Проблеми дванадцяти-, чотирнадцяти- і сімнадцятирічних. Еротика і агресивність в особистості

Підліток відчуває в собі потенціал, що дозволяє йому стати дорослим з усіма пов'язаними з цим статусом правами і неминучими обов'язками. Його тяга до цього величезна. На жаль, соціальний контекст не здатний реалізувати цю можливість, так як безліч дорослих ревниво оберігають своє право бути сильнішими і перешкоджають прояву нових повноправних членів своєї спільноти.

Підліток тікає з дому, шукає нових друзів, щоб мати природне простір для зростання, оскільки в сім'ї у нього такого простору немає. Він тягнеться до батьків або іншим дорослим членам сім'ї, але вони вже поставлені в певні умови і відносини. Обмеженість життєвого простору в рамках сім'ї змушують підлітка шукати собі місце на чужій території, проявляти себе в нових просторах. Він не може перевершити самого себе, адже весь простір вже зайнято. Якщо ж він залишиться в рамках своєї первісної середовища, він залишиться поневоленим: його потенціал буде зведений до мінімуму і знищений. Кожен підліток, задоволений тим, що займає чільне становище в сім'ї, представляє з себе колонію чужого семантичного поля. Зайняти положення свого батька не важко, проте неприпустимо, щоб через це зупинився в розвитку зріла людина, так як фактично він займає чуже місце в структурі минулого, що не може бути позитивним самоствердженням апріорного "я", яке прагне до унікальності, накопичуючи свій неповторний досвід.

Інший аргумент проти такої передчасної зупинки підлітка в розвитку - це неприпустимість психологічного інцесту. Батьки не повинні у своєму віці відрікатися від свого дорослого "я", від свого соціального і подружнього егоїзму, щоб йти назад, назустріч підростаючому дитині. Повне зосередження на батька чи матері суперечить табу, встановленому самою природою, це факт симбіозу, що перешкоджає вільній діяльності в соціальному просторі. Батьки, які таким чином прив'язують до себе дітей, паразитують на їх душі, створюючи подвійний центр ваги в їхній свідомості. До нещастя, така сім'я часто сприяє розвитку шизофренії.

У цей період з'являється гостра потреба в еротичному партнері. Ця потреба настільки інтенсивна не в силу природної необхідності, а скоріше як бажання відволіктися від фрустрированного напруги в процесі самоствердження. Партнер доповнює розвиток, але не є його метою. Підліток приписує об'єкту своєї любові категорію нескінченності, яка насправді притаманна потенціалу самоствердження: вода необхідна під час подорожі по пустелі, але не є метою цієї подорожі. Часто трапляється, що підліток прагне до проекції свого неповного розвитку. Буває також, що він гамує свої потреби, звертаючись до різних форм фідєїстічеського поклоніння; але ніяке зовнішнє вираження його найважливіших інтимних потреб не принесе йому задоволення.

Ніякої партнер не зможе з'явитися проявом "я" підлітка. Він зможе лише послужити його додатковим аспектом.

Драма полягає в тому, що підліток, з одного боку, відчуває можливість дорослішання, а з іншого боку, відчуває нестачу простору і інструментів, що забезпечують самоствердження.

Будучи не здатний утвердитися у світі, підліток вкладає свій потенціал в сублімовані форми містики, поезії, політики, почуттів. Будь-який прояв ідеалізму в цьому віці - це сублімація нездатності знайти застосування потенціалу свого розвитку.

В принципі, нормальний підліток стверджує своє життя дією, проявляючи свою особистість, розкриваючи свої духовні можливості в тому середовищі, де він знаходиться. Він будує плани, спостерігає за наслідками дій, втілює різним чином психічну енергію, що переповнює його і навколишнє середовище. Середа - це як би утроба, в якій розвивається кожна особистість, і яка розсувається в залежності від потенціалу даної людини, залежно від його здатності до самовосприятию на сенсорному, психологічному та ментальному рівні. Середа кожного з нас залежить від нашого власного свідомості, і діапазон пашів діяльності обмежений горизонтом цієї свідомості. Кожне простір (земне, домашнє, міжзоряний) вимірюється свідомістю. Та й час вимірюється не раціональними параметрами, а параметрами свідомості. Під свідомістю я маю на увазі сферу дії "я" даного суб'єкта: якщо мене немає в даному місці, я не знаю, що там відбувається, і не взаємодію в цьому місці ні з ким і ні з чим. Я можу бути причиною явищ тільки в середовищі, яку знаю. Здавалося б, на основі такого визначення можна зробити висновок, що зразок досконалості - це підліток з геніальними здібностями. Насправді це не так.

У геніальному дитині комплекс сильніше власного "я" і контролює всю особистість в цілому. Свідомість гінерінформіровано в одному секторі за рахунок інших, обділених інформацією, воно вербалізує те, що в ньому закладено, не створюючи нічого нового, і при серйозному психотерапевтичному дослідженні не відрізняється від свідомості шизофреніка - параноїка. Але суспільство не вважає його хворим, тому що комплекс в цьому випадку збігається з однією з соціальних функцій.

Здоровий підліток, навіть маючи певну мету, виявляє інтерес до всіх форм і гранях буття, хоча і вибудовує з них ієрархію цінностей в залежності від свого внутрішнього світу.

Ієрархія цінностей будується відповідно до інтересів максимального задоволення, яке суб'єкт прагне випробувати у своїй діяльності. Вона не залежить від соціальних установок, як раніше. Цінності відбираються, згідно власної апріорної схильності. Перевага віддається таким потребам, які займають найбільший простір у свідомості. Апріорне і глобальне органічне свідомість в даному випадку збігається.

 

Еротика і агресивність в особистості

В особистості підлітка агресивність і еротичне начало не є суперечать один одному поняттями, а являють собою різні форми інстинктів володіння, тобто різні аспекти процесу взаємодії між особистістю і середовищем, який з часом набуває все більш виразну конфігурацію як процес самоствердження особистості у формі втілення динаміки розвитку стосовно до інстинкту володіння.

Індивідуальне апріорне "я" прагне до матеріального, просторового розширення за рахунок навколишнього середовища, яка його провокує. В якості первинного імпульсу виступає еротичне почуття, зближення між людьми на основі довіри. Це відображення почуття власності, розпорошеного по різних сферах діяльності, службовцям самоствердження підлітка.

Візьмемо приклад дитини, яка тягнеться до яблука: він його хоче, і він його візьме, в своїй поведінці він непосредственен і категоричний; це приклад голографічного мислення, коли бажання і його фізичний здійснення нерозривно пов'язані в оволодінні предметом, необхідним для росту.

Інстинкт володіння і оволодіння ховається у підлітків в безлічі тактичних хитрощів і моделей поведінки. Агресія завжди на задньому плані, а первинним залишається еротика, яка шукає різні форми прояву в навколишньому світі і виконує функцію захисту особистості в процесі історичного розвитку.

Я намагаюся показати, що за інстинктами, на які суспільство накладає заборону, діють первинні форми буття. За будь психосоматичної хворобою стоять два інстинкти, які в кінцевому рахунку зливаються в один: любов, яка прагне до втілення. Як тільки еротична динаміка втілюється, вона неминуче стає також агресивною і менш еротичної.

Якщо займатися проблемами агресивності сексу коли формування організму вже закінчено, то ми запізнилися. Через категоричності певних систем моралі ми упустили можливість перетворення ін-се.

Якщо звернути увагу на те, як життя пульсує у всіх проявах, очевидно, що вона захищає себе і прагне до себе. Дія в чистому вигляді потребує лише собі самому. Тому, коли глобальна діяльність проявляється через безліч індивідуальних форм, буття прагне проектувати через них свою повноту і свій екстаз. Це не веде до придушення інших емоцій, але краще панує і можна стверджувати, що прагнення до досконалості як призначення кожної людини синхронно з такою ж тенденцією для всіх. Якщо секс і агресивність знаходяться в ослабленому стані, життя особистості неможлива, оскільки неможливо космічне сприйняття, тобто сприйняття буття як системи.

Агресивність - це вірність буття, вірність у апріорно сенсі по відношенню до еволюції.

Людина виявляється як чоловік або як жінка, вони доповнюють один одного, ніяка жінка не здатна повністю реалізувати себе, якщо її не доповнює чоловік, і навпаки.

Людина розділений, він повинен заслужити повернення до єдності через постійне вдосконалення взаємин чоловіка і жінки в сексі ("секс", як і "шізо", означає розділеність). Тут не стоїть питання вибору, цього не можна уникнути, якщо ми прагнемо до повноти життя. Чоловік і жінка володіють об'єктивними зонами взаємодії, несучими у собі життєвий початок, які при злитті забезпечують повернення до єдності.

У відповідності з цим принципом, якщо не досягнуть об'єкт, що не зміцнюється суб'єктивне начало, якщо не відбувається Метаболізація, "я" не досягає максимальних меж свого розвитку, якщо чоловіче начало не стикається з жіночим началом, закритий шлях до набуття абсолютного буття. Моє "я" здатне осягнути єдність, тільки якщо моє чоловіче начало спіткає початок жіноче. Як тільки я зможу сприйняти його, я реалізую в собі ту частину потенціалу розвитку, яка характеризує жіноче начало, без якого неможлива цілісність світосприйняття.

Чоловічий чи жіночий способи сприйняття - це скоріше соціальні, ніж екзистенційні поняття. Ми вже говорили, що людина розділений, розщеплений, і тільки возз'єднання може повернути цілісність. Але сьогодні панують уявлення про чоловіка і жінку, спотворені соціальним середовищем.

Основна концепція - це поділ і прагнення до возз'єднання шляхом взаємодоповнення. Повернення до єдності треба заслужити, так само як необхідно дізнатися про свою природу; це відноситься і до чоловіків, і до жінок, їх борг перед самими собою - самореалізація.

Як сприяти правильному розвитку цього аспекту в родині? Не стільки розповідями про зовнішній стороні сексу, скільки співвідношенням його з іншими формами життєдіяльності: треба пояснити, що і коли відбувається, що це аспект життя, що почуття може тривати роками і завершитися в одну мить. Краще починати розмову про це з самого дитинства, коли у дитини вже є соматический контакт з дорослими. Ми вже говорили про те, що необхідно проявляти ніжність в момент тілесного контакту з дитиною, не побоюючись виникнення еротичних відносин (іноді навіть супроводжуваних натяком на любовну гру); батьківська соматика завжди є позитивним фактором. Однак така гра повинна бути природною, треба пам'ятати про семантичних полях і про ефірний поле, службовців посередниками між людьми, зокрема, між дитиною і дорослим, через якого дитина сприймає всю дійсність і можливість освоїти її.

Слід доброзичливо ставитися до прояву підлітком ніжності і бажання фізичного контакту вбачаючи в цьому вільну експансивність тіла, тому що здорова і, отже, конструктивна сексуальність можлива тільки при контакті з соматичною структурою іншої людини.

Дуже часто секс носить знеособлений характер через те, що партнери позбавлені впевненості в надійному доброзичливому контакті (тут вступає в дію закон Проксіма-кінетичної зони захисту: здатність переносити присутність іншої людини на певній відстані від себе). Таким чином, в сексі часто проявляється відсутність зрілості поведінки: непевність у навколишньому середовищі, невпевненість у партнері. Якщо підліток не знайде цю впевненість в рамках сім'ї, навряд чи йому це вдасться, коли він стане дорослим і захоче проявити всю повноту любові до обраного ним партнеру.

Звичайно, слід свідомо уникати статевих стосунків підлітка з ким-небудь з батьків, і з соціальних причин, і інтересах дітей. Якщо дитина залишиться там, де він народився, він помре від старості, як і не подорослішавши його майбутнє за межами сім'ї, і батьки повинні його до нього підготувати. Бути батьком - це готовність до смерті при гарантії, що залишиться жити іншим. Гине той, хто не готовий до завтрашнього життя.

Дорослий повинен навчити підлітка всім принципам суспільного життя і культури. Але якщо його школа відрізняється достатньою глибиною, він повинен розвіяти міфи, пояснивши дитині відносність соціальних цінностей до того, як він вступить у фазу боротьби, агресивності, внутрішніх терзань; він повинен пояснити йому, що істини, які він йому відкриває, можуть не бути остаточними, але вони допомагають тим небагатьом, які правлять світом, тому краще знати про них, щоб завтра ними можна було користуватися.

Слід навчити його не протидіяти інстинктивним спонуканням, особливо в області сексу, тому що вони сприяють особистості в розширенні діапазону впливу. Важливий не фізичний акт, а свідоме прояв волі і заохочення партнера до тих самих дій, так як в цьому взаімопроявленіі народжується відчуття життя. Двоє зустрічаються, виявляють себе, і відбувається життя.

Дорослий повинен сказати так: "Якщо ці цінності служать на благо твого зростання, слідуй їм, але не вважай їх абсолютними, дотримуйся того, що дає більший простір тобі і твоєму свідомості; якщо ж ти раптом усвідомлюєш, що цінність, яку інші почитають найвищою, веде тебе до загибелі, і ти в цьому переконався, розвивай в собі свідомість відносності.

Таким чином, підлітка слід вчити діяти за обставинами, застосовуючи агресивність як останній засіб. Тоді він буде впевнений у своїх силах і, якщо довкілля його розчарує, він вибере собі іншу середу, тому що невдача у відносинах з одним людиною не означає власну непридатність; поразка в одному просторі змушує переміщатися в інше, життя вимагає розширення, зростання і примноження.

Задоволення сексуальності, тобто конструктивної агресивності, неминуче приносить радість.

Ви питаєте мене, що я думаю про статевий акт з точки зору зрілого дорослої людини. Я скажу вам про це. Різниця між чоловіком і жінкою виходить за межі фізіологічних відмінностей. Соматичні ерогенні явища те саме електричним розрядам, хоча і не являють собою саме електрику. Коли я відчуваю себе досить спокійним і впевненим, щоб відчувати тіло партнера як продовження свого власного (а це мінімальна умова для здорового статевого акту), чуттєвість (на дуже високому рівні) дозволяє мені сприймати задоволення як гармонію, навіть якщо просто пещу будь-яку частину свого тіла або тіла партнера; два тіла як би складають єдине ціле. Це перший принцип. Потім необхідно домогтися сприйняття партнера як продовження власної свідомості. Коли людина занурюється в свої думки, бувають моменти, коли свідомість людей стикається. Тоді настає те, що великі називали словом "ерос", стан, коли можна переходити зі своєї свідомості в свідомість іншого, відкривається нескінченність, що дозволяє сприймати іншого як частину себе. На рівні зовнішнього сприйняття вже не відчувається межа між статевими органами, уже забуваєш, яким чином відбулося ваше злиття, є тільки буття в тобі, або в ній, або в ньому, і рух до єдиного, божественного.

Є ще й третій момент: зникає твоє, його або її тіло, твою свідомість, зникає розділеність на дві окремі особистості, і з'являється єдине суще. Тоді відчуваєш себе господарем життя, вищою істотою. Все існуюче здається екстазом буття, а не грою звичайного чоловіка із звичайною жінкою. Втілюється велика любов божественного до буття. Коли підходить такий момент, ці звичайні люди відчувають страх, тремтять і як би зникають, перевтілюючись.

Їм є нескінченність, і вони раптом усвідомлюють, що їх з'єднання - це перевтілення найтоншого буття "тут і зараз". Бути вічним. Це можливо, це може відбутися між чоловіком і дружиною і поза цих відносин. Це відбувається, коли дві свідомості з'єднуються в ім'я виконання найбільшою функції життя. Справа тут не в тілі і не в якомусь нав'язаному ззовні законі, справа в рівні розвитку функції життя, яка наближає тебе до вищого буття.

Все це схоже на одкровення. Свідомість вражене, воно оновлено в міру твоєї зрілості. Зовні це оновлення сприймається тільки одним з партнерів (на щастя!), Онто-свідомість несе в собі принцип совершенности, хоча і прикро усвідомлювати, що свідомість твого партнера запізнюється.

Тіло як засіб вираження душі. Примат особистості і відносність загальноприйнятих цінностей

 








Дата добавления: 2015-04-29; просмотров: 755;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.079 сек.