Динаміка смислових процесів
Розглядаючи "велику" динаміку смислових процесів, Д. О. Леонтьєв виділяє три класи її видів і форм: сенсоутворення, сенсоусвідомлення та сенсобудівництво.
Сенсоутворення – процес поширення смислу від провідних, "ядерних" смислових структур до периферичних, похідних у конкретній ситуації діяльності, яка розгортається
Джерела сенсоутворювання: мотиви, смислові конструкти, смислові диспозиції.
У сенсоутворенні не відбувається змістовної трансформації смислів, відбувається лише їх розширення за рахунок приєднання нових елементів.
Сенсоусвідомлення – процес усвідомлення людиною того, що має для неї деякий сенс. Сенсоусвідомлення складається з двох процесів:
а) усвідомлення смислових структур як таких (Чи має для мене щось сенс, більшу цінність у порівнянні з іншими об'єктами (явищами)?); механізм цього процесу –інтроспекція, продукт – знання людини про те, що в неї існують певні смислові структури, які внаслідок усвідомлення виділяються як особистісні цінності;
б) усвідомлення смислових зв'язків (Що саме має для мене сенс?); механізм –робота свідомості, спрямована не стільки на себе, скільки на світ, продукт – вирішення "завдання на сенс", тобто визначення того, яке місце займає той чи інший об'єкт (явище) у життєдіяльності суб'єкта.
Сенсобудівництво– процес змістовної трансформації смислів, що здійснюється в трьох класах ситуацій: критичних життєвих ситуаціях, коли виникає необхідність зміни смислу та ієрархії смислів; ситуаціях контакту та взаємодії з іншими людьми – носіями інших смислових змістів; ситуаціях, пов'язаних зі сприйманням і художнім, естетичним переживанням творів мистецтва. "У критичних життєвих ситуаціях спостерігається зіткнення суб'єкта, особистість якого є стійкою ієрархією його відносин зі світом, із самим світом, внаслідок чого виявляється протиріччя між практичними життєвими відносинами і їх смисловою репрезентацією в структурі особистості. У двох інших класах ситуацій відбувається аналогічне зіткнення, однак не з самою реальністю світу, а з його іншою смисловою моделлю, смисловою перспективою світосприймання, носієм якої в одному випадку виступає конкретний Інший у всій своїй цілісності, а в іншому – художній твір. Протиріччя між власною і чужою смисловою перспективою світосприймання, яке виникає в цьому випадку, буде мати критичний характер лише тоді, коли чужа альтернативна смислова перспектива буде оцінена як більш адекватна - у силу або її більшої обґрунтованості, або апріорного визнання за конкретним Іншим чи автором художнього твору вищого авторитету в осмисленні світу" [11,с.23].
Дата добавления: 2015-08-26; просмотров: 870;