Вибір шрифту
У попередньому розділі ми торкнулися проблеми вибору шрифтів для книг. Однак найчастіше вибір обмежується набором шрифтів, використовуваних друкарнею, з якої ви співробітничаєте. У кожному разі, це повинен бути якийсь стандартний набір шрифтів (наприклад, з тих, які пропонує на російському ринку фірма ParaType). Але для книг, що вимагають оригінального оформлення, а також для заголовків або назв серій, які планується широко використовувати надалі, треба або придбати, або розробити шрифти, які будуть становити відмітні ознаки ваших книг. Особлива увага варто приділити акцидентним шрифтам, використовуваним при виготовленні реклами й інших текстів, завдання яких - привертати увагу.
Отже, при виборі стилю оформлення вам знадобиться кілька шрифтів. Як ми вже бачили, шрифт являє собою повний набір символів однакового розміру й способу накреслення, а для будь-якого символу бажано мати всю палітру варіантів і накреслень. Наприклад, якщо в шрифті відсутня капітель, вам доведеться задовольнятися прописними на два пункти менше основного кегля. Звичайно це цілком прийнятно, але при цьому штрихи літер можуть виглядати значно тонше, ніж у літер іншого кегля даного шрифту.
Для складальних текстів бажано в обраному стилі використовувати принаймні звичайні, курсивні, напівжирні й курсивні напівжирні шрифти. Перш ніж приступитися до розробки дизайну для проекту, що вимагає великої розмаїтості накреслення символів, варто переконатися, що ці варіанти шрифту доступні. Загалом кажучи, досягти ефективного дизайну можливо за допомогою всього декількох шрифтів. Більше того, існує загальне правило, відповідно до якого в одній публікації не слід застосовувати більше трьох (або навіть двох) гарнітур, якщо характер видання не припускає спеціального шрифтового оформлення.
Досить багато сказано й написано про зручність використання ряду шрифтів для певних завдань. Однак точка зору автора цієї книги полягає в тому, що більше значення має не вид символів шрифту, а спосіб, яким символи організовані на сторінці: пропорції між розмірними характеристиками символів шрифту при їхньому розміщенні в рядку, спосіб використання пробілів, інтерліньяж і більше загальні особливості дизайну сторінки, які відрізняють добре зверстану сторінку від зверстаної погано.
Необхідно завжди мати на увазі, що насиченість і розмітка впливають на сприйняття читачів. Для переважної більшості людей всі шрифти виглядають приблизно однаковими, а розходження в сприйняття вносять суб'єктивні відчуття більше щільного (темного), більше рівного (залежно від типу выключки) і т.п. тексту.
Ми радимо більше уваги приділяти дизайну сторінки, чим виду накреслення окремих символів.
По-перше, при виборі шрифту завжди варто враховувати тип паперу. Витончені, тонкі шрифти будуть погано виглядати на папері типу газетної; важкі, контрастні шрифти виглядають занадто "сліпуче" на крейдованому папері.
По-друге, при виборі дизайну варто враховувати, що різні версії номінально того самого шрифту в різних виготовлювачів можуть істотно відрізнятися по дизайні й загальних характеристиках; а також те, що шрифти з однаковим номінальним розміром у пунктах можуть мати різну висоту малих літер.
Безумовно, небезпечно задавати розмір " на-11" для незнайомих шрифтів, думаючи, що текст буде виглядати так само добре, як і набраний шрифтом, для якого ви вже використовували набір " на-11". При деяких обставинах розмір " на-11 пт" буде виглядати як суцільний шрифт із кеглем 11 пт; в інших випадках він буде відповідати розміру " на-11". Навіть не беручи до уваги зовнішній вигляд і чіткість, ви можете зштовхнутися з тим, що загальна кількість сторінок для одного шрифту може значно змінитися при використанні іншого шрифту, а це, у свою чергу, приведе до зміни багатьох ваших розрахунків.
Рис. 2.6.
Як приклад використовуємо самий крайній випадок: на сторінці, що містить 45 рядків символів з розміром " на-11" при ширині 24 одиниці "m", може поміститися близько 540 слів, набраних шрифтом Perpetua з дизайном Linotype, але лише 425 слів, набраних шрифтом Melior того ж сімейства - різниця становить більше 25%!
Для складних наукових, медичних або технічних видань, де неминуче зустрічаються математичні символи, не слід вибирати відносно рідкі шрифти, тому що там може не виявитися спеціальних літер для формульного набору або набору термінів, наприклад, грецькою мовою. У цьому випадку варто зупинити свій вибір на найпоширенішому й проробленому шрифті, наприклад, Times.
Ви також повинні зважати на те, що для будь-якої книги, що згодом буде мати потребу у відновленні лише деяких її розділів, а не всього змісту, переважніше використовувати досить розповсюджений шрифт, щоб не виникало проблем при переробці й перевиданні.
Дата добавления: 2015-04-03; просмотров: 1188;