Gt; РильськийМаксим Вечірні розмови// Рильський Максим. Зібраннятворів: У 20 т.— К. 19X8. Т. 18. -С. 420. 3 страница
Як було вже встановлено, журналістика —це передусім збирання інформації. Лише на базі зібраної зовнішньої інформації можливе виготовлення внутрішньої інформації, тобто створення власної концепції подій. У переважній же більшості випадків журналістика займається пошуком новин у інформаційних джерел і оприлюдненням, публікацією (тобто, донесенням до публіки) повідомлень про них. Методам збирання зовнішньої інформації і присвячено цей виклад.
Усе життя, а особливо на початку кар'єри, журналістові доводиться виконувати роль репортера — почесне амплуа в галузі масово-інформаційної діяльності. "Журналіста ноги годують", — недарма існує така професійна приказка. Зрозуміло, в даному випадку мова йде про збирання зовнішньої інформації, нагромадження фактів, а не про вироблення внутрішньої інформації, зміст якої полягає в узагальненні й поясненні фактів.
Праця журналіста може бути порівняна з айсбергом. Лише 1/9 його визирає над поверхнею океан}'. Це видима для сприймачів частина масово-інформаційної діяльності — написаний або усний текст. Але 8/9 маси крижаної гори ховається під водою. Це величезна підготовча робота журналіста по збиранню інформації, яка й лягає в основу матеріалу. Як правило, слабкі журналістські твори виходять не внаслідок поганого вміння працювати зі словом, опрацьовувати вербально вже зібраний матеріал, а внаслідок поверхового уявлення про саму проблему, що обрана за предмет статті чи нарису, недостатньої діяльності в справі збирання інформації, утворення ситуації інформаційної недостатності, що негайно позначається на якості кінцевого результату журналістської праці.
Існує лише три методи збирання зовнішньої інформації:
1) спостереження,
2) вивчення документів і джерел,
3) інтерв'ю.
І. Спостереження — пасивний метод збирання інформації. Сутність його полягає в тому, щоб, дивлячись, помічати кого- чи що-не-будь, звертати увагу на когось, щось.
Кожен журналіст мусить бути пильним, уважним до деталей спостерігачем. У багатьох випадках спостереження є початковиметапом підготовки матеріалу, є поштовхом, який народжує потім обширний за-дум статті чи нарису, призводитьдо журналістського розслідування. Але, якправило, завжди в значномужурналістському матеріалі наявні елементи, джерелом яким є метод спостереження. Це все те, що побачене власними очима журналіста: портрети, інтер'єри,пейзажі тощо- А відтак, спостереження, відіграючи ніби другорядну роль у збиранні інформації, займаг значне місце в журналістській творчості, наявне в кожному розлогому матеріалі.
Журналіст— це щоденний, вічний Спостерігач. Він ніколине пройде повз цікаву подію, свідком якої став мимоволі, випадково. Він ніколи не пропустить нагоди познайомитися з цікавою людиною.Він спостерігає по дорозі на роботу й по дорозі додому, у будень, у свято і у вихідний день. Усе спостережене він збираєу скарбничку свого журналістськогодосвіду, якщо не для негайного, то для майбутнього використання.
Журналістика знає такі типи спостережень,як відкрите і приховане,включене і невключене.Сутність їх полягає в тому, що журналіст (а часто до такого вдаються й письменники)стає на певнийчас членом якого-небудь колективу,організації, закладу, установи, щоб досконало, впритул, з близької відстані вивчити їх діяльність, настрої людей, умови праці, механізми здійснення фінансових чи бартернихоперацій. Відкрите спостереженняпередбачає обізнаність навколишніх з тим, що їх вивчають, приховане — відсутність такої обізнаності. Приховане спостереження дає авторові майбутнього журналістського твору більше можливостей для ознайомлення з дійснимстаном справ, гарантує неупередженеставлення до нього членів колективу. Включене спостереження передбачає зарахуванняжурналіста на штатну посаду й виконання ним самим певних службових обов'язків. Невключене дає можливість вивчення ситуації іззовні, але забезпечує більш широке ознайомлення журналіста з об'єктом вивчення, можливість побувати в різних структурних підрозділах великої фірми чи установи.
Кожний тип спостереження має свої переваги в певних умовах. Для вивчення праці великогопідприємства чи навчального закладу більш зручним буде відкрите невключене спостереження, яке дасть можливість журналістові скласти стереоскопічну картин)' діяльносп установи. Якщо ж іде мова про вивчення прихованих механізмів руху товарів чи капіталу, з'ясування того, що є таємницею й приховується установою, найкраще використати метод прихованого, включеного спостереження. Проте, така діяльність журналіста може бути небезпечною
для нього. А відтак, слід зважати на деякі правила безпеки:
1) намагайтеся освоїти нову професію якомога швидше й краще і
виконувати свої обов'язки бездоганно;
2) не ставте забагато питань, усе, що потрібно зумійте побачити,
а не почути;
3) не кваптеся: часто те, про що з ризиком намагаєшся довідати
ся сьогодні, досить легко виявляється завтра;
4) не намагайтеся довідатися більше, ніж належить; ваша
обізнаність убудь-якому випадку має свої межі, перешагнути через які
не можна, не міняючи свого становища в установі;
5) не прагніть бути особливо "цікавим": намагайтеся звести
дружні бесіди на поточні проблеми, плани, випадки з життя і т.п. своїх
співбесідників, а не власні;
6) не обдумуйте на дозвіллі майбутню публікацію до закінчення
збирання інформації: часу поглянути на загальну картину очима жур
наліста ще буде достатньо.
Окрім правил безпеки при збиранні інформації, є такі правила і для створення тексту. Отже, як розповісти про бачене, щоб уникнути підозрінь? Дотримуйтеся таких рекомендацій:
1) уникайте опису тих деталей, штрихів і дрібниць, які мають яс
краво виражений індивідуальний характер, а також точних цифр,
замінюючи їх на приблизні;
2) змінюйте, по можливості, ті деталі, які, не маючи принципово
го значення, можуть вказати саме на вас;
3) уникайте навіть приблизної подібності побудови фрази у ва
шому усному мовленні і на папері, не кажучи вже про використання ви
разів, зворотів, словечок і т. п., які часто використовуються вами в що
денних розмовах;
4) ваш псевдонім не повинен містити ніяких біографічних
вказівок, під якими розуміються місце або місяць народження, дівоче
прізвище матері тощо, тим більше не перегукуватися якимось чином з
справжнім іменем;
5) і, зрозуміло, коло осіб, що знають про ваше завдання, повинне
бути скорочене до мінімуму, незалежно від міри довір'я і спорідненості
(останнє особливо важливе — не створюйте своїм близьким і рідним
зайвого мотиву для тривог).
Цілком очевидно, що побудувати журналістський твір лише на спостереженні майже неможливо. Найчастіше йому сусідять інші способи збирання інформації, серед яких друге місце займає вивчення документів і джерел.
II. Вивченнядокументів і джерел — важливий етап роботижурналіста над складними, не репортерськими,а аналітичними матеріалами. Як відомо, однією і найважливіших ознак журналістикияк масово-інформаційної діяльності є документштізм. Якщо спостереження (так само, як і інтерв'ю) постачає журналістові суб'єктивні знання, то документи, навпаки, дають точну, об'єктивну інформацію.
Під документом сьогодні розуміється усякийматеріальний носій, який створений людиною для закріплення будь-яким способом соціальної інформації з метою передавання її в просторі й часі.
Матеріальними носіями інформації сьогодні є папір, магнітофонна стрічка, кіноплівка, фотографія, електронний накопнчувач інформації тощо. З цього погляду джерела — це різновиди документів, а саме: письмові тексти, рукописні чи друковані, аудіо- та відеозаписи розмов та подій, фотографії, дискети з цифровими, текстовими матеріалами, на основі яких створюються журналістські (а також наукові) твори.
Насамперед слід сказати, що, працюючи в межах певної теми, журналіст мусить весь час її вивчати, поглиблювати свої знання з певної галузі життя, ознайомлюватися з новинками літератури й періодики, бувати в бібліотеках, знати правила бібліоірафічного пошуку,звертатися до необхідних джерел у разі потреби. Без роботи з книжкою, журналом, газетою не мислимий сучасний журналіст.
Головна засада при роботі журналіста з документами й джерелами — неупередженість. Він не повинен шукати в них підтвердження наперед придуманої концепції, а, навпаки, концепцію будувати на документально підтверджених фактах. Бувають випадки, коли вже після завершення формування концепції виявляється новий факт, що що концепцію руйнує; тоді підлягає не відкиданню новий незручний факт, а переглядові й уточненню сама вже готова концепція.
У спеціальному дослідженні сформульовані такі правіша роботи з документами:
Переконайтеся в тому, що
1) документ створений компетентною (за службовим станови
щем) або спеціально уповеноваженою для цієї мети особою;
2) обстановка, у якій створювався документ, не вплинула на його зміст;
3) у ньому не спотворені прізвища службових осіб;
4) зміст документа відповідає відбиткові печатки та кутового штампу;
5) документ підписаний уповноваженою для цієї мети особою181
181 Основьі творческой деятельности журналіста / І'ед.-сост. Г. С. Корконоссн-ко. — СПб., 2000. — С. 90-91.
Майстерністьжурналіста вимірюється, окрім інших чинників, ще й тим, наскільки глибоко він може осмислити джерельну базу майбутнього твору, скористатися нею, дати в самому тексті необхідні посилання на документи, які стануть вагомим аргументом і переконають читача в правильності позиції автора.
Нарешті, є такі сфери журналістики, де знання документів і джерел є обов'язковим, домінує в матеріалі. Такими є, наприклад, виступи на історичні теми, кримінальна хроніка.
Розпочинаючи роботу над будь-яким матеріалом для ОМІ, журналіст зобов'язаний поцікавитися,чи є з даної теми якісь документи і джерела. У багатьох випадках ознайомлення з ними складає початковій етап осмислення теми. Так буває, коли йдеться про вивчення певного промислового об'єкта, будівництва, розгляд скарги.
Важливим джерелом тем і проблем для журналіста є листи читачів. Через них надходить важлива інформація про суспільні суперечності, назрівання конфліктних ситуацій, рух громадської думки в тому чи іншому напрямку. Люди звертаються до газети, як правило, у складних випадках свого життя,шукаючи підтримки, соціальної справедливості, захисту від сваволі урядовців. За радянських часів у редакціях практично всіх (включаючи районні) газет були відділи листів, в обов'язки яких входило лише працювати з поштою, систематизувати й узагальнювати епістолярну інформацію, перевіряти скарги, готувати до публікації листи або уривки з них. У газетах існували рубрики "Хоча листа й не надруковано", де редакція повідомляла читачів про вжиті нею заходи з приводу звернень громадян та про дії урядових органів у справі розв'язання порушених у листах проблем.
Молодому журналістові слід знати, що листи читачів можуть правити за джерело лише попередньої інформації, яка ще потребує ретельної перевірки. Робота з листами будується на таких засадах:
1. Ретельний облік усіх листів, надання кожному свого номера чи
шифру, згрупування листів за темами чи проблемами.
2. При ухвалі рішення про публікацію потребує перевірки авторст
во листа. Співробітник редакції мусить обов'язково зустрітися з автором
листа чи поговорити з ним по телефону і усно від нього особисто дістати
підтвердження його авторства. Якщо такого підтвердження домогтися не
вдається, лист вважається анонімним і не розглядається. Особливо не
обхідною така перевірка є у випадках, коли йдеться про компрометуючі
факти, оприлюднення яких може так чи інакше вплинути на долі людей.
3. При намірі опублікувати лист потребують перевірки наведені в
ньому факти. Це також складає обов'язок співробітників редакції. Для
термін. Слово "інтер" (inter) у перекладі з латинської мови означає "між, поміж" і вживається як префікс у складних словах для позначення проміжної ситуації, перебування поміж чимось. У сучасному напруженому світі, де розклад дня відомих осіб розписаний не за годинами, а за хвилинами, журналістові часто відмовляють в інтерв'ю не тому, що за-садничо не бажають зустрічатися з представником преси, а тому що насправді не мають дія цього вільного часу. Тоді журналіст пропонує зустрітися в якій-небудь інтер-ситуації: за обідом чи вечерею у ресторані, у перукарні, просто на вулиці й пішки провести особу додому, сполучивши прогулянку з бесідою.
Важко уявити українського журналіста за взяттям інтерв'ю в ресторані, але на Заході це поширений метод усного збирання інформації, а відтак, хотілося б, щоб про нього знали й наші майбутні журналісти. У великих газетах Заходу інтерв'ю в ресторані оплачується коштом редакції, так високо там цінують свіжу, конкурентноспроможну інформацію, що підносить престиж видання.
У газеті "Україна молода" 16 червня 2000 року було опубліковане інтерв'ю журналістки Майї Орел з відомою телеведучою Ольгою Ге-расим'юк під назвою "Жінка, яка виграє у чоловічому світі". Цей журналістський твір є типовим зразком інтерв'ю в інтер-ситуації. "Ольга Герасим'юк запропонувала мені зустрітися в салоні-перукарні, — так починає Майя Орел знайомити читачів з ситуацією розмови. — Куафер чаклуватиме над її зачіскою, а я братиму в неї інтерв'ю".
Бесіда, проведена в такій обстановці, виявилася повноцінною з інформаційного боку, навіть по-своєму глибокою, нічим не поступалася за змістом високоефективним типам інтерв'ю, яким є, наприклад, інтерв'ю на робочому місці. А сама екзотичність ситуації, що на ній час від часу наголошувала Майя Орел, присутність мовчазного, але із загадковою усмішкою, куафера, який представляє у загаданій для бесіди проблемі ("тендерні особливості досягнення успіху"), чоловічий світ, додає інтерв'ю особливої свіжості й принадності, працює на втілення головної ідеї журналістського твору.
6. Інтерв'ю не для запису. Часто використовується тоді, коли журналіст має справу з криміногенними колами. Об'єкт не проти, щоб журналіст розповів про нього, але боїться, що записані матеріали можуть бути якимсь чином використані проти нього. Тому він дає згоду на інтерв'ю, але без запису. Таке інтерв'ю слід негайно записати після зустрічі, поки враження свіжі, або ж негайно створити матеріал в іншому, планованому вами жанрі. Головне полягає в тому, що інформація, отримана на допомогою інтерв'ю не для запису, все ж таки може бути
використана в майбутньому матеріалі.
і 7. Інтерв'ю не для запису й використання. На нього слід погоджуватися в крайньому випадку, бо інформацію, отриману таким шляхом, ви не зможете використати в своєму журналістському творі. Але ви можете скористатися нею з внутрішньою метою. Існують два аспекти її можливого використання:
а) самому розібратися в питанні, що вас турбує, зрозуміти дію
прихованих механізмів;
б) вийти на інші джерела інформації, якими ви зможете скориста
тися легально, публічно, з посиланнями на них.
На цей тип інтерв'ю слід погоджуватися тоді, коли в процесі журналістського розслідування вичерпані відкриті, легітимні шляхи пошуку інформації. Головним правилом поведінки журналіста в умовах цього інтерв'ю є неухильне дотримання ним усіх вимог об'єкта. Слід виразно зрозуміти, що йому погодилися видати небезпечну інформацію, від публікації якої залежать долі людей.
Підготовка до інтерв'ю включає в себе такі складові:
1. Загальна підготовка. Триває все професійне життя журналіста
і полягає в створенні власної особистості, набутті загальної ерудиції,
необхідної доія спілкування з людьми високого інтелектуального рівня,
засвоєнні головних правил мистецтва спілкування й технології прий
омів "розв'язувати язики".
2. Конкретна підготовка. Полягає у вивченні питання чи ком
плексу проблем, які ви прагнете з'ясувати шляхом інтерв'ю. Передбачає
вивчення спеціальної літератури, новітніх підходів і поглядів на пробле
му, ознайомлення з можливими документами і джерелами, особою
об'єкта; коротше — в набутті спеціальних знань, які потім будуть вико
ристані вами безпосередньо в цьому інтерв'ю.
Знання предмета майбутньої розмови й попередня орієнтація в проблемі — не лише обов'язкова умова, але й гарантія успішної роботи журналіста. У сучасних умовах на ринку праці й майстерності журналістів лідерство захоплює той, хто виявляє у розмові з об'єктом інтерв'ю найбільшу компетентність у своїй галузі, найглибше розуміння явищ. У такому випадку сам журналіст стає цікавим співбесідником для об'єкта, йому з ним цікаво спілкуватися, він починає ставитися до нього як до свого колеги, який працює в журналістиці і може принести своїми публікаціями багато користі загальній справі.
Проведемо розумовий експеримент. До обласного управління Міністерства внутрішніх справ призначений новий начальник. Зрозуміло, що навіть після прес-конференції (вона може розглядатися як тип
колективного інтерв'ю) з'являється багато працівників мас-медіа, що прагнуть опублікувати ексклюзивні матеріали про нового начальника.
Генерал — демократ за світоглядом, з повагою ставиться до преси.Він приймаєпершого журналіста... Але розчарований розмовою з ним, вона не вийшла за коло загальних тем і зводилася до питань: "Що б ви хотіти розповістинашим читачам? Що ви побажаєте читачам нашої газети?" Витративши дві годиниробочого часу, генерал на наступнийдень уже з меншою охотою погодився на зустріч зіншим кореспондентом. Він також виявився некомпетентниму проблемах УМВС області і для ньогорозповідь довелося почата з нуля, довго вводити його самого в курс справ. Начальшгк зробив висновок, що журналістилише заважають йому працювати, виконувані безпосередні службові обов'язки.
Цілком уже випадково редакторові найбільш авторитетного в місті видання вдалося умовити генерала прийняти ще кореспондента його газети. Це була зовсім інша зустріч. Журналіст відразу виявив компетентність у справах УМВС, цілий пласт найменш важливої проблематики відхилив, запитання ставив лише про найголовніше: про роботу Управління по боротьбі з організованою злочинністю, корупцію всередині апарату міліції, що, власне, й спричинило зміну керівництва УМВС області. Журналіст поцікавився, як просувається слідство в "голосних" справах, про які писали газети раніше; як захищаються права людини при проведенні слідства.
Генерал відразу відчув високий професійнішрівень даного журналіста, вирізнив його з-поміж інших,охоче розмовляв з ним три години, наказав ад'ютантові завжди з'єднувати цього кореспондента зсобою в разі телефоннихдзвінків, а, коли йому було потрібно дати для преси особисто ексклюзивну інформацію, то він запрошував саме цього автора як найбільш компетентного й обізнаного в справах галузі.
Безперечно, мета інтерв'ю — "розкрутити", розговорити співбесідника, а не наговоритися самому. Але успішне виконання цього завдання можливе лишеза умови адекватносіі співрозмовників. Це складно й нелегко — кожного разу входити вколо нових проблем, аіе професійнадіяльність журналіста неможливабез даного етапу йогороботи. Сьогодні урядовці все частіше цікавляться в журналіс гів, про що хочуть воші побесідувати, і, почувши загальну відповідь: "Ну, там... про новинки у вашій галузі", категорично підмов "гаються зустрічатися зтакими авторами.
А відтак конкретна пі іготовка набуває все більшоїзначимості при застосуванні методу інтерв'ю в маерво-інформашиній діяльності.
3. Психологічна підготовка. Поляїаг у вашій внутрішнійналаш-гованості на розмову, призначенні для неї найзручнішого часу і місця,
виборі одягу й створенні певного іміджу журналіста, що повинне забезпечити для об'єкта найкращі умови для саморозкриття. Журналіст повинен бути професійним комунікатором, володіти в цій галузі необхідними знаннями і навичками.
Слід зсамого початку первісно розуміти, що здебільшого люди внутрішньо влаштовані надзвичайно хаотично. Для успішного отримання від них необхідної ддя вас інформації ви повинні мобілізувати усі свої зовнішні і внутрішні ресурси. Тут немає дрібниць, починаючи від деталей одягу й закінчуючи обраним вами тембром голосу, різновидами якого, безумовно, теж слід володіти.
Йдучи на завод розмовляти з робітниками, слід одягтися як робітник. Ідучи на інтерв'ю до директора банку, слід мати й відповідний зовнішній вигляд, аби вас не виставили без розмови з порогу, не заглянувши в журналістське посвідчення.
Журналістові слід завжди бути налаштованим на гнучкість власної поведінки, а також володіти сенсорним досвідом, аби усвідомити для себе, яка модель поведінки дає найбільш відчутний результат при комунікації- Готуючись до інтерв'ю, слід визначитися з моделлю поведінки, обрати одну як головну, але обов'язково мати ще два-три запасні варіанти на той випадок, коли перша модель не спрацює. Ведучи інтерв'ю, слід швидко налаштовуватися на комунікаційну хвилю об'єкта і гнучко реагувати на його поведінку, шукаючи найбільшої відкритості.
Журналіст — це одночасно актор і режисер, а кожне його інтерв'ю — це маленька одноактна вистава, яку він розігрує наодинці з об'єктом. Найзагальніші правила інтерв'ю:
1. Передусім, слід знані, про що саме ви хочете довідатися, виділити для себе головне чи групу головних запитань, здійснити чітке цілепокладення іі неухильно рухатися до нього в процесі розмови.Журналіст повинен виходити з уявлення про самодостатню цінність своєї професії. Він мисливець за інформацією. Він полює за нею. Вона, як дичина, ховається від нього. Журналіст мусить знати, що інформацію від нього можуть приховувані навмисне, але можуть і просто не розуміти змісту7 поставлених запитань; нарешті, деякі об'єкти можуть виявитися просто недостатньо поінформованими й самі для вичерпного роз'яснення ситуації чипроблеми. А відтак глибоке усвідомлення своїх завдань, з'ясуваннядля себе того, про що саме вінмусить довідатися, є обов'язковою умовою масово-інформаційноїдіяльності.
Будьте скрупульозніу використанні вами мови. Знайте, що лише вона забезпечитьвам отримання того результату, який ви хочете досяі -ти. Запам'ятайте правило: якщо ви точні у формулюванні запитань, то
ви отримаєте її точну інформацію.
2. Братії коментар з проблеми вашого майбутнього матеріалу
слід лише в першої за компетенцією особи в даній галузі. Уявімо собі
конференцію, на якій присутні 200 науковців. Журналіст, що пише стат
тю чи навіть дає інформаційне повідомлення про неї, повинен звернути
ся з проханням про інтерв'ю не до молодих аспірантів, присутніх на ній,
не до доцентів чи професорів, а до академіка X., який виступив ор
ганізатором конференції, виголосив на пленарному засіданні при її
відкритті програмову доповідь. Лише такий коментар першої на цій
події особи буде найбільш продуктивним з інформаційного боку, найг
либше розкриє подію, викличе інтерес читачів.
3. Візьміть за правило користуватися гаслом, що дійшло до нас
ще від стародавніх римлян: "Audiator et altera pars!" ("Вислухаймо й
протилежну сторону!"). Його застосування є обов'язковим у ситуаціях
журналістського розслідування, вивчення конфліктної ситуації, у якій
сторони будуть звинувачувати перед журналістом одна одну і намага
тися схилити його на свій бік. Якою б на перший погляд не здавалася
вам переконливою позиція першої сторони, візьміть за правило обов'яз
ково вивчати аргументи опонентів. Лише таке всебічне вивчення може
вважатися достатнім для складання власної концепції подій.
4. Не соромтеся свого незнання. Краще бути профаном у розмові
й щиро зізнатися об'єктові в своєму нерозумінні тих чи інших проблем,
ніж виявитися профаном у публічному виступі, допустити прикрі неточ
ності, за які потім буде соромно й журналістові, і самому виданню.
Підготувавшись до інтерв'ю в бібліотеці, прочитавши наявні з даної проблеми джерела, журналіст повинен, однак, дати зрозуміти об'єктові свій рівень компетентності. Слід розуміти, що чим вищий рівень компетентності працівника мас-медіа, тим більшу довіру він викликає в об'єкта інтерв'ю, породжує бажання висвітлити проблему глибоко і всебічно. Цілком заборонено йти на інтерв'ю без попередньої підготовки, не вивчивши докладно проблеми. Заборонено під час інтерв'ю вживати вербальні формули типу: "Я, звичайно, у цьому нічого не тямлю, але ви мені розкажіть..."
Однак, зустрівшись з маловідомим або й незрозумілим матеріалом, не треба соромитися свого незнання чи нерозуміння його, а послідовно й наполегливо домагатися роз'яснень і коментарів.
5. Сперечайтесь з об'єктом, будьте актором, примушуйте його ви
кладати нові й нові аргументи на свою користь. Якщо об'єкт уникає
відповіді на запитання, що здаються вам істотними, повторіть їх кілька
разів в іншому формулюванні і він обов'язково десь розкриється. Якщо
194
наводяться сенсаційні дані, обов'язково запитуйте: "Звідки це вам відомо?" Так ви вийдете на нові джерела інформації й зможете перевірити свідчення об'єкта.
6. Ставте лише по одному запитанню, дотримуючись правила: од
не запитання — одна відповідь. Коли ви ставите кілька запитань одра
зу, об'єкт починає відповідати на останнє і, закінчуючи відповідь, вже не
пам'ятає інших запитань, відчуває психолоіічний дискомфорт від не
обхідності витрачати сили на їх пригадування. Усі запитання, крім пер
шого, однаково доведеться ще раз повторити. Отож не поспішайте.
7. Використовуйте ті ж слова, вирази й інтонації, що й ваш об'єкт
інтерв'ю. Цим ви викличете його довіру й засвідчите перед ним, що ви
добре розумієте його. З другого боку, і йому буде легше розмовляти з
вами. Не користуйтеся малозрозумілими термінами, намагайтеся звес
ти до мінімуму використання іноземних слів. Говоріть просто, коротки
ми реченнями. У здійсненні цього правила полягає дотримання важли
вої психологічної засади приєднання до співрозмовника під час бесіди,
входження до його моделі світу.
8. Якщо ви збираєте матеріал для статгі чи нарису, намагайтеся
використати й інші методи збирання інформації, поєднати інтерв'ю з
репортажем, взяти інтерв'ю на місці події, походити по ньому разом з
об'єктом, попросивши показати розташування предметів та персонажів
події. Це дасть можливість отримати не просто суму фактів, а побуду
вати сюжет.
9. Слухайте мовчки, не перебивайте співрозмовника. Пам'ятайте:
ви зустрілися для того, щоб вислухати, а не для того, щоб самому наго
воритися. Люди, як правило, навіть не знають, як багато вони знають, ви
повинні провести їх стежкою їхньої пам'яті. Підходьте до співрозмовни
ка, як до джбана, повного інформації, і намагайтесь спорожнити його.
10. Не бійтеся гострих запитань. Нема питань, що бентежать, є
лише відповіді, які бентежать. Перечитуйте свої записи, швидко
орієнтуйтеся в прогалинах, що залишаються й у разі потреби домагай
теся повторного інтерв'ю.
11. Наприкінці інтерв'ю обов'язково запитайте, що цікавого міг
би співрозмовник ще повідомити читачам поза темою, окресленою ва
шими запитаннями. Часто у людей буває немало історій, гідних газет
ної публікації. Так ви намацаєте не одну тему для майбутньої творчості.
12. Поводьтеся і гідністю, відчувайте себе офіційним представни
ком свого ОМІ. Візьміть за правило не тільки дякувати за інтерв'ю, але
й приносити об'єктові газету з матеріалом, що постав за його участю чи
допомогою. Люди цінують добре ставлення до них, запам'ятають вас і
«95
будуть і надалі охоче погоджуватися на бесіди.
13. Написаний унаслідок інтерв'ю текст слід перед опублікуванням показати об'єктові, попросити його уважно прочитати, виправити можливі помилки в цифрах, прізвищах, фактах, якщо такі були допущені. Попросіть об'єкт завізувати ваш матеріал. У сучасних редакціях візування здійснюється шляхом підписування об'єктом на звороті кожного аркуша тексту інтерв'ю.
Дата добавления: 2015-01-15; просмотров: 806;