Уява в тварин
Вже сама постановка такого питання для більшості людей (і не тільки для не дуже освічених, але й для професіоналів-вчених, в тому числі й психологів - і навіть зоопсихологів) видається більш ніж дивною. Як вони можуть визнавати уяву в тварин, коли їм так важко було усвідомити наявність у них навіть мислення, мовлення і навіть деяких більш простих психічних процесів (образів, уявлені.) Навколо поняття "фантазія" ми створили такий високий ореол шаноби й пієтету, що не визнаємо наявності її навіть у багатьох людей. Вираз "він геть позбавленим фантазії" часто можна зустріти в побуті й літературі (і не тільки художній). Фантазія в такому разі розуміється як властивість лише обраних натур - переважно поетів. За такого розуміння уява виявляється лише в художній творчості, а до роботи вченого і винахідника вона буцімто не має відношення.
В усіх підручниках фантазія кваліфікується як створення нових образів на базі старих - і тільки. А поняття "образ" майже в усіх асоціюється з виразом "художній образ", а отже, уява мусить зв'язуватися лише з художньою творчістю. Лише дехто правильно розуміє, що термін "образ" тут слід вживати в його широкому, філософському значенні, коли його розуміють як також ідеї й інші мислеобрази. Тому, аби уникнути двозначності, цю дефініцію слід конкретизувати: фантазія - це психологічний процес, що полягає у створенні на базі попереднього життєвого досвіду нових образів, думок, винаходів тощо. Щоб трансформувати це визначення стосовно тварин, слід спершу відповісти на запитання, поставлене у заголовку цього розділу.
Як правило, це питання навіть не ставиться і не виникає навіть думки, що таке питання можна поставити. А коли зрідка його торкаються, то, звісно, відповідь на нього негативна. Так, філософ ОТ. Спіркін стверджує: "Не лише ссавці взагалі, але навіть антропоїдні мавпи не володіють здатністю активно комбінувати уявлення, створювати нові образи на основі наявних вражень"
Звісно, це не так. Досить згадати наведені попереду міркування І.П. Павлова щодо комбінаторних здібностей мавп, виявлених ними в дослідах із конструюванням усіляких засобів для діставання принади.
У той же час слід сказати, що для багатьох людей, які за родом занять близькі до тваринного світу - натуралістів, мисливців тощо, є само собою зрозумілим, що у вищих тварин прекрасно розвинена комбінаторна здатність, здогадливість, здатність до інтуїтивних творчих спалахів (типу "ага-моменту", "еврики"), коли явно спрацьовує творча уява. Прекрасно розвинена в них просторова уява. Уже згадувалася методика із застосуванням телебачення. Антропоїд дивиться на екран телевізора. Позад нього стоїть стіна з отвором. Для того, щоб дістати принаду, мавпі треба, не відриваючи очей від телеекрану, просунути руку в цю дірку, підвести кисть до кнопки, що міститься на цій стінці з того боку, й натиснути її. На екрані телевізора передається зображення цієї руки іі її маніпуляції з наближення до кнопки. Дивлячись на це телезображення, шимпанзе коригує свої рухи і, не бачачи своєї натуральної лапи й реальної кнопки, все ж знаходить її! Ясна річ, йому при цьому доводиться виконувати складну роботу своєї просторової уяви, накладаючи проекцію із телезображення на реальну ситуацію з рукою й кнопкою, яка розгортається за його спиною, за перегородкою.
Та ж сама просторова уява спрацьовує у мавп, собак та інших вищих тварин під чає їхньої роботи в лабораторіях з різного роду проблемними пристроями (проблемними ящиками тощо), під час їх конструкторської та іншої маніпулятивної діяльності. Коли Султан, - цей найрозумніший шимпанзе В. Келера, здогадався з'єднати дві бамбукові палиці в одну, це було не лише велике відкриття мавп'ячого інтелекту, але й видатний імажинативний (фантазійний) акт тваринного мозку. Перед тим, як це зробити, шимпанзе уявив собі, що коли сполучити дві палиці її одну, то вийде саме те, що треба - можна буде дотягтися до жаданого банана.
К. Маркс, розмірковучи над дивовижною здатністю павука плести ажурну, складного геометричного орнаменту павутину, яка присоромлює людину ткача, і такою ж геніальною здатністю бджоли вимуровувати з воску чарунки, що своєю довершеністю й математичною виваженістю перевершують мистецтво архітектора, в той же час відзначає, що найгірший архітектор відрізняється від найталановитішої бджоли тим, що перед тим, як зводити свою будівлю, він її спершу і побудував у своїй голові, тобто ідеально. Із цього нібито випливає, що тварини діють автоматично, механічно, суто рефлекторно, без участі центральної мозкової психічної ланки, без ідеального початкового образу того, що треба зробити - отже, без будь-якої уяви, без будь-якого випередження дійсності, без будь-якого прогнозування майбутнього. На останньому особливо запекло наголошують противники психології тварин. В їхньому уявленні, корінна, якісна відміна тут саме в тому й полягає, що людина здатна передбачати майбутнє, а тварина геть позбавлена цієї здатності. З такою позицією аж ніяк не можна погодитися.
Назвемо лише декілька загальновідомих фактів. Із цих фактів випливає, що добра половина діяльності тварин спрямована якраз на майбутнє, а не на задоволення сьогоденних потреб. Сюди повністю відносяться інстинкти продовження роду, починаючи від парування, шлюбного періоду, нерестилищ (зв'язаних нерідко з дуже далекими міграціями - наприклад кількарічним дрейфом прибалтійських вугрів до Саргассового моря і назад), таких самих колосальних перельотів птахів у вирій і в зворотному напрямку. Сюди ж відноситься гніздобудування птахів, риб, риття нір комахами й звірками, висиджування - яєць, ікри, неймовірно трудомісткий догляд за народженим молодняком, навчання цього молодняка всіх життєвих премудростей.
Інстинкт збереження життя, зокрема харчовий інстинкт, змушує тварин клопотатися про запаси харчів на майбутнє - починаючи від звички птахів закопувати в землю горішки, такої ж звички собак та інших звірів закопувати харчові надлишки і закінчуючи заготівлею на зиму харчів білочками й іншими гризунами. Не менш важливо господарникам знати, яка буде зима – холодна чи теппла. У залежності від цього лімітувалися б кількість палива і таке інше.
Проте ми ще не вміємо робити таких достеменних прогнозів, хоч народних прикмет щодо цього існує безліч. Тварини ж протягом тисячоліть і мільйонів літ, спостерегли тут певні закономірності і, якщо ці знання мали для них життєво важливе значення, закарбували їх у своєму генетичному фонді і відбили їх у відповідних стереотипах своєї поведінки.
Те ж саме і щодо короткотермінових прогнозів. Метеобюро тварин більш точніше, ніж метеорологічні повідомлення нашого радіо. Знавці поведінки тварин безпомильно можуть повідомити, яка буде погода в найближчий час - суха чи дощова, похмура чи сонячна, тепла чи холодна, безвітряна чи буремна і такс інше. Перед зміною погоди ворони знавісніло кружеляють в небі й розпачливо каркають. Перед бурею тварини намагаються забитися в якийсь сховок, збудувати собі якийсь прихисток. Навіть свині, розпачливо хрюкаючи, похапцем збирають усіляке галуззя, солому і зносять усе це до якогось закутка. Між іншим, і наші діти перед різкою зміною погоди також впадають у глибоке збудження. Вони нервово метушаться і страшенно лементують. Повітря в шкільних подвір'ях і дитсадках перед грозою буквально дзвенить від збудженого дитячого лементу, а в очах аж рябіє від їхньої гарячкової метушні.
Краще за чутливі прилади сейсмографів вловлюють тварини наближення катастрофічних явищ природи - землетрусів, виверження вулканів тощо. Знавці поведінки тварин у сейсмонебезпечних зонах пильно стежать за відповідними їхніми ознаками. Наприклад, перед землетрусами й цунамі глибововодні риби спливають наверх. Перед виверженням лави з вулканів чи, знову ж таки, перед великими землетрусами, тварини намагаються залишити поселення. Птахи підлітають, змії повзуть геть, кішки й собаки теж зникають, (під час розкопок Помпеї й Гераклунума не було виявлено жодної кішки!), а ті, що через велику прив'язаність до господарів залишаються, виявляють велике занепокоєння і намагаються врятувати їх. І часом і справді рятують! Усе це спостерігалося при всіх великих землетрусах останніх десятиліть у Ашхабаді, Ташкенті, Вірменії
Досі ми говорили про інстинктивні явища передбачення майбутнього. Але у тварин на вищих щаблях еволюції тут нерідко подибуються і прижиттєві, умовнорефлекторні, імажинативні формування психіки. їх зустрічають як у побуті, так і в лабораторній обстановці. Західні вчені зовсім не вважають за крамолу широко вживати термін "уява" стосовно тварин..
Малися на увазі досліди Девіда іі Енн Прімеків з штучною мовою символів, якою шимпанзе "друкували" на магнітній стінці. Усілякий символ, п далі буде показано, несе в собі певний відліт особини з фантазією від дійсності.
Таким чином, поставивши питання, чи не уява є тією справжньою відміною, що відрізняє людину від тварини, учені негативно відповіли на це питання: ні, фантазія є і у тварин, однак повне вивчення її таємниць - справа майбутнього.
... У цьому своєрідному конструюванні капканів, ловильних пристроїв, пасток, петель удушення, ярма, хомутів, тенет, що обгортають, та інших пристосувань, що утримують шимпанзе в полоні і утруднити і. його вивільнення, ми вбачаємо глибокий сенс, підкреслений в теорії гри К. Гро оса . У подібного роду іграх молода тварина інстинктивно вправляє свої дії і неживими предметами довкілля, засвоюючи дії, корисні їй в майбутній боротьбі за існування. "Вона наполегливо тренує свої різнобічні рухові навички, стоїчно привчається терпіти біль, переносити всілякі незручності, багатоманітно витопчує спою моторну винахідливість ( жому наніс мнділеіпія О.І.) у процесі переборення тих чи інших механічних труднощів, що несподівано стали на шляху її визволення.
Таку ж багату ігрову фантазію демонстрували й інші малі шимпанзе. Малий шимпанзе залюбки грав у ігри, що вимагали творчої уяви і навіть деяких "відкриттів". "Безсумнівним виявом не лише інтелекту, але й фантазії було те, що Вікі не гірше за дитину освоїла серію тестів Гезелла.
Те, що шимпанзятка полюбляють возити іграшки на мотузочку, відзначила на Іоні ще Н.М. Ладигіна-Котс. Однак Вікі буквально приголомшила всіх пантомімою, "возячи" уявну іграшку за уявну мотузочку. Це вже незаперечна фантазія!
Вікі полюбляла "рибалити". Стоячи на якому-небудь предметі меблів, нона піднімає за мотузку прив'язану іграшку і підлоги. А тепер вона чаіімалси ТИМ, що, стоячи на унітазі, підтягувала з підлоги уявлювану іграшку, почергово перехоплюючи двома руками невидиму мотузку; потім опускала її ийі режно і знову "вивуджувала".
Спостережені сцени, без сумніву, належать до зоряних миттєвостей єднання людини з тваринами. Кеті Хейс вдалося спостерегти найвершинніші феномени тваринного духу. Треба було мати неабиякої складності внутрішній психічний світ, неабияку фантазію, щоб так натхненно гратися в уявлювані іграшки, щоб одразу підхопити запропоноване "матінкою" продовження цієї уявлюваної гри і нарешті, щоб так гостро, чисто по-людськи зреагувати на "безсоромний плагіат" своєї опікунші, яка буцімто вкрала винахід сердешної мавпочки і заходилася й собі тягати уявлюваний візок. Тут виявилися не лише цілком природні авторські амбіції "винахідника", але й уже згадуваній крайній егоїзм мавп, через який їм однаковою мірою нестерпні, як бачимо, спроби заволодіти як їхніми речами, так і їх ідеями.
За своєю психологічною природою дуже близькі до ігрової діяльності й такі вельми поширені серед вищих тварин види поведінки, як їхні хитрощі. Хитрощі - це по-суті та ж сама інтелектуальна гра, гімнастика розуму. Хитрування у тварин спостерігається вже на нижчих щаблях еволюції. Воно має інстинктивний характер. Деякі комахоїдні хижаки приманіоюп. і самців, випромінюючи точнісінько такі світлові сигнали, якими самки при ц июють своїх залицяльників. Загальновідомі зворушливі хитрощі пташки, яки і н мулює каліцтво (ледь пурхає, волочить ноги й крила і.т.п.), відманюючи лш імі чи тварину від свого гнізда. Зозуля , обравши гніздо, щоб підкинути до своє яйце, зносить його точнісінько такого ж забарвлення і такого ж рисунку, щоб воно скидалося на справжнє. Деякі комахи наслідують забарвлення ос, аби н їм и боялися їх ковтати.
Звісно, у переважній більшості ці інстинктивні акти лише зовнішньо нагадують хитрування, а насправді ні за своєю природою, ні навіть за своїм первісним походженням не мають з ними нічого спільного. Скажімо, більше шансів вижити одержували ті особини, еволюційна лотерея для яких подарувала схожі з осами забарвлення. Те ж саме, і щодо комахоїдних, які спершу випромінювали світлові сигналі поза зв'язком з приманюванням своїх жертв-самців. Але оскільки ті самі летіли на ці сигнали, схожі на любовні поклики самок, ці хижаки одержали додаткову можливість закріпитись в еволюції.
У вищих тварин таке хитрування стає свідомим. Ось найрозумніші з птахів ворони - спостерігають, як собака гризе кістку. Треба її відняти. Прямо це зробити неможливо. Слід вдатися до хитрощів. До собаки одночасно підлітають дві ворони. Одна з них боляче дзьобає його за хвіст. Обурений пес кидається на зухвалу кривдницю, а тим часом друга вихоплює кістку і летить пріч.
Інколи тваринні хитрощі набувають людських рис. Скажімо, утаювання і навіть звичайнісінької брехні. Те, що це таки свідомий обман, а не випадковий збіг обставин, допомагає з незаперечною доказовістю встановити такий новий тонкий інструмент зоопсихологічного дослідження, як ручна мова мавп.
Той самий Фіган навчився обманювати і при роздачі бананів у таборі вчених, Дорослі самці відтісняли його, і йому нічого не діставалося. Проте молодик уперто чекав свого, і коли дорослі ненажери пішли геть, науковці дали йому кілька бананів. Знервований пережитою катавасією, Фіган здійняв особливо гучний "харчовий" хрюкіт.
Мавп'яча мафія одразу ж повернулася назад і почала грабувати необачної щасливчика. На другий день усе повторилося знову - з тією істотною різницею що на цей раз Фіган мовчав і спокійно поїдав свої ласощі.
Де Вааль спостерігав також класичний приклад утаювання. Шимпанзе показали ящик з грейпфрутами. Потім мавп зачинили у мавп'ятнику, а плоди закопані у пісок в загоні -так, що ледь прозирала жовта шкірка. Коли мавп звільнили, вони побачили, що ящик пустий, і заходилися шукати фрукти. Одного разу шимпанзе серед яких був молодий та ранній хитрун Денді, пройшли повз закопаний скарб. Денді помітив його, але нічим не видав себе. Опівдні зграя вляглася на відпочинок. Наш Яго тихенько підвівся, прокрався до закопаних грейпфрутів і заходився пожирати їх. А ми дивуємося, звідкіля у людей стільки жадоби і підступності Ось звідки росте наше коріннячко!
Усі наведені феномени хитрувань та обманів тварин, на які здатні не тільки мавпи, а й собаки, вовки, лисиці, ведмеді, слони, деякі птахи, незаперечне доводять наявність у них певного рівня - нерідко досить високого - процесів уяви, фантазії.
Так само уява запевне присутня і в багатьох інших актах винахідливості як и лабораторних умовах, так і на волі.
У своїй книзі "Новий органон" (1645) видатний англійський філософ Ф. Бекон наводить такий приголомшуючий приклад. Під час засухи, страждаючи під спраги, ворон побачив у вузькому дуплі воду. Дістати її дзьобом було неможлино. І тут мудрий птах придумав геніальний план. Не кожна людина до нього додумалася б! А й справді, не читайте далі, а заплющте очі і подумайте, що б ви зробили на місці ворона, тобто коли б у вас не було ні рук, ні кружки, ні трубочки, якою смокчуть коктейлі. Мабуть, більшість з вас так і не додумалась... А короп почав кидати у дупло камінці. Вода піднялася, і він напився.
...Ту ж саму творчу уяву ворон чи ворона демонструють, коли в досліді принада, що рухається, зникає в отворі труби. Так вони чимскоріш чимчикують до другого кінця труби і там чекають на появу своєї поживи! Між іншим, курка на таку екстраполяцію нездатна. Курка починає заглядати в той отвір труби, у який ввійшла принада. Той самий екстраполяційний рефлекс ворона, як уже і говорилося, продемонструвала і в житті. Коли її здобич, що впала у воду, течія річки підхопила і понесла під міст, наша мудрагеля не гналася за нею під мостом, а перелетіла на другий бік і вже там вихопила з води свою знахідку. Щоб здійсни і и такий розумовий акт, вороні треба було мати належну просторову уяву і зробити такий умовивід: раз вода входить під міст з цього боку і виходить з того, то й будь який предмет, що пливе на його поверхні, має виринути з того ж боку.
Явище екстраполяції вперше описав відомий американський письменник натураліст Е. Сетон-Томпсон (Зеіоп-Тпотзоп, 1902). Йдеться все про ту ж мудру ворону, яка, пролітаючи над потоком води, опустила в нього шматок хліба, а коли він зник у тунелі, птаха заглянула в нього, облетіла тунель і виловила хліб з другого кінця.
Уперше термін "екстраполяція" стосовно поведінки тварин ужив Г. Метпьюс. Йшлося про орієнтацію голубів за сонцем. Особливо докладно вивчив явище екстраполяції на прикладі бджіл К. Фріш (1946 - 1964).
Крім того, Л.В. Крушинський встнонив такі п'ять законів екстраполяції (чи простих емпіричних спостережень):
1. Закон нещезнення предметів (усяка річ продовжує існувати, навіть якщо ми її перестали сприймати);
2. Закон непроникненості непрозорих предметів (у непрозоре тіло не можна проникнути);
3. Закон вміщуваності об'ємних приманок в об'ємні порожнині фігури;
4. Принада рухається разом із цією об'ємною фігурою;
5. Об'ємна принада може бути вміщена лише в об'ємну фігуру
... Безсумнівно "конструкторська уява" проявилася і в згадуваному вже випадку, коли сліпого кабана члени його родини водили, тримаючись удвох зубами за одну й ту ж паличку. Те ж саме робили й щури. Вони ще можуть триматися за хвіст. Миші й пацюки подають свого хвоста і тим родичам, що упали в посудину з водою. Ті хапають рятівного хвоста зубами і їх витягують. Ну, це порівняно простий приклад. А ось одного разу пацюки за допомогою свого хвоста ... випили цілу пляшку олії! Вони довго принюхувалися до пляшки, що так апетитно пахла, і не могли нічого вдіяти, щоб спожити олію. І ось один із них, запевне з найбагатшою творчою уявою, додумався до приголомшуючого прийому.
... Використання власної сечі виявилося до снаги й уяві тварин. В одному і дослідів Е.Г. Вацуро шимпанзе мусив заливати водою вогонь, що перешкоджав йому шлях до принади. Коли не стало води, метикований антропоїд залив погоні, власною сечею!
... Чисто імажинативним актом є й облаштування антропоїдами уявного гнізда. Як відомо, потяг шимпанзе та інших людиноподібних мавп до облаштування власного житла в неволі набував чудернацьких форм. Одержавши в своє розпорядження клітку чи кімнату, вони одразу починають турбуватися про власне гніздо. Без нього їм у великому голому приміщенні незатишно й незахищено. Однак хмизу для гніздобудуваняя немає, і мавпа обмежується тим, що обгороджує місця символічним колом із різних ганчірочок, мотузочок тощо. Сердега сидить у цьому позірному магічному колі і почуває себе більш комфортно. Допомагає йому в цьому саме уява. Так само щаслива дитина, яка галопує на прутику, замість коня, Утім, на такому ж уявлюваному коні любить гарцювати й дитя шимпанзе.
Із ростом життєвого досвіду вплив попередніх сприйнять стає все дужчим, перцепція стає апперцепцією.
У найбільш узагальнених уявленнях цей ступінь узагальненості наближається до понятійного. То ж імажинативний, фантазійний елемент виникає уже на рівні сенсорного відображення.
Якісно вищим етапом розвитку фантазії вищих тварин є їхній перехід від спілкування за допомогою окремих слів до розгорнутого мовлення цілими реченнями.
Отже, не лише житейські спостереження, але й суворі лабораторні експерименти говорять на користь наявності у тварин уяви.
Підтвердження цій ідеї можна шукати і в інших площинах. Загальновизнано, скажімо, що наші сновидіння - це плід неконтрольованої мимовільної уяви. У наших снах фантазія діє вільно, розкуто. Звідси й химерність наших сновидінь. І в образах і сюжетах наших сонних марень ми бачимо всі відомі операції уяви надмірне збільшення й зменшення, агглютинацію образів і таке інше. Оскільки основні закономірності вищої нервової і психічної діяльності у тварин і людей однакові, немає ніяких підстав гадати, що у вищих тварин немає сновидінь. Те, що собаці сниться, легко, побачити, спостерігаючи за його поведінкою під час сну, особливо в збудженому стані - скажімо, мисливського собаки після захоплюючого полювання. Зримо й виразно бачиш, що і ві сні пес переживає хвилюючі перипетії щойно скінченого полювання. Він скімлить, звискує, пориваючись загавкати
Імажинативна здатність вищих тварин часто спостерігалася зоопсихологами. На прикладі їхньої спроможності передбачати події, уявляти обставини, які маючі, розгортатися в найближчому прийдешньому. Таку здатність Темерліни (Тстегііи) часто спостерігали у свого піддослідного шимпанзе Люсі. Так під час їхніх поїздок до заміського ранчо мавпа заздалегідь починала хвилюватися, коли вони мали проїздити містки. їх на тій місцевості було декілька. Всі вони видавалися для Люсі вельми непевними. Тому вона ненавиділа й боялася їх.
Безумовно включає в себе функцію уяви і процес переключення однієї форми дійсності відображення на іншу, - вищу чи просто іншу. Мається на увазі навіть просте дзеркальне відображення в дзеркалі і особливо - зображення на фотографіях, картинах, скульптурах, масках, у телебаченні, кіно, різних схемах, планах тощо. Усі ці форми відображення як правило зв'язані з істотним трансформуванням, видозміною образів реальних осіб і предметів. Надто коли йдеться не про просте дзеркальне чи фотографічне відображення, а про твори живопису, мистецтва взагалі, особливо тих, що виконані в умовній, стилізованій манері чи навіть абстрактній манері. Так, тварини не чужі абстрактному мистецтву, їх може приваблювати сама гра барв, кольорових сполучень. Антропоїди люблять годинами самі малювати фарбами й олівцем, і в них часом виходять абстракціоністські полотна не гірші, ніж у деяких художників. Малярські полотна деяких шимпанзе на ринку абстракціоністського мистецтва користуються великою популярністю і продаються за велику ціну. Однак нас в даному разі цікавить лише робота фантазії, котра при цьому, поза всякими сумнівами, присутня.
Може виникнути сумнів, чи має якесь відношення до імажинативних явищ просте дзеркальне відображення? Однак спостереження за вищими мавпами показує, що вони, вперше знайомлячись із своїм дзеркальним зображенням, переживають справжнє потрясіння, безсумнівний когнітивний дисонанс. Адже це прорив у зовсім інший вимір світу. Уперше вони тримають в руках предмет, в якому живуть якісь чудернацькі живі істоти, рухаються, гримасують, загрожують, сміються. Усе це викликає у них достресовий стан, відчутгя небезпеки, тривоги. Страх змінюється агресивністю по відношенню до цього свого дзеркального двійника. Потрясіння було особливо велике, коли мавпа ще не бачила свого зображення ні на фотографії, ні деінде. І взагалі не бачила інших мавп
Фотографічні знімки живих істот, пейзажів, предметів є першим ступенем абстрагування, символізації дійсності. Тому адекватне їх сприйняття вимагає більшої активності уяви, ніж при дзеркальному відображенні. Реакція шимпанзе на фото була така сама: "По відношенню до своїх фотографій Іоні тримав себе вельми агресивно: спочатку він вдивлявся в них, доторкувався до них губами, потім виривав їх із рук, кидав на підлогу, шкрябав нігтями, особливо в ділянці обличчя, і не вгамовувався до тих пір, доки не розривав їх зубами на дрібні шматки".
Художнє полотно, де акценти розставлено більш гостро й виразно, діють на уяву шимпанзика ще більш яскраво. Чучела птахів і звірів, надто хижаків (особливо ведмедів), їхні шкури (особливо леопарда) викликали божевільний страх.
Завершуючи тему розділу, ще раз повернемося до здатності тварин передбачати майбутнє. Адже прогностична функція є основною і головною в структурі уяви. Саме на відсутність прогнозів у тваринному світі посилаються противники визнання уяви у тварин.
Однак прогностична функція лежить у самій психологічній і фізіологічній природі відображення. Основне життєве покликання ідеального відображання дійсності і умовно-рефлекторного його забезпечення є якраз випередження реальних подій і прогнозування їх можливого розгортання.
Так само уява залишається найменш вивченою сферою душевного життя тварин і найбільш гостро заперечуваною функцією їхньої психіки. Тому ця царина зоопсихології вимагає найбільшої уваги дослідників психології тварин.
СВІДОМІСТЬ ТА САМОІДЕНТИФІКАЦІЯ ТВАРИН
Свідомість і самосвідомість є комплексним, синтетичним психічним утвором, в якому так чи інакше представлено всі психічні процеси.
В осяганні довкілля і пристосуванні до нього та його перетворенні свідомість відіграє вирішальну роль, а тому теоретичне осмислення цієї якості людини і тварин є одним із головних завдань науки психології і, зокрема, зоопсихології.
Свідомість виступає завершальною ланкою у пристосуванні живих форм матерії до свого середовища. "Рух рослин до світла, - зазначав І.Павлов, - і відшукання істини шляхом математичного аналізу - чи не є по суті явища одного і чого самого ряду? Чи не є це останні ланки майже безконечного ланцюга пристосувань, що здійснюються в усьому живому світі?
Ось чому таке важливе філософське, методологічне значення має вивчений передісторії людської свідомості, зародження і розвитку цієї якості на різних єволюційних щаблях тваринного світу.
Маючи на увазі свої експериментальні матеріали, І.П. Павлов висловлю вав тверде переконання: "Здобуті об'єктивні дані, керуючись подібністю або тотожністю зовнішніх проявів, наука перенесе рано чи пізно і на наш суб'єктивний світ і тим одразу й яскраво висвітлить нашу таку таємничу природу, з'ясує механізм і життєвий сенс того, що займає людину понад усе, - її свідомість, муки її свідомості".
В історії людської думки у поглядах на свідомість панували дві, діаметрально протилежні позиції: одні приписували свідомість усій природі, у тому числі й неживій (згадаймо хоча б монади Лейбніца, інші ж визнавали свідомість лише у людини. У радянській філософії й психології, звісно, неподільно утвердилася остання позиція. Це цілком природно випливало із уже не раз відзначуваної тенденції всіляко принижувати можливості психології тварин.
А в той же час ці автори свідомо замовчують, вдають, що вони не знають, як часто їхні класики говорять про свідомість саме тварин. "А втім, само собою зрозуміло, - писав Ф. Енгельс, - що ми не думаємо заперечувати у тварин здатність до планомірних, умисних дій. Навпаки, планомірний спосіб дій існує в зародку вже всюди, де є протоплазма, де живий білок існує і реагує, тобто робить певні, хоча б найпростіші рухи як наслідок певних подразнень ззовні. Така реакція має місце навіть там, де ще немає ніякої клітини, не кажучи вже про нервову клітину. Прийом, з допомогою якого комахоїдні рослини захоплюють свою здобич, є теж у певному відношенні планомірним, хоч відбувається цілком несвідомо. У тварин здатність до свідомих, планомірних дій розвивається відповідно до розвитку нервової системи і досягає, у ссавців вже досить високого ступеня"" .
Свідомість тварин визнавали й інші відомі марксисти, зокрема Георгій Ллє-хапав і Володимир Ульянов. Зокрема останній співчутливо цитував вислів свого учителя: "Історія землі показує, що об'єкт існував далеко раніше, ніж появився суб'єкт, тобто далеко раніше, ніж появились організми, які мали помітний ступінь свідомості"
Плутанина з проблемою свідомості тварин, крім демагогічного пересмикування й свавільного висмикування з контексту, має своєю причиною також полісемантичність, багатозначність поняття "свідомість". Справді-бо, розрізняють щонайменше сім значень цього слова:
Дата добавления: 2015-10-09; просмотров: 4137;