Співвідношення сакрального й профанного в житті церкви
У попередньой темі мова йшла про використання фольклорно-ігрових елементів у практиці православного культу. Аналогічні видовищні прецеденти знав і католицизм. Ще в X - XIII століттях у католицьких обителях була досить широко розповсюджена вистава, виконавцями якої були самі мешканці монастиря. Вона була реакцією на утиски монастирів світською владою. Зібравшись у храмі, ченці виносили гробниці з останками святих, посипали їх тернами, а потім падали долілиць на підлогу храму, проклинаючи своїх кривдників. Ця вистава проходила в присутності пастви.
Характерне для християнського мистецтва протиставлення «верху» й «низу», священного й профанного було послаблене тим, що під час міських свят, карнавалів, церква допускала наявність у мові майданної культури елементів пародії на сакральне. Осел, що вводиться в храм, у карнавальному видовищі міг символізувати Христа, ковбаса — використовуватися замість кадильниці, богослужіння нерідко оздоблялося буфонними образами, блазень і священик могли затіяти комічну сварку, причому останній цілком професійно розважав парафіян непристойностями, а диякон кричав ослом або перевдягався в жіночий костюм.
Деяких каноніків за збиток, заподіяний під час свята посоха або дурнів, навіть штрафували. Ігрове пародіювання сакрального, пафосу храмової служби, лише на перший погляд може видатися його профанацією й, що зовсім уже невірно, — проявом народного антиклерикалізму. Насправді його першочерговою метою було посилення священного змісту за допомогою переводу його (на час свята, звичайно) у площину ігрового дуріння.
Правда, і в католицькій культурі нерідкі були прецеденти ортодоксалізму, властиві деяким богословам. У XII столітті католицький авторитет Ельред покритикував тих священиків, чий темперамент допускав ігрові привнесення в літургію, що перетворюють храм на театр. Деякі, писав він, «під час служби то підвищують, то знижують голос, неначе граючи ним... зображують то передсмертні муки, то неземний захват і при цьому спотворюють тіло кривляннями, запозиченими в гістріонів».
Дата добавления: 2015-02-05; просмотров: 748;