Дохристиянські вірування українського народу.
Перші уявлення слов’ян про навколишній світ формувалися в рамках міфології.
В цьому слов’яни нічим не відрізнялися від інших народів.
Великий матеріал з слов’янської міфології дають більш пізні фольклорні та етнографічні зібрання, а також дані мовознавства ( окремі мотиви, міфологічні персонажі і предмети).
В середині слов’янської міфології можна виділити кілька рівнів релігійних образів.
1. Вищий рівень, до якого відносились два праслов’янських божества Перун і Велес, які втілювали військову і господарсько-природничу функцію.
Вони пов’язані між собою як учасники єдиного міфа:
Бог грози Перун, що проживає на небі, на вершині гори, переслідує свого змієвидного ворога, який живе внизу, на землі. Це Велес.
Причина їх роздору – крадіжка Велесом худоби, людей, а в деяких варіантах – дружини громовержця.
Під час поєдинку з Велесом Перун розщеплює дерево, розколює каміння, мече стріли.
Перемога завершується дощем, який несе родючість землі і врожай.
Знання про повний склад праслов’янських богів вищого рівня досить обмежені.
Але відомі імена Сварога, Дажьбога, Ярила та ін.
2. Більш низький рівень, до якого могли відноситися божества, зв’язані з господарськими циклами і сезонними обрядами, а також боги, які втілювали цілісність замкнутих невеликих спільнот у східних слов’ян: Род, Чур.
3. Рівень, що характеризується найбільшою абстрагованістю функцій. Це дозволяє іноді розглядати божества цього рівня як персонофікацію членів основних протиставлень. Наприклад: Білобог (добро) і Чорнобог (зло), Доля, Лихо, Правда, Кривда, Лада-Жива і Смерть або відповідних спеціалізованих функцій, наприклад: Суд.
4. Нижча міфологія, до якої відносяться різні класи не- індивідуалізованої нечесті, духів, тварин: домові, лісовики, водяні, мавки, русалки, лихоманки, кікімори та ін.
Формування давньоруської національної державності не могло не викликати потребу в перегляді суспільних світоглядських і життєвих орієнтацій, що неминуче приводить до заміни релігії.
Причини прийняття християнства на Русі в 988 р. не були принципово новими; все те, що приваблювало в новій релігії людей Римської імперії, притягувало і мислячі голови Київської держави.
Сутність цієї події тисячолітньої давності полягала в державному розвитку Київської Русі, і релігійною була лише форма цього процесу.
Дата добавления: 2015-08-26; просмотров: 621;