ВИСНОВКИ З ПЕРШОГО ПИТАННЯ. Історія людства складається з двох великих історичних періодів: первісного суспільства і державно-організованого (цивілізованого) суспільства
ВСТУП
Історія людства складається з двох великих історичних періодів: первісного суспільства і державно-організованого (цивілізованого) суспільства. Держава – атрибут останнього, але ж вона зародилися в надрах первісного суспільства, тому не випадково увага теоретиків, істориків держави і права тощо прикута в тому числі і до процесів, що відбувалися в суспільстві додержавного періоду. Про ці сторони життя народів того часу збереглося дуже мало історичних відомостей, тому усе, що відомо сьогодні про виникнення держави, не більш ніж історична реконструкція цього процесу. Ступінь її точності не піддається перевірці, тому точніше було б говорити про найбільш загальні закономірності її формування.
Перша лекція навчального курсу присвячена висвітленню процесу державо- і правотворення у країнах давньосхідних цивілізацій, де, згідно даних сучасної історичної науки, і виникли перші паростки людської цивілізації. Нашими задачами є спробувати реконструювати процес виникнення і розвитку державної організації в країнах Стародавнього Сходу, виявивши при цьому як спільні риси, так і особливості його, пояснити чим вони були обумовлені, відповісти на питання про сутність і основне призначення держави і права у давньосхідному суспільстві, особливості форми державної організації, права.
І. ПИТАННЯ
Виникнення держави у країнах давньосхідної цивілізації. Основи її суспільного ладу
Найбільш ранні державні форми стали виникати на Сході, переважно в південній частині Азії і частково в Північній Африці. В передній Азії, у долині рік Тигру і Євфрату, знаходилися Вавилон і Ассирія (раніше Шумер і Аккад), тут же по сусідству були розташовані Хетська держава, Фінікія, єврейські царства, Урарту й інші найдавніші держави; в Африці, в долині Нілу, знаходився древній Єгипет. У процесі утворення вони пройшли загальний для країн цього регіону шлях плавного переростання первісного родоплемінного суспільства в державу. Отут проявилися як описані вище загальні закономірності державотворчих процесів, так і окремі, специфічні для цих країн особливості.
Держава Стародавній Єгипет склалася в північно-східній частині Африки, у долині, розташованій по нижній течії Нілу. Все сільськогосподарське виробництво Єгипту було пов’язане з його щорічними розливами, із дуже раннім будівництвом тут іригаційних споруджень, на котрих і почала вперше використовуватися праця рабів-військовополонених. Природні межі Єгипту служили захистом країни від набігів ззовні, створенню етнічно однорідного населення — давніх єгиптян.
Поливне землеробство, що розвивалося досить інтенсивно, сприяло соціальному розшаруванню, виділенню управлінської верхівки на чолі із первосвящениками — жерцями вже в першій половині IV тис. до н.е. В другій половині цього тисячоліття з’являлися перші державні утворення — номи, що виникли внаслідок об’єднання навколо храмів сільських общин для спільного ведення іригаційних робіт.
Територіальне розміщення древніх номів, розташованих уздовж єдиної водної магістралі, дуже рано призвело до їх об’єднання під владою сильнішого ному, до появи у Верхньому (Південному) Єгипті єдиних царів з ознаками деспотичної влади над іншими номами. Царі Верхнього Єгипту до кінця IV тис. до н.е. завоювали весь Єгипет [цар Менес (Мернер) — 3200 р. до н.е.]. Характер господарства, пов’язаний із постійною залежністю населення від періодичних розливів Нілу, і необхідність управління з центру працею багатьох людей щодо подолання їх наслідків обумовили і ранню централізацію староєгипетської держави.
Стародавній Вавилон
Вавилонська держава розташовувалася в Азіатському Міжріччі (між ріками Тигром і Євфратом). Перші держави на цій території виникли на початку III тис. до н.е. Це були невеличкі міста-держави, у суспільному і державному ладі яких тривалий час зберігалися пережитки родоплемінної організації. Найдавнішим населенням країни, що заклало основи цивілізації в Міжріччі, були шумери. Від цього народу отримала свою назву держава Шумер, історія якої нараховує сім століть.
На північ від шумерів у Міжріччі мешкали аккадці, що поступово захопили всю територію Шумера і створили досить сильне Шумеро-Аккадське царство, яке проіснувало близько ста років.
Біля 2000 р. до н.е. Міжріччя було захоплено кочовиками — амореями, які перемогли Шумеро-Аккадське царство і розселилися широко на його території. Одним з їх опорних пунктів став Вавилон, що був значним поселенням вже в останньому столітті існування Шумера. Сприятливе географічне положення забезпечило піднесення Вавилону. Він став столицею невеличкого царства. Перші п’ять вавилонських царів значно розширили свої володіння. За часів правління шостого царя — Хаммурапі (1792-1750 рр. до н.е.) —Вавилон перетворився в столицю величезної держави, яка включала в себе велику частину Міжріччя. Створена Хаммурапі держава, яка одержала назву за назвою її столиці—Вавилон, була значним, але не міцним державним об’єднанням.
Після смерті Хаммурапі Вавилон зазнав ряд важких поразок від своїх сусідів і в 1595 р. до н.е. його було знищено хетами і касситами, що правили Міжріччям біля 400 років.
Нове піднесення Вавилон пережив в VII-VI ст. до н.е., коли з 626 р.по539 р. до н.е. існувало т.зв. «Нововавилонське царство». У VI ст. до н.е. воно було завойоване персами,а з ІІІ ст. до н.е. фактично припинило своє існування.
Давньоєврейська державність
У безпосередній близькості від Вавилону виникла державність і в євреїв. Єврейські кочові племена з’явилися на землях історичної Палестини на початку II тис. до н.е., вийшовши через р. Євфрат. Приблизно в XIII-XII ст. до н.е., у період тимчасового ослаблення впливу Єгипту на держави Палестини і Фінікії, союз споріднених племен із загальною назвою Ізраїль витиснув і підпорядкував собі племена ханаанеїв, що жили там. У результаті асиміляції (мови були близькі) ізраїльський народ сформував загальну осілу цивілізацію з землеробською культурою. У політичному відношенні це була стадія формування надобщинних владних структур. Союз племен управлявся радами родової знаті і так званими «суддями» — виборними вождями. Зберігалися племінні народні збори, але найбільше значення мало внутрішньообщинне управління із беззаперечною владою глави роду-клану.
У XI ст. до н.е. під впливом зовнішньої небезпеки з боку нових племен филистимлян (звідси і грецька назва «Палестина» — Л.Б., Р.В.) ізраїльські общини і племена утворили єдину протодержаву. На зборах представників племен був обраний перший цар Ізраїлю — Саул. Надалі обрання (або загальнонародне затвердження) носія влади стало принципом ранньої державної організації.
Початок формування реальної державної організації визначається за часом правління спадкоємця Саула — царя Давида (кінець XI — поч. Х ст. до н.е.), коли з’явилася наймана армія, і особливо знаменитий біблійний мудрець царСоломон (X ст. до н.е.). За часи його правління була встановлена тверда система державних податків, постійна армія, система державно-розподільного господарства.
У 928 р. до н.е. під впливом різних зовнішніх і внутрішніх чинників єдина староєврейська держава розпалася на два окремих царства: Ізраїльське, що об’єднало більшість із старих племен, із центром у м. Наблус, іІудейське, із центром у Єрусалимі, де правили нащадки царя Давида. У соціальному відношенні обидва царства були однотипними й еволюціонували в напрямку класового суспільства, але політичні традиції стародавньої державності виявилися недовговічними.
Стародавня Індія
Стародавня Індія — одна з колисок людської цивілізації — розташовувалася на півострові Індостан у міжріччі Інду і Гангу. Першими її жителями були дравіди, яких через століття змінили численні племена, що відрізнялися один від одного укладом життя, мовою, віруваннями, культурою. Ці племена створили одну з найдавніших світових цивілізацій. Мохенджо-Даро і Хараппа — два найбільших міста того часу — були столицями політичних об’єднань. Джерела не дають достовірних знань про класову структуру і політичну організацію Хараппського суспільства, проте наявні свідчення дозволяють судити про його розшарування і розклад первіснообщинного ладу. У XVIII-XVII ст. до н.е. під впливом внутрішніх і зовнішніх чинників Хараппа переживала період занепаду. Це пов’язують, у першу чергу, з приходом у серед. II тис. до н.е. арійських племен.
Період ізсередини II тис. до н.е. до першої половини I тис. до н. е., який одержав в історіїназву ведичного, відзначений утворенням класового суспільства і держави. Значні досягнення в галузі виробництва обумовили розшарування суспільства.
З посиленням соціальної нерівності раджа —військовий вождь племені, що раніше обирався зборами і міг бути усунутийними, усе більш піднімався над плем’ям, підпорядковуючи собі органи племінного управління. За посаду раджі велася боротьба між представниками знатних і могутніх родів у племені. Згодом ця посада стала спадковою.
Спочатку велику роль продовжували відіграватинародні збори, що впливали на призначення царя. Поступово зі зборів одноплемінників вони ставали зборами знаті, наближених царя. Зменшення ролі народних зборів пов’язано з посиленням царської влади.
Органи племінної адміністрації поступово перетворювалися в державні органи. Заняття вищих посад у державній адміністрації було привілеєм рабовласницької знаті. Усе більшого значення набував пурохита —царський жрець, що виступав також астрологом, радником царя.
Племінна дружина поступово переростала в постійне військо на чолі з начальником — сенапаті. Народ обкладався податками, які перетворилися з добровільного підношення вождю племені або дарунка богу, в жорстко фіксовану подать, яка сплачувалася царю через спеціальних чиновників.
Так на базі родоплемінних колективів виникли державні утворення, звичайно невеличкі за територією, які приймали форму монархій або республік.
Самою значною і сильною державою того часу була Магадха. Найвищої могутності вона досягла в IV-III ст.ст. до н.е. при династії Маур’єв, що об’єднала під своєю владою майже всю територію Індостану.
Магадхсько-Маурійська епоха розглядається як особливий етап в розвитку давньоіндійської державності. Це був період значних політичних подій. Створення об’єднаної індійської держави сприяло спілкуванню різноманітних народів, взаємодії їх культур, стиранню вузьких племінних рамок. В епоху Маур’єв були закладені основи багатьох державних інститутів, що одержали розвиток уже в наступний період.
У той же час імперія Маур’єв була конгломератом племен і народів, що стояли на різних ступенях розвитку. Незважаючи на сильну армію, міцний апарат управління, Маур’ям не вдалося зберегти єдність держави. В II ст. до н.е. Індія розпалася на безліч державних об’єднань.
Стародавній Китай
Історія Стародавнього Китаю звичайно поділяється на ряд періодів, що отримали назви від імені правлячих династій:
1.Період Шан (Інь) (XV-XI ст. до н.е.);
2.Період Чжоу (XI — III ст. до н.е.). У цей період виділяються особливі періоди: Чуньцю (VIII - V ст.ст. до н.е.) і Чжаньго — «царств, що борються» (V-III ст. до н.е.).
3. Період ЦиньіХань (III ст. до н.е. – III ст. н.е.).
1. Період Шан (Інь). Перші осередки цивілізації міського типу в Стародавньому Китаї почали виникати в II тис. до н.е. у долині ріки Хуанхе на базі родових груп іньських племен, що перейшлидо осілого способу життя. В іньському Китаї внаслідок розкладу родоплемінних зв’язків, які прогресували, поділу праці, почав виділятися, з одного боку, пануючий прошарок родової аристократії:правитель — вані його наближені, родичі, сановники, племінні вожді; з іншого — рядові одноплемінники, а також чужаки-іноплемінники, які перетворювалися, як правило, у рабів.
Створення початкового примітивного державного утворення в Шан (Інь) було пов’язане з необхідністю організації виробництва, зрошення земель, запобігання згубних наслідків розливу рік, захисту територій. Це знайшло своє вираження, по-перше, у перетворенні племінного вождя в обожнюваного правителя іньського царства, що володів значною владою, по-друге, в утворенні адміністративного апарату, що складався з численних управителів, воєначальників, жерців і інших, що протистояли значній частині общинників. В епоху Інь почала затверджуватися верховна власність царяна землю. Цьому сприяли уявлення про вана як про земне божество.
2. Період Чжоу.Соціальний і політичний розвиток народів усього басейну ріки Хуанхе було значно прискорене завоюванням царства Інь наприкінці XII ст. до н.е. чжоуськими племенами, які прийшли із заходу і встановили панування над населенням усього Північного Китаю, над безліччю розрізнених родоплемінних колективів, що знаходилися на різних стадіях розкладу родових відносин. Чжоуський ван був поставлений перед необхідністю організації управління величезною територією. З цією метою він передав завойовані землі в спадкові володіння своїм родичам і наближеним, які разом із землею одержували і відповідні титули.
Спочатку влада титулованих власників уділів стримувалася силою центральної влади. Проте в VIII ст. до н.е. авторитетні правителі, що були вірні піддані вану, починали набувати фактично повної незалежності. Влада вана обмежувалася його володінням-доменом. Становлячись місцевими царьками, правителі самі вже давали землі за службу, обростаючи своїми васалами, своїм апаратом управління.
Таким чином, у чжоуському Китаї панувала роздробленість із характерною для неї міжусобицею, що призводила до захоплення то одним, то іншим місцевим царством позицій гегемона, до поглинання ним більш дрібних царств.
Тривалі безупинні війни призвели до економічного спаду, до руйнації іригаційних споруджень і, нарешті, до усвідомлення необхідності зближення народів Китаю. Виразниками нових настроїв стали проповідники конфуціанської релігії, що закликали до об’єднання країни «без пристрасті і знищення людей». Незважаючи на війни, у період Чжань посилилися економічні і культурні контакти різноманітних районів і народів, наслідком чого стало їх зближення, «збирання» земель навколо семи значних китайських царств.
В історії Стародавнього Китаю V ст. до н.е. було переломним етапом. У цей час починають діяти чинники, які привели до об’єднання царств у єдину імперію, де стало панувати конфуціанство як основна політична ідеологія. Завдяки впровадженню залізних знарядь праці відбувався різкий підйом економіки. Освоєння нових земель, поліпшення іригаційних споруджень, зростання сільськогосподарського і ремісничого виробництва сприяли розвитку товарно-грошових відносин, складанню ринку, виділенню купецтва. Вцих умовах відбувався інтенсивний розклад общинної і затвердження приватної власності на землю, створення значного приватного землеволодіння.
Наслідком цих обставин стало те, що в останньому столітті до н.е. у Китаї виникло протиборство двох тенденцій у розвитку суспільства:
* з одного боку, розвивається значна приватна власність на землю, заснована на експлуатації селян-орендарів, найманих робітників, рабів;
* з іншого — формується широкий прошарок податного селянства, безпосередньо підпорядкованого державі. Це були два можливих шляхи розвитку:
1)через перемогу значної приватної власності на землю — шлях роздробленості, усобиць;
2)через зміцнення державної власності на землю — створення єдиної централізованої держави.
3. Період Цинь і Хань. Носієм другого шляху виступило царство Цинь.У 221 році до н.е. воно переможно закінчило боротьбу за об’єднання країни.Основи соціальних порядків, державна машина, створені в циньському Китаї, виявилися настільки пристосованими до потреб імперії, що майже без усяких змін були перенесені в Хань.Ставши традиційними, вони фактично збереглися в імператорському Китаї до буржуазної революції 1911-1913 років.
Таким чином, з оглянутого можна зробити висновок, що основним шляхом виникнення цивілізовано організованого суспільства в давньосхідних країнах слід вважати розклад родоплемінної організації. Щодо особливостей, то це передусім фактори, які прискорювали або стримували цей процес, зокрема, зовнішнє завоювання (Індія), внутрішня боротьба (Вавілон, Китай).
Основи суспільного ладу країн Стародавнього Сходу
Вище були розглянуті процеси розкладу родоплемінних відносин і виникнення держав у країнах Стародавнього Сходу. Насамперед, ми познайомилися з тією матеріальною базою існування цих країн, тобто із територією, яка є першою і найважливішою ознакою держави. У той же час держава не може існувати без людей, що діють між собою, стають суб’єктами всеосяжної системи суспільних відносин, яку звичайно іменують суспільним ладом.Це питання,на перший погляд, є чисто «історичним» і відноситься до «цивільної» історії. У принципі так, але юрист не може обходитись без знань хоча б таких основних елементів суспільного ладу, як форма власності, що складає основу економічного життя держави, соціально-класова структура суспільства, основні риси духовного життя й ін., які мають вирішальний вплив на форму й зміст державно-правових інститутів цього суспільства.
Загальні риси суспільного ладу давньосхідних країн
Як і на етапі виникнення протодержав, однією з основних соціальних форм, що відіграла вирішальну роль в еволюції давньосхідних суспільств державної епохи,буласільська община.Вона значною мірою визначала характер політичної влади в цих суспільствах, роль і функції давньосхідної держави, особливості правових систем.
У Стародавньому Китаї, наприклад, основою соціального життя протягом тривалого часу були патронімії (цзун), які об’єднували декілька сотень (до тисячі і більш) сімей, що належали до однієї родинної групи. Структура замкнутих сільських общин із натуральним характером виробництва, із поєднанням ремесла і землеробства в рамках кожної общини, слабким розвитком товарно-грошових відносин складала основу соціального життя й у Стародавній Індії.
Сільська община, зміцненню позицій якої сприяли колективні зусилля її членів по створенню іригаційних споруд, мала величезний вплив на уповільнення процесів класоутворення, на форми земельної власності і засоби експлуатації в давньосхідних суспільствах. Тут безпосереднім власником землі була сама община. Водночас і держава виступала в ролі верховного власника землі, владно-власницькі права якого реалізовувалися в отриманні з общинників податку.
Лад багатоукладного господарського життя визначав виключно неоднорідний соціальний склад давньосхідних суспільств, який можна диференціювати в межах трьох основних соціально-класових утворень:
1) пануючий соціальний прошарок, куди входили придворна і служива аристократія, командний склад армії, заможна верхівка землеробських общин та ін.;
2) вільні дрібні виробники — общинники-селяни і ремісники, що жили своєю працею;
3) різноманітні категорії осіб, позбавлені засобів виробництва: раби, залежні підневільні робітники та ін.
На Сході була відсутня чіткість соціально-класових меж, наприклад, існували різноманітні категорії залежного населення, що займали проміжні позиції між вільними і рабами, або деякі перехідні категорії вільних (від дрібних землевласників до пануючого прошарку, зокрема, до дрібного купецтва і чиновництва). Станово-правовий статус індивіда в суспільстві, як правило, не співпадав, а розходився з його соціально-економічним становищем.
Особливості суспільного ладу давньосхідних країн
Загальні закономірності розвитку давньосхідних багатоукладних суспільств не можуть перекреслити конкретні особливості кожного з них. Ці особливості були пов’язані:
- із домінуючим положенням того або іншого укладу і різноманітних форм їх взаємодії;
- з особливостями їх соціальних і політичних інститутів;
- зі специфічними рисами їх культурно-цивілізаційного розвитку: особливостями побуту, світорозуміння людей, засобами релігійної орієнтації.
У Стародавньому Вавилоні, наприклад, значне царсько-храмове господарство співіснувало з дещо відокремленим общинно-приватним господарством, основою якого була праця вільних общинників-селян, які сплачували податок державі. У царсько-храмових господарствах використовувалася праця рабів і осіб, що знаходилися у тому або іншому ступені залежності, ряди яких поповнювалися за рахунок вільних хліборобів, що втрачали свою общинну ділянку. Наявність сильного царсько-храмового господарства з відносно розвинутим ремеслом, яке широко здійснювало торгові операції за допомогою купців, послабляло податкову експлуатацію общинників-селян.
Деякі особливості виявилися й у соціально-класовій структурі давньовавилонського суспільства. У середовищі вільних людей виділялися дві групи. Перша — авілуми(«людина», «син людини»), друга — мушкенуми, особи більш низького соціального статусу («падаючі ниць», тобто такі, які б’ють чолом, звертаються до царя з проханням про прийняття на службу).
До авілумів належаливищі царські службовці, що поряд із великими службовими наділами володіли ще й общинною землею. Мушкенумбув царською служивою людиною нижчої категорії. Залежність мушкенумів, напевно, і визначалася тим, що вони не були нащадками «своїх» і не мали коренів в общині. Розходження між цими соціальними групами особливо яскраво проявилися в нормах права, які регулювали різні суспільні відносини: охорони власного життя, здоров’я, честі і членів їх сімей.
Для торгівлі зерном, придбання відсутніх на їх землях корисних копалин, металу, а також каменю, лісу й інших будівельних матеріалів ще общини Шумеру й Аккаду стали посилати в тривалі подорожі своїх торгових агентів, що одержали згодом назву тамкар — тобто лихвар, кредитор, торговець, людина, пов’язана із торговою, лихварською діяльністю палацу. Будучи залежними, тамкари тим часом користувалися широкою свободою фінансово-торгової діяльності, укладали значні торгові угоди, об’єднували капітали, створювали торгові організації.
Залежнообов’язковим було і ремісниче виробництво, що розвивалося головним чином у царському господарстві. Царськими доглядачами контролювалося не тільки ремісниче виробництво, але і збут продукції. У Нововавилонському царстві практикувалося навчання рабів кваліфікованому ремеслу. Але представники таких найважливіших ремесел, як ковалі, теслярі, броварники володіли тим або іншим рівнем самостійності, створювали фахові об’єднання та ін.
Ще більшою своєрідністю характеризувалася соціально-класова структура Стародавньої Індії. Процес соціального розшарування давньоіндійського суспільства, що почався в надрах розрізнених племінних общин, призвів, на відміну від інших давньосхідних суспільств, не до формування класів (рабовласників і рабів), а до виникнення особливих станових груп — варн[2] перші згадки про які можна знайти в самому ранньому творі ведичної літератури —Ригведі. Варн було чотири:
1. Брахмани (священнослужителі, жерці). Формуванню варни жрецької верхівки брахманів сприяла монополізація ними на визначеному етапі історичного розвитку відправлення релігійних церемоній, знання ведичних гімнів.
2. Кшатрії (воїни, правителі). Ця особлива військова верхівка, військова аристократія почала складатися в процесі завоювання аріями річкових долин у Північній Індії. У цю категорію спочатку входили тільки арії, але в ході асиміляції завойованих племен варна кшатріїв поповнювалася і місцевими вождями, главами сильних родових груп, на що, зокрема, вказує існування в Стародавній Індії особливої категорії «вратія-кшатріїв», тобто кшатріїв за обітницею, а не за народженням.
3. Вайш’ї (хлібороби, ремісники). Назва третьої варни походить від слова «виш» — народ, плем’я, поселення. Це основна маса трудового люду, хліборобів і ремісників. Відокремленню кшатріїв від своїх одноплемінників — вайш’їв — простолюдинів сприяло уявлення, що кшатрії — повновладні розпорядники багатства, яке приносить війна, у тому числі і рабів-військовополонених.
4. Шудри (слуги). Члени цієї варни були представниками скорених аріями племен. Вони займали найнижче становище серед варн. Шудри формально не були рабами, але вони повинні були обслуговувати зі смиренністю вищі, т.зв. «двічінароджені» варни.
На найнижчому щаблі серед вільних людей, але таких, що знаходились за межами варн, стояли так звані «недоторкані» — чандали й ін., народжені від змішаних шлюбів.
І на найнижчій ступені цієї складної ієрархічної градації знаходилися власне раби (даси), яких тривалий час ототожнювали із шудрами. Рабська праця в Стародавній Індії не була основою виробництва; рабство тут носило патріархальний характер.
Дещо іншою була соціально-класова структура давньоіндійських республік — ган. У ганах були раби, але основну масу працездатного населення складали хлібороби, селяни. Панівне положення займали кшатрії, їх знать — раджі.Брахмани тут не мали такого авторитету, як в інших частинах імперії (Маур’єв. — Л.Б., Р.В.). Відвідуючи гани, брахмани скаржилися, що до них ставляться без належної поваги. Становище громадян республіки залежало від того, чи належить він до кшатріїв. Усі, хто не належали до цієї варни, перебували на нижчих суспільних щаблях. У цьому своєрідність суспільного ладу давньоіндійських республік.
ВИСНОВКИ З ПЕРШОГО ПИТАННЯ
Таким чином, рабовласницькі відносини тут тісно перепліталися із станово-варновими, кастовими. Як в Індії, так і в інших країнах Стародавнього Сходу рабство мало свої особливості. Це було рабство при ще не зжитих цілком общинних відносинах, при пануванні державної й общинної власності на землю. Крім того, воно ще не втратило деякі властиві патріархальному побуту риси.
ІІ. ПИТАННЯ
Форма та сутність давньосхідної держави, основні її функції
Давньосхідна держава, будучи рабовласницькою, являла собою організацію панування над рабами і дрібними вільними виробниками — селянами і ремісниками.Основне її завдання полягалов охороні рабовласницької власностіі відповідної форми експлуатації величезної маси рабів і незаможної частини вільного населення, в придушенні, у разі необхідності, їх опору. Як відомо, суть держави проявляється в її функціях. Розглянемо функції давньосхідної держави.
Функції давньосхідних держав
Під функціями держави, як відомо із шкільного курсу «Правознавства», або ж з курсу «Теорія держави і права», якщо така тема вже вивчена, розуміють основні напрямки діяльності держави, в яких знаходять своє вираження суть і соціальне призначення управління суспільством. Як і сьогодні, так і в давні часи життєдіяльність суспільства здійснювалася в двохосновних сферах:всередині країни іза її межами. Тому при розгляді цього питання ми будемо дотримуватися загальноприйнятої класифікації функцій держави, а саме розподіл їх на зовнішніівнутрішні.
Серед внутрішніх функцій давньосхідних держав можна виділити наступні:
1. Організаційно-господарська. Життя давньосхідних народів було пов’язане з великими ріками, їх водними режимами. Це обумовлювало необхідність здійснення з боку держави централізованих заходів щодо забезпечення нормального функціонування іригаційних споруд, організації координації розрізненого суспільного виробництва, забезпечення життєвих умов розвитку общини, яка виступала як її опора.
2. Ще одна функція, яку можна було б віднести до блоку економічних функцій — це охорона рабовласницької власностіна знаряддя і засоби виробництва. Основна діяльність стародавніх держав були спрямована на забезпечення економічної основи рабовласницької держави, а саме:
· охорону, передусім, державної власності на землю, і
· підтримку рабства, рабовласницької системи господарства, рабовласницьких виробничих відносин. Ця сторона діяльності забезпечувала економічні інтереси пануючого класу, сприяла збільшенню його багатства.
3.Для держави того періоду найважливішою була діяльність, направлена на забезпечення існування пануючих рабовласницьких класів. Це функція утримування в покорімаси рабів і інших соціально-принижених категорій населення, придушення, у разі необхідності, їх опору.
4.Ще одна важлива функція рабовласницької держави — ідеологічна.Державна ідеологія того часу — це релігійна ідеологія, яка ґрунтувалася на різних морально-етичних, релігійних цінностях і відводила особливе місце правителю. Так, наприклад, ще в древньому царстві (III тис. до н.е.) єгипетським фараонам став привласнюватися священний титул «сина бога Сонця», почав складатися особливо урочистий ритуал їх поховання. Як символ величі фараонів будувалися знамениті піраміди, які вселяли простим людям священний страх і повагу перед троном. Знаменита Хеопсова піраміда займає площу в 54 000 і більше кв2 і має висоту до 160 метрів, кожна її сторона в довжину сягає до чверті кілометра, на неї укладено понад 2 мільйони каменів кожний по дві з половиною тон вагою. На цілі десятиріччя тисячі людей відривалися від продуктивної праці і притягувалися до примусових робіт, націлених на зведення цих грандіозних споруд. Віддаючи сили на зведення величних гробниць фараонів, єгиптяни піклувалися і про власне посмертне існування.
Особливе значення мала ідеологічна функція в Китаї. Тут держава протягом віків формувала уніфікований світогляд, прославляючи правителя-деспота, підтримувала міф про божественне походження імператора — «сина неба». І в Стародавній Індії, і в Стародавньому Вавилоні, незважаючи на їх історичні особливості, царі також незмінно звеличувалися. Їх імена ставилися поруч з іменами богів. У Вавилоні цар являвся людиною, яка, однак, у силу своєї обраності богами, наділялася божественною царственістю, що прославляла його над людьми.
В зовнішній сферірабовласницька держава здійснювала наступні функції:
1. Функція оборони країни і мирного контакту з іншими народами.Вона була спрямована на діяльність по зміцненню армії і проведенню в ній реформ, які полягали в заміні військового ополчення, що збереглося як пережиток родового ладу, постійною або найманою армією.
2. Функція захоплення чужихтериторій включала діяльність рабовласницьких держав по організації і проведенню військових походів з метою захоплення не тільки нових земель, але і найголовнішого — військовополонених для поповнення армії рабів, а отже, підтримки системи рабства. Крім того завоювання інших земель давало можливість збільшити кошти державної скарбниці.
3. Діяльність по управлінню завойованими територіями, які не входили у власні землі даної держави. Завойовані території перетворювалися в провінції, якими управляли намісники — ставленики центральної влади. Управління ними полягало, головним чином, в організації збору податей. Зазначимо, що дана функція не була постійною. У період здійснення централізації і утворення рабовласницьких імперій ці провінції включалися до їх складу не як зовнішні землі, а як частина власної території.
Для практичного здійснення функцій рабовласницької держави необхідні були державні органи, державні установи, спеціальні органи насильства і придушення, які у своїй сукупності складали механізм рабовласницької держави.
Державний механізм країн Стародавнього Сходу
Характерними рисами механізму давньосхідних держав були: 1) домінуванняв системі державних органів переважно тих з них, які пригнічували: збройні сили, поліція, в’язниці, суди і інші організації рабовласників; 2)його простота— він не був таким громіздким, як, наприклад, механізм сучасної держави.
Простотадержавного механізму давньосхідних держав пояснювалася:
а)рівнем розвитку суспільства;
б)співвідношенням класових сил, яке, незважаючи на відносну нечисленність рабовласників по відношенню до кількості рабів, було вочевидь на користь перших;
в) однорідністю політичних сил, що були при владі, відсутністю різних угруповань і підрозділів, що не викликало потреби в численних органах, які виражали їх інтереси.
Схематично державний механізм являв собою централізовану систему державних органів і установ, що складалася з двох горизонтальнихрівнів управління:
- центрального чиновницького апарату, очолюваного безпосередньо монархом;
- місцевого чиновницького апарату (рівня областей і рівня общини), і, як правило,трьох вертикальнихрівнів управління, що знайшли своє вираження в діяльності трьох основних давньосхідних відомств:1) військового; 2) фінансового та 3) публічних (суспільних) робіт.
Вершиною давньоєгипетськоїдержави був цар-фараон(від слова «перо», що в перекладі з єгипетської означає «високий будинок», в єврейській транскрипції «паро», а в грецькій «фараон»), якому приписували божественну гідність. Цар — бог за життя і після смерті, нащадок бога. Цар не вмирає, а «заходить у свій вічний горизонт».
Фараону належала вся повнота законодавчоївлади. Він здійснював законодавство одноосібно, йому допомагали в цьому лише вищі сановники країни («радники царських наказів»). Всі зобов’язані були сліпо коритися його наказам. Фараон стояв також на чолі усього адміністративного апарату.Йому належала вища судова і вища військова влада. Як нащадок богів, як посередник між богами і людьми фараон був також і верховнимжерцем.
Аналогічним було становище глави держави — імператораі в Китаї.Він також обожнювався. Тут держава протягом віків формувала уніфікований світогляд, прославляючи правителя, підтримувала міф про божественне походження імператора — «сина неба». Вища законодавча влада булаоднією з важливих ознак його широких повноважень. Правитель сам очолював централізований багатоступеневий бюрократичний апарат, а всі імперські чиновники, незалежно від рангів і постів, були під його суворим контролем.
Але в багатьох давньосхідних державах — це стосується передусім Вавилона і Індії — влада верховних правителів обмежувалася радою знаті, народними зборами або самоврядними багатосімейними міськими общинами.
У Давньовавилонськійдержаві всі три «гілки» влади — законодавча, виконавча і судова — були зосереджені в руках царя. Разом із тим царська влада не була абсолютною. На відміну від Єгипту й Китаю, давньовавилонський цар розглядався як намісник і служитель бога на землі. Тобто глава держави не був самостійним, його діяльність направлялася зверху, богом. Знизу царська влада обмежувалася сильним духовенством і правлячою верхівкою багатих міст. Три священних міста Вавилонії: Ниппур, Сиппар і Вавилон мали пільгові грамоти, що давали їм привілейоване становище. Цар не мав права ув’язнювати громадян цих міст, вимагати у них солдат, примушувати працювати в храмових господарствах. Охоронцями недоторканості прав міст виступали жерці. Правителі Стародавньої Індії, наприклад, не мали у своєму розпорядженні необмежених законодавчих повноважень. Навіть у великій, відносно централізованій державі Маур’єв (IV-II ст. до н.е.) велике значення мали колегіальні органи державної влади, такі як мантрипаришад —рада сановників,дорадчий органпри царі.
Найбільш розвинений чиновницький апарат був у Єгипті. Він представляв величезну армію чиновників різних рівнів. Очолював цю армію візир (джаті) — всемогутній голова усього бюрократичного апарату. У його руках були зосереджені адміністративна, судова і військова влада.
Значною була також роль іншої поважної посадової особи — охоронця печатки, або головного скарбника. Скарбник завідував державними складами, в яких зберігалися натуральні приношення. Йому підпорядковувалися два скарбники царя, що керували роботами каменоломень, мідними рудниками і виконували, крім того, функції військового і морського міністрів.
Крім цих чиновників існували доглядач «білої палати» і доглядачі двох царських житниць. Важливою була роль «начальника всіх царських робіт», який був свого роду царським архітектором і міністром громадських робіт, що стежив також і за порядком виконання повинностей, які лежали на вільному населенні.
У Вавилонідо утворення єдиної шумеро-аккадської монархії головною посадовою особою був доглядач палацу — нубанду. Він відав усіма громадськими роботами, землеробством, фінансами, командував також військами. Йому підкорялися місцеві правителі, на яких лежала турбота про збір податків і нагляд за виконанням усіх повинностей, що покладалися на населення. Цей порядок управління, при якому правителі царського палацу були вищими посадовими особами в державі, зберігся і за царя Хаммурапі. Однак з розширенням влади царів за межі Шумера апарат ускладнювався. Нубанду відав тепер виключно організацією робіт, які були пов’язані з повинностями населення. При царі з’являється й інша посада — ісакку, правитель (намісник) багатьох міст. У джерелах згадуються й інші посадові особи, які в супроводі солдат і кур’єрів роз’їжджали по країні, виконуючи завдання уряду в самих віддалених її частинах.
Таким чином, у Вавилоні також, як і в Єгипті, існувала велика кількість посадових осіб, але, на відміну від Єгипту, серед них був суворий розподіл обов’язків, своя особлива компетенція.
В Індіїдля управління країною було створено центральний апарат, що очолювався сімома або вісьмома міністрами, призначеними царем з числа людей «благородного» походження і вірних цареві. При царі існувала рада, в яку входили міністри. На засіданнях ради обговорювалися питання про управління державою, про війну і мир, про витрати царської скарбниці і безпеку держави. З одним із своїх міністрів — вченим брахманом — цар обов’язково радився перед прийняттям остаточного рішення.
Судові органи.
У кожній з держав обов’язково існували органи судової владиі органи зпідтримки «правопорядку».
В Єгиптісуд не був відділений від адміністрації. Вищі посадові особи, наприклад джаті, були і верховними суддями. Однак джаті вирішував справи не одноосібно, а на чолі якої-небудь колегії суддів: у раді десяти, яка відала одночасно судовими й адміністративними справами; в «палаті шести», що виникла пізніше і здійснювала вищу судову владу, яка поширювалася на всі судові установи країни.
У період Нового царства існувала вища судова колегія, що складалася з 30 суддів — вихідців із знатних громадян різних міст. Це був кенбет — центральний суд країни. Нарівні з ним існували кенбети округів і окремих міст. Існували ще храмові суди, що складалися повністю або в переважній більшості з жерців. Вони були організовані при всіх більш-менш значних храмах і розбирали справи, пов’язані з храмом або його персоналом. Місцеві судові установи — номові суди розбирали справи під головуванням правителя ному.
Форми давньосхідних держав
Давньосхідні держави набули своїх остаточних форм не відразу. Їх державно-політичний розвиток почався, як було зазначено, з етапу номових держав — адміністративно-господарських об’єднань общин, що тільки починали втрачати свій родовий і первісносуспільний характер. Це наклало відбиток на форму політичного режиму, який багато в чому ще зберігав риси демократизму і егалітаризму родоплемінного ладу, і на одну з перших державних форм правління — монархію.
Давньосхідні монархії.
Ранню давньосхідну монархію не можна характеризувати як монархію в пізнішому значенні — настільки своєрідною вона була за своїми зв’язками з суспільством, що її породило. За характером ці зв’язки головним чином мали більш економічно розпорядливий, релігійний і військово-адміністративний характер, ніж політичний і правовий.
Давньосхідна монархія виникла шляхом переродження влади виборного релігійного і господарського вождя союзу общин, на базі якого утворилася протодержава, у владу правителя-монарха. Основні його функції — виконання обов’язків жерця і організація публічного господарства — визначали і зміст влади:
· по-перше,правитель наділявся повноваженнями відправляти релігійний культ, виконувати і тлумачити волю божества, організовувати святилища, релігійні церемонії, приносити жертви і вимагати жертовних підношень; у цих межах правитель діставав права контролювати діяльність общин і навіть окремих сімей, звідси ж виникали повноваження правителя втручатися у внутрішньородові і сімейні справи;
· по-друге,правитель отримував повноваження регулювати збір продуктів, які виділялися на загальнодержавні потреби, встановлювати розміри податків або натурального відпрацювання, розподіляти земельний (або інший ресурсний) фонд країни, організовувати в разі необхідності видачу продуктів населенню або привілейованим верствам, визначати міру участі общин, родів і кожного підвладного в загальнодержавних роботах.
Спочатку монарх, як вождь надобщинного виборного управління, зберігав прихильність до інститутів традиційного управління старшинства — радам жерців, старійшин, знаті.
На наступному етапі свого розвитку давньосхідна монархія характеризувалася посиленням ролі і влади монарха як військового вождя союзу племен або номів. На основі цього ступень його примусових владних повноважень стає значно вищою: зрештою монарх здобував право визначати долю підданого, аж до питання про життя і смерть. Це свідчило про встановлення особливого політичного режиму, при якому піддані живуть у постійному страху, не захищені законом. Оскільки цей режим дістав назву despoteia (з древньогрецької — необмежена влада), давньосхідну монархію стали іменувати східною деспотією. Однак це не зовсім правильно тому, що східна деспотія —це своєрідна форма держави, яка характеризувалася:
* монархічною формою правління з необмеженою владою спадкового монарха (деспота), який обожнювався і виступав одноосібним законодавцем і вищим суддею;
* централізованою державою, значно збільшеною в розмірахдо рівня імперії,як наслідокзавоювання, з повноцінною і самостійною системою адміністрації, суду, фінансів, підпорядкованою єдиним державним потребам;
* деспотичним режимом,із всеохоплюючим наглядом за безправними підданими з боку розгалуженого адміністративного апарату, підпорядкованому деспоту.
Концепція «східної деспотії» бере свій початок ще від «батька історії» Геродота (V ст. до н.е.). У літературно-політичних дискусіях XVIII ст. про правильно побудовану державу «деспотія» визначалася як неправильна, згубна для суспільства монархія, де государ владний був вільно розпоряджатися не тільки адміністрацією країни, але і майном, і навіть життям підданих. Приклади такого свавільного правління черпали, як правило, з історії середньовічного Сходу (Туреччини, Персії) або історії давнини. Твердження, що і давнім, і середньовічним суспільствам Сходу органічно властива однаково деспотична форма держави, міцно трималося протягом XVIII—XX ст.ст., аж до останнього часу. Дійсно, в тому або іншому вигляді вказані вище риси можна виявити в історії імператорського Риму, феодальної Азії і Європи і навіть у більш пізній час. Але своєрідність східної деспотії полягала в причинах, що обумовили її появу й існування.
Основною з них є збереження протягом досить тривалого часу поземельної общини і досить слабкого розвитку приватної власності на землю. Поряд з загальними рисами східні деспотії окремих країн мали свої особливості. Більш ґрунтовний аналіз державно-правових інститутів країн Стародавнього Сходу показує, що до «класичних» східних деспотій можна віднести лише Єгипетську і Китайську. У Вавилоні і Індії влада верховних правителів, як уже зазначалося, не була необмеженою. Влада царя Стародавньої Індії обмежувалася мантрипарішадом, а давньовавилонського — сильним духовенством і верхівкою багатих міст.
Давньосхідні “республіки”.
Характеризуючи основну форму давньосхідних держав — монархію, було б неправильним обійти увагою факт існування в країнах Стародавнього Сходу й інших державних форм. За даними відомого сходознавця І.М. Д’яконова, в Месопотамії існувало кілька десятків шумерійських міст-держав з аристократичною формою республіканського правління.Є відомості про існування ранньокласових республік і в Стародавній Індії. Такі форми правління звичайно утверджувалися там, де збереглися міцні родові традиції. Найчастіше республіки, так звані «гани» і «сантхи», знаходилися в лісовій, важкодоступній місцевості.
Організація влади тут засновувалася на демократичних засадах. Для країн Стародавнього Сходу вона мала унікальний характер. Посада глави держави в гані була виборною і змінною, фактично він здійснював виконавчу владу. Будь які накази (укази) та інші розпорядження видавалися головою виконавчої влади тільки від імені гани. Найбільш важливі питання вирішувалися в раді кшатріїв-раджей, куди входили вожді знатних родин цієї варни. Склад ради досягав 500 членів. Обраний правитель республіки залежав від даного органу.
Джерела вказують на існування народних зборів, сходи всіх вільних громадян перших трьох варн, де також розглядалися державні справи. У тих ганах, де влада зосереджувалася у народних зборів, форма держави являла собою, умовно, «унітарну демократичну республіку», там, де влада належала раді, — «унітарну аристократичну республіку».
Таким чином, ми бачимо, що навіть для самих ранніх державних форм характерна певна різноманітність. Домінуючою, звичайно, є східна деспотія, що являла собою централізовану імперію з деспотичним державним режимом і монархічною формою правління. Характерною рисою монархії цього часу є визнання вищого, божественного авторитету і необмежених деспотичних повноважень правителя.
Дата добавления: 2016-09-20; просмотров: 1418;