Скульптури храму Зевса в Олімпії
Скульптурні композиції храмів, що відносяться до суворого стилю починаються з фронтонних композицій храму Афіни Афаї на острові Егіна. Заключним етапом суворого стилю служить скульптурний ансамбль храму Зевса в Олімпії. Забудова олімпійського Альтіса була завершена якраз в епоху суворого стилю, коли до Герайону, святилища Пелопса і до тераси скарбниць додався грандіозний храм Зевса Олімпійського. Пластичний декор храму складалася з дванадцяти метоп (по шість над кожним портиком) і з двох фронтонних груп. Роботи зі скульптурного убрання храму, тривали приблизно п'ятнадцять років, виконувались в напрямку зі сходу на захід, причому метопи передували фронтонам.
В дванадцяти метопах були показані подвиги Геракла. Східні метопи відрізняються архаїчним характером: їх форми більш силуетні, окреслені гострими і жорстокими контурами, рухи більш незграбні і прямолінійні. Разом з тим, впадає в очі дивовижне тектонічне чуття майстра. Композиції метоп засновані або на чергуванні вертикальних опор - паралельних жолобам тригліфів (яскравим прикладом є метопа з Атлантом), або ж на схрещенні діагоналей (метопи з биком і з очищенням Авгієвих конюшень).
Східний фронтон храму Зевса по духу близький метопам. На ньому зображений момент перед змаганням Пелопса і Ойномая, яке вирішило долю правлячих династій на Пелопоннесі. Центр трикутної композиції займає фігура Зевса. Праворуч від нього стоять Пелопс і Гипподамія (наречений і наречена), а ліворуч - цар Ойномай і його дружина Стеропа. Зевс обернувся до майбутнього переможця. Пари подружжя зв'язані між собою півобертом. Західний фронтон представляє битву кентаврів і лапіфів як символ боротьби культури і варварства.
Перехід від суворого до високого стилю стався майже непомітно. По суті, це дві стадії в розвитку одного і того ж стилю, які можуть бути з'єднані під назвою класичного стилю. Межа між цими стадіями проходить близько 450 року, коли форми стають вільнішими і більш закругленими, а концепція більш піднесеною.
Контрольні питання
1. Чим характерне мистецтво архаїки?
2. Що є спільним і різним в мистецтві Єгипту і архаїчної Греції?
3. Які задачі вирішувало мистецтво в архаїчний період?
4. Якими були художні школи Еллади?
5. Чим відрізняється скульптура ранньої класики від архаїчної скульптури?
6. Що таке «Суворий стиль»?
Рис. 9 - Мистецтво грецької архаїки та ранньої класики
Лекція 6.РЕГІОН АТТИКИ і АФІНСЬКИЙ ПОЛІС.
Дата добавления: 2017-12-05; просмотров: 510;