Методологічні проблеми даного фаху 2 страница
У всьому світі, а в Україні поки що особливо, журналісти зазнають на собі відчутного морального, психічного та фізичного тиску з боку тих, хто зацікавлений у приховуванні інформації від суспільства і перешкоджає здійсненню представниками мас-медіа їхньої професійної діяльності.
Часопис "ЖурналістУкраїни" спеціальний випуск (1997, № 3-4) присвятив загиблим у мирний час працівникам ЗМІ. Тут подано уривки з тоді ще не опублікованої книги редактора "Молодіжної газети" (Житомир) Петра Тарасюка "Хто наступний?" ("Реквієм про загиблих журналістів"), де зібрано матеріали про вісімнадцятьох працівників пера, що пішли з життя, виконуючи свої професійні обов'язки. Це сталося переважно у 1990-ті роки. Слідство у їхніх справах здебільшого не завершене, а припинене за відсутністю доказів. Так буває, коли маємо справу з убивствами на замовлення. Автор сумлінно зібрав матеріали
про житія загиблих журналістів, описав відомі слідству обставини їхньої смерті, повідомив про тематику, якою вони займатися в останні дні свого житія. Це жахливий мартиролог українськоїжурналістики.
Надихають слова Петра Тарасюка: "Свобода слова — над усе. Демократична преса України вже сформувалася, її не вб'єш і не задушиш. Знаю: професія журналіста нелегка, але коли вибрав цей шлях, то йди по ньому до кінця свого життя..."6.
А відтак, звертаючись до молоді, яка йде в журналістику, хочу попередити: знайте, що ви обрачи найбільш небезпечну з усіх інтелектуальних професій, яка потребуватиме від вас мужності, особливої психічної загартованості й стійкості.
2. У професії журналіста успіх залежить передусім від міри таланту. Де його джерела і коли він розкривається?
Якщо ви закінчилишколу з медаллю, це зовсім не означає, що ви маєте достатній талант, аби успішно працювати в журналістиці. Якщо ви написаликілька віршів, нехай і вдалих, це теж не підстава для вибору цієї професії, бо журналістика — то все ж таки не література. Для того, щоб продуктивно займатися нею, необхідні універсальні розмаїті обдарування.
Проте, історія знає безліч прикладів "бездарності" Геніїв замолоду. Антон Чехов ніколи не отримував за шкільні твори більше "трійки". А критик О. М. Скабічевський у рецензії на його ранні оповідання твердіш, що письменникпомре у п'яному вигляді під парканом... М. Салти-ков-Щедрін, який написав твір за доньку, отримав "двійку" з резолюцією вчителя: "Не знаєте російської". Ф. Шаляпіна не прийняли до консерваторії. Про Вальтера Скотта професоруніверситету сказав: "Він дурень і залишиться дурнем". Німецький математик К.Ф. Гаусе був пасинком у школі й вважався нездарою. І. Ньютону не давалася шкільна фізика й математика. Ґеній біофізики, фізіології та психології Г.Л.Ф. Гельмгольцвчився в школі так, що вчителі вважати його недоумком. Енріко Карузо, звернувшись до викладача, дістав його категоричний вирок: "Ти не можеш співати!".
Таємнича природа татанту. "Вундеркінди" не завжди підтверджували свої здібності в зрілому віці й досягали видатних звершень у науці чи мистецтві. А деякі пересічні замолоду індивіди виявляли з часом обдарованість, ставали володарями дум, вписували свої імена в історію духовної культури людства.
Часом шлях талановитої людини до загального визнання встеле-
Про автора, який два роки збирав матеріали про загиблих журналістів //Журналіст України. — 1997. — № 3-4: — С. 12.
нийтернами. Сучасники глухі до її відкриттів і звершень. І лишезгодом приходить суспільне розуміння величідіяча. Журналістика, однак, таких прикладів не знає. Вона розрахована на сучасників, а не нащадків, вона вимагає успіху сьогодні, а не завтра. Журналістові мало почувати талант у самому собі, слід, щоб його визнати інші, тепер, а не потім.
Якщо ви не відчуваєте внутрішньоїпотреби у творчості, якщо ви ніколи не прагнули реалізувати себе в тексті, якщо ваша рука не хапала нетерпляче ручку, щоб записати швидкоплинні думки, летючіобрази, яскраві словесні формули, ви, мабуть, не зможете бутті журналістом високого класу.
Якщо ви не "згоряли від допитливості", від жадоби знати про щось, якщо ви ні разу не кидали улюблену справу, аби помчати на іншій кінець міста, щоб стати свідком або узяти участь в історичній події, то ви не маєте гадстав вважати себе готовим до навчання журналістиці.
Ви скажете, що в кожній професії є елементи ремісництва й твор
чості. І почасти будете праві. Почасти тому, що міра творчості в про
фесії журналіста і, скажімо, теслі, різна. Та й поганші тесля псує дерево,
а поганші журналіст — людей, суспільство. .
Елемент ремісництва в журналістиці, зрозуміло, вищий, ніж у красному письменстві, оскільки дається взнаки загаданість завдань, заданість тем, обмеженість обсягів текстів, обов'язковість виконання йнегайність створення матеріалу. Разом з тим, як ми твердили вище, професія журналіста цікава саме як творчість — універсальна, розмаїта. А відтак вона потребує природної обдарованості. І якщо її у вас немає, вам краще залишити мрії про журналістику.
Часом буває так, що талант "дрімає" в людині, вона;здобуває іншу освіту, стає фахівцем у якійсь галузі і лише потім, в силу непереборного потягу, приходить у журналістику.
Видатний чеський письменник і журначіст Карел Чапек (1890-1938) у гумористичній книзі про газетярство "Як це робиться" кепкував: з приводу журналістської освіти. "Наскільки мені відомо, —писав він, — ніхто до цього часу не намагався встановити, звідки беруться журналісти. Правда, існує інститут журналістики, але я ще не зустрічав журналіста, який би вийшов звідти. Зате я вияснив, що кожний журналіст колись був медиком, інженером, юристом, літератором, співробітником експортної палати або ще чим-небудь, і з тих або інших причин залишив попередню професію. Бувають і невдахи, які просто "пристроїлися в газеті". Ніхто не скаже про людину, що вона пристроїлася в парламент або директором у банк, а ось "пристроївся в газеті" кажуть.
Журналістом людина стає звичайно після того, як вона по моло-
дості напише що-небудь у газету. На превелике здивування автора замітку друкують, а коли він приносить другу, людина в халаті говорить йому: "Напишіть нам що-небудь ще". Таким чином, у більшості випадківлюдина стає журналістом у результаті зведення з доброї путі. Я не знаю нікого, хто б з дитинства мріяв стати журналістом. Кожний журналіст у дитинстві, мабуть, мріяв стати машиністом, моряком або власником каруселі, але якесь коліщатко зіскочило, мрії не здійснились, і він потрапив за редакціііний стіл. Іноді людина йде в газету тому, що відчуває, що може добре писати. Але й це не обов'язкова умова. Журналістами, як і акторами, стають люди найрізноманітніших професій, які опинилися на роздоріжжі"7.
Відтоді, коли Карел Чапек писав ці веселі нотатки, багато що змінилося в світі засобів масової інформації. Ускладнилася технологія виготовлення новин та методів збирання інформації, відбулася революція в технічних засобах журналістики. Займатися цією професією без попередньої підготовки й навчання ставало дедалі проблематичнішим. Журналістська освіта набула поширення як обов'язкова умова наступного професійного успіху. З'явилася й когорта молодих людей, чю вже змалку мріяли про професію журналіста й підсовували лялькам для інтерв'ю іграшкового мікрофона. Що ж часи міняються, і ми —разом з ними.
Випускники факультетів і відділень журналістики сучасних університетів повинні приходити в друковані та електронні ЗМІ озброєні методологічною культурою. Воші мусять глибоко розуміти закони масово-інформаційної діяльності, знати функції й засади журналістики, чинники її ефективності; вони повинні вміти відбирати й здійснювати інтерпретацію фактів дійсності. Освіта повинна стати Гарантією майбутнього професійного успіху спеціашста, він мусить узяти від університету все, що навчальний заклад здатний йому дати, адже в Україні склався й продовжує формуватися ринок журналістської праці, який оцінює людину не за наявним документом про освіту, а за реальними вміннями й знаннями.
Поруч із цим і досі лишається слушною істина: талановитій людині відкрита дорога в журналістику у будь-якому віці і з будь-якої сфери дійсності. Працюйте над собою, над пошуком таланту в собі, відшукайте ту сферу, у якій ваші здібності можуть дати найвищий ефект. А журналістика створює для цього блискучі можливості.
3. Професія журналіста — це безкінечне самовдосконалення.
— Ужгород, |
7 Чапек Карел. Як це робиться // Чапек Карел. Вибрані твори. 1951. — С. 96-97.
Творчість як така, і журналістська зокрема, не знаєкінцевого рівня майстерності, вона завжди містить усобі можливість дая ще дальшої еволюції. Журналіст — semper tiro (завжди учень).У нього немає: поняття"після роботи",бо неможливо виключитисебе з потоку духовної праці. Хороший журналіствічно поглиблює свої знання, стаєсправжнім фахівцем у своєму тематичномунапрямку, багато читає, працюєв бібліотеках, збирає досьє, вивчає мову, вдосконалює стиль,опановує досвід класики журналістики й публіцистики.
Журналістикуіноді називають не професією, а способом життя, не замислюючись над глибоким значенням цих слів. Тимчасомпрофесія — це спеціальність, якою людина займається на роботі і залишає її за воротами прохідної заводу чи за дверима своєї установи. Характеру способу життя набуває спеціальність, якою людина займається завжди: чиперебуваючи у відпустці на відпочинку, чи в туристичному поході, чи сидячи в театріз коханою жінкою. Журналіст здійснює свої функції безперервно.
"Журналістська праця, — пише з цього приводу авторитетнийвикладач журналістикипрофесор В.Й. Здоровега, — це не просто вміння вправно написати замітку чи статтю,хоча ці ази ремесла треба засвоїти, а своєрідний спосіб сприйняттясвіту, спосіб бачення реальності, спосіб мислення і світовідчуття, спосіб існування і усвідомлення себе у неспокійному житті. Тому ніяк не можу погодитись із тим, що майстерність журналіста — це всього-навсього вправне володіння пером чи добре "підвішений язик"8.
Ви обрали професію,де не припиняєтьсядуховна праця, де триває вічнийпошук тем для наступних повідомлень, джерел інформації, глибшого розуміння дійсності, кращого оформлення думки.
4. Професія журналіста — це величезна моральна відповідальність за кожне вимовлене чи написане вами слово. Вона й стає однією з причин підвищеної стресовості даного роду діяльності. Ми живемо в країні, де журналістика традиційно поєднана з публіцистикою, із утвердженням правди і справедливості, захистом знедолених і покривджених. До вас звертатимуться люди в пошуку захисту від свавілля урядовців, а то й просто від кримінального світу, у пошуку порятунку від соціальної незахищеності чи недосконалої роботидержавного апарату. Ваше покликання — їх захищати. Вам доведеться розглядати численні міжлюд-ські й міжгрупові конфлікти, у яких визначити істину й праву сторону
8 Здоровега Володимир. Підготовка журналістів: погляди збоку і зреседини // Збірник праць кафедри української преси. — Львів, 2000. — Впп: 3. — С. 96.
буде нелегко.Ваше слово може врятувати,а може й погубитилюдину.
Тим, хто хоче познайомитисяз цим аспектом діяльності журналіста,радимо прочитані роман Леоніда Жуховицького "Зупинитися,озирнутися..." ("Остановиться, оглянуться..",1973), уякому описано професійну діяльністьспівробітника відділу фельєтонів однієї з центральних радянських газет Георгія Неспанова.Якось з подачі одного з керівників газети, Одинцова, він виконав звичну для себе роботу: написав фельєтон про препарат Єгорова -Хворостуна, який нібито не допомагає при лікуваннілейкозів, що засвідчено випробуваннями, але його автори із завзяттям, вартим іншого застосування, наполягають наповторній перевірці.
Стаття зробила свою справу — затаврувала горе-винахідниківім'ям шахраїв. Але ось найближчий друг журналіста, Юрій, несподівано захворів. Діагноз — хвороба Ковача, один з численних різновидівлейкозів. Випробувавши всізаходи, лікарі вдалися й до останнього: препарату Єгорова-Хворостуна. Юрій помер, але інша хвора, якій також проводили аналогічнийкурс лікування, одужала.Різниця між ними полягала в тому, що Юрія почали лікувати на шостому місяці хвороби, а Ніну — на другому. Висновок напрохувався простий: якби Юрія розпочали лікувати раніше, його можна було б урятувати.Цього не сталося тільки тому, що, завдяки газетній публікаціїНеспанова, препарат Єгорова-Хво-ростуна вважався цілком скомпрометованим. Журналіст приголомшенийнаслідками своєї публікації. Його друкованеслово вже призвело до загибелі його друга. А скільком іншимхворим препарат міг би допомогти!Виявилося, що він ефективнийу вузькій гатузі — протії хвороби Ковача, що й повинні були б установити додатковійого випробування.
Георгій Неспанов прагне відновитисправедливість, але це зробити не так і легко. Його газета відмовляється давати спростування,боїться за свій авторитет, якій може бути захитаний в очах читачів через визнання власної помилки.Бояться за свої крісла й керівники газети. Більше того, вони вважають, що Неспанов не припустився професійної помилки, зробив усе правильно. Сам же фельєтоніст розуміє, що це не так. Він не завершив збирання інформації,не зустрівсяз головним автором препарату, Єгоровим, до якого важко було дістатися, бо вінжив за містом; повірив зацікавленому інформатору, науковцю з Інститутуімені Палешаїїа, директор якого також готував препарат проти лейкозів і в такий спосіб (за допомогою газети) усував конкурента.
Тому Неспанов здійснює відчайдушнийкрок: організовує в іншій центральнійгазеті фельєтон проти самого себе. Розвінчання його помилки в оцінці препарату Єгорова-Хворостуна поверне звання чесних
учених цим лікарямі зрівняє їхнішанси в боротьбі з препаратом Інституту Палешана.Але ціна цього викриття-знищення імені журналіста, викресленняного з поля професійної діяльності.По суті Георгій пішов на професійнесамогубство в ім'я торжества істиний справедливості.
Серед журналістів існуєприказка: сапер помиляється один раз, а журналіст— двічі. Перша помилкатягне за собою догану, друга звільнення з роботи.Журналіст, який помиляється, нікому не потрібен, він не здатнийдо професійноїдіяльності. Роман Леоніда Жуховицько-го "Зупинитися, озирнутися..."і дас гостре відчуття важливості кожного слова журналіста, засвідчує ефективністькожного його твору, демонструє ужитковий характер діяльності газетяра.
Молодому спеціалістові важливо зрозуміти, що він обрав професію, яка покладе на нього вічний тягар моральної відповідальності за всі створені вами журналістські твори.
5. Професія журналіста — це вічне спілкування, за допомогою
якого журналіст збирає левину частку інформації. Його праця не як у
письменника— у кабінетній піші, а на площі, на заводі, в установі, на
прес-конференціях, де він опитує десятки людей, які допомагають йому,
висловлюючи свої думки й погляди, зрозумітисутність подій. У жур
наліста, незалежно від того, в друкованому чи електронному засобі ма
сової інформаціївін працює, повинне бутидобре поставлене усне мов
лення, він повинен володіти точною фразою,швидко реагувати на по
вороти думки співрозмовника, знати досконало предмет бесіди, аби на
рівних вести її з фахівцями.
Цілком справедливіш є таке гасло журналістики: немає нецікавих співрозмовників, є недосвідчені журналісти, які не вміють видобутії з джерела соціально вагоме повідомлення або розпізнати в процесі перебігу звичайної бесіди суспільно необхідну інформацію.
Журналістика — це мистецтво спілкування, і якщо ви не володієте ним, якщо ви людина замкнута,самозаглиблена, спід подумати про іншу спеціальність.
6. Журналістика — це галузь універсальноїдуховної діяльності.
Журналіст мусить мати свою тему, яку повинен знати глибокой доско
нало, але при цьому має вміти написати про різноманітні предмети.
Існує формула: журналіст знає все про небагато що і потрохупро все
(по-рос: все о немногом инемого обо всем).Отже, в основі праці жур
наліста — широка загальна ерудиція, знання фактів і явищ з різних га
лузей життя: політики, історії, соціології, літератури, географії,медици
ни, біології тощо.
Журналістика — це професія професій. Не тільки тому, що вима-
гає від суб'єкта інформаційної діяльностірізноманітних обдарувань (письменника, оратора, учителя, актора, психолога, соціолога тощо), але її тому, Що вимагає від нього універсальних знань у різних галузях людської діяльності. Незважаючи на те, що в соціальнійдійсності усталюєтьсядедалі глибша спеціалізація, журналістика, навпаки, зберігає свою підкреслену універсальність, залишається професією усезнайок, готових розповіда пі людствупро його ж власні професійнітаємниці й секрети, занурюватися в найскладнішу наукову проблематику, витлумачувати для масового читача найскладніші мистецькі чи наукові явища.
Журналістові все цікаве, що містить інформацію й може викликати інтерес читача. Професія журналіста передбачає вічну націленість на новину, свіжу інформацію в найрізноманітніших сферах життя. І якщо у вас немає достатньої загальної ерудиції, вузький світогляд, немає потягу до універсальності, всебічності, з вас не вийде гарного журналіста.
А тепер розважте ще раз, чи правильнийвибір ви зробили, чивідповідаєте ви вимогам професіїжурналіста і чи не краще пошукати вам більш спокійної і більшприйнятної для вас спеціальності.
При цьомуварто ще раз нагадати про ужитковий, прикладний характер нашого фаху, про потребу писатищодня, мати творчу практикувід перших же днів перебування в університеті, для чого нашим навчальним планом передбачена на кожному курсі журналістська практиказ відривом і без відрив}Ч5Ід навчання. Якщо за перший семестр Ви не зробите жодної публікації, ви мусите замислитися над правильністю обраного життєвого шляху, якщо ви не зможете опублікувати жодного матеріалу впродовж року, то це підстава для нас задуматися, чи правильний вибір ви зробили.
Зважте на правило, сформульоване в сучасній американській психології таким чином: "Якщо ви робите дещо, а воно не спрацьовує — '. зробіть щось ІНШЕ. Якщо ви постійно робите щось інше — щр-небудь спрацює"9 (підкреслено авторами. — І. М.). Найкраще ще на студентській лаві зрозуміти особливості власного психофізичного типу, розумових здібностей, визначитися з покликанням. І якщо ви не налаштовані на публічну діяльність, пов'язану з безкінечним пошуком і збиранням інформації, щоденним її опрацюванням у вигляді писаних чи уснихтекстів, то краще зайнятисячимось ІНШИМ. Чим раніше, тим краще.
9 Грпндер Д.. Бзндлер Р. Из лягушек — в принцьі.Неґіро-ліінгвіїстическое про-граммнрование/ Ред. Стива Андрсаса. — Єкатеринбург:Б. н.,1998. — С. 169.
СЛОВНИК МОЛОДОГО ЖУРНАЛІСТА
ЕСЕ (від французькогоEssai, що в перекладі означає "спроба ", "начерк ) — жанр художньо-публіцистичної чи науково-популярної творчості, де аїльно, не обов 'язкоеовичерпно, аче виразно індивідуальнотрактується певна подія, явище, проблема чи тема. Для есе властивий несподіваний, неусталеииппогляд на явища життя, мистецтва, науки, аїльна розкута композиція, асоціативність, зміщення часово-просторових планів,поєднання значних елементів художньої образності з науковими міркуваннями. Есе не передбачає систематичності викладу і навіть артументованості висновків.
Вперше вжив цей термін і започаткував жанр есе французький письменник і філософ Мішель Ейкелі де Монтень (1533-1592), який у 1580 році видав перші дві книги свого головного твору "Essai". У 1588 році з 'явилось видання, що складаюся з трьох книг, а а 1592 - остаточне доповнене видання. Українські перекладачі відтворюють цю назву як "Проби" або "Досліди", російські -як "Опьітьі".Починаючи свій твір, Монтень так сформулював свій метод: "Я вільно викладаю свою думку про всі предмети, навіть ті, що виходять за межі мого розуміння і кругозору. Висловлюю їїне задля того, щоб дати поняття про речі, а для того, щоб дати поняття про мої переконання ". Твір Моитеня містить думки, спостереження і враження від прочитаного (переважно античних авторів) і пережатого,висвітлює теми виховання її освіти, навчання, слави, гідності, смерті й багатства тощо. Це видатний філософський твір, що розробляє переважмо етичні проблеми.
З французької літератури жанр есе поширився в інші, ставши на сьогодні найбільш продуктивним жанром публіцистичної журналістики. Найвидатніші есеїсти XX століття — Бернард Шоу, Джон Голсуорсі, Ана-толь Франс, Ромен Роллан, Генріх і Томас Манни, Йоганес Бехер, Жан-Поль Сарпір, Ачьбер Камю, Андре Моруа,Максим Рильський.
ВИКЛАД ДРУГИЙ
"Основи журналістики" як наукова дисципліна про теоретико-
методологічні проблеми даного фаху
Предмет, структура та завдання курсу. Стан журналістикоз-навства в Україні та джерела курсу. Загальні поняття про журналістику. Визначення журналістики. Журналістика як соціальний інститут. Журналістика як історія сучасності. Журналістика як бізнес. Епістемологічна сутність журналістики. Об'єкт і предмет журналістики. Журналістика як наука (журналістикознавство) та їїнайважливіші складові: теорія та історія журналістики. Минснародна Федерація Журналістів. Творча спілка журналістів України. Періодичні журналістські видання
Усі дисципліни нашого навчального плану, зосереджені навколо оволодіння спеціальністю, можуть бути об'єднані однією назвою — "Теорія, історія і практика журналістики". Так називається і державний іспит, який студенти-журналісти складають наприкінці навчання.
Теорія журналістики представлена майже виключно курсом "Основи журналістики", хоча окремі її положення висвітлюються і в курсах "Етика журналістської творчості", "Психологія журналістської творчості", "Правові основи діяльності ЗМІ" та ін., вивчаються також і в спецкурсах та дисциплінах спеціалізації.
Історія представлена курсами "Історія української журналістики","Історія зарубіжної журналістики", "Сучасна зарубіжна журналістика".
Практика журналістики вивчається в курсах "Паблік рилейшнз", "Журналістський маркетинг і менеджмент", "Основи рекламної діяльності", "Першооснови журналістської творчості" та деяких інших, а також набувається в творчих майстернях.
Таким чином, "Основи журналістики" є головною навчальною дисципліною, предметом якої є найважливіші теоретико-методологічні проблеми даного явища. Водночас цей курс є своєрідним вступом до спеціальності, містить первинні знання й положення, які ще будуть при потребі поглиблено висвітлюватися в інших дисциплінах журналістського профілю.
Курс "Основи журналістики" вивчається у першому семестрі в обсязі чотирьох годин на тиждень, дві з яких лекційні, дві - практичні заняття. На практичних заняттях, крім колоквіумів за лекційним курсом, відбуваються зустрічі з відомими журналістами нашого міста, вивчення друкованих та електроннихЗМІ Харкова та України, макетування номера молодіжної студентськоїгазети та інші практичнізавдання.
Завершується курс іспитом.
Завдання курсу — дати студентам шання з головних теоретико-методологічних проблем журналістики, підготувавши їх тим самим до практичної діяльності.
Джерела курсу наведені в кінці нашого навчального посібника. Тут же зробимо деякі коментарі:
1. У старих навчальних планах підготовки журналістів, що діяли
в Радянському Союзі, дисципліни під назвою "Основи журналістики"
чи "Теорія журналістики" не існувало. Це не значить, що був відсутній
взагалі теоретичний курс. Але підготовка журналістів у партійно-ра
дянській політичній системі, де ЗМІ розглядалися як спосіб виховання
мас у потрібному для компартії ідеологічному напрямку, була вкрай
політизована. В основі радянської теоретичної концепції журналістики
лежала ідея партійності, тобто думка про те, що не існує преси як такої,
преси взагалі, а є лише або соціалістична, або буржуазна преса. Усі те
оретичні питання в цій концепції, навіть питання журналістської май
стерності, зводилися передусім до засвідчення вірності партійним ідеа
лам і вірнопідданства тому партійному комітету, чиїм органом був ЗМІ.
А відтак не бракувало підручників і навчальних посібників типу: Рубан В.А. Предмет, завдання і метод курсу "Теорія і практика партійно-радянської преси". К., 1966; Теория и практика советской периодической печати. М., 1980 тощо. (Підкреслення наші. — І.М.). У самих заголовках цих навчальних книжок було підкреслено, що радянська (партійна) журналістика не може мати нічого спільного з своїм буржуазним аналогом.
У меншій мірі позначилася партійність на працях, створених наприкінці 1980-х років, в епоху так званої Перебудови, а саме: Прохо-ров Е.П. "Ввдение в журналистику: Учебник" (М., 1988) чи "Теорія і практика радянської журналістики: Основи майстерності, проблеми жанрів" (Львів, 1989).
v Найкращими джерелами нашого курсу є книжки, які вийшли вже в нових умовах незалежної України, як-от: Москаленко А.З. "Основи журналістики: Тексти лекцій" (К., 1994); він же. "Вступ до журналістики" (К., 1997); він же. "Теорія журналістики" (К., 1998); "Масова комунікація" (К., 1997); Владимиров В. М. "Основи журналистики" (Лу-ганск, 1998) тощо. Але незначні тиражі, а ще більше відсутність надійного комунікативного канату навчального книгопостачання в Україні роблять ці книжки малодоступними для наших студентів.
2. За безпосередні джерела курсу, отже, нам правлять:
а) сучасні, створені в 1990-х роках підручники, навчальні посібники з курсу "Основи журналістики" або теорії журналістики;
б) сучасні теоретико-методологічні дослідження з проблем жур
налістики, як монографічного типу, так і статті в періодичних видан
нях, як-от: "Збірник праць науково-дослідного центру періодики", що
його видає Львівська наукова бібліотека ім. В. Стефаника; "Вісник
Київського університету. Серія: Журналістика", що видається Інститу
том журналістики Київського національного університету ім. Тараса
Шевченка; "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналис-
тика" та аналогічні видання Львова, С-Петербурґа та інших універси
тетів, де традиційно існують факультети журналістики;
Дата добавления: 2015-01-15; просмотров: 722;