ІНШИХ КРАЇН ІНДО-БУДДЇЙСЬКОГО РЕГІОНУ
Індуїстська та буддійська ідеологія лягла в основу культурного пошуку багатьох інших країн цього регіону Сходу.
Найвизначнішими за монументальністю та витонченою красою є два храмово-архітектурні ансамблі; Борободур (Індонезія) таАнгкор-Ват (Камбоджа).
Буддійський центр Борободур побудований близько 800 р, на о. Ява. Він споруджений з великих, але тонко оброблених кам'яних брил на вершині величезного пагорба (рис. 3.8.1). Це 30-метрова, розчленована на 10 ярусів піраміда, у якій рух догори подекуди переривається широкими терасами та вміщеними на них ступами й статуями, Тут фігурує понад 500 статуй, що зображують Будду в різних станах. Різьблені рельєфи доносять до нас відбиток давнього побуту, хоча за задумом вони є лише ілюстраціями до тези про тлінність життя.
3.8.1. Фрагмент скульптури Борободуру
Ангкор-Ват у Камбоджі з'являється в IX—XIII ст. Це індо-буддійське святилище, що має вигляд східчастих пірамід, покритих складним динамічним і вишуканим орнаментом, прикрашених майстерною й виразною скульптурою. Розміри святилища — 1300 х 1500 м (площа) та 66 м (висота). Сюди ж вростають світські споруди: палац і фортеця.
Музика у країнах буддійського Сходу в середні віки еволюціонувала від суворо впорядкованої до примхливо-вишуканої. Спів будувався на принципах ладу та ритмізації.
Широкого розвитку набуло в середні віки театральне мистецтво Непалу та Камбоджі. Воно цікаве тим, що має єдину драматичну основу — художнє інсценування епізодів давнього індійського епосу та буддійських текстів. Дія тут розвинута мало, перипетії сюжету найчастіше оголошують актори-ведучі або подає у співі хор. На сцені грають без усяких декорацій актори в яскравих костюмах, у гримі та масках; канонічні прийоми гри, пози, жести, положення пальців покликані донести текст п'єси. Спектакль триває незвично довго — декілька днів і завжди має музичний супровід.
Одна з особливостей класичного театру індо-буддійського Сходу — художня умовність і символіка. Вистави класичного східного театру відбуваються, здебільшого, без декорацій. Завдяки наївній умовності сприйняття звичайний стілець може зображати трон, гору, фортецю тощо. Зазвичай на сцені фігурують маски, що прийшли з сивої давнини: вони втілюють певні, заздалегідь знайомі глядачам образи та' характери міфів та епосу.
Основною формою театрального мистецтва в Непалі є народні вистави — притья. Це цикл танців, що мають символічний зміст. Танці виконуються в музичному та хоровому супроводі, драматична дія майже відсутня. На початку XVII ст. було створено кілька класичних танцювальних сюїт і постановки на міфологічні сюжети з «Махабхарати» та «Рамаяни». умовно-символічний характер має не тільки танець, але й супровідні художні рішення: якщо дія відбувається біля річки, то на сцені розстеляють смугу тканини, якщо вона відбувається в лісі, його позначають гілками; храм зображують за допомогою поставлених на майданчику статуй богів тощо.
Традиційний театр Камбоджі існує в трьох основних формах: народний танець, театр-танець та королівський балет. Народний театр існує в дуже простій формі, у спектаклях беруть участь мандрівні актори без спеціальних костюмів і декорацій. Зазвичай це два виконавці, що ведуть дотепний імпровізований діалог. Танець — основа камбоджійського театрального мистецтва. Королівський балет, як особлива художня форма, формується в XV ст, Танцювальний спектакль супроводжує хор. Сюжети для балету запозичені з народних казок і «Рамаяни». Камбоджійські танці будуються за строгим каноном. Кожний жест актора містить певну інформацію. Наприклад, торжество перемоги виражає відкрита долоня, чотири пальці, притиснуті один до одного та зігнутий великий палець, що торкається основи вказівного пальця. Суворим правилам підпорядковуються й сценічні рухи — довжина кроку танцюриста, що рухається, вимірюється довжиною ступні. Основні ролі V балеті виконують жінки у яскравому гримі. Чоловіки в масках грають ролі богів, демонів і звірів. Костюми приваблюють яскравістю та багатством візерунків.
Вистави камбоджійського театру ляльок зазвичай відбуваються у буддійських монастирях і храмах. Фігурки ляльок виготовляють з оленячої шкіри, які попередньо обробляють, після чого вона стає прозорою. Потім їх фарбують у червоний або зелений кольори, щоби вони відкидали на екран кольорові тіні. Сцена — екран зі світлої тканини, фігурки розміщують між джерелом світла та екраном.
Непальський та камбоджійський театри так само мають музичну основу, як і їх індійські та китайські аналоги. Музика, а не драматургія лежить в основі індокитайського театру (корейський чхангик, в'єтнамський туонг та ін). Але. саме в середні віки музика в цьому регіоні відокремлюється від видовища, переростає у самостійне мистецтво. Різноманітними стають музичні інструменти (цитри, лютні, смичкові, флейти, ударні та ін.). Професійні музиканти виходять з фольклорного середовища, залишаючись, проте, безправними представниками соціальних низів.
Отож, при переважанні загальних для всього регіону індо-буддіиських культурних засад, в середні віки в індо-буддійському регіоні складаються й національні, специфічні модифікації канонічних зразків. При різноманітності духовно-релігійних інтерпретацій традиції в усіх країнах цього регіону функціонують однотипні соціально-юридичні моделі, які полягають у ствердженні монархічної влади та ґрунтуються на релігійних приписах. Наука все більш набирає позитивного характеру, зокрема користуються авторитетом і популярністю математика та медицина. У сфері мистецтва домінують архітектура й театр як такі, що безпосередньо впливають на велику кількість людей. В освічених верствах популярні література та почасти живопис, які досягають подекуди незвичної витонченості й вишуканості.
ЕПОХА РЕНЕСАНСУ
Епоху Нового часу звичайно починають відлічувати з XVII ст. Але є й думка, що починається ця епоха з Відродження, або, італійською мовою, Ренесансу, що приходить на зміну середньовіччю. «Відродженням» називають часом вже й зріле середньовіччя — XII ст.; при цьому відлік Нового часу починають з явищ ренесансного типу*.
Ренесанс — це особливий період у розвитку європейської культури, що тривав з кінця XIII до початку XVI ст. Саме з часів Ренесансу починається рух за духовне й суспільно-політичне розкріпачення особистості, посилюються гуманістичні та світські тенденції, розвиваються можливості науки та техніки, що забезпечують володарювання людини в світі. Цей рух, внутрішньо цілісний і практично спрямований, є суттю Нового часу, започаткованого з XVII ст. Він набирає розмаху й широти протягом останнього півтисячоліття. Саме починаючи з Ренесансу, змінюється тип культури: релігія вже не визначає основні напрями духовного пошуку; культура починає секуляризуватися, тобто звільнятися від церковного впливу. Основні етапи цього процесу такі: "Ренесанс (XV—XVI ст.); Реформація та Контрреформація (XVI—XVII ст.); Просвітництво (XVIII ст.).
Ренесанс — це відродження античних культурних начал, що були витіснені або пригнічені релігійно-християнськими канонами середньовіччя. Полягає це в уславленні чуттєво-матеріального буття, у становленні позитивно-наукового світогляду, у відмові від спіритуалізму середніх віків — в центрі світу стає не Бог, а людина, як це вже було колись у античному суспільстві.
Цей людиноцентризм виливається в духовно-митецьку течію гуманізму (від лат. Ьото — людина). античний людиноцентризм розумів людину як «рід людський». Людина Ренесансу вважає себе неповторною, індивідуумом — дається взнаки тисячоліття християнської культури з ЇЇ спрямованістю до кожної взятої окремо душі. І, очевидно, що саме в період Ренесансу були започатковані явища, які визначають обличчя наступних епох, — аж до XX ст. включно:
розкріпачення індивідуальності у всіх сферах приватного та громадського життя, капіталізація суспільства.
4.1.1. Релігійна криза епохи та початок секуляризації культури,
Епоха західноєвропейського Відродження була зумовлена тимчасовою, але сильною кризою католицької церкви.
По суті, в епоху Відродження європейське суспільство, переживши тяжку духовну кризу, поривається до оновлення. Переосмислюються середньовічні церковні основи світогляду. Наука, філософія, політика поволі звільняються від церковного впливу. Культура починає підпорядковуватися суто світським інтересам. Гуманісти прагнули надати світським питанням — благоустрою суспільства та держави, правам особистості, вільному інтелектуальному пошуку, коханню та мистецтву — тої ж ваги, що раніше надавалася християнській вірі. Ця переорієнтація була зумовлена низкою обставин. Що ж змінило суспільну свідомість?
Кілька фундаментальних духовних потрясінь похитнули абсолютну віру людини середньовіччя у церковні догмати. По-перше, невдача хрестових походів за торжество віри примусила багатьох засумніватися, якщо не в методах боротьби за віру, то, принаймні, замислитися над тим, чому небеса не підтримали християнських лицарів. По-друге, Європу спустошували епідемії, неочікувані для людей, які відчували себе обранцями Бога: після найбільшої чумної пошесті, наприклад, залишилося 25 % населення. Жага звичайного життя, врешті-решт, мусила взяти гору — війни та епідемії, розчарування в аскетичних практиках, та й, зрештою, проста втома від суворих етичних норм минулої епохи спричинилися до того, що європеєць почав зацікавлено ставитися до звичайних житейських справ, до праці в полі й до ремесла, до торгівлі та розваг, до кохання та мистецтва. Географічні відкриття, знайомство з нетрадиційними релігіями та звичаями досі невідомих народів підсилюють розвиток вільнодумства та прагнення ревізувати християнство. Реальність земного існування у західній Європі починають розуміти як єдине справжнє буття, в якому, на відміну від церковних догм, можна не сумніватися. Звідси — один крок до філософії гедонізму — прагнення насолод, яке завжди спостерігається, коли суспільство втрачає смак до пошуку метафізичних, прихованих начал буття.
При цьому в європейській спільноті новий тон задає, перш за все, Італія, батьківщина Відродження. «Італійська цивілізація другої половини XV ст. докорінно відрізнялася від цивілізації північних країн, що зберігали середньовічний характер. Серйозно ставлячись до культури, італійці були байдужі до моралі та релігії; навіть в очах церковників витончений латинський стиль спокутував безліч гріхів. НіколаЙ V (1447—1455 рр.), перший папа-гуманіст, роздавав папські посади тим вченим, яких він поважав за глибокі знання, не надаючи значення іншим міркуванням; апостолічним, тобто — папським, секретарем було призначено Лоренцо Валлу, епікурейця, того, котрий довів фальшивість Константи-нового дару, висміював стиль Вульгати і звинуватив Св. Августина в єресі».
У флорентійській Платонівськгй академії, що наслідувала античну традицію (засновники М. Фічіно та Піко Делла Мірандола), завдяки широкому зверненню до античних джерел посилилася філософська база гуманізму, почалося нове осмислення християнської спадщини і відкрився шлях для пантеїстичної тези «Бог усюди». Виникає відчуття якоїсь «загальної релігії», що була до християнства і спостерігається в сучасних нехристиянських духовних системах. В умовах такого світосприйняття сама папська Курія піддалася «духові часу».
Кардинали в цю епоху закликають у листах один на одного «благословення Вакха і Венери».
Рядові клірики продавали по глухих селах пляшечки зі «сльозами Богоматері» або пера з «архангельського крила». Особливе обурення рядових і чесних
християн викликала торгівля індульгенціями — папірцями, які за означену суму автоматично «відпускали гріхи» без всякого покаяння та сповіді. При цьому священнослужителі Заходу користувалися привілеями, що підносили їх над мирянами: лише вони мали право знати всю Біблію (мирянам дозволяли читати лише Новий Заповіт); священики приймали причастя «під двома видами» — як хліб і вино, а миряни отримували самий лише хліб і т.д.
Були в ті часи й антипатій: в боротьбі за престол римського первосвященика різні групи висвячували одночасно кількох претендентів.
Самі католики намагалися навести порядок в хаосі, що зростав. Але оберталося це часом нищенням сил, які щиро прагнули оздоровлення церкви. Так, Констанцький собор (1414—1418 рр.) поклав край антипапству, проголосив соборну волю вищою за волю пап, але водночас розпочав процес над Яном Гусом, якому сам імператор давав гарантію безпеки; закінчилося це спаленням Гуса на вогнищі.
Зрозуміло, що послаблення суворої віри середніх віків зумовило дегенерацію інших напрямів культури. Язичницький за походженням окультизм, який досі жеврів у єретичних сектах і народних марновірствах, підноситься майже як альтернатива християнській релігії.
Саме в цей час розгортається з нестримною силою енергія розкріпаченого «я», що прагне «вічної молодості», чуттєвих насолод і влади над світом. Дехто бажає наркотичного екстазу, найбільш послідовні служать «чорні меси» дияволу, з людськими жертвоприношеннями, що є «візитною карткою» саме ренесансної епохи.
4.1.2. Політика-правова еволюція західного суспільства. З XIII ст. у надрах феодального ладу почали поволі складатися нові, капіталістичні відносини, при яких стосунки між людьми базуються не на ієрархії та традиційному пригніченні посполитого люду аристократичною верхівкою, а на почутті свободи вчинку, на приватній ініціативі, партнерстві та взаємовигідній співпраці. Звичайно, й тут не може бути абсолютної рівності людей, але виникають, принаймні, рівні можливості для змагання.
Торгівля та ремесло, які дають від початку певний простір для ініціативи та активності індивідуума, утверджують пріоритет способу життя нового типу — життя у місті, яке починає відігравати провідну роль, відтісняючи цінності життя села на другий план (пригадаймо, що саме поняття цивілізації пов'язане з виникненням міст, міського способу життя).
На зміну натуральному господарству, яке характеризувало систему «село-замок сеньйора» у феодальну пору, приходить розвиток ремесел, товарного виробництва, торговельного та банківського капіталу.
Зростає роль міста і як осередка мануфактурного виробництва. Місто стає конденсатором вільного духовного, наукового, техніко-інженерного та митецького
пошуку. Воно постійно перебуває в боротьбі за право самоврядування з сеньио-рами-феодалами (світськими та церковними), що прагнуть керувати його життям, як зазвичай керували середньовічним селищем.
Цей процес поступового розкріпачення особистості супроводжувався розподілом людей на певні верстви. В Західній Європі, наприклад найповажнішим класом людей вважалося духовенство. Дворянство (аристократія, лицарі) та простолюд складали все інше населення. За часів феодального панування аристократія фактично присвоїла собі панівну роль у суспільстві, утискуючи кріпаків і прагнучи якось нейтралізувати, авторитет церкви. У всіх національних державах Заходу — Італії, Іспанії, Франції, Англй та ін, — дворянство прагнуло обмежити якомога більше централізовану владу короля. Королі ж потерпали від аристократичної сваволі, намагалися спиратися на народ і духовенство.
Ці процеси стимулюють політичну думку Європи, прагнення усвідомити закономірності процесів, що розгорталися навколо й не вкладалися в традиційні схеми.
Особливою масштабністю, новизною позначені концепції визначних мислителів епохи Відродження, які намагалися осмислити структуру суспільства, виходячи з того, що вона — не вияв божественних законів, а творіння людини.
Дедалі більшу роль починає відігравати реальна політика, причому з'явла-ються нові концепції державності. Ідея Граду Божого та Церкви, як його втілення, остаточно поступається в очах численної частини суспільства ідеї впорядкованого Граду Земного — недаремно саме тоді складаються численні утопії, які змальовують ідеальне буття ідеальної держави. Ці утопії відображають ідеали августинового Граду Божого, але, на відміну від нього, це вже суто Земний Град, і людство має будувати його власними зусиллями.
Піко Делла Мірандола (XV ст.) — італійський гуманіст, який вважав, що людина, виняткова істота, вільно творить і саму себе як особистість, і свою історію. По суті, в його творах вимальовується ідея прогресу, перемоги цивілізації над дикунством.
Томас Мор (XV ст.) — противник відокремлення англійської церкви від Риму, якого було страчено за підтримку католицизму (католиками він канонізований), автор книги «утопія», в якій змалював ідеальне суспільство, побудоване на відсутності приватної власності, обов'язковій праці кожного, розподілі продуктів праці за потребами і демократизмі влади. Очевидно, він не стільки змальовував контури можливого майбутнього соціалізму, як це подавалося в марксистській думці (утопія грецькою мовою означає «місце, якого не існує»), скільки зображав ідеальну общину ранньохристиянського типу, на докір несправедливій і жорстокій сучасності. Однак книга Мора стала «першою ластівкою» серед концепцій, які намагалися обгрунтувати «щасливе майбутнє» людства.
Томмазо Кампанелла (XVI—XVII ст.) — італійський ченець, переслідуваний інквізицією за вільнодумство, автор твору «Місто Сонця», в якому змалював ідеальне суспільство, що також не має приватної власності,. базується на обов'язковій праці та рівному розподілі. Кампанелла писав свій твір вже як конкретний проект, що його, на думку автора, мали реалізувати папа римський та монархи Європи.
Від утопій недалеко було й до суто практичних концепцій. Юрист Ж.Боден (XVI ст.) обґрунтовує ідею держави, що стоїть над релігійними і класовими суперечностями і покликана привнести гармонію в суспільство, забезпечити безперервний прогрес. Здебільшого ідею законності й порядку все ще пов'язують з ідеєю монархії, яка стоїть над духовенством, дворянством і простим народом- Але з'являються нові вимоги до монарха, якого вважають відповідальним за правління.
Ідея життя за законом, успадкована з Біблії, перестає бути віртуальною: демократичні верстви суспільства прагнуть встановити реальний порядок, при якому не буде умов для сваволі й несправедливості.
, У цей період з'являються численні народні рухи, напіврелігійні, напівполітичні: 'їхні ідейні керівники поєднували. політичний розрахунок з релігійною думкою (або принаймні фразеологією), були вельми популярні; Томас Мюнцер у Німеччині, Гільйом Каль у Франції, Джон Болл та уотт Тайлер в Англії, Ян Жижка у Чехії та ін.
4.1.1. Томас Мор (портрет роботи Гольбейна-молодшого) |
Від епохи Ренесансу право починають розуміти як особливий фактор культури. Спостерігається вихід за межі понять традиційного римського права, адаптованого думкою середньовіччя; розвивається сформульована ще Томою Аквінантом ідея права природного, яка стане згодом підґрунтям численних утопічно-революційних доктрин. Прагне відокремити юридичне рішення від догми та формули юрист-гуманіст Куяцій (XVI ст.). Значну роль у розвитку юриспруденції нового типу відіграла юридична систематика, пов'язана з іменами Альціата, Констануса, Донелла, Рамуса (XVI ст.), які відкинули схоластичні методи й прагнули до точності юридичних дефініцій.
З винаходом книгодруку Й. Гутенбергом нові ідеї набувають характеру публіцистики,, обговорюються в масових дискусіях і диспутах, досі властивих для
вузької університетської аудиторії,
і
Справжній злет переживає риторичне слово, яке в середні віки було властиве лише для проповіді. Це — політичне красномовство, породжене міждержавними та внутрідержавними проблемами. Розквітає епідектичне (урочисте) красномовство — окраса ювілеїв, бенкетів, церемоній, до яких світська культура виявляє неабиякий смак; культивується панегіричний стиль, похвала героям, ювілярам, можновладцям тощо. Водночас з глибин фольклорної стихії виривається потужний струмінь «вільного» слова, не зв'язаного з християнським моралізаторством (літературний етикет середньовіччя табуював лихослів'я). Гостре й часто малопристойне слівце культивується в побуті, проникає до літератури — достатньо пригадати роман Франсуа Рабле «Гаргантюа і Пантагрюель». Набувають поширення памфлет і пасквіль: перед поетом Пьєтро Аретіно (XVI ст.) тремтять можновладці Європи, побоюючись його пера.
Водночас чітко виявляється й риса, яка стане домінуючою в західноєвропейській свідомості та багато що визначатиме в суспільному житті. Йдеться про відмову від традиційних християнських цінностей, які вже «зв'язують» волелюбну особистість, про безкрайній індивідуалізм, який переростає у відверту аморальність, властиву, перш за все, для владної верхівки. На жаль, в ідеології минулих часів подібна розкріпаченість особистості трактувалася як щось таке,
4.1.2. Школа епохи Ренесансу |
що відповідає суті й призначенню людини, як її «титанізм». Проте в історію увійшли не лише імена Піко Делла Мірандоли або Марсіліо Фічіно, які оспівували безмежні можливості розкріпаченої людини.
Більш того, подібна вседозволеність починає виправдовуватися й навіть патетично схвалюватися в сфері політичної думки. У трактаті Нікколо Макіавеллі «Князь» ідеалізовано володаря, який заради свого народу й держави порушує клятву, підступно вбиває своїх ворогів: адже це робиться в ім'я великої суспільної мети. Лицарський ідеал затьмарюється, політика стає «брудною справою». Подібний тип політичної поведінки отримує назву макіавеллізму.
4.1.3. Прогрес природничих наук і техніки. Гуманістична освіта (рис. 4.1.2) базувалася на вивченні римських і грецьких літераторів, філософів та істориків; не виключалися, проте, й тілесні покарання. Зі схоластикою було рішуче покінчено. Щоправда, разом зі схоластикою відсувалися й християнські цінності, носієм яких вона була. Згадаймо ще раз флорентійську Платонівську академію з її ідеєю «загальної релігії» та прагненням віднайти «Бога в природі». Виникає тип вченого, якого приваблює тільки природа.
Польський астроном Миколай Коперник висуває ідею про те, що Земля — куля, яка обертається навколо Сонця. Це — руйнація середньовічного погляду на унікальність земного буття, застосування законів механіки до обчислення руху світил.
Виникає ідея множинності світів; Джордано Бруно навчає про те, що Сонць-зірок та їхніх супутників на зразок Землі безліч, і на інших планетах можуть існувати істоти подібні на людей.
Для вчених Ренесансу характерний універсалізм: Галілео Галілей (рис 4.1.3) поєднує в собі фізика, астронома і механіка, який не тільки відкриває закони природи (принцип відносності й принцип постійності прискорення сили ваги, вчення про те, що Земля рухається в космосі за законами механіки тощо), а й прагне до використання знання на практиці (винаходи телескопа, термометра, гідростатичної ваги, маятникового годинника).
Освічений церковний діяч Миколай Кузанський підтримував геліоцентричну теорію. Він також створив першу в світі карту Європи (хоча не уникнув помилок, бо занадто довіряв античній географії).
Андреас Везалій (XVI ст.) закладає основи наукової анатомії, звертаючись до недавно забороненого методу розтинання трупів; першим правильно описав будову та функції кровообігу Вільям Гарвей (XVI—XVII ст.).
Подібні речі здавалися церкві, занепокоєній піднесенням вільнодумства, занадто несумісними з традиційним образом світу. Книгу Коперника було внесено до списку заборонених. Галілеєві допікала інквізиція, й він мусив зректися вчення Коперника. Везалієві присудили як покуту паломництво до Єрусалима. А Бруно спалили живцем на вогні. Все це свідчило про серйозний конфлікт між старим, схоластичним знанням і новим науковим світоглядом.
Однак практика свідчила про результативність наукового підходу; перша навколосвітня подорож Фернанда Магеллана та відкриття Америки Христофором Колумбом (XV ст.) довели, що наша планета кулеподібна. Численними були й успіхи у галузі фізики, медицини та природничих наук. Розвивається винахідництво, яке спирається на наукові концепції; вимальовуються риси майбутньої технічної цивілізації.
4.1.3. Галілео Галілей |
Водночас v науці ренесансної пори знання поєднуються з марновірствами. Наприклад, засновник алопатичної медицини Парацельс запозичив ідею лікування штучно створеними медикаментами з алхімії, був Її палким прихильником.
Часом вчені-гуманісти виявляють неабиякий інтерес і до відвертого окультизму. Агрипа Нетесгеймський (Німеччина, XVI ст.) видає тритомне дослідження магії, трактованої як однієї з наук. Складається новий тип вченого, зафіксований суспільною свідомістю ренесансної епохи у німецькій народній книзі про доктора Фауста, що продав душу дияволу за вічну молодість і владу над природою.
Ще й сьогодні знаходять своїх шанувальників «Центурії» М. Нострадамуса — пророцтва, викладені як астрологічний прогноз.
Спостерігається нове ставлення до цінності земного часу, який донедавна був ніщо перед вічністю. У книзі афоризмів XIV ст. — «Книга про гарні звичаї» Паоло Ді Чертальдо — натрапляємо на такі думки: «Хто занадто довго спить — втрачає час», «Тікай від лінощів, як від самого диявола або якого іншого ворога, якщо прагнеш успіху». П'єтро Паоло Варджаріо заснував гуманістичну концепцію в галузі виховання і освіти: відтепер гуманісти таврували ледарство як неприпустиме явище8.
4,1.4. Аітературно-митецьке життя епохи Відродження. Мистецтво пори Відродження є виразом нової свідомості: середньовічний ідеал аскета, який знищує свою особистість, поступається ідеалу Ьото ипісо — «людина, єдина в своєму роді»10.
Новий, гуманістичний світогляд виявляється насамперед в архітектурі. На зміну готичним спорудам, що стриміли до неба, приходить підкреслено вигадлива будівля з чіткою геометричною організацією простору й рослинним орнаментом-прикрасою (у вигляді вінків-гірлянд античних часів). Відновлюються античні елементи: ротонда, портик з фронтоном, колони античних ордерів, римський тип купола; широко використовуються скульптура й фреска.
Дух епохи втілив флорентійський собор Санта Марія дель Фьоре. Городяни Флоренції, яка перевершувала красою інші міста, поставили собі за мету збудувати храм, який би пасував величі міста, бо старий собор не вміщав усіх прихожан.
4.1.4. Брунеллескі. Капела Пацці у Флоренції |
Це завдання виконав інженер та архітектор Брунеллескі (XV ст.), створивши капелу Пацці (рис. 4.1.4). Величезний купол, оригінальне витягнений у висоту, видний здалеку. Панує вже не поривання до неба, а світський дух змагання, бажання створити щось незвичне й грандіозне.
Видатним архітектором Ренесансу був Браманте (XV—XVI ст.), автор церкви Санта Марія делла Граціє (Мілан). Візантійський канон переосмислено в інтонаціях мажорного світосприйняття, Церкву щедро прикрашено теракотовою скульптурою, в інтер'єрі використано червоний колір. Створений Браманте проект собору Св. Петра, який мав бути зведений на місці давньої базиліки, не було реалізовано, але ідеї архітектора широко використовували майстри Відродження.
Простір мав домінувати над матеріалом, усе було підпорядковано величезному куполу, античні й традиційно-християнські елементи мали творити нерозривну стильову гармонію. Собор втілив гуманістичний світогляд епохи: тут не небо сходило до людини, як у візантійській архітектурі, а людина осягала небо власними зусиллями.
4.1.6. Палаццо Веккьо v Флоренції |
4.1.5. Інтер'єр ренесансного палацу
Розробляли план собору різні майстри, серед них — Рафаель і Мікеланджело. Згодом споруду було оформлено у стилі бароко, й говорити про неї слід саме в контексті цього стилю.
Поруч з церковними будівлями в новому дусі, які вже часом нагадують радше античні святині, виникають світські палац і вілла (рис. 4.1.5).
Виділяється серед них палаццо (замок) Веккьо — величезний п'ятикутник з круглим двором посередині, який оздоблено з використанням елементів фортеці, що надає споруді монументальності (рис. 4.1.6). Чіткі античні архітектурні форми панують над пейзажем, цю переконливо свідчить про могутність володаря (архітектори Мі-келанджело та Антоніо Да Сангалло (молодший).
Рафаель та, його учень Джуліо Ро-мано — автори такої типово ренесанс-- ної споруди, як вілла Мадама поблизу Рима: мініатюрного собору з трансеп-том і куполом, який являє собою приватне житло можновладця. Дім має вихід до саду, гротів й озерця, що створює враження «приборканої природи» у невеликому й гармонійно організованому садово-парковому ландшафті.
У центрі живопису та скульптури Ренесансу постає особистість, її неповторність. Це вимагає нових прийомів малювання, протирічить канонам середньовічного малярства, що розцінювалося як ремесло. Ще на початку Відродження пишно оздоблена рама цінувалася більше за картину. Митцям на зразок Джованні Белліні доводилося ламати ці стереотипи. Розуміння живопису як змагання з природою, як божественного, креаційно-творчого дару складається лише в епоху високого Відродження (XVI ст.) — в першу чергу, в Італії, яка тоді була лідером європейського прогресу. Художник
починає сміливо вводити в картину автопортрет, навіть якщо у ній використано релігійний, міфологічний або історичний сюжет, Це свідчить про розуміння цінності індивідуальності як творчого начала життя. Переворот у живописі почався, коли такі майстри пензля, як Джотто, стали насичувати канонічну ікону об'ємністю, життєвістю композиції, чим викликали інтерес до психології персонажа. Це властиве було і для візантійсько-готичного живопису, але ікона в епоху Відродження почала наближатися до картини. Митці Ренесансу на основі наукових обчислень відкривають закони перспективи, завдяки чому зображення на площині стає стереоскопічним, об'ємним. Найяскравіше представляють ренесансний живопис і скульптуру три італійські художники: Леонардо да Вінчі, Рафаель Санті та Міке-ланджело Буонарроті (XV ст.), |
4.1.7. Леонардо да Вінчі. «Джоконда» |
Леонардо — уславлений автор «Джоконди», полотна, на якому зображено молоду італійку" із загадковою усмішкою (рис. 4.1.7). Як і в багатьох інших жіночих образах Леонардо, тут панує дивна непевність; один куточок вуст піднято, інший — опущено, і складається враження, що ніжність поєднується із сумом.
У фресці «Тайна вечеря», майстерно виконаній на довгій стіні композиції, змальовано учнів Христа, які почули звістку, що один з них зрадить вчителя. По-різному реагують вони на ці слова — гнівом, смутком, розпачем.
У малюнках Леонардо відтворено внутрішній світ генія, що був водночас інженером, скульптором, письменником. Йому належать креслення машин, які буде винайдено лише у XX ст.: літака, танка, підводного човна тощо. Охоче змальовував Леонардо прекрасні та потворні обличчя.
Рафаель, що розвивав традиції релігійного живопису, часто звертався до зображення Богоматері. Найбільш відома «Сикстинська мадонна». Юна Марія, позбавлена будь-якої пишноти, з немовлям на руках, наче сходить з небес, несучи сина в жертву світові. Очі її сповнені смутку, що контрастує з пильними, блискучими очима Христа-дитини, не по-дитячому серйозного й зосередженого. Навколо клубочаться в синяві легкі хмарки, за якими проглядають обличчя янголів, що співають славу цій жертві в ім'я людства; два янголочки на
першому плані замріяно вдивляються у постаті матері й сина. По боках в шанобливих позах фігури Св. Сікста та Св. Варвари підсилюють атмосферу щирого й беззастережного вшанування.
Мікеланджело, про архітектурний доробок якого вже згадувалося, був, у першу чергу, скульптором, автором численних образів на біблійні й антично-міфологічні теми. Він стверджував, що знає одну тему: прекрасне людське тіло. Як і його античні попередники, майстер милується динамікою м'язів, грацією руху, прекрасними рисами обличчя. Уславлена його п'ятиметрова статуя Давида (рис. 4.1.8), встановлена на замовлення земляків-флорентійців, які воювали з самим папою римським, що в якості світського властителя, хотів підкорити рідне місто митця. Сам художник брав участь в обороні Флоренції. Перемога флорентійців у цьому змаганні знайшла вираз в образі біблійного героя, тендітного
4.1.8. Мікеланджело. Голова Давида (фрагмент статуї) |
юнака, який здолав велетня Голіафа. Обличчя Давида пашить шляхетним гнівом, юнацькі кучері лежать короною навколо досконалого обличчя. Так біблійна тема починає слугувати виразу політичних ідей і втіленню особистого ідеалу митця.
Характерно, що папа Юлій II, який воював з флорентійцями, не лише прощає митця, а й наближає Його до себе, Завдяки йому, Мікеланджело прославився і як маляр, автор розписів Сикстинської капели (каплиці для повсякденних папських богослужінь) у Ватикані. Папа наполягав на цій роботі, незважаючи на відмови митця. Фрески Мікеланджело — це натхненний переказ Біблії мовою живопису, титанічне усвідомлення історії людського богошукання в численних, ускладнених, сповнених руху композиціях. «Тут, в Сикстинській капелі, Мікеланджело вперше висловив положення, яке мало значення для всього століття, а саме — що поза красою людських форм іншої краси не існує. Він принципово заперечує рослинно-лінійний орнамент площини, і замість очікуваних завитків ми бачимо тут людські тіла, всюди людські тіла, жодного куточка з простим орнаментом, на якому відпочило би око.
По-іншому розвивалося образотворче мистецтво на Півночі Європи, в країнах, де криза католицизму виявилася у русі Реформації. Італійські художні реформи майстрам Північної Європи тривалий час були просто невідомі. Північне Відродження сповнене містики, відчуття нетривкості земних форм, сильно зв'язане традиціями середньовічної готики та фольклору. Для творів нідерландських майстрів, наприклад властива атмосфера екзальтованого видіння; домінують
марення, образи пекла й земних спокус, що набувають диявольської зловісності (картини Ієроніма Босха). У найбільш відомого художника Північної Європи — Альбрехта Дюрера (Німеччина) готична традиція виявляється у напруженості, загостреності ліній та рухів, яскравості кольорів («Автопортрет» (рис. 4.1.9), «Мадонна з немовлям» та ін.). Трохи інший за манерою Ганс Гольбейн: він м'якший в моделюванні об'ємів, рухи його персонажів (численні портрети відомих людей епохи, зокрема Еразма Роттердамського і Тома-са Мора) більш природні й невимушені, але Гольбейн — натураліст, який безпристрасно відтворює те, що бачить (такий його «Мертвий Христос», в якому нема й натяку на майбутнє воскресіння).
Майстри Північного Відродження зробили й деякі важливі винаходи у мистецтві живопису. Наприклад, нідерландські художники започаткували портрет у «три чверті», що дає змогу глибше подати психологічну характеристику людини (до цього часу живопис знав лише профільні портрети або зображення анфас). Брати Ван Еики першими перейшли від темпери (фарби на воді) до олійних фарб, що вивільнило пошук художника, який відтепер міг багато разів переробляти невдале місце картини.
4.1.9. Альбрехт Дюрер. « Автопортрет» |
З XV ст. живопис замовляють вже не тільки церква, король або феодал,' а й прості люди, аж дозаможних селян включно. Картина перестає бути невід'ємною частиною архітектури; вона відокремлюється рамою13 від стіни і створює замкнений художній світ.
Поруч з традиційним портретом або композицією на біблійну чи міфологічну тему наприкінці XVI ст. формуються досі невідомі жанри натюрморту й пейзажу; перший — зображення створених руками людини речей, які начебто живуть власним, прихованим життям; другий — образ нерукотворної природи, сповненої живого руху й змін. Митці вчаться передавати тонкі ефекти, яких ще не знало середньовічне малярство. Наприклад, Леонардо відкриває -повітряну перспективу — далекі речі завдяки шару повітря здаються блакитно-розпливчастими. Цей прийом швидко стає загальним надбанням.
Література Ренесансу переживає значні зміни. Словесність Західної Європи, яка досі була риторично-діловою (богословські трактати, хроніки тощо), повертається до античної традиції художнього слова. Традиція Данте, який своєю творчістю поета вплинув на процес формування національної мови та нових духовних цінностей, бурхливо розвивається. Література Ренесансу уславлює земну людину, її кохання, тілесне буття, водночас вона дотримується традицій середньовічного спіритуалізму.
Спадкоємцем Данте й зачинателем літератури Ренесансу виступає Франческо Петрарка (XIV ст.), який прославився сонетами до донни Лаури. Петрарка — духовна особа, що переживає кохання чисто платонічно, зберігає спіритуальну висоту середньовічної традиції. Водночас перед нами — й алегорії античності, й сповідь земного серця, жага, що її відчуває кожна жива людина:
Благословенні будьте, день і рік,
І мить, і місяць, і місця урочі,
Де спостеріг я ті сяйливі очі,
Що зав'язали світ мені навік!
Благословен вогонь, що серце пік,
Солодкий біль опечаленої ночі
І лук Амура, що в безоболоччі
Пускав у мене стріл ясний потік!
Благословенні будьте, серця рани.,
І вимовлене пошепки ім'я
Моєї донни — ніжне і кохане,
І ці сторінки, де про неї я
Писав, творивши славу, що не в'яне, —
Й ти, неподільна радосте моя!
(Пер. Л. Павличка)
Висока поезія в часи Ренесаясу мала своїх шанувальників, Прославлений був Торквато Тассо, автор поеми «Визволений Єрусалим» (XVI ст.), іцо успадкувала традиції героїчного епосу середньовіччя, Поет зображає зіткнення хрестоносців з мусульманським світом; їхня перемога оспівується як торжество християнства. Водночас він змальовує земне кохання Рінальдо та Арміди у перипетіях війни.
Проте поруч з лірикою та епоож, у надрам самого життя, зароджується романна проза: вона виникає з «новини» (новела), що її переповідають один одному сусіди, з чутки або й плітки. Такий відомий твір Джованні Боккаччо «Декамерон» (від числа 10); це низка коротких оповідань-новел, життєрадісних й часто малопристойних історій, іцо їх переказують одне одному десять юнаків і дівчат, які, зачинившись у моторошну годину чуми у віллі за містом, намагаються зберегти бадьорість духу й життєлюбство. Водночас ця книга — справжня енциклопедія життя Італії часів Ренесансу; людину тут змальовано без будь-якої ідеалізації.
Роман французького письменника Франсуа Рабле (рис. 4.1.10) «Гаргантюа і Пантагрюель» — це приклад літератури, яка спирається на фольклорно-народ" ні основи, використовуючи образи карнавальної культури. У романі змальовано добрих велетнів, що уособлюють ідеали французького фольклору: п'яниць, ненажер, любителів гарно пожити.
Водночас ренесансна проза представлена й зразками духовно-філософського пошуку. Такі «Есе» (нотатки) Мішеля Монтеня (XVI ст.), який скептично ставиться до схоластики й навіть віри як такої, віддаючи перевагу науці. Водночас він зберігає високі моральні критерії, оцінюючи явища життя. Жанр есе — вільний виклад думок — стає відтоді популярною формою західноєвропейської прози.
^ Лт |
4.1.10. Ф. Рабле |
4.1.11. В. Шекспір |
Ренесансні література й мистецтво недовго ідеалізували людину як шляхетного господаря світу й власної долі. Реальне життя, суспільно-політичні колізії та зростаюча криза духовності швидко призвели до відчуття спустошення й трагедії.
Уже у XVI ст. виникає маньєризм — вияв розчарування в ідеалах гуманізму: людину нового типу зображають у всій реальній недосконалості та свавільності як щось ірраціональне, часом відразливе. Варто згадати, що в епоху великих географічних відкриттів людство постає неоднорідним, цінності інших народів не співпадають з цінностями, виробленими християнською цивілізацією. Інтерес до особистості тьмяніє; людство дедалі частіше в малярстві, літературі та науковій думні нагадує «мурашник», побачений немовби з пташиного польоту. Характерний вислів італійських митців цієї епохи: «Світ ворожий до прекрасної людини». Митецький стиль стає напруженим, нервовим; витончена манера майстра все частіше підкреслює грубість і ницість натури.
Ці нові риси ренесансної художньої свідомості яскраво виявилися в творчості Вілья-ма Шекспіра (рис. 4.1.11), творця емоційних сонеїпів, у яких тонко передано психологічні перипетії незвичного й забороненого кохання, гідного людини античності, яке в епоху Ренесансу було практично реабілітоване літературним етикетом. Серед широко відомих творів Шекспіра — трагедія «Гамлет», написана на сюжет, запозичений у Саксона Граматика.
Принц данський Гамлет після смерті батька зустрічає привид небіжчика у замку і з жахом дізнається, що батька було вбито дружиною, рідною матір'ю принца, спільно з її коханцем, який отримав корону разом з удовою. Гамлет мусить помститися негідникам, але волю його паралізовано: руки опускаються при думці про негідність світу й людини. Він удає безумця, пародіюючи світ, який його оточує. Принц стає втіленням рефлексії — розриву між свідомістю й волею, бо не хоче жити в світі зла, аморалізму й підлих інтриг. Приречений Гамлег гине на дуелі, підступно поранений отруєною зброєю,
У малярстві маньєризм отримав назву караваджизму, за ім'ям живописця Мікеланджело Караваджо (XVI ст.), незалежного митця, який ніколи не працював на королів і ніколи не мав учнів, проводив життя у пошуку насолод і загинув на дуелі.
4.1.12. «Глобус» —театр Шекспіра
Його картини — справжня епоха в живописі Європи. Караваджо став писати безпосередньо з натури, не прикрашуючи своїх персонажів і ницості буденного життя, не приховуючи існуючої в світі жорстокості. Проте пафос його малярства — це гімн юності, мистецтву, красі людського тіла («Лютніст», «Вакх», «Поцілунок Юди» та ін. твори).
В епоху Ренесансу, на відміну від суворого середньовіччя, стиль життя вимагав свят, розкішних бенкетів і різноманітних видовищ, які охоче сприймали і сеньйори, і народні маси. Це сприяло розвиткові театру.
Спочатку західноєвропейський театр мало відрізнявся від балагану. Наприклад, театр «Глобус» у Лондоні (рис. 4.1.12), де працював Шекспір, не мав ані декорацій, ані бутафорії — все замінювали таблички з написами «Ліс», «Замок» тощо. З часом формується справжній театр — у сучасному значенні цього слова. Відбулася реформа театрального приміщення в Італії, де сформувалися основи сучасної сцени з її законами, виник синтез мистецтв — союз письменника, композитора й художника з актором.
Наприкінці епохи Ренесансу виникає новий тип театрального приміщення, що спирається на принципи, сформовані ще у трактаті давньоримського архітектора Вітрувія, але формує сценічний простір зовсім по-новому. Віддавна спектаклі відбувалися просто у даорі, тому не потребували декорацій, роль яких виконував фасад будівлі. На початку XVI ст. виникає перспективна декорація (ілюзорно намальовані будинки, пейзажі тощо) та спеціально сконструйована сцена.
Багаті й різноманітні жанри ренесансної драматурги: трагедія, що відверто імітувала античні зразки; «вчена комедія», що базувалася на враженнях від життя й античних зразках водночас; комедія інтриги, в якій основна увага зосереджувалася на всілякій життєвій плутанині; пастораль (ідилічна картина щастя на лоні природи, стилізована знову ж таки під античність), мелодрама (сильні почуття — з активним музичним супроводом).
У XVI ст. функціонував дидактичний жанр мораліте. Тут зазвичай фігурували алегоричні постаті, як, наприклад, у французькому мораліте «Засудження бенкетів» (1507), де дійовими особами є «дами» Ненажерливість, Ласощі та Убрання і «кавалери» П’ю-за-ваше-здоров'я та П'ю-навзаєм; цю веселу компанію невблаганно долали Параліч, Апоплексія і таке інше.
Серед простолюду була популярна комедія «дель арте», вона полягала в імпровізації акторів, що грали у масках, які конденсували в собі певний тип людської вдачі: простак Панталоне, легковажна й принадлива Коломбіна, невдаха П'єро. У XV ст. на основі язичницької традиції виникає народний фарс — різновид комедії у вигляді невеличких п'єс анекдотичного характеру, які викривали зажерливість можновладців, продажність суду, розпусту ченців тощо.
Але справжній переворот у мистецтві стався з виникненням опери, яка з XVI ст. сприймається як самостійний світський жанр, легка музика, що внутрішньо протиставляється суворо-урочистій церковній месі, хоча оперний спів з його повним використанням природних можливостей людського голосу народився саме на ґрунті традицій церковного співу. Літературний сюжет і драматична гра набули внаслідок поєднання зі співом підкресленої умовності, хоча саме завдяки емоційному співу замість декламації опера стає найбільш хвилюючим і масово-популярним у ті часи видом спектаклю,
Опера виникла в Італії (Флоренція), де спочатку сформувався гурток молодих митців, що мріяли про відродження музики античності, а потім було створено і оперну музику як таку. Все було побудовано на виявленні можливостей людського голосу (тенор, баритон, сопрано); текст співався згідно з ускладненою, поліфонічною мелодією (опера «Дафна» Я. Пері).
З IX по XVI ст. у музиці Західної Європи — в першу чергу Італії — стверджується поліфонія (багатоголосся), яке витісняє • традиційний спів в унісон (а сареііа).
Класик цієї манери Джовакні Палестріна (XVI ст.) стає видатним представником багатої та натхненної поліфонії, яка передавала складне почуття релігійного екстазу, боріння в душі віри та сумнівів, чисто людських почуттів. Палестріна — автор не лише сотні мес, величезної кількості псалмів, але й світських мадригалів, присвячених темам кохання (див. далі).
З часом з інструментально-вокального багатоголосся виділяється сольна мелодія, покликана передавати провідну тему музичного твору. Водночас формується одноголосе виконання — речитатив, тобто поєднання співу та декламації.
Стали з'являтися урочисті, повільні за ритмікою, але мажорні танцювальні мелодії, які звучали на святах у замках та палацах. Водночас набули поширення камерні мадригали (віршовий текст, покладений на ноти), які виражали почуття
закоханих. Мадригали виконувалися кількома співаками; для акомпанементу використовувалися лютня, флейта, скрипка, віолончель, в північних країнах Європи — волинка.
Дата добавления: 2015-12-01; просмотров: 1253;