Програма – описання процесу обробки інформації на мові програмування, яким визначається послідовність дій ПЕОМ.
Програмування – процес створення програм.
Основні елементи мови програмування: алфавіт; оператор; семантика; синтаксис.
Оператор –основна конструкція мови програмування, що визначає конкретну дію.
Синтаксис – правила побудови програм за допомогою алфавіту та операторів мови.
Формат оператора – визначена структура запису оператора у відповідності із синтаксисом мови.
Семантика – правила тлумачення конструкцій мови програмування, що дозволяє однозначно представити процес обробки інформації.
Однією з найбільш поширених алгоритмічних мов програмування для ПЕОМ є мова Бейсик. Позитивні риси мови Бейсик:
· простота освоєння і налагодження програм;
· діалоговий характер, який дозволяє проводити усі операції по розробці, налагодженню і виконанню програм за допомогою клавіатури та дисплею;
· пристосовуваність мови до ПЕОМ різних типів;
· широта розповсюдження мови, яка забезпечує можливість використання раніше розроблених програм для інших ПЕОМ;
· доступність і зручність використання для навчання.
Існує два режими роботи з мовою Бейсик на ПЕОМ:
1) режим безпосереднього виконання (режим калькулятора);
2) режим програмування (основний режим).
Мал.9.7.1. Класифікація мов програмування
Режим програмування потребує попереднього вводу програми та даних у пам’ять ПЕОМ.
Мова Бейсик у залежності від типу ПЕОМ може мати деякі відмінності алфавітів та синтаксису (версії мови).
Бейсик дозволяє обробляти будь-яку інформацію, представлену у вигляді чисел та тексту (символів). Незалежно від типу інформації дані можуть мати вид констант, змінних та масивів.
Константи – дані, що не змінюються в процесі виконання програми.
Класифікація констант по виду приведена на мал.9.7.2.
В числових константах ціла частина числа відокремлюється від дробної крапкою. Символьні константи представляють собою послідовність символів (не більш ніж 255 символів), узяті в лапки.
Мал.9.7.2. Класифікація констант по виду
Змінні – дані, що змінюють свої значення в процесі виконання програми.
Прості змінні – такі змінні, що однозначно визначають один елемент даних.
Індексовані змінні – змінні, що призначені для опису масивів.
Таблиця 9.7.1. Типи змінних та констант
Тип | Позначення | Приклади | Примітка |
Цілі | % | 57%; М%; А%(1) | Границі значень (-32768, 32768) |
Речові одинарної точності | ! або наявність літери Е | 3!, X!, 12.2E-3 | Зберігаються 7 десяткових цифр |
Речові подвійної точності | # або наявність літери D | 3.14#, X#, 2.5D5 | Зберігаються 17 десяткових цифр |
Символьний | $ | A$, X$(2,1) | Максимальна довжина – 255 символів |
Масив – упорядкована сукупність однотипних даних (елементів).
Кожна змінна в Бейсику має ім’я.
Ім’я – ідентифікатор, який складається з любої кількості букв латинського алфавіту і цифр, з яких враховуються тільки перші дві. Ім’я обов’язково повинно починатися з букви.
Кожний елемент масиву ідентифікується ім’ям масиву та індексами.
Індекси – вираз, що складається з цілих позитивних чисел.
Масиви бувають одномірними та двомірними. Індекси, що їх описують, бувають відповідно одиночними та подвійними.
Одномірний масив – понумерована послідовність однотипних даних.
Двомірний масив – сукупність однотипних даних, представлена у виді таблиці (матриці).
Для одномірного масиву індекс визначає порядковий номер елемента, для двомірного: перший індекс – номер рядка, другий – номер стовпчика, на перетині яких знаходиться елемент.
Прості та індексовані змінні можуть бути як числовими, так і символьними.
Приклад:
Х(1), Х(2), Х(3), Х(4) – одномірний масив з 4-х елементів.
│ Х(11), Х(12) │ - двомірний масив з 4-х елементів.
│ Х(21), Х(22) │
До цілого типу констант, крім десяткових чисел, відносяться допустимі в Бейсику двійкові, восьмеричні, шістнадцятирічні числа. При відсутності знаку, що визначає тип змінної або константи, останні вважаються речовими подвійної точності.
Вираз(в Бейсику) – це комбінація символьних або числових констант і змінних, з’єднаних знаками операцій. Застосування в одному виразі одночасно символьних та числових констант (змінних) не допускається.
Дата добавления: 2016-05-05; просмотров: 629;