Авторитарний і гуманітарний підходи щодо культури в богослов'ї
Визнаючи за православ'ям величезну роль у розвитку культури, варто констатувати й те, що воно врешті-решт являє собою тип «авторитарної» релігії, якщо скористатися термінологією Е. Фромма. До характерних ознак останньої відносяться:
• визнання людиною якоїсь вищої невидимої сили, що визначає його долю й вимагає шанування і слухняності;
• основою поклоніння є факт панування цієї сили над людиною;
• головною чеснотою є слухняність;
• непокора — головний гріх;
• визнання божества всемогутньою, всевідаючою силою, що стоїть над людьми, символом абсолютного панування.
«Гуманітарний» — тип релігій з такими ознаками:
• визнання релігії як засобу єднання зі світобудовою, що будується на зв'язку зі світом і осягається людською любов'ю;
• основою поклоніння в «гуманітарній» релігії є моральні якості божества, першочерговими серед яких визнаються справедливість і любов;
• головною чеснотою вважається самовдосконалення;
• гріх — це сліпа покірність;
• божество мислиться символом власних здібностей людини, що їх він повинний прагнути перетворити в дійсність;
• людина виявляється здатною до збагнення істини, правди й любові. Домінуючим настроєм повинні бути не скорбота й почуття провини, а радість.
Глава римсько-католицької церкви сформулював її в такий спосіб: реакультувати віру в різних культурних регіонах і відродити цінність християнського гуманізму. Головний постулат полягає в тому, що «релігія є сферою, у якій кожен народ виражає своє розуміння цінностей», тож вона і лише вона «є формальним і істотним елементом усякої культури».
Таким чином, задача акультурації полягає, по-перше, в привнесенні християнських начал у нехристиянські, передовсім африканські, культури, тобто в своєрідному місіонерстві, а, по-друге, у протистоянні секулярним культурним цінностям. У цьому сенсі висловився Іоанн-Павло II, закликаючи «відчинити двері суспільства й інститутів культури дії Бога», оскільки він «друг людини й діє через людину, змушуючи її повірити в свою людяність, у своє буття й у своє царствене достоїнство у світі».
Підводячи підсумки, варто відзначити, що, поза всякими сумнівами, релігія є не репродуктивним (таким, що механічно відтворює, копіює), як традиційно було прийнято думати в рамках войовничого атеїзму, а абсолютно творчим, генеративним внутрішнім елементом культури, що тим не менш не виключало різних за емоційним накалом форм їхнього альянсу. Про це красномовно свідчить вся історія світового мистецтва.
Дата добавления: 2015-02-05; просмотров: 1014;