прикладом його в архітектурі може бути Бесарабський критий ринок у Києві (1910, архітектор Г. Гай). Прикметним і оригінальним зразком цього стилю є Будинок з химерами у Києві (1902— 1903, архітектор В. Городецький). Особливо ж масово цей стиль представлено у західних областях України. У рамках напряму модерн на початку XX ст. виникає національно-романтгечна течія в архітектурі, орієнтована на монументалізацію, широке використання орнаменту (В. Кричевський та І. Ливінський). «Український модерн» поширюється і в Східній Україні (Будинок Полтавського земства).
За радянської влади інтенсивно «реконструювалися» українські міста, створювалися нові духовні орієнтири. Ми вже згадували про масове нищення пам'яток Києва за більшовиків; відбувалося подібне й в інших містах.
Якщо навіть старовинна архітектура й не зносилася, то старанно нівечився весь прилеглий ансамбль, як це було, наприклад, у Житомирі, де образ міського центру створювався за рахунок величної домінації православного собору та кількох римо-католицьких костьолів; сьогодні вони безнадійно загороджені й закриті з усіх боків сірими, невиразними багатоповерховими будівлями радянської пори.
5.5.2. Будинок у Києві в стилі модерн
Проте спочатку радянські архітектори досить невимушене використовували старовинні західноєвропейські та українські національні традиції в дусі еклектизму та модерну; наприклад, українське бароко позначилося в архітектурі Сільско-господарської академії у Києві (1923—1930рр.,архітектор Д. Дяченко).
Однак спочатку архітектурна Й митецька політика Радянської влади намагалася спиратися, перш за все, на футуристичну програму. Прикладом надій на нові монументальні рішення є використання сухота й раціонального стилю конструктивізму у створенні величезного за розмірами ансамблю площі ім. Дзержинського у Харкові (рис. 5.5.3), тимчасово «новій» столиці України (1925— 1935 рр., архітектори С. Серафімов та ін.).
Однак конструктивізм виявився занадто «бідним» і нова комуністична еліта відчула, що в очах пересічної маси нові будівлі не дають належних результатів і явно поступаються в імпозантності старовинним кварталам. Конструктивізм було засуджено як «буржуазний» напрям в архітектурі; особливо ж наголошувалося на його «буденності», «несвятковості». Замішана на карнавальній свідомості нова естетика соціалістичного реалізму прагнула «ренесансної» пишноти; ідеалом сталінської епохи стає «місто-свято».
Спочатку для цієї мети дозволено було використовувати класицистичні принципи. Класицизм є основою стилістичних рішень будинку Ради міністрів України (рис. 5.5.4); (1934—1939 рр., архітектори — І. Фомін, фундатор стилю неокласицизму у російській архітектурі, та П. Абросімов) і будинку
5,5.3. Площа ім. Дзержинського у Харкові |
Верховної Ради України (1936— 1939 рр., архітектор В. Заболотний). Згодом виникають стилі, іронічно визначені мистецтвознавцями як «сталінський ампір» та «сталінське бароко», еклектична, позбавлена смаку спроба наслідування класики. Зокрема цей штучний стиль виявився у повоєнному оформленні будинків київського Хрещатика.
Але після ери Сталіна офіційне захоплення «прикрасами» змінюється закликом до економії, «архітектурні зловживання» починають каратися, і з другої половини п'ятдесятих років тривалий час панує безликий типовий проект. З 70-х років починають використовуватися типові збірні конструкції.
Спроби якось боротися з одноманітністю обов'язкових «черьомушок» зумовлюють у 60—80-х роках тяжіння до функціональної чіткості будівлі, ан-самблевості; щоб згладити враження одноманітності та бідності, широко використовують декоративні (на всю площину величезної стіни) панно пропагандистського характеру (оживає техніка мозаїки та майоліки). Нові рішення наражаються часом на гостру критику місцевого керівництва (нападки на рівні ЦК КПУ на стиль автовокзалу, знищення велично-філософського панно Лук'я-нівського цвинтаря у Києві тощо). Проте новий підхід поступово утверджується; зведено великий палац культури «Україна» у Києві (1970 р., архітектор Є. Маринченко), оперний театр у Дніпропетровську (1974 р.» архітектор Б. Же-жерін) та ін.
Справді сучасні принципи архітектури виявляються в Україні наших днів, коли відмінено усі ідеологічні табу минулих років. У містах постало чимало
5.5.4. Будинок Ради міністрів у Києві
5.5.5. О. Богомазов. «Вулиця Львова» |
прекрасних, зведених за останнім словом інженери житлових та адміністративних будників.
Однак з'являється нове загрозливе явище: беззахисність старої архітектури перед ініціативами нових господарів будинків, оскільки штраф за зіпсування пам'ятки сміхотворно низький.
Сьогодні старовинні будівлі міських центрів стають жертвою вандальського «осучаснений» за рахунок перепланування фасадів, монтування алюмінієвих рам і дверей, збивання старовинної ліпнини, фрагментарного оздоблення «своєї» ділянки будинку тощо.
Національне відродження значно оживило новаторський пошук у малярстві. Власну інтерпретацію в Україні знайшов у 1910-ті роки кубофу-туризлі, ініціатива запровадження якого належить О. Богомазову. Він був не тільки художником-екс
периментатором, але й теоретиком (трактат «Живопис і елементи», в якому розглянуто проблему зміни мови живопису під впливом нового темпу життя).
«Світ виповнений енергією руху, і спостережливе око бачить динаміку навіть у статичному предметі («гора насувається», «рейки біжать», «стежка в'ється»). Предмет для кубофутуриста — не інертна матерія: Київ у своєму пластичному об'ємі виповнений прекрасного і розмаїтого глибокого динамізму. Тут вулиці впираються у небо, форми напружені, лінії енергійні, вони падають, роз- биваються, співають і грають».
Основними мотивами творчості О. Богомазова були урбаністичні: «Потяг»;
«Київ. Гончарка»; «Базар» та ін.
Після більшовицького перевороту в Україні була створена 1917 р. Українська академія мистецтва, першим ректором якої став видатний художник-графік Г. Нарбут. Окрім численних ілюстрацій до книг (рис. 5.5.6), він створив 15 своєрідних композицій до «Української абетки» (1917), у яких особливо виразно відчутні національні фольклорні мотиви. Йому належать малюнки грошових знаків Української Народної Республіки, державної символіки, герба та ін.
Оригінальним майстром цього часу вважають М. Бойчука. Він очолив створення ансамблю фресок у Лущ>ких казармах (Київ, 1919; не збереглися), розписів у санаторії на Хаджибеєвському лимані (Одеса, 1928). М. Бойчук прагнув до стилізації під раннє Відродження, давньоукраїнський іконопис і народне мистецтво. Він пропонував почати відлік національних прийомів українського живопису від моменту адаптації візантійського канону, повернутися до джерел українського національного стилю, що викликало розгромну критику та багаторічне замовчування творчості митця.
У 20-х роках українське малярство розвивалося переважно у річищі театрально-декоративного мистецтва (М. Драк, В. Меллер, О- Хвоетен-ко-Хвостов). Однією з найвидатніших постатей серед митців була О. Екстер, що продовжувала художні ініціативи О. Богомазова. Цікавою роботою є її «Сценічні конструкції до трагедії», іцо призначалися не для якогось конкретного спектаклю, а до трагедії як жанру взагалі. Тут «пластика будується на одночасності двох актуальних тем: грандіозних перекладок, які розходяться променями від двох сходових маршів, вертикальних арок, які постають у них на шляху. Вони не просто існують одночасно, вони начебто встромлюються одна в одну. Протистояння підкреслюється і кольором: горизонтальна система червона, вертикальні арки чорні, із золотим контуром»35.
Значний внесок у галузь театрально-декоративного живопису зробив і А. Петрицький. Він був автором декорацій для багатьох театрів: кур-басівського «Молодого театру», оперного, театру ім. І. Франка та ін. Але найбільшу популярність здобув як художник-портретист. Він намалював понад 60 портретів українських діячів мистецтв (портрети композитора М. Вериківського, М. Хвильового та ін,).
Провідне місце тематична картина посідає лише з 30-х років — за умови, що вона має бути «ідеологічно витриманою». Апогею ця течія досягає у 60-х роках: характерні цикли картин «Моя рідна батьківщина» К. Трохименка, «Вручення партійного квитка» В. Костецького тощо.
У Західний Україні формувався чіткий національний варіант малярського модернізму. Це творчість П. Холодного, який працював у монументальному жанрі (вітражі у старовинній Успенській церкві у Львові, 1924). Видатним майстром модерністського живопису був львівський маляр Олекса Новаківський, у творчості якого, свіжо-розкутій та вишукано оригінальній (рис. 5.5.7), відчуваються дух українського бароко та наївно-фольклорна інтонація («Коляда», «Народне мистецтво», «Автопортрет з дружиною», численні натюрморти та пейзажі).
Серед художників України пізнішого часу слід відзначити творчість Т. Яблонської (народ, у 1917). Особливий успіх мали свого часу її картини «Хліб і Весна» із реалістично написаними образами людей і виразно обіграним сонячним ефектом. У пізнішій творчості Т. Яблонська значно ускладнює свою манеру, звертаючись до символіки й алегоризму, декоративної насиченості кольором.
Одним із основоположників фольклорного стилю в українському мистецтві 60-х років був В. Зарецький. Для українського живопису 80—90-х років загалом характерне відродження «фольклорного напряму» (народні художниці К. Біло-кур, П. Хома й ін.).
Серед українських скульпторів цього періоду вирізняється постать О. Архипенка, скульптора-кубофутуриста, який здобув світове визнання. Його роботам притаманна експресивна символіка. Скульптури «Відчай», «Думка», «Дитина» та інші є втіленням нового пластичного принципу, відкривають шлях художньому експерименту в скульптурі. Найхарактернішим твором Архипенка є «П'єро-карусель» — скульптура, створена з геометричних фігур (ромбів, кіл, конусів). Сучасний експеримент поєднується тут з глибинними традиціями українського народного мистецтва; елементи скульптури розфарбовано барвистими кольорами; водночас конструкція рухається, являючи собою неочікувані ракурси. Але на цьому пошуки нових художніх засобів не завершуються. Наприклад, у скульптурі «Медрано» автор використовує дерево, метал, скло з метою створити образ паризького циркача. Властивий йому був також інтерес і до історії та 'її героїв («Жозефіна і Бонапарт», «Арабка», «Стародавня єгиптянка», «Юда» та ін.).
Вирізняється також творчість В. Бородая, автора монументальних портретів (поета П. Тичини, художника В. Касіяна та ін.). Загалом поширеною була монументальна скульптура, що втілювала ідеї комуністичної пропаганди.
Не можна, однак, погодитися з одним із авторів створеної у 30-х роках «Історії української культури.» (К., 1994), буцімто всі лиха української монументальної скульптури радянських часів від того, що створювали її не етнічні українці. Бездарність, що пристосовується до кон'юнктури, не має національності — про це свідчать й деякі сучасні наші пам'ятники. Вся справа, очевидно, в тому, що бракує таланту або коштів.
Музично-театральна культура в Україні розвивалася за тим же сценарієм. 1919 р. у Києві було засновано Перший державний драматичний театр України ім. Т.Г.Шевченка (нині — Український драматичний театр ім. І.Я. франка). Музична культура України розвивалася під одночасним впливом народних традицій пісенності та нової європейської стилістики. Серед авангардистів української музики — композитор, диригент, педагог Б. Лятошинський (опера «Золотий обруч», 1930). Значний внесок у розвиток нової української музичної культури зробили М. Леонтович, К. Стеценко, Я. Степовий, М. Колесса та ін.
Національну музично-пісенну культуру розвивають професійні колективи, які мають стабільну державну підтримку: «Думка», що існує з 3920 р., Український народний хор (організатором і керівником останнього протягом тривалого часу був Г. Верьовка).
В останні роки існування комуністичного режиму було дещо послаблено тиск на віяння сучасної масової культури Заходу. В Україні з'являється перша рок-опера «Орфей і Еврідіка» О. Журбини. Варто згадати й про постановку
у Києві на початку 2002 р. рок-опери С. Бедусенка «ЕнеЇда», яку схвально сприйняла київська еліта.
Проте значно популярнішою є естрада: масово виникають естрадні гурти, все більшої популярності набувають сольні виконавці: С. Ротару, Н. Яремчук, П. Дворський, О. Пономарьов, Т. Повалій, А. Кудлай та ін.
Більш оригінальним явищем є українська авторська пісня. У розвиток цього жанру вагомий внесок зробив чернівчанин за походженням В. Івасюк, широко популярний поет і композитор, автор текстів і музики українських пісень минулих десятиріч («Червона рута», «Водограй» та ін.). Його творчість органічно пов'язана з народними джерелами. Пісня «Червона рута» дала назву першому Республіканському фестивалеві української пісні та музики, що проходив у м. Чернівці 1989 р.
Національне відродження охопило і сферу театрального мистецтва. Видатним організатором театру та режисером-реформатором мистецтва був Лесь Курбас, який, зберігаючи національний стиль, прагнув наблизити український театр до світового рівня. У 1922 р. він створює театр «Березіль», у якому грали такі блискучі актори, як А. Бучма, В. Василько, Н. ужвій і ін. Це був театр справді європейського рівня, про шо свідчить хоча 6 те, що у 1925 р. на світовій театральній виставці в Парижі макети «Березіля» отримали золоту медаль-. Серед експериментальних вистав Л. Курбаса — «Цар Едіп», «Вертеп», «Народний Малахій» та ін.
Однією з найцікавіших вистав Л. Курбаса була постановка «Гайдамаків» ^ Т. Шевченком (прем'єра відбулася у 1920 р. у Київському оперному театрі). Хоча центром сюжету були події Коліївщини, у виставі глядачі не бачили натуралістичного зображення жорстокості та катувань. Вони лише чули голоси мучеників або здогадувались про їх страждання за мімікою хору. •
Хор заслуговує особливої уваги. Він складався з дівчат у стилізованому під старовину полотняному одязі, у віночках на розпущеному волоссі. «Хор був голосом народу, гомоном юрби, авторським голосом». Він ставав думкою і виразником почуттів героїв, промовцем їх внутрішніх монологів. Дівчата були струк-,'кими тополями при дорозі, житом, що тихо погойдувалося на лану. Наприкінці, оповівши глядачам текст «Посіяли гайдамаки в Україні жито», вони органічно переходили до пісні, похитуючись в її такт» немов хвилі, що перебігають житом». Спектакль мав нечуваний успіх.
У 1934 р. театр «Березіль» був перейменований у театр ім. Т.Г. Шевченка. Доля ж самого Леся Курбаса, як і багатьох представників творчої інтелігенції України, склалася трагічно. Він був репресований і загинув у 1937 р. у Соловець-кому таборі.
Характерно, що у 1923 р. театр «Березіль» влада розглядала як дуже цінний внесок у сучасне українське мистецтво — і за змістом, і за формою; 1925 р. Курбасові було присвоєно звання народного артиста республіки; а у 1937 р. засідання особливої трійки без усякої мотивації прирекло його на розстріл.
Протягом 50—60-х років український театр виглядав досить консервативно;
найскромніші зрушення в бік сценічної умовності, авангардизму піддавалися нищівній критиці. Домінував сценічний «реалізм» зразка середини XIX ст.
Лише у 70—80-х роках стають відомі більш оригінальні рішення таких режисерів, як А. Скибенко, С. Сміян, В. Афанасьєв, С. Король, М. Шейко.
Розвиток національного й російського театру 90-х років пов'язаний з ім'ям талановитого уродженця Львова, режисера Романа Віктюка, що зняв чимало ідеологічних та моральних табу, відхилив естетичні кліше минулих років і запропонував глядачеві жагучо фантастичне видовище (постановка п'єси скандального французького автора Ж. Жене «Служниці», нове й глибоко екзотичне трактування класичних сюжетів («Мадам Батерфляй», «Майстер і Мар-гарита» тощо).
Українське кіномистецтво розвивалося досить бурхливо. Вже у 20—30-х роках було екранізовано чимало літературних творів про громадянську війну, створено кіноопери на класичні національні сюжети («Наталка-Полтавка» і «Запорожець за Дунаєм» І. Кавалерідзе). З 1923 р. фільмом «Остап Бандура» (режисер В. Гардін) розпочалося виробництво повнометражних фільмів; у фільмі знімалася М. Заньковецька. Помітним явищем став фільм «Тарас Шевченко» П. Чардиніна.
Лояльним до нової влади розпочав свою діяльність геніальний кінорежисер Олександр Довженко («Звенигора», «Арсенал», «Земля»); кінофільм «Земля» був у 1958 р. включений Міжнародним журі до списку дванадцяти найкращих фільмів світу). Події Другої світової війни стали основою сценарію О. Довженка «Україна в вогні», але гострота, з якою зображена була трагедія військового лихоліття, видалася підозрілою керівництву; лише у 1960 р. дружина Довженка Ю. Солнцева реалізує його задум у кінострічці «Повість полум'яних літ». Київська кіностудія імені О. Довженка стала колискою вітчизняного кінематографу.
У воєнні та післявоєнні роки розвинулася українська киюдокуменптлістика.
Засоби масової інформації (преса,, радіо, телебачення) стали у XX ст. невід'ємною частиною культурного життя. Щоправда, становлення їх відбувалося в річищі тоталітарного суспільства і їх від початку розглядали як засіб масового зомбування.
З жовтня 1927 р. прийнято постанову ЦК ВКП(6) «Про поліпшення партійного керівництва пресою». При університеті в Києві відкривається відділ газетних працівників; згодом — газетний технікум; з'являється чимало нових газет і журналів. Запроваджено обласні газети (1932 р.). У 1924—1925 рр. в ефір виходять радіопередачі, серед яких помітне місце займають «робітничі та колгоспно-радгоспні радіогазети»; тематика цих передач — «соціалістичне змагання, викриття світового імперіалізму та пережитків минулого». З 1939 р. до них прилучається й Західна Україна.
Тяжкий період Другої світової війни та післявоєнні репресії щодо українців майже докорінно винищили прояви вільного українського слова. Однак це не означає, що зникла офіційна пропаганда. З 1945 р. працює українське радіо;
з 1951 р. розгортає свою діяльність українське телебачення, першу програму якого дивиться 94 % населення, другу ~ 78,5%. З часів, коли в Україні секретарем республіканської компартії став В. Щербицький, українська мова як така витісняється з багатьох сфер життя. Якщо, звичайно, не зважати та той напівзру-
сифікований, вихолощений варіант української ораторської мови, який культивувався в газетярстві, радіо, телебаченні,
Новітня епоха історії України позначається спалахом публіцистичного слова, пробудженням ораторської енергії суспільства. Наприклад, більш як сто політичних партій України користуються повним правом виголошення своїх програм і гасел.
Дата добавления: 2015-12-01; просмотров: 2037;