Лекцыя 4. ФАРМІРАВАННЕ БЕЛАРУСКАГА ЭТНАСУ 2 страница

Свецкі жывапіс ХV ст. прадстаўлены партрэтамі арыстакратаў – ві­цеб­с­кай княжны Пракседы, вялікага князя Альгерда, магната Хадке-ві­ча, слуцкага князя Алелькавіча, княгіні Ганны Радзівіл. У канцы XVI ст. узнікаюць гістарычны, батальны і іншыя жанры.

Жывапіснае мастацтва знайшло адбітак у рукапісным Лаўрышаў-скім евангеллі (пачатак ХІV ст.), аздобленым мініяцюрамі з выявамі свя­тых. Друкаваныя кнігі Ф. Скарыны ўтрымліваюць шматлікія ілю-стра­цыі біблейскіх сюжэтаў, выкананыя аўтарам у рэнесансным сты-лі. Асаблівую мастацкую і гістарычную і каштоўнасць уяўляе аўта-пар­т­рэт вялікага гуманіста.

З’яўленне скульптуры была выклікана культавымі патрэбамі най-перш каталіцкай царквы. Так, у касцёлах XV – XVI стст. пачалі ўзво-дзіцца алтары са скульптурнымі выявамі святых. Асноўным матэры-ялам, які выкарыс­тоў­ваў­ся для іх вырабу, з’яўлялася дрэва

Архітэктура беларускіх гарадоў мела больш выразныя, у параў-нан­ні з жывапісам і скульптурай, заходнееўрапейскія традыцыі і сты-лі. У сувязі з распаўсюджваннем каталіцызму ў ХІV-ХV стст. тут па-ча­ло­ся будаўніцтва касцёлаў, у большасці, у стылі готыкі з уласцівымі ёй высокімі дахамі, стрэльчатымі аркамі і вокнамі-вітражамі. У іх ліку – касцёлы ў в. Ішкалдзь (Баранавіцкі раён), в. Уселюб (Навагрудскі ра­ён), м. Іўе. Крыху пазней каталіцкія храмы былі ўзведзены ў Нава-га­род­ку (фарны касцёл), Клецку, Гародні, в. Гаранёны (Іўеўскі раён), в. Гнезна (Ваўкавыскі раён).

Лепшымі ўзорамі сінтэтычнага (раманскага і гатычнага) архітэк-тур­на­га стылю і таму названага беларускай готыкай прынята лічыць цэр­к­вы ў Маламажэйкаве Шчучынскага раёна; Супраслі на Беласточ-чы­не і Сынкавічах Зельвенскага раёна (ХV-ХVІ стст.), якія спалучалі ў сабе культавае і абарончае прызначэнне. Асаблівасцю беларускай ар­хі­тэк­ту­ры часоў ВКЛ варта назваць мураваныя замкі-крэпасці ў Ві­ль­ні, Гародні, Крэве, Лідзе, Новагародку, Троках, якія служылі мес-ца­мі пражывання князёў і, у выпадку неабходнасці, абарончымі пунк-та­мі. У канцы ХV ст. было пачата будаўніцтва замка магнатаў Ільіні-чаў у Міры, а ў сярэдзіне ХVІ – замка Радзівілаў у Нясвіжы.

У цэлым, архітэктура і выяўленчае мастацтва ХІV-ХVІ стст. спа­лу­ча­лі ў сабе ўсе асноўныя стылі заходнееўрапейскай культуры, і ў той жа час захоўвалі беларускія нацыянальныя традыцыі.

7. Беларуская культура складвалася на працягу стагоддзяў на ас­но­ве культуры ўсходнеславянскай. Яе ўзаемадзеянне, у асноўным, ад­бы­ва­ла­ся на трох узроўнях – этнічным (паміж рознымі этнасамі ад-ной дзяржавы), міжнацыянальным (паміж этнасамі суседніх дзяржаў) і цывілізацыйным (заснаваным на прынцыпова розных тыпах сацы-яль­нас­ці і каштоўнасных сістэм).

Станаўленне вызначальных жыццёвых ідэалаў і каштоўнасцяў бе-ла­рус­ка­га народа адбылося ў эпоху Кі­еў­с­кай Русі, у выніку сінтэзу хрысціянскіх каш­тоў­нас­цяў візантыйскага кшталту з мясцова-языч-ніцкімі ўяўлення­мі і традыцыямі. Хрысціянізацыя Русі замацавала славянскую мову і азбуку, распрацаваную балгарскімі манахамі Кіры-лам і Мяфодзіем, і тым выз­на­чы­ла форму развіцця сярэднявяковай пісьменнасці і культуры. У галіне мастацкай культуры хрысціянства прынесла на Беларусь мураваную манументальную архітэктуру, перш за ўсё культавую. Яно ж спрыяла з’яўленню і раз­віццю мазаікі, фрэс-кі, іканапісу. Манументаль­ны жывапіс увабраў у сябе народныя тра-дыцыі і лепшыя візантыйскія ўзоры.

За час сумеснага існавання ў складзе Кіеўскай Русі (IX – пачатак XIII стст.), у ас­ноўным сфарміравалася даволі блізкая ў этнічным пла-не для ўсяго яе насельніцтва матэрыяльная і духоўная культура. Але пры ўсей супольнасці культуры Кіеўскай Русі на тэр­рыторыі сучаснай Бе­ла­ру­сі яна мела свае харак­тэрныя асаблівасці. Найбольш выразна яны выявіліся ў мастацтве Полацкай зямлі, дзе ўжо ў пачатку XII ст. скла­ла­ся самабытная школа дойлідства, жывапісу, дэкаратыўна-пры-клад­но­га мастацтва.

У часы ВКЛ асновой далейшага развіцця іх культуры з’явіліся яе фор­мы, атрыманыя ў спадчыну ад папярэдняй эпохі і пакаленняў. Надз­вы­чай фажным фактарам гэтага працэсу з’явілася тое, што бела-рус­кая мова стала дзяржаўнай. На фарміраванні ідэалаў і каштоўнас-цей беларусаў плённа паспрыяў агульны духоўны ўздым, які ахапіў еў­ра­пей­с­кія краіны ў эпоху Адраджэння. Айчынная культура, якая ў той час вырастала са славяна-рускага кораню, творча асэнсоўвала за­ход­не­еў­ра­пей­с­кія культурныя каштоўнасці і ўбірала ў сябе тыя з іх, якія адпавядалі, найперш, каштоўнасцям хрысціянскім, агульнача-ла­ве­чым, агульнадзяржаўным. Мала таго, беларуская духоўная культу­ра вылучыла са свайго асяроддзя такіх дзеячаў еўрапейскага тыпу, маш­та­бу і значнасці як Ф. Скарына, М. Гусоўскі, С. Будны і інш.

Пастаянны цесны кантакт беларускага насельніцтва з праваслаў-на-візантыйскім і рымска-каталіцкім культурнымі рэгіёнамі, асобае ста­но­віш­ча беларускіх зямель, якія знаходзіліся на перакрыжаванні ган­д­лё­вых шляхоў, у геагра­фіч­ным цэнтры Еўропы абумовілі пагра-нічны характар яго культу­ры. Беларускі народ успрыняў лепшыя ма-тэрыяльныя і духоўныя да­сяг­нен­ні Усходняй і Заходняй Еўропы і стварыў уласную самабытную культуру. Яна здаўна займае прыстой-нае месца і адыгрывае знач­ную ролю ў духоўным жыцці як усходняга славянства, так і еўрапей­с­кай цывілізацыі.

 

Лекцыя 5. ПАЛІТЫЧНАЕ, САЦЫЯЛЬНА-ЭКАНАМІЧНАЕ І ДУХОЎНА-КУЛЬТУРНАЕ СТАНОВІШЧА БЕЛАРУСКІХ ЗЯМЕЛЬ У СКЛАДЗЕ РЭЧЫ ПАСПАЛІТАЙ

 

Пытанні

1. Люблінская ўнія і ўтварэнне Рэчы Паспалітай. Статут ВКЛ 1588 г.

2. Эвалюцыя дзяржаўнага і сацыяльна-палітычнага ладу на беларус­кіх

землях

3. Працэс сацыяльнай і палітычнай кансалідацыі прывілеяваных саслоўяў

4. Вынікі аграрнай рэформы 1557 г. Эканамічнае і юрыдычнае становішча

сялян

5. Развіццё гарадоў: рамяство, мануфактурная вытворчасць і гандаль.

 

1. Асноўнай прычынай, якая падштурхнула ВКЛ да збліжэння з По­ль­ш­чай (Каронай), з’яўлялася чарговая, самая працяглая ў яго гіс-то­рыі Лівонская вайна (1558–1583). Так, у па­чат­ку 1562 г. войскi мас-коўскага цара Івана Грознага ўжо дайшлi да Шклова, Оршы, Вiцеб-ска, а праз год, 15 лютага захапілі Полацк.

Няўдалы для ВКЛ ход вайны абудзіў у асяроддзі яго шляхты ідэю зак­лю­чэн­ня ўніі з Польшчай у мэтах абароны сваёй краіны. Але поль-скiя магнаты вырашылi скарыстаць цяжкае становiшча княства ў сваіх мэ­тах, навязаўшы яго паслам свае ўмовы ўніі. Іх абмеркаванне пача-ло­ся 10 студзеня 1569 г. у Люблiне, дзе адкрыўся агульны сейм Поль-шчы i ВКЛ, а 1 сакавіка большасць вялікакняскіх дэлегатаў, не пага-дзіў­шы­ся з польскiм праектам унii, пакiнула горад. У тых умовах па­ля­кі дамагліся ад караля акта аб далучэннi Украіны да Польшчы.

У адпаведнасці з зацверджаным 1 ліпеня 1569 г. актам уніі, абвя-шча­ла­ся аб’яднанне Польшчы (Кароны) i ВКЛ у федэратыўную дзяр-жа­ву – Рэч Паспалiтую (РП) на чале з адзіным манархам Жыгiмонтам II Аўгустам (1569-1572) і двухпалатным сеймам. Для беларуска-літоў-скай шляхты ўтварэнне агульнай дзяржавы не адкідвала магчымасці да­лей­ша­га ўдасканалення ўнутранага жыцця ВКЛ. Так, у 1581 г. тут быў створаны Вышэйшы суд – «Галоўны лiтоўскi трыбунал» і пачала-ся праца па падрыхтоўцы новага Статута. У лiку распрацоўшчыкаў апош­ня­га былі вiленскi ваявода, вялiкi гетман і падканцлер Леў Сапе­га, канцлер Астафiй Валовiч i iнш.

Новы Статут, абнародаваны ў 1588 г., уяўляў сабою не толькі звод за­ко­наў, а і прававую гарантыю самастойнасцi сваёй дзяржавы. Ха-рактэр­на, што ў ім зусім не згадвалася аб стварэнні РП. Усе яго 487 артыкулаў увабралі нормы адміністрацыйна­га, ваеннага, судова-пра-цэсуальнага, шлюбна-сямейнага і апякунска­га, спадчыннага, зямель-нага, ляснога і паляўнічага, крымінальнага пра­ва.

Палiтычны лад ВКЛ, замацаваны Статутам 1588 г., не адпавядаў та­му яго становiшчу ў РП, якое вызначыў Люблiнскi акт. Фар­ма­ль­на дзве дзяржавы аб’ядноўвалi толькi супольныя манарх i сойм. Асоб-нымi ж для ВКЛ былi скарб i манета, канцылярыя, тры­бу­нал, войска, законы, дзяржаўная мова. Выканаўчая ўлада ў княстве здзяйснялася ўласнай адміністрацыяй на чале з канцлерам. Такім чынам, паглынан-ня Каронай ВКЛ не адбылося. Кіруючым вярхам княства ўдалося за-хаваць яго самастойнасць у складзе федэратыўнай РП.

2. У адпаведнасці з Люблінскай уніяй, вышэйшымі органамі дзяр-жаў­най улады ў РП былі кароль і парламент. Пасада кара­ля з’яўлялася выбарнай, а парламент (сейм) складаўся з дзвюх палат – сената і па-сольскай ізбы. Як вышэйшы кіруючы орган сенат (рада) фар­мі­ра­ваў­ся тэрмінам на два гады з найбольш знатных і ўплывовых прад­с­таў­ні­коў духоўных і свецкіх феадалаў, усяго да 150 чал. Больш за 200 дэпута-таў павятовых сеймі­каў складалі пасольскую ізбу. Папярэдне абмер-каваныя пастановы ад­на­га­лос­на прымаліся на агульным пасяджэнні сейма і пасля зацвярджэн­ня іх каралём набывалі сілу закона. Іншая справа, што калі дэпу­тат, спасылаючыся на права liberum veto, гала-саваў супраць, то адхі­ляў­ся ўвесь заканапраект.

Вышэйшая выканаўчая ўлада ўскладалася на караля. Пас­ля смер-цi Жыгiмонта II Аўгуста (1572) шляхта прад’явіла новаму ка­ра­лю Ген-рыху Валуа (1573-1574) пэўныя ўмовы, якія знайшлі адбітак у двух актах – «Пакта канвента» і так званых «генрыкавых артыкулах». Па-водле першага дакумента, кароль абавязаўся праводзіць палітыку, скі-рава­ную на ўмацаванне знешніх сувязяў з Францыяй. Паводле дру-гога, ён быў абавязаны скл­i­каць сеймы ў Варшаве праз кожныя 2 га-ды, а ў асобных выпадках – часцей. Дзейнасць манарха кантралявала-ся 16 сенатарамі-рэзiдэнтамі. Ён не меў права склікаць апалчэнне і ўсталёўваць новыя падаткі без згоды сейма. Шляхта набывала правы стварэння аб’яднанняў (канфе­дэ­ра­цый). Адмова караля выконваць прад’яўленыя артыкулы і апраўдвала ўзброенае яму супраціў­лен­не (рокаш). Такім чынам, РП уяўляла сабою кансты­ту­цый­ную саслоўную манархію. Сам кароль лiчыўся «першым сярод роўных» i абавязваўся захоўваць «залатыя шляхецкія вольнасці».

На працягу амаль ста гадоў пасля Люблінскай уніі ВКЛ у палі-тычнай сістэме РП мела статус самастойнай дзяржавы са сва­ёй тэры-торыяй, вышэйшымі (генеральны соймік, канцылярыя, трыбунал) і мясцовымі ўладнымі структурамі, заканадаўствам (Статут 1588), дзяр-жаўнай мовай, войскам, мытняй, скарбам і інш. Але пад уздзеяннем важных падзей (рэфармацыя, утварэн­не ўніяцкай царквы, контррэ-фармацыя і інш.) бела­рус­кая шляхта трапляла ў залежнасць ад мясцо-вых магнатаў. Ёй удалося аднавіць дзейнасць свайго генера­ль­на­га сойміка, які збіраўся ў Вільні.

У 1673 г. сейм РП пры­няў пастанову аб скліканні кожнага трэцяга агульнага закана­даў­ча­га органа ў Гародні. Гэтая ўступка літоўска-бе-ларускай шляхце магла мець канструктыў­ны працяг у справе ўмаца-вання самастойнасці княства. Але яе асабіс­тыя амбіцыі апынуліся мацней дзяржаўных інтарэсаў. Яе імкненне набыць такія ж «залатыя вольнасці», далучыцца да «польскага народу шляхецкага» і тым уз-няць свой прэстыж, прыму­ша­ла адмовіцца ад сваёй рэлігійнай (права-слаўнай) і нацыянальнай (літоўска-беларускай) ідэнтычнасці на ка-рысць каталіцкай і польскай. Адной з вы­раз­ных прыкмет гэтай з’явы стала пастанова жнівеньскага сойму 1696 г., паводле якой шляхта ВКЛ дамаглася ад караля РП увядзення на сваёй тэрыторыі польскай мовы замест беларускай. Тым самым дзяржаўнасць ВКЛ пазбавілася ад­на­го са сваіх важнейшых атрыбутаў. У выніку паміж саслоўямі шля-хты з аднаго боку і сялянамі з мяшчанамі з другога – паглыбіўся рас­кол па рэлігійна-нацыянальнай прыкмеце.

Пры гэтым шляхта як вышэйшае саслоўе па меры развіцця экана­міч­ных, палітычных, духоўна-культурных працэсаў губляла былую ед­насць і распадалася на групоўкі на чале з магнатамі. Па-першае, з 1610 г. кароль перанёс сваю рэзідэнцыю ў Варшаву, таму іх уплыў у най­бо­ль­шай ступені адчуваўся менавіта ў княстве. Па-сутнасці, мяс­цо­выя сеймікі выконвалі волю магнатаў, як правіла ігнаруючы дзяр­жаў­ныя інтарэсы. У тых умовах нават вышэйшы заканадаўчы орган – сейм – пачынае даваць збой. Так, за час з 1652 па 1764 гг. у вынiку подкупаў магнатамі яго дэпутатаў 48 пасяджэнняў з 55 было сарвана з-за выкарыстання «лiберум вета».

У другой палове ХVІІ ст. слабасць каралеўскай улады і нядзеез­до­ль­насць сейма выклікалі сутыкненні паміж магнацкімі групоўкамі Па­цаў, Агінскіх, Сапегаў, якія суправаджаліся ахвярамі і разбурэн-нямі. У час Паўночнай вайны ў шляхецкіх колах узнікла так званая Вя­лі­как­ня­жац­кая канфедэрацыя, якая падтрымала Пятра І.

У ХVІІІ ст. барацьба паміж магнацкімі групоўкамі (Патоцкiмi i Бранiцкiмi, Радзiвiламi i Чартарыскiмi) і прыхільнікамі розных канфе-дэрацый атрымала далейшае развіццё ў той час, як усё грамадства РП чакала кардынальных рэ­форм. Характэрна, што літоўска-беларуская шляхта не патрабавала ні­я­кіх прывілеяў ні для сябе, ні для ВКЛ. На яго тэрыторыі працягвалі дзей­ні­чаць Статут 1588 г., мясцовая адміні-страцыя, ранейшыя шляхец­кія тытулы, але разам з тым – і польская мова ў якасці дзяржаўнай. Не­вы­пад­ко­ва ў другой палове ХУІІІ ст. у грамадскай думцы РП яшчэ працягвала існаваць як дзяржава двух на-родаў – Кароны і ВКЛ. Нават апошні яе кароль – ураджэнец маёнтка Волчын Берасцей­с­ка­га пав. Станіслаў Панятоўскі тытулаваўся як стольнiк ВКЛ, а Тадэвуш Касцюшка называў сябе літвінам.

3. У Статуце 1588 г., акрамя іншага адбіўся падзел насельніцтва ВКЛ на саслоўі: шляхту, духавенства, мяшчан і простых людзей. Па-ча­так фарміраванню саслоўнай структуры быў пакладзены яшчэ ў кан­цы ХІV-першай палове ХV стcт., калі частка літоўскай знаці ката-ліц­ка­га веравызнання, прыняўшы прывілеі і гербы польскай шляхты (1413) паспрабавала выказаць свой асобы статус у параўнанні з астат-нім праваслаўным служылым баярствам. Такім чынам узнікла кан­са­лі­да­ва­ная сацыяльная група, якая першай заявіла аб сваіх палітыч­ных і эканамічных прыярытэтах і дамаглася ад вялікага князя іх юры­дыч­на­га прызнання. Прывілеем Казіміра 1447 г. усе баяры, у тым лі­ку, па-братаная з палякамі «шляхта», набывалі асобыя эканамічныя, юры-дычныя і іншыя правы. У 1522 г. вызначылася тэндэнцыя да замаца-вання існуючай сацыяль­най групы як прывілеяванага саслоўя пад за-пазычанай у палякаў наз­вай «шляхта» (szlachta), якая ў сваю чаргу паходзіла ад немцаў – «Geschlecht» (рыцар).

Саслоўе феадалаў, якое займала пануючае становішча ў экана-міч­ных і прававых адносінах, не ўяўляла сабой адзінага цэлага і пад-раз­дзя­ля­ла­ся на шэраг груп, прыналежнасць да якіх залежала ад рада-ві­тас­ці, памераў землеўладання, ко­ль­кас­ці залежных людзей, займае-май пасады ў дзяржаўным апараце і інш. Да ліку найбольш знатнай, багатай і ўплывовай шляхты варта ад­нес­ці магнатаў, якія мелі тытулы князёў і паноў. У іх ліку – Алелькавічы, Валовічы, Гальшанскія, Гаш-то­ль­ды, Глябовічы, Ільінічы, Кішкі, Радзівілы, Пацы, Сангушкі, Тыш-ке­ві­чы, Хадкевічы, Чартарыйскія. Кожнаму з іх належалі велізарныя ла­ты­фун­дыі і не менш 1000 сялянскіх дымоў. Магнаты карысталіся ўсёй паўнатой маёмасных, асабістых і палітычных правоў. Іх маёнткі-вот­чы­ны ўяўлялі сабой «дзяржавы ў дзяржаве». Яны мелі ўласныя ўз-бро­е­ныя сілы, якія камплектаваліся з залежнай ад іх дробнай шлях­ты (баяр) і часткова сялян (панцырных баяр). Буйныя феадалы займалі найбольш важныя дзяржаўныя або прыдворныя пасады, якія прыно-сілі ім велізарныя прыбыткі.

Другую групу складалі сярэднія феадалы, якія называліся ў XVI ст. зямянамі-шляхтай і валодалі «добрай аселасцю», гэта значыць доб-рым іменем, усяго каля 650 шляхцічаў, якім належала ад 21 да 500 ся-лянскіх ды­моў. Незадоўга да падпісання Люблінскай уніі разам з маг-натамі ім на­ле­жа­ла 48, 4 % сялянскіх гаспадарак. Яны займалі друга-рад­ныя пасады ў дзяржаўным апараце і знаходзіліся ў васальнай за-леж­нас­ці ад князёў і паноў.

Да ніжэйшай групы шляхецкага саслоўя адносілася служы­лая шляхта – баяры, зямяне, якія за службу вялікаму князю або маг­на­ту атрымоўвалі невялікі надзел зямлі і самі працавалі на ім. Яны маглі займаць мясцовыя дзяржаўныя па­са­ды і знаходзіліся ў васальнай за-лежнасці ад багацейшых феадалаў.

Прававое становішча шляхты, у параўнанні з іншымі саслоўямі, бы­ло абаронена найлепшым чынам. Толькі шляхціч меў права зай-маць пасады ў дзяржаўным апараце і судзе, свабодна купляць і прада­ваць маёнткі, валодаць феадальна залежнымі сялянамі, без аплаты пош­лі­ны (мыта) вывозіць на продаж за мяжу прадукты, удзельнічаць у сойміках і быць абраным у дэпутаты на вальны сойм. Шляхцічу га-рантавалася асабістая свабо­да, ён быў вызвалены ад падаткаў і павін-насцей, за выключэннем ва­ен­най службы і падаткаў на вайну.

Па рашэнні вялікага князя з радай і асобных магнатаў для мяшчан і сялян, якія неслі ваенную службу, быў магчымы пераход у шляхец-кае саслоўе. Прыналежнасць да вышэйшага саслоўя можна бы­ло стра-ціць у сувязі з учыненым шляхцічам злачынствам, але па ра­шэн­ні су-да. Тое ж магло адбыцца, калі шляхціч пачаў здабываць сабе срод­кі да існавання, займаючыся рамяством або гандлем.

Да вышэйшага саслоўя адносілася духавенства хрысціянскага ве­ра­выз­нан­ня, за выключэннем манаства. Акрамя таго, царква ператва­ры­ла­ся ў буйнога феадала, якому належалі значныя зямельныя ўла-дан­ні і залежнае сялянства.

 

4. У канцы ХV-пачатку ХVІ стст. асноўнымі вытворчымі адзінка-мі былі сялянскія гаспадаркі – «дымы», маёнткі феадалаў – двары, а так­са­ма фальваркі. Аснову гаспадаркі складала зямляробства. Сялян-скае землекарыстанне было надзельным і абшчынным. Сяляне адной вёс­кі сумесна з феадалам карысталіся лясамі, сенажацямі і пашай.

Важнай урадавай пастановай, накіраванай на павелічэнне даход-нас­ці і таварнасці феадальных гаспадарак, была «Устава на валокі» 1557 г. У гэтым законе ўсе землі прызнаваліся ўласнасцю дзяржавы або феадала, у тым ліку і тыя, якія належалі сялянам па звычаёваму пра­ву «отчыны», «дзедзіны» і інш. Статут 1566 г. пацвердзіў новае па-ла­жэн­не і, акрамя таго, забараніў сялянам яе куплю-продаж. Такім чы­нам, усе сяляне пазбаўляліся зямельнай уласнасці, а ў выніку «валоч­най памеры» атрымалі зямлю – надзелы і ўчасткі (на абшчынным по­лі) у карыстанне разам з комплексам абавязковых павіннасцяў.

Дробная шляхта абавязана была даказаць сваю прыналежнасць да вы­шэй­ша­га саслоўя. Пры адсутнас­ці адпаведных дакументаў яна па-збаўляліся правоў на зямлю і раз­г­ля­да­ла­ся як яе арандатар або пера-водзілася ў разрад падаткова­га насельніцтва. У некаторых выпадках дробнаму шляхцічу ўзамен ра­ней­ша­га ўладання выдзяляўся іншы ўча-стак, горшай якас­ці і за межамі зноў створаных фальваркаў – «за сця-ной», і такіх ула­да­ль­ні­каў сталі называць засцянковай шляхтай.

Аграрная рэформа, распачатая Жыгімонтам ІІ Аўгустам у 1557 г. завяршылася каля 1570 г., а ва Ўсходняй Беларусі нават пазней. Разам з панскім дваром, гаспадарка яко­га забяспечвала ўнутраныя патрэбы феадала, пашырыліся фа­ль­вар­кі, зарыентаваныя на вытворчасць сель-скагаспадарчых прадук­таў і іх продаж на рынку. Замацаванне за кож-най фальваркавай вало­кай 7 сялянскіх забяспечвала высокую даход-насць гаспадарак. За карыстанне зямлёй для сялян усталёўваліся тыя павіннас­ці, якія больш адпавядалі эканамічным інтарэсам іх гаспада-роў. У сва­ёй большасці від гэтых павіннасцяў абумовіў падзел сялян-ства на цяг­лых і асадных. Паводле Статутаў 1566 і 1588 гг. пражыван-не «пахо­жых» у аднаго гаспадара на працягу 10 гадоў ператварала іх у прыгонных, а час пошуку ўцекачоў павялічваўся з 10 да 20 год.

На ўсходзе краіны, дзе аграрная рэформа завяршылася пазней, фаль­вар­ка­ва-паншчынная сістэма не зрабілася дамінуючай. Таму тут ас­ноў­ны­мі павіннасцямі сялян заставаліся грашовая (чынш) і прадук-то­вая рэнта. Тут жа захавалася абшчыннае землекарыстанне.

Аграрная рэформа, у цэлым, выклікала нездавальненне сялян. Але сістэма дзяржаўнага кіравання і феадальнага гаспадарання ў РП была дастаткова моцнай, каб прымусіць насельніцтва выконваць па­він­нас­ці на карысць уладальнікаў зямлі. У выніку «валочнай памеры», удаска-налення арганізацыі вытворчасці, упарадкавання сістэмы па­дат­ка­аб­к­ла­дан­ня і інш. мерапрыемстваў адбылося пашырэнне плошчы ворных зямель і росту прадукцыйнасці працы. У сельскай гаспадар­цы стаў на-зірацца пэўны ўздым. Фальваркі, створаныя на захадзе і ў цэнтры кра-іны, давалі ўстойлівы прыбытак.

Такім чынам, у выніку ажыццяўлення аграрнай рэформы 1557 г. у се­ль­с­ка­гас­па­дар­чым сектары, па-першае, адбылося ўсталяванне фаль-вар­ка­ва-паншчыннай сістэмы. Па-другое, змянілася сістэма падатка-аб­к­ла­дан­ня: замест падворнага (дым, служба) прынцыпу ўводзіўся па-зя­ме­ль­ны (ад валокі). Па-трэцяе, укаранілася тэхналогія трохпольнага се­ваз­ва­ро­ту, у выніку чаго павысілася прадукцыйнасць працы, даход-насць гаспадарак істотна ўзрасла, узмацнілася іх сувязь з рынкам. Па-чац­вёр­тае, на захадзе і ў цэнтры Беларусі назіраліся разбурэнне сялян-ска­га абшчыннага і пераход да падворнага землекарыстання. Па-пятае, ад­бы­ло­ся канчатковае запрыгоньванне сялянства.

У выніку разбуральных войн з сярэдзіны ХVII па 20-я гг. ХVІІІ ст. Беларусь трапіла ў паласу эканамiчнага заняпаду. Ён быў абумоўлены найперш рэзкім скарачэннем сялянскага насельніцтва – непасрэдных вытворцаў харчовых прадук­таў і сыравіны. Так, у 1672 г. у маёнтку Паставы загінулі амаль усе ся­ля­не, а ў самім мястэчку і трох наваколь-ных вёсках ацалела толькі пяць сем’яў. Многія землеўладанні Га­ра-дзен­с­ка­га, Ашмянскага, Браслаўскага пав. і нават цэлых ваявод­с­т­ваў – Менскага, Полацкага, Мсціслаўскага, Берасцейскага – былі цал­кам разбураны і пазбавіліся многіх работнікаў. Яшчэ большае спуста­шэн-не спасцігла беларускія гарады. У выніку толькі з 1650 па 1673 гг. колькасць насельніцтва Беларусі скарацілася з 2, 9 млн чал. да 1, 4.

Наступная, Паўночная вайна прынесла чарговыя людскія страты: бы­ло забіта, загінула ад голаду і хвароб трэць насельніцтва з 2, 1 млн чал. Сялянства і мяшчане былі абавязаны пастаўляць шведскім і рус-кім войскам правіянт, фураж, жывёлу. Акрамя таго, іх знаходжанне на тэ­ры­то­рыі Беларусі суправаджалася знішчэннем усяго каштоўнага, што магло спатрэбіцца праціўніку. У выніку цэ­лыя паветы трапілі ў запусценне. Сялянскія надзелы істотна скараці­лі­ся. Мноства дзяржаў-ных зямель заставалася неапрацава­ны­мі. Так, у пачатку ХVІІІ ст. пус-таваў 41 % валок у Брэсцкай, 71,5 % - у Гародзенскай эканоміях.

Кожны раз, пасля чарговай навалы дзяржаўная і ўладальніц­кая ад-міністрацыя прыкладалі намаганні да аднаўлення сваіх і сялян­с­кіх гас-падарак. У гэтых мэтах асобныя ўладальнікі ішлі на часовую перадачу зямлі сялянам у карыстанне, абмежаваўшы іх павіннасці чыншам і аб-рокам. Па-другое, сялянам на ільготных умо­вах і нават бясплатна да-звалялася ўзяць столькі зямлі, колькі тыя маглі апрацаваць. Вядома ж, з паляпшэннем гаспадарчых спраў ула­да­ль­нік ізноў аднаўляў павін-насці ў поўным аб’ёме.

Кожны феадал скарыстоўваў розныя споса­бы павышэння сваiх да-ходаў. У ХVIII ст. распаўсюдзiлася практыка пе­ра­да­чы маёнткаў з ся-лянамi або нават цэлых населеных пунктаў i тэ­ры­то­рый у арэнду куп-цам. У 1740 г. у вынiку шматлiкiх злоўжыван­няў арандатараў паўсталі жыхары Крычаўскага староства. У 1750-я гг.­ такое ж паўстанне адбы-лося на Каменшчыне. Абодва паўстанні бы­лі жорстка падаўлены, але ўладальнікі тамтэйшых зямель (І. Радзівіл і віленскі капітул) былі вы-мушаны зменшыць сялянскія павіннасці.

Да сярэдзіны ХVІІІ ст. на захадзе Беларусі паншчына займала га-лоў­нае месца сярод iншых павiннасцей і стала складаць да 8–12 i на-ват 16 дзён на тыдзень з цяглай валокi. Да адпрацовачных павiннасцей так­са­ма адносiлiся гвалты (усёй сям’ёй 12 разоў на год: лесапавал, ста­га­ван­не, жнiво), шарваркi (рамонтныя i будаўнiчыя работы); пад-вод­ная павiннасць (1-2 разы на год або 15 злотых), старажоўшчына (2-4 чал. ад вёскi штодня на двары гаспадара); начная варта. Штогод ся-ля­не плацiлi падымнае, прадуктовы аброк (дзякла) і інш. падаткі

Такая сістэма феадальнага гаспадарання і сялянскіх павіннасцей іс­на­ва­ла да апошняга падзелу Рэчы Паспалітай. Усе сяляне падзялялі-ся на людзей гаспадарскіх, (залежных непасрэдна ад вялікакняскай гас­па­дар­чай адміністрацыі), людзей панскіх (уладальніцкіх, залежных ад асобных феадалаў), і царкоўных (залежных ад цэркваў, манастыроў і вышэйшага духавенства). Асноўную масу феадальна залежных сялян скла­да­лі людзі цяглыя, асадныя, агароднікі і даннікі. Цяглы сялянскі двор мог карыстацца адной валокай зямлі і абавязаны быў несці на-ступ­ныя павіннасці: адпрацоўваць баршчыну па два дні на тыдзень са сва­і­мі прыладамі працы (дадаткова летам яшчэ чатыры дні талок), ра-ман­та­ваць і будаваць масты, дарогі, замкі, несці вартавую службу, ка-сіць сена для маёнтка, выконваць падводную навіннасць, плаціць гра-шо­вы (чынш) і натуральны падаткі.

Асадныя сяляне баршчыны не выконвалі, а абавязаны былі пла-ціць 30 грошаў і адпрацоўваць 12 дзён талок, або ўзамен іх уносіць 12 гро­шаў. Акрамя таго, яны павінны былі несці і іншыя павіннасці.

У найбольш цяжкім становішчы знаходзіліся сяляне-агароднікі. Іх зя­ме­ль­ныя надзелы былі роўныя тром маргам зямлі (1,6–1,8 га). Ас-ноў­най іх павіннасцю была паншчына па адным дні на тыдзень і да-дат­ко­ва на працягу лета шэсць дзён на жніве або праполцы. У сувязі з тым, што адна валока зямлі дзялілася на 10-12 сем'яў агароднікаў, яны ад­бы­ва­лі 10-12 дзён баршчыны з адной валокі на тыдзень.

Памер ворных зямель сялян даннікаў залежаў ад ко­ль­кас­ці праца-здольных асоб у гаспадарцы, наяўнасці прылад працы і коней. Павін-насці даннікаў вызначаліся ў залежнас­ці ад агульных абавязкаў, якія накладаліся на вёску або воласць у цэ­лым. Самі сяляне на агульнай сходзе выбіралі «старца», які з’яўляў­ся мясцовай службовай асобай, размяркоўвалі павіннасці па сялянскіх гаспадарках-«дымах». Сабра-ныя з даннікаў грашовыя і натуральныя падаткі старцы абавязаны былі здаваць мясцовым прадстаўнікам дзяр­жаў­най адміністрацыі. Па-даткі, якія збіраліся з сялян-даннікаў, захоў­ва­лі старадаўнія назвы, та-кія, як палюддзе, дзякла, сярэбшчына, стацыя. Сяляне-даннікі былі абавяза­ны выконваць работы па ўтрыманні і будаўніцтву замкаў, ма-стоў, да­рог, браць удзел у ваенных паходах. Яны не бы­лі падпарадка-ваны непасрэдна якому-небудзь феадалу, а выконвалі па­він­нас­ці толь-кі на карысць вялікага князя або дзяржавы. Стварэнне но­вых фальвар-каў, а так­са­ма падараванні цэлых вёсак і валасцей асобным феадалам прывялі да таго, што колькасць сялян-даннікаў рэзка скарацілася.

Сяляне-слугі ў дзяржаўных ула­дан­нях на захадзе Беларусі былі прадстаўлены сялянамі-прамыславі­камі (стральцы, асочнікі) і сяля-намі-рамеснікамі. З сярэдзіны XVI ст. тэрмінам «баярын» («баярын панцырны», «баярын путны») сталі абазначаць і асоб сялянскага са-слоўя, асноўнай па­він­нас­цю якіх была ваенная ці кур’ерская служба. У другой палове XVI ст. яшчэ выступаў ранейшы тэрмін «слуга», «ча-лавек», «служка», але з канца XVI ст. ён саступіў месца тэрміну «бая-рын». Сяляне-слугі ў 60-я гады XVI – 20-я гады XVII ст. мелі на 0, 15 – 0, 2 валокі больш, чым у цяглых і чыншавых сялян. Але ў 30-я гады XVII – пачатку 60-х га­доў XVIII ст. забяспечанасць зямлёй слуг-сялян з цяглымі і чыншавы­мі амаль зраўнялася.

Акрамя ўказаных катэгорый сялян, у сёлах пражывалі беззямель- ныя асобы – халупнікі, якія мелі толькі сваё жыллё – халупу, і кут­ні­кі, што туліліся па чужых кутах. Не маючы сваіх сродкаў вытвор­час­ці, яны вымушаны былі наймацца ў работнікі да феадалаў, бага­тых гара-джан і сялян або займацца рамяством. Гаротны маёмасным стан ага-роднікаў, халупнікаў, кутнікаў быў выкліканы, як правіла, ваен­ным часам, свавольствам уладальніка і іншымі абставінамі. У першай па-лове ХУІІІ ст. гэтыя катэгорыі складалі 1/10 усяго сялянства. Але іх роля ў працэсе сельскагаспадарчай вытворчасці, роўна як і доля ў суме агульных павіннасцей усіх сялян была нязначнай.

Самай бяспраўнай часткай насельніцтва працягвала заставацца чэ­лядзь нявольная. Колькасць яе значна скарацілася з-за пераводу фе-ада­ла­мі ў стан агароднікаў. Азінай крыніцай з’яўлення чэлядзі няволь-най быў ваенны палон.

Пасля рэформы сялянскае саслоўе зрабілася больш сацыяльна ад-на­род­ным. Характэрным адрозненнем яго маёмаснага стану пасля рэ-фор­мы 1557 г. і ўступлення ў сілу Статута 1588 г. зрабілася поўная асабістая залежнасць ад ула­да­ль­ні­ка. Прававое становішча ўсіх катэ-горый сялян характарызавалася іх па­лі­тыч­ным бяспраўем, абмежава-най праваздольнасцю, павышанай кры­мі­на­ль­най адказнасцю. Ім заба-ранялася займаць пасады ў дзяржаўным апараце. Іх удзел у палітыч-ным жыцці абмяжоўваўся толькі мясцовымі справамі, правам на па-дачу ўраду чалабітных на незаконныя дзеянні адміністрацыі, правам голаса ў абшчыне, права грашова-гандлёвых аперацый. Асноўнае аб-межаванне правоў сялян заключалася ў ад­маў­лен­ні права ўласнасці на зямлю. За рознага кшталту правіннасці ён падлягаў суду гаспадара, які караў у адпаведнасці з існаваўшым заканадаўствам. За забойства селя-ніна гаспадар нёс крымінальную адказнасць. Пры­гон­ных сялян дазва-лялася прадаваць іншаму ўладальніку, але вык­люч­на з зямлёй і сумес-на з астатнімі членамі сям’і.

У Канстытуцыі 3 мая 1791 г. была прадпрынята спроба юрыдыч­на­га і сацыяльна-экнамічнага паляпшэння становішча сялянства, але яна не прынесла станоўчага выніку. Пасля далучэння Беларусі да Ра­сій­с­кай імперыі іх становішча зрабілася яшчэ горшым.

5. У прамой i непасрэднай залежнасцi ад сельскай гаспадаркi зна-ходзiлiся гарадскiя рамёствы i гандаль. Дзякуючы аграрнай рэформе, уз­ды­му сельскагаспадарчай вытворчасці і актывізацыі таварна-грашо-вых адносін назіраўся рост гарадоў і мястэчак. З другой паловы ХVІ да сярэдзіны ХVІІ ст. на Беларусі іх колькасць павялічылася з 382 да 462. Гарады з’яўляліся цэнтрамі вытворчасці рамесных вырабаў і ган-длю, выконвалі адміністрацыйную, абарончую, культурную і іншыя фун­к­цыі. У кожным з буйнейшых гарадоў – Полацку, Магілёве, Ві-цебску, Бе­рас­ці, Пінску пражывала каля 10 тыс. чал. Менавіта там вы-значыўся ім­к­лі­вы рост рамяства. Так, у другой палове ХУІІ ст. у Ма-гілёве існава­ла 80 рамесніцкіх прафесій, Берасці – да 68, Менску – 50 і г. д. Да гэ­та­га часу ўзраслі і ўзмацніліся рамесныя аб’яднанні – цэхі. Вядома, што ў 16 гарадах існавала 112 цэхаў. На тым этапе свайго развіцця яны адыгрывалі прагрэсіўную ролю, выпрацоўваючы адзіныя прынцы­пы і правілы вырабу і продажу сваіх вырабаў.








Дата добавления: 2015-07-18; просмотров: 978;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.024 сек.