Суспільно-політичне життя. Репресії післявоєнних років в Україні.
Суспільно-політичне життя республіки у післявоєнні роки характеризувалося дальшим посиленням тиску центру на всі процеси.
У березні 1947 року з поста першого секретаря ЦД КП(б)У було усунуто М, Хрущова і на його місце було поставлено Л. Кагановича. Це було пов'язано не тільки з «виправленням» ситуації в сільскому господарстві республіки, яке постраждало від посухи 1946 року, а й надуманою розгорнутою кампанією боротьби з українським націоналізмом. Акція передбачала не тільки фізичний, але й духовний терор, систему ідеологічного, політичного і морального тиску, зокрема, проти української інтелігенції, Однак 26 грудня 1947 року Л. Кагановича було відкликано і знову замінено М. Хрущовим.
У 1946 —1952 роках українське культурне життя зазнає жорстокого удару. В більшості постанов ЦК Компартії України з ідеологічних питань критиці піддавалась значна частина представників української радянської культури, науки, інкримінувалися безпрецедентні звинувачення в націоналізмі та космополітизмі. Зазнавали цькуваннь поети, письменники, серед яких були Юрій Яновський, Олександр Довженко, Максим Рильський, Володимир Сосюра, редакції ряду журналів. Зазнали осуду авторські колективи «Нарису історії українскої літератури», «Історії України», було разгорнуго кампанію проти «школи Грушевського» та ін. На щастя наслідки цієї кампанії не були такими тяжкими, як в 30-ті роки, коли «критика», як правило, закінчувалась знищенням тих, кого піддавали критиці. Отже, зміцнілий після війни тоталітарний режим центру стає ще більш націонал-шовіністичним по відношенню до народів СРСР. Найбільших репресій і потужного тиску всього репресивного сталінського тоталітаризму зазнала Західна Україна, яка продовжувала боротися проти намагань інтегрувати її в радянську систему. Репресії серед цивільного населення здійснювались в ході боротьби проти військових формувань ОУН-УПА. Між 1946 — 1949 роками було вислано до Сибіру близько 500 тис. західних українців. З метою дискредитації повстанців спецзагони НКВС переодягалися у форму УПА, грабували, ґвалтували і мордували українських селян. Однак УПА продовжувала боротьбу.
Місцеве населення було вкрай незадоволене політикою нової влади, направленою на ліквідацію греко-католицькойї церкви, що займала міцні позиції в західноукраїнських землях і була важливим фактором духовно-культурного розвитку галицьких українців. Після смерті митрополита А. Шептицького розпочалися арешти і серед представників греко-католицької церкви. Цілеспрямована акція по організації «саморозпуску» греко-католицької церкви у березні 1946 р., арешт в квітні 1945 року майже всього керівництва на чолі з митрополитом й. Сліпим і єпископом краю — ще більше загострили ситуацію.
Отже, нічим невиправдані жорстокі дії НКВС і примусова колективізація були одними з тих головних причин, що спричинили збройний опір ОУН-УПА у післявоєнний період ще з більшою силою, ніж до війни. Спорадичні дії окремих збройних загонів згадуються у документах 1956 року.
По іншому склалася доля УПА у так званому Закерзонні — на території Посяння, Лемківщини, Холмщини. У квітні— травні 1947 року в результаті кривавої операції «Вісла», проведеної польским урядом, було знищено значну частину бійців УПА, а більшість українського населення виселено з рідної землі і розселено по всій Польщі. Як відомо, на початку 50-х років всі сфери життя, суспільства повною мірою були охоплені сталінізмом. Свідомість великої частини суспільства була проникнута стереотипами, що десятиліттями укорінювалися з метою тримати народ у покорі. Суспільство змачною мірою було ізольоване від зовнішнього світу.
Після смерті Й. Сталіна ,у березні 1953 р., політичну ситуацію в країні в цілому не можна назвати стабільною. У вищому керівництві точилася гостра боротьба за вищі державні посади. Хоч формально першою особою вважався Г. Маленков, все більше стверджував свої позиції М. Хрущов. Готувався до захвату влади Л. Берія.
Після арешту в липні 1953 року Л. Берії разпочинаються певні зрушення в напрямку розвінчання культу особи, але його ім'я ще не пов'язують з масовими репресіями в країні. Сталін залишався на п'єдесталі, і на противагу культу особи активно пропагується колективне керівництво. “Сталінська модель соціалізму” продовжувала діяти, не змінився в принципі і характер радянської політичної систе-ми. Лише бюрократичний авторитаризм «вождя народів» переродився в авторитарну бюрократію апарату, тоталітаризм особистості — в тоталітаризм партократії.
У вересні 1953 року Першим секретарем ЦК КПРС стає М. Хрущов, чия кар'єра була тісно пов'язана з Україною, компартія якої першою підтримала його в боротьбі за владу й залишилася для нього надійною опорою.
Порозуміння між Кремлем і Києвом набуло високого рівня, а перебування О. Кириченка, М. Підгорного, П. Шелеста, Д. Коротченка, В. Щербицького в Політбюро ЦК КПРС свідчило про зростаючу вагу українців та їхньої республіки.
Для Кремля здобути підтримку українців мало важливе значення, оскільки це сприяло стабілізації в країні і полегшувало співпрацю.
У 1954 році були проведені пишні святкування трьохсотої річниці Переяславської угоди. Апофеозом святкування став акт передачі Криму від Російської Федерації Україні. Насправді метою акту було приховати справжні мотиви зміни адміністративного підпорядкування півострова. Зрозуміти їх не важко, якщо розглянути стан Криму на той час. Фактично наприкінці війни та в повоєнні роки відбулася друга колонізація Криму шляхом вербування та переселення російських селян, і до всіх людських та матеріальних втрат, спричинених війною, додалися величезні втрати від депортації чи знищення частини місцевого населення за національною ознакою.
Друга колонізація видалась невдалою. Саме тому виявилось доцільним підпорядкувати Крим Україні, щоб припинити економічний хаос. Компенсувати втрати довелось з українського бюджету. Крім того, на кінець 50-х років в Криму проживало близько 860 тис. росіян і лише 260 тис. українців. Росіяни залишилися тут переважною більшістю і, як правило, відкидали усяку форму українізації.
Визначною подією у суспільному житті СРСР став XX з'їзд КПРС (лютий 1950 р.) і доповідь на ньому М. Хрущова про культ особи Сталіна.
Виступ М. Хрущова був, безумовно, проявом політичної далекоглядності та актом особистої сміливості, він віддзеркалював можливості того часу: завдання послідовної критики та розвінчання культу особи не було і не могло бути вирішено. В основному це було розвінчання Й. Сталін як керівника, як особи, виходячи з його злочинної діяльності , репресивної політики, його особистості. Принципово культ особи Сталіна був повалений цим виступом, але «культ особи» як система був тільки сколихнутий ним. До повного руйнування хибної системи було ще далеко.
XX з'їзд КПРС заклав основи для подальших спроб реформації створеної в ЗО—40 рр. ХХ ст. сталінської тоталітарної моделі суспільного ладу, відродження демократичних принципів в розвитку країни. Більш, ніж десятиліття по всій країні проходило під впливом рішень XX з'їзду.
В 1956 р. фактично було зроблено першу спробу реформаторських змін. В політичному плані пошук нових підходів суспільного оновлення не міг відбутися в межах авторитарної системи. Єдиною альтернативою могла стати лише демократизація суспільного життя. Ця альтернатива в середині 50-х років в Україні, як і в цілому в СРСР, мала такий вигляд: або КПРС відкрито засудить допущені в період культу особи Сталіна викривлення, відмінить ті методи партійкого і державного керівництва, які стали гальмом просування вперед, або в КПРС візьмуть гору сили, які бажали залишити все по-старому. Таким чином, альтернатива носила політичний характер.
Короткий період ревізії політики сталінського режиму був використаний в Україні для висунення культурно-національних прагнень. Особливо сильно лунало невдоволення у середовищі діячів культури. Одним з перших пролунало звинувачення за той жалюгідний стан, у якому опинилась українська мова. Ставилися питання про чистоту української мови. Був перевиданий «Словник української мови» Б. Грінченка. Порівнято з минулим краще було відзначено ювілей І. Франка (серпень 1956 року). У 1957 році українські історики дістали дозвіл заснувати власний журнал під назвою «Український історичний журнал». Через два роки почалася публікація Української Радянської Енциклопедії. За цим пішли публікації: «Історія українського мистецтва», «Історія міст і сіл України», якої не мали навіть росіяни. В ці роки в Україні з'являється можливість для розвитку таких сучасних галузей знань, як ядерні дослідження та кібернетика. Так, у 1957 році в Києві було засновано комп'ютерний центр, що в 1962 році став Інститутом кібернетики й вивів Україну на передові позиції у цій галузі в СРСР. З'явилися численні україномовні журнали з природничих та суспільних наук. Паралельно з процесами в науці та літературі відбувалися зміни в мистецтві, театрі. Ставилися вимоги реабілітації репресованих діячів, заповнення білих плям у літературі, театрі, оскільки М. Хрущов визнав, ще багато жертв сталінського терору були репресовані незаконно. Першими, кому посмертно повернули добре ім'я, були комуністи, політичні та військові діячі. Зростали вимоги реабілітувати таких націонал-комуністів, як Скрипник, Хвильовий та інших. Пропонувалося реабілітувати такі ключові постаті культури, як драматург Микола Куліш, режисер Лесь Курбас, мислитель XIX століття Михайло Драгоманов.
Набирав сили період, що отримав назву «відлига» і був започаткований О. Довженком ще влітку 1955 року. Реалізуючи свій заклик, О. Довженко подавав приклад іншим, його твір, автобіографічна повість «Зачарована Десна», сповнений ліричної краси і серності.
Г. Тютюнник в романі «Вир» описав село перед і в роки війни, але умотивував вчинки героїв вже не класовими, а виключно людськими прагненнями. Молоде покоління шістдесятників найбільше заявило про себе в поезії. На літературному терені виступали перш за все Л. Костенко, М. Вінграновський, В. Коротич, лірико-епічнимп творами був представлений І. Драч. У вересні 1956 року були відновлені в членстві в Спілці письменників Н. Забіла, Б. Коваленко, 3. Тулуб — автор історичного роману «Людолови».
З пожвавленням національно-культурного життя в Україні особливу активність проявив М. Рильський. Він став ініціатором видання творів тих авторів, котрих раніше неможливо було видавати. Своїм авторитетом він добився посмертної реабілітації ряду поетів, перевидання творів видатних українських композиторів XVIII—XIX ст. — Березовського, Бортнянського, Веделя. М. Рильський цінував культурну спадщину кожного народу і вимагав поваги і до спадщини свого народу. На думку М. Рильського, той, хто не поважає видатних людей свого народу, сам не вартий поваги. Багато уваги приділяв М. Рильський вихованню молодих українських поетів, піклуючись про їх знання і культуру рідної мови.
Період відлиги продовжувався недовго. Починаючи з другої половини 1958 року починається тиск на всіх письменників, творчість яких характеризувалась як відлига. В Україні критикували за вільнодумство С. Голованівського, за перші збірки гостро накинулися на Л. Костенко і цим обумовили її подальше, майже трирічне мовчання.
Адміністративно-командна система керівництва всім духовним життям країни продовжувала діяти. Всеохоплюючий диктат номенклатурного апарату зберігався і зміцнювався. Згорталися елементи демократії у сфері міжнаціональних відносин.
Все це та багато іншого підводило не тілько до так званого застою, але й до регресу як в політичній, духовній, так і в інших сферах життя. Врешті-решт і до кризи політичної системи. Вплив десталінізації сягнув далеко поза політико-культурні межі і, в першу чергу, проявився серед молоді, яка вже все частіше виявляла свою відмінність від своїх попередників .
Дата добавления: 2015-12-26; просмотров: 1042;