Міжцерковного конфлікту.
В кінці 30-х і на початку 90-х років ХХ ст. міжцерковний конфлікт в Україні в значній мірі визначав характер релігійного життя.
В Західній Україні вийшла з „катакомб” Українська греко-католицька (уніатська) церква і стала вимагати офіційного визнання і повернення колишнього статусу.
Перед загрозою втрати своєї пастви Руська православна церква в Україні в січні 1990 перейменувала себе в Українську православну церкву.
Однак вже весною 1990 р. в неї з’явився новий суперник – Українська автокефальна православна церква, яка після заборони 1930 р. діяла на Заході (за кордоном) і тепер відроджувалась в Україні.
Активізація релігійного життя мала негативні сторони – спалахнула давня ворожнеча між греко-католиками і православними.
Проблема розподілу церковного майна також не сприяла примиренню.
Незгода роз’єднувала і мільйони православних. Одні з них хотіли залишитися в УПЦ, підпорядкованій Московському Патріарху, а інші обирали автокефальну церкву.
Весною 1992 р. Київський митрополит Філарет порвав з Москвою і проголосив себе главою Київського Патріархату УПЦ. Але не зважаючи на підтримку влади, його верховенство визнали лише 350 парафій.
Більшість же православних українців – 30 єпископів і 5 тис. парафій – перейшли до новообраного митрополита Володимира, який очолив Українську автономну церкву (колишню РПЦ в Україні).
Контрольні запитання і завдання.
1. Якими були дохристиянські вірування українського народу?
2. Коли відбулось хрещення Русі?
3. Коли і якими подіями завершилась епоха київського християнства?
4. Які наслідки для України мала Брестська унія 1596 року?
5. Чим визначається характер релігійного життя в Україні в кінці 30-х і на початку 90-х років?
ТЕСТИ
для контролю знань з дисципліни „Основи філософських знань”
№ п/п | Запитання | Варіанти відповіді |
1. | Що в перекладі з грецької означає слово “філософія”? | 1. Наука наук. 2. Любов до мудрості. 3. Знання про світ. |
2. | Яке основне питання філософії? | 1. Бути чи не бути? 2. Питання про оволодіння стихійними силами природи. 3. Питання про відношення мислення до буття. |
3. | Кому належить класичне формулювання основного питання філософії? | 1. А. Камю. 2. Ф. Бекону. 3. Ф. Енгельсу. |
4. | Скільки сторін має основне питання філософії? | 1. Одну. 2. Дві. 3. Три. |
5. | Яка перша сторона основного питання філософії? | 1. Що первинно: день чи ніч? 2. Що первинно: дух чи природа? 3. Що первинно: добро чи зло? |
6. | Яка друга сторона основного питання філософії? | 1. Чи здатна людина оволодіти силами природи? 2. Чи здатне наше мислення пізнати оточуючий світ? 3. Чи здатна людина протистояти надприродним силам? |
7. | Хто стверджує, що природа первинна, а дух – вторинний? | 1. Матеріалісти. 2. Дуалісти. 3. Ідеалісти. |
8. | Хто стверджує, що первинним є абсолютний дух, який існує завжди, до виникнення матерії і людини? | 1. Матеріалісти. 2. Дуалісти. 3. Ідеалісти. |
9. | Хто стверджує, що існує два світових початки: матерія і дух? | 4. Матеріалісти. 5. Дуалісти. 6. Ідеалісти. |
10. | Який філософський напрямок виходить з положення, що першопочатком світу є індивідуальна свідомість, дух людини? | 1. Об’єктивний індивідуалізм. 2. Суб’єктивний індивідуалізм. 3. Матеріалісти. |
11. | Хто з перелічених видатних філософів є представником об’єктивного ідеалізму? | 1. Г. Лейбніц, Ф. Шеллінг, Г.Гегель. 2. Дж. Берклі, Д. Юм. 3. Л. Фейєрбах, К. А. Гельвецій. |
12. | Хто з перелічених видатних філософів є представником суб’єктивного ідеалізму? | 1. Ф. Шеллінг, І. Кант. 2. Д. Юм, Дж. Берклі. 3. Т. Гоббс, Л. Фейєрбах. |
13. | Хто з перелічених видатних філософів є представником механістичного матеріалізму? | 1. Е. Мах. 2. Г. Гегель, І. Кант. 3. К. А. Гельвецій, Т. Гоббс. |
14. | Що означало в давньогрецькій мові слово “діалектика”? | 1. Мистецтво красномовства. 2. Мистецтво спору. 3. Мистецтво доказів, правило знаходити істину шляхом зіставлення двох протилежних поглядів. |
15. | Які наукові методи філософії виступають, як засоби пізнання, як способи відображення в свідомості об’єктів, що вивчаються? | 1. Метофізичний і діалектичний. 2. Аналіз і синтез. 3. Індукція і дедукція. |
16. | Який філософський метод пізнання вимагає розглядати явища в оточуючому нас світі у взаємному зв’язку, взаємодії та постійному розвитку і при цьому вказує на внутрішнє джерело розвитку? | 1. Метафізичний метод. 2. Діалектичний метод. 3. Дедуктивний метод. |
17. | Який філософський метод вимагає розглядати кожне явище ізольовано, без зв’язку і взаємодії одне з одним, а причини руху бачити не в їхніх внутрішніх протиріччях, а в зовнішніх силах? | 1. Індуктивний метод. 2. Діалектичний метод. 3. Метафізичний метод. |
18. | В яку історичну добу з’явилися перші філософські погляди, елементи атеїстичного та стихійно – матеріалістичного світогляду, які ще не склалися в цілісні філософські школи та течії? | 1. Кінець ІІІ – початок ІІ тисячоліття до нової ери. 2. І тисячоліття до н. е. 3. I тисячоліття нової ери. |
19. | Які найдавніші рабовласницькі держави вважаються колискою філософської думки? | 1. Стародавній Єгипет і Вавілонія. 2. Стародавні Індія та Китай. 3. Стародавні Греція та Рим. |
20. | В яких країнах виникли перші філософські школи і сформувалися основні філософські напрямки? | 1. Стародавній Єгипет і Вавілонія. 2. Стародавні Індія та Китай. 3. Стародавні Греція та Рим. |
21. | Хто з античних філософів вважав, що в основі світу лежать особливі мисленні явища: числа або ідеї? | 1. Фалес і Анаксімен. 2. Піфагор і Платон. 3. Геракліт і Демокріт. |
22. | Хто з античних філософів вважав першоосновою (субстанцією) світу воду? | 1. Фалес. 2. Анаксімен. 3. Геракліт. |
23. | Хто з античних філософів вважав першоосновою світу повітря? | 1. Фалес. 2. Анаксімен. 3. Геракліт. |
24. | Хто з античних філософів вважав першоосновою світу вогонь? | 1. Анаксімен. 2. Геракліт. 3. Фалес. |
25. | Хто з античних філософів висунув вчення про неподільні частинки – атоми як основу всього світу? | 1. Геракліт. 2. Демокріт. 3. Арістотель. |
26. | В працях якого античного мислителя давньогрецька філософія і наука досягла своєї вершини? | 1. Піфагора. 2. Демокріта. 3. Арістотеля. |
27. | В яку науку була перетворена філософія в Середні віки? | 1. В схоластику, що займалась доказами існування бога та безсмертя дущі. 2. В теологію, офіційну науку, яка трактувала священне писання. 3. В алхімію, що займалась пошуками філософського каменя. |
28. | Хто з найбільш видатних представників матеріалістичної філософії середньовіччя обґрунтував і узагальнив з позиції матеріалізму природонаукові відкриття доби Відродження і був спалений за це на вогнищі інквізиторами? | 1. Н. Копернік. 2. Д. Бруно. 3. Г. Галілей. |
29. | Яка друга основна форма матеріалізму в історії філософії склалася на початку ХVІІ ст.? | 1. Діалектичний матеріалізм. 2. Стихійний матеріалізм. 3. Механістичний матеріалізм. |
30. | Елементи якого філософського методу пізнання світу зародилися в надрах природознавства XVII – XVIII ст.? | 1. Аналітичного методу. 2. Метафізичного методу. 3. Дедуктивного методу. |
31. | Хто з представників німецької класичної філософії розробив діалектичний метод пізнання і сформулював на ідеологічній основі основні закони діалектики мислення? | 1. І. Кант. 2. Г. Гегель. 3. Л. Фейєрбах. |
32. | Хто був творцем нового наукового філософського світогляду – діалектичного матеріалізму? | 1. Л. Фейєрбах. 2. К. Маркс і Ф. Енгельс. 3. В. І. Ульянов – Ленін. |
33. | Що ми розуміємо під філософською категорією „матерія”? | 1. Субстанцію, з якої складаються всі конкретні предмети і явища. 2. Речовину, яка має масу та незмінні властивості. 3. Об’єктивну реальність, яка дана людині в її відчуваннях, яка копіюється, фотографується, відображається нашими відчуваннями, існуючи незалежно від них. |
34. | Яка головна ознака будь – якого матеріального предмета або явища? | 1. Наявність маси. 2. Наявність форми і змісту. 3. Об’єктивність, незалежність від свідомості. |
35. | Які найважливіші загальні властивості матерії та основні форми її існування? | 1. Життя, біологічний розвиток. 2. Вага, твердість, енергетичність. 3. Рух, час, простір, відображення. |
36. | Який філософський напрямок взагалі заперечує існування об’єктивного матеріального світу, тобто матерії? | 1. Ідеалізм об’єктивний. 2. Ідеалізм суб’єктивний. 3. Стихійний матеріалізм античного світу. |
37. | Що означає філософська категорія „рух”? | 1. Переміщення в просторі. 2. Переміщення в часі. 3. Будь-які зміни в об’єктивному світі. |
38. | Яка обґрунтована філософська теорія дає відповіді на питання про походження свідомості і зв’язок матерії та свідомості? | 1. Теорія відображення. 2. Еволюційна теорія. 3. Теорія атомно – молекулярної побудови світу. |
39. | Якщо мислення і свідомість ідеальні, то мова, яка висловлює їх, - матеріальна чи ідеальна? | 1. Матеріальна. 2. Ідеальна. |
40. | Що назвав академік – фізіолог І. П. Павлов першою сигнальною системою? | 1. Звукову сигналізацію тварин. 2. Азбуку жестів. 3. Мову людей. |
41. | Що назвав академік – фізіолог І. П. Павлов другою сигнальною системою? | 1. Звукову сигналізацію тварин. 2. Мову людей. 3. Азбуку „Морзе”. |
42. | Що стало основними чинниками появи свідомості людини, як вищої форми відображення дійсності? | 1. Божественна воля і божественне втручання. 2. Праця і мова. 3. Людське прагнення краще пристосуватися до природи. |
43. | В чому полягає єдність світу? | 1. Світу єдність не властива. 2. В тому, що він створений Богом за єдиним, незбагненним людиною божому замислу. 3. В його матеріальності; в тому, що буття постійно розвивається, ускладнюється, і кожен рівень розвитку надбудовується над попереднім, виростає з нього і разом з ним створює щось принципово нове, чого не існувало раніше. |
44. | Що таке розвиток? | 1. Зміна форми. 2. Зміна змісту. 3. Особлива форма руху, характерна риса якої – поява нового. |
45. | Яка теорія дає відповідь на питання, що таке розвиток і які його найбільш загальні закономірності? | 1. Детермінізм. 2. Діалектика. 3. Раціоналізм. |
46. | Кому належать відомі афоризми: „все тече все змінюється”, „в одну й ту ж річку не можна ввійти двічі”? | 1. Геракліту (520 – 460 рр. до н.е.) 2. Демокріту (460 – 370 рр. до н.е.) 3. Арістотелю (384 – 322 рр. до н.е.) |
47. | Який закон діалектики визначає форму будь-якого процесу розвитку? | 1. Закон єдності та боротьби протилежностей. 2. Закон заперечення заперечення. 3. Закон взаємного переходу кількісних і якісних змін. |
48. | Який закон діалектики вказує на причину розвитку? | 1. Закон єдності та боротьби протилежностей. 2. Закон взаємного переходу кількісних і якісних змін. 3. Закон заперечення заперечення. |
49. | Який закон діалектики визначає напрямок розвитку в природі, суспільстві та мисленні? | 1. Закон єдності та боротьби протилежностей. 2. Закон взаємного переходу кількісних і якісних змін. 3. Закон заперечення заперечення. |
50. | Який об’єктивний закон називають суттю, ядром діалектики? | 1. Закон єдності та боротьби протилежностей. 2. Закон взаємного переходу кількісних і якісних змін. 3. Закон заперечення заперечення. |
51. | Що є джерелом розвитку? | 1. Зовнішній поштовх. 2. Божественна воля, божественне втручання. 3. Виникнення, наростання та розв’язання внутрішніх протиріч. |
52. | В якій формі відбувається будь-який процес розвитку? | 1. Тільки у формі кількісних змін (еволюціонізм). 2. Тільки в формі якісних перетворень (катастрофізм). 3. Форму будь-якого процесу розвитку визначає зв’язок між двома типами змін: безперервних, поступових і переривистих, стрибкоподібних. |
53. | Який напрямок має процес розвитку? | 1. По колу. 2. Прямолінійний. 3. По спіралі. |
54. | Який філософський напрямок в теорії пізнання визнає розум основою пізнання і поведінки людей? | 1. Емпіризм. 2. Раціоналізм. 3. Ірраціоналізм. |
55. | Який філософський напрямок в теорії пізнання визнає чуттєвий досвід джерелом знань? | 1. Емпіризм. 2. Раціоналізм. 3. Фідеїзм. |
56. | Що таке істина? | 1. Це відповідність наших знань вічним і незмінним ідеям (за Платоном). 2. Це відповідність наших знань абсолютному духу, абсолютній ідеї (за Гегелем). 3. Це відповідність наших знань об’єктивному матеріальному світу. |
57. | Що є предметом релігійної віри? | 1. Ідеальне. 2. Надприродне. 3. Таємне. |
58. | Що на думку англійського антрополога ХІХ ст. Р. Маретта є основним елементом релігії? | 1. Культова система. 2. Релігійна свідомість. 3. Релігійні почуття. |
59. | На основі якої ранньої форми релігійних вірувань виник пізніше культ тварин? | 1. Анімізма. 2. Тотемізма. 3. Фетишизма. |
60. | Який метод дослідження релігії використав французький соціолог Е. Дюркгейм? | 1. Метафізичний. 2. Експериментальний. 3. Порівняльно-історичний. |
61. | Яку форму релігії французький соціолог Е. Дюркгейм розглядав як “елементарну”, тобто таку, що вже не спирається на якісь більш ранні, попередні її форми. | 1. Анімізм. 2. Тотемізм. 3. Магію. |
62. | Яка наукова назва вірувань в існування родинного зв’язку між групою людей і певним видом тварин або рослин? | 1. Анімізм. 2. Тотемізм. 3. Фетишизм. |
63. | Як називають сукупність уявлень і обрядів, в основі яких лежить віра в можливість впливу на людей, предмети і явища об’єктивного світу з допомогою певних дій? | 1. Спіритизм. 2. Магія. 3. Анімізм. |
64. | Як називають вірування в існування духів і душі? | 1. Фетишизм. 2. Анімізм. 3. Тотемізм. |
65. | Як називають релігійні вірування в те, що носіями таємної надприродної сили можуть бути конкретні предмети? | 1. Тотемізм. 2. Анімізм. 3. Фетишизм. |
66. | Як називають різновидність політеїзму, яка полягає в тому, що, визначаючи існування багатьох богів, та чи інша спільність людей вважає своїм безпосереднім покровителем лише одного з великої кількості богів і поклоняється тільки йому? | 1. Монотеїзм. 2. Генотеїзм. 3. Авторитаризм. |
67. | На які типи можна поділити всі сучасні релігії? | 1. Анімізм, тотемізм, магію. 2. Буддизм, християнство, іслам. 3. Племінні, національні,світові. |
68. | Яку класифікацію релігії запропонував американський соціолог Р. Белла? | 1. П’ятиетапну. 2. Шестиетапну. 3. Семиетапну. |
69. | Який етап розвитку релігії, згідно класифікації Р. Белла, вичерпується двома символічними формами – ритуалом і міфом? | 1. Архаїчний. 2. Примітивний. 3. Історичний. |
70. | До якого етапу своєї класифікації Р.Белла відніс релігії світозаперечення, “неприйняття світу”? | 1. Архаїчного. 2. Примітивного. 3. Історичного. |
71. | Який етап розвитку релігії, за класифікацією Р.Белла, був епохою розквіту “релігій спасіння”? | 1. Архаїчний. 2. Історичний. 3. Раннєсучасний. |
72. | До якого етапу своєї класифікації Р. Белла відніс іудаїзм, індуїзм, буддизм, християнство, іслам? | 1. Історичного. 2. Раннєсучасного. 3. Сучасного. |
73. | До якого етапу своєї класифікації релігії Р. Белла відніс протестантизм епохи Реформації та інші схожі рухи? | 1. Історичного. 2. Раннєсучасного. 3. Сучасного. |
74. | Чим за значенням являється поняття про божество, або надприродну істоту, в буддизмі? | 1. Головним. 2. Другорядним. 3. Такого поняття в буддизмі немає. |
75. | Що за значенням стоїть на першому місці в іудаїзмі? | 1. Вірування. 2. Релігійні почуття. 3. Поведінка. |
76. | Що передусім представляє собою культова система? | 1. Культ особи. 2. Авторитаризм. 3. Єдність певних обрядів. |
77. | З якого часу термін “релігія” використовується в сучасному значенні як визначення однієї з сфер духовного життя наряду з мораллю, філософією, наукою, мистецтвом? | 1. З V ст. 2. З ХІV ст. 3. З ХІХ ст. |
78. | З існуванням якої давньої людини більшість вчених пов’язують виникнення релігійності? | 1. Пітекантропа. 2. Сінатропа. 3. Кроманьйонця. |
79. | Кому належать слова: “Релігія є не що інше, як фантастичне відображення в головах людей тих зовнішніх сил, що панують над ними в їх повсякденному житті; відображенням, в якому земні сили приймають форму неземних”? | 1. К.Марксу. 2. Ф.Енгельсу. 3. Р.Маретту. |
80. | Кому належать слова: “Релігія є ілюзія людини про своє становище, і завдання полягає в тому, щоб ліквідувати становище, яке має потребу в ілюзіях”? | 1. Ф.Енгельсу. 2. К.Марксу. 3. Р.Белла. |
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Основна література:
1. Філософія: Підручник для вищої школи. /За ред. академ. Кременя В.Г., проф. Горлача М.І./ − Х., 2004.
2. Богомолов А.С. Античная философия – М.: Изд.МГУ, 1999.
3. Заіченко Г.А. Філософія – К.: Вища школа, 2005.
4. Арутюнов В.Х. Філософія – К.: КНЕУ, 2003.
5. Андрущенко В.А. Сучасна соціальна філософія – К.: Генеза, 2004.
Допоміжна література:
1. Андрущенко В.П. Філософський словник соціальних термінів – К.: Р.И.Ф., 2005.
2. Ильичев Л.Ф. Философский энциклопедический словарь – М.: Энциклопедия, 2000.
3. Тарасенко М.Ф. Історія філософії України. – К.: Либідь, 2000.
4. Бачинін В.А. Філософія права. – К.: Інюре, 2003.
5. Табачковський В.М. Світ людини. – К.: Либідь, 2003.
6. Петрусенко В.Л. Філософія – К.: Каравела, 2001.
7. Бичко І.В. Філософія. – К.: Каравела, 2002.
8. Горак Г.І. Філософія. – К.: ВІЛБОР, 2002.
9. Хамитов Н.В. Философский словарь. – К.: ННТ Центр учебной литературы. 2006.
10. Мозгова Н.Г. Філософія. – К.: Книга Київська духовна академія, 2004.
11. Чижевський Д.І. Філософія Сковороди Г.С. – Прапор, 2004.
12. Андрущенко В.П., Горлач Н.И. Социальная философия. – Х.: Единорог, 2004.
ЗМІСТ
Розділ І. Філософія. 3
1.Тема 1. Філософія, її призначення, зміст і функції
в суспільстві. 3
2.Тема 2. Європейська філософська традиція: від античності
до нових часів. 8
3.Тема 3. Дух, матерія, природа, людина: грані буття. 18
4.Тема 4. Об’єктивна діалектика. 27
5.Тема 5. Теорія пізнання. Учення про істину. 39
6.Тема 6. Проблема людини у філософії. Цінності та їхня роль
у житті людини. 45
Розділ ІІ. Релігієзнавство. 49
7.Тема 1. Релігієзнавство як наука, місце релігієзнавства
в системі суспільних наук. 49
8.Тема 2. Походження релігій та їх класифікація. 54
9.Тема 3. Світові релігії. 60
10.Тема 4. Історія і сучасний стан релігійних
вірувань і конфесій в Україні. 64
11.Тести для контролю знань 67
12.Рекомендована література 76
Навчальне видання
Дата добавления: 2015-08-26; просмотров: 797;