Романський стиль та готика, їх особливості. Романська література, поезія вагантів

У період Х – ХІІ ст.. “середньовічна картина світу” набуває своєї довершеності. Саме в цей час формується загальноєвропейський художній стиль, який дістав назву “романського”.

Романськимназивають мистецтво VІ – ХІІ ст.. термін введено фр.археологами, які вивчаючи будівлі, знайдені при розкопках, дійшли висновку, що ці споруди нагадують будівлі Давнього Риму. Саме звідси – «романський».

Найповніше “романський образ світу” відобразила архітектура, яка відіграє домінуючу роль: лицарський замок, монастирський ансамбль, храм.

Головні типи архітектурних споруд: храм, монастирський ансамбль та феодальний замок.

Панівний архітектурний тип споруд: базилікальний (витягнутий у плані) тип храму. В його основі лежала ідея шляху як натяк на “хресний шлях”, шлях страждань і спокути. Таким чином храм являв собою матеріально-просторове втілення основної ідеї християнського світобачення.

На початку другого тисячоліття відбувається синтез романської художньої спадщини і християнських основ європейського мистецтва. Його основним видом у ХV ст.. стало зодчество, вершиною якого став католицький собор.

Виникнення романіки як відносно цілісної системи було виявленням тогочасного світобачення. Характерною рисою романіки було пробудження інтересу до людської особистості. Найяскравіше ця риса проявилося в поезії вагантів (бродячих людей), що зявилася в Північній Італії, Франції, Німеччині. Розквіт поезії вагантів збігається з розвитком шкіл, університетів, і носіями її були мандрівні студенти. Основні теми поезії вагантів: ліричні мотиві та моралізаторські сентенції. В ній оспівувалися молодість, вільне життя, кохання. Світу корпоративної регламентації ваганти протиставляли своє незалежне братство: спілку добрих і веселих людей, вільних від зарозумілості та святенництва.

Література носить релігійний характер. Переважна більшість творів побудована на основі біблейських міфів, присвячених Богові, житія святих; вони написані латинською мовою. Світська література не відображає дійсність, а втілює ідеальні уявлення про людину, типізує її життя. Основна риса – героїчний епос, лірика, романи (зроблені перші літературні записи середньовічного епосу та героїчних пісень “Пісні про Роланда” (1100р.), “Пісні про мого Сіда” (1140р.)

З кінця ХІІІ ст.. провідним стає народжений міським європейським життям готичний стиль. За легкість й ажурність його назвали застиглою чи мовчазною музикою, «симфонією в камені». Готичний стиль називають ще «стрілчастим»

Готичними прийнято називати пам’ятки архітектури ХІІ, ХІІІ, ХІV та частково ХV й ХVІ ст.. в цих пам’ятках менш за все відчувається вплив грецького й римського мистецтва, а особливо проявляється середньовічний настрій.

Сам термін «готика» виникає як синонім слову «варварський». Мається на увазі «сучасний» стиль занесений в Італію варварами й протиставлений античному. Народження терміну пов’язують і з ім’ям Рафаеля.

На відміну від суворих, монолітних романських храмів, готичні собори оздоблені різьбленням, декором, скульптурами; вони сповнені світла, направленні в небо, їх вежі досягають 150м заввишки. Шедеври цього стилю – Собор Паризької богоматері, Рейнський, Кельнський собори.

6. Середньовічна культура Візантії як своєрідний синтез культурних традицій греко-римського світу, християнства та елліністичного Сходу. (СПРС)

Середньовічну культуру можна розглядати як експеримент, націлений на переорієнтацію суспільної свідомості на ідеальний світ, на нескінчене удосконалення духовного світу людини. Націлившись на абсолютну красу, християнська культура не змогла реалізувати свої високі ідеали, бо реальне життя було занадто сповнене протиріч. Разом з тим вона підготувала підґрунтя для морального удосконалення людини та її естетичного світосприйняття.

 

 

Тема: Культура епохи Відродження. Культура Нового часу й Просвітництва

План

1. Культура епохи Відродження

1.1. Поняття Відродження.

1.2. Особливості культури епохи Відродження. Народження гуманізму.

1.3. Пошуки ідеалу соціальної справедливості й свободи. Утопічний соціалізм Томаса Мора, Томмазо Кампанелли

1.4. Наукові відкриття епохи Відродження та ренесансне мистецтво (СПРС)

1.5. Криза гуманістичних ідеалів

2. Культура Реформації та Нового часу.

2.1. Стилі художньої культури Нового часу (СПРС)








Дата добавления: 2015-08-04; просмотров: 4887;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.005 сек.