Західноєвропейська теологія про співвідношення культури й релігії
Релігійній ідеології другої половини XX століття притаманна відмова від традиційної, що сформувалася ще в середньовіччі, дилеми «духовного верха» й «тілесного низу», що жорстко розмежовує сфери культури й віри. Визнаючи, що релігія - частина духовної культури, багато сучасних теологів і культурологів, проте, не звільнилися від рецидиву змагальності: хто «більш перший».
У англійського тілліхіанця К. Херіса культура — це лише модус релігійної віри. Його італійський однодумець — генерал ордена єзуїтів П. Арапе — мислить у такому ж ключі: «Культура — це прорості слова, посіяного Христом у серцях людей».
Для цього філолофсько-теологічного крила поділ теології й культури (а, отже, визнання двох різних рівнів духовності) було реакцією на схильність нової генерації ліберальних теологів сполучити сакральне й секулярне.
Більш помірковану позицію займає представник американської «молодої теології» Р. Браун, прихильник позитивної діалогічності між двома духовними явищами.
Проте, навіть відповідно до установок теологів «нової хвилі», головне значення має не сам артефакт, а його екзистенціальна підстава і зміст, тобто те, що в протестантській термінології відноситься до сфери «фундаментальних інтересів» (ultimate concern) — онтологічної підстави й суті віри. Головне — не художньо-естетичні параметри явища мистецтва, а його здатності виражати різні аспекти «фундаментальних інтересів». Те саме можна сказати й про культуру в широкому сенсі (науку, соціальні теорії, мову та ін.).
Разом з тим сучасна теологія вбачає причини кризових явищ у релігії в протиставленні останніх світській культурі.
Культура являє собою вираження глибинних потенцій людини, її духовна роль реалізується у функціях, що відповідають певним особистісним чи то суспільним запитам. Етимологія терміна «культура» свідчить про те, що її виникнення було пов'язане з обробленням, обробкою природних матеріалів, об'єктів і самої людини.
Пізніше Середньовіччя породило гетерономну культуру, що характеризується спробою релігії й церкви підкорити автономію культуротворчості, регламентувати неї.
Епоха Ренесансу привела до розвитку технічної функції культури. Одночасно підсилюється культ людини, гіпертрофується самостійність його творчості, почуття відповідальності, сили й здібності розуму осягти істину й сенс життя. Бог почасти позбавляється ореола всесилля, а людина, навпаки, наділяється рисами всемогутності, хоча й не вивільняється з оковів церковного авторитаризму.
Сучасні богослови говорять про неприпустимість міркувати про релігію й культуру порізно. Культура в їх інтерпретації є по суті релігійною, й саме в цьому сенсі варто розуміти вислів одного з найвизначніших теологів XX століття, що став уже майже хрестоматійним: «релігія є субстанція культури, культура ж є форма релігії» (1,42).
Будь-який культурний об'єкт містить три компоненти: предмет, форму і субстанцію. Предмет довільно вибирається людиною, форма (вона важко піддається точному визначенню) додає артефакту специфіки й визначеності, а субстанція сучасними теологами трактується як підстава культури. Субстанція, за Тілліхом, — «основна сила, значення, вихідна турбота, що надихають творчий дух і наділяють значимістю витвори культури. Швидка зміна богословських концепцій релігії, культури й духовності, характерна для епохи кінця століття/тисячоліття, дозволила Джорджу Рупу - професорові Гарвардської теологічної школи - розпочати одну зі своїх книг словами: «Християнська теологія перебуває в стані розброду.
Дата добавления: 2015-02-05; просмотров: 784;