Методологічні проблеми даного фаху 5 страница
2. Подієва інформація. Це — основний інформативний блок,
створюваний редакційним колективом, його репортерами й кореспон
дентами. Сюди належать оперативні повідомлення про факти й події
внутрішнього й міжнародного життя.
Подієва інформація надходить з двох джерел: а) від інформаційних агентств і
24 Моисеев Н. Человек и ноосфера. — М.: Молодая івардия, 1990. — С161. 46
б) від власних кореспондентів.
Цей тип інформації створює особливо гарний ґрунт для реалізації творчих можливостей журналіста.
3. Ділова інформація. До неї відносяться виступи фахівців з як
найширшого кола питань, що цікавлять аудиторію. Це можуть бути ма
теріали з медицини, освіти, будівництва, агрономії тощо, як створені са
мими спеціалістами, так і отримані від них у вигляді інтерв'ю.
4. Довідкова інформація і реклама. До цього виду інформації на
лежать програми радіо і телебачення, театральна й кіноафіша, розклад
руху транспорту. Рекламна інформація займає в сучасній журналістиці
вагоме місце й виконує не тільки функцію повідомлення, але й фінансо
вого забезпечення видань.
5. Естетична інформація. Це літературні твори, репродукції жи
вопису й художні фотографії в друкованих ЗМІ; музика, вистави, теле-
й художні фільми на радіомовленні й телебаченні.
6. Публіцистична інформація або просто — публіцистика. Це сер
цевина, стрижень журналістики, аналітичні матеріали різних жанрів від
коментаря до огляду, статті, нарису. Разом з подієвою інформацією
публіцистика створюється в редакційному колективі. Але на відміну від
першого виду (подієвої інформації), другий пов'язаний не з відтворен
ням вже готових фактів і явищ, а з створенням нових духовних та інте
лектуальних цінностей.
Автори підручника "Масова комунікація" (К., 1997) виділяють такі типи соціальної інформації:
1. Масово-розповсюджувана (масова) інформація, до якої відно
сять усю публічно розповсюджувану друковану або аудіовізуальну про
дукцію (книжки, брошури, пресу, теле- й радіопередачі, а також будь-
які записи на касетах чи компакт-дисках).
2. Статистична інформація — це офіційно документована інфор
мація державних органів чи наукових установ про процеси, що відбува
ються в економічному, соціальному й культурному житті суспільства.
3. Довідково-енциклопедична інформація — це офіційно повідо
млення або систематизовані відомості, складеш за відповідною формою
з використанням передбачених законом засобів про різноманітні події,
явища, процеси, героїв та персонажів історії та сучасності.
4. Інформація про особу — це сукупність офіційних документова
них анкетних відомостей про особу.
5. Інформація про діяльність державних органів і організацій
(правова інформація) — це офіційна інформація, що створюється в про
цесі діяльності органів влади, іромадських чи партійних об'єднань, дер-
жавних та приватних підприємств, установ та організацій25.
Легко помітити, що типологія львівського підручника включає в себе більше розмаїття явищ соціальної інформації, демонструючи їхню участь у творенні журналістики, тоді як київські науковці зосередили увагу власне на двох її типах: масово-розповсюджуваній (п. 1) та альтернативній до неї офіційній (п.п. 2-5).
Сучасна людина живе зараз у густо насиченому різноманітною інформацією суспільстві. Щодня на неї зі шпальт газет і сторінок журналів, з радіоприймачів і телевізорів навалюється величезна кількість новин і повідомлень найрізноманітнішого характеру. Подальшій ескалації інформаційної агресії на людину сприяє вдосконалення інформаційних технологій, поява новітніх типів журналізму на електронній базі. Разом з тим науковці відзначають, що "фізичні можливості людини пропускати через себе і засвоювати інформацію не збільшилися за останні сімдесят тисяч років"26. А відтак, лише відбір інформації, її узагальнення на аналітичній основі може врятувати людину та її ро зум від розчинення в хаосі світу. Цей процес і здійснює масова інформація.
Для того, щоб уявити процеси її творення та спосіб функціонування важливо взяти до уваги таке. Унаслідок запровадження дедалі більшої спеціалізації в житті суспільства люди і$се більше втрачають здатність розуміти одне одного, оскільки предметом їхньої діяльності стають дедачі вужчі ділянки дійсності.
Науковці створюють статті й монографії, висувають гіпотези, пишуть звіти про свої дослідження, здійснюють відкриття. Причому представники навіть суміжних дисциплін вже далеко не завжди розуміють сутність проведеної їхніми колегами роботи. Наукова інформація, як різновид соціальної, має характер езотеричної, внутрішньої інформації, вона не доступна масовій аудиторії у тій формі, в якій виробляється і потребує свого роз'яснення, витлумачення у звичних для реципієнта-не-спеціаліста поняттях.
Ще одним різновидом соціачьної інформації є професійніш її тип. Кожна спеціальність (фах) має свої секрети, потребує певних спеціаль-
25 Така ж типологія викладена в працях: Москаленко А. 3. Теорія журналісти
ки: Підручник. — К.: Експрес-об'ява, 1998. — с. 67 — 68 та Основи масово-
інформаційноїдіяльності: Підручник / А. 3. Москаленко, Л. В. Губерський, В.
Ф. Іванов. — К.: Б. в., 1999. — 159 — 160. Джерела цієї типології в Законі Ук
раїни "Про інформацію'' (1992). де у статті 18 "Види інформації" викладено са
ме таку її типологію.
26 Лильо Тарас. Криза макротексту // Публіцистика і тенденції розвитку світу:
36. наукових статей. — Львів, 1999. — С. 66.
них знань, навичок і вмінь. Для того, щоб розповісти широкому читачеві про професійні обов'язки та діяльність інженера чи агронома, учителя чи лікаря, будівельника чи митника, необхідно також звернутися до простих і звичайних понять, зуміти професійну термінологію (часто цілий соціальний діалект) перекласти на зрозумілу масовій аудиторії мову.
Те ж сайе справедливо сказати й про художній тип соціальної інформації. Художня думка в XX столітті ускладнилася' настільки, що далеко не всі твори музики, живопису, театру, кіно,'літератури є зрозумілими широкій аудиторії безпосередньо. Процес їхнього сприйняття сьогодні вимагає опосередкування мистецькою критикою. Афористично це висловив французький філософ і літературний критик Роланд Варт, сказавши: "Критика не є наука. Наука вивчає смисли, критика їх виробляє. (..) Відношення критики до твору є відношенням змісту до форми"27. Іншими словами, художній твір залишається певною річчю в собі без роз'яснюючого його витлумачення літературної (чи якоїсь іншої мистецької) критики, яка й відіграє роль перекладача художнього висловлювання на мову масової інформації.
Нарешті, кожна особистість, навіть звичайна людина, володіє величезним обсягом індивідуальної інформації, яка складається з її життєвого досвіду, погляду на явища й процеси дійсності, ставлення до героїв та персонажів історії та сучасності. Ця індивідуальна інформація також становить величезну цінність, оскільки саме людство являє собою спільноту окремих особистостей, які складають цілісність саме завдяки тому, що комунікативно пов'язані між собою.
А відтак, далеко не вся соціальна інформація, що функціонує в суспільстві, доступна широкій аудиторії навіть тоді, коли відзначається важливістю й актуальністю. Пресічна людина не зрозуміє наукових новинок, складних художніх творів, комерційних таємниць, професійних секретів, хоч би вони й були їй повідомлені. Журналістикасьогодні — це спосіб перетворення наукових, професійних та фахових, комерційних та бізнесових, художніх та індивідуальних повідомлень на загальнозрозумілу масову інформацію. Якщо люди здатні розуміти один одного, так це тому, що в соціальній інформації г шар, який виконує ролі, духовного мосту між представникам» різних соціальних спільнот — це шар масової інформації.
27 Варт Р. Критика н истнна // Зарубежная зстетика и теориялитературьі ХІХ-ХХ вв.: Трактатьі, статьи, чесе. — М., 1987. С. 377.
Наукова інф. |
Художня інф. |
Індивіду аль
Дата добавления: 2015-01-15; просмотров: 699;