Культура як предмет культурології
В культурології як науковій дисципліні культура розглядається як цілісний об’єкт дослідження.
Слово культура (з лат.cultura) позначає обробку, догляд.
Спочатку під к-рою розуміли обробку землі, догляд за нею. Однак саме поняття к-ри набагато ширше. Для людини важливим була не тільки обробка землі, предметом її турботи було й божество, яке все доглядало й стерегло. Тому здавна закріпилося ще одне значення культури: пошана, поклоніння Богам. Культура й культ – спільнокореневі слова.
Пізніше в епоху античності, к-ра набуває нових смислових відтінків. Під к-рою стали розуміти вихованість, освіченість. Поняття к-ри насичується новим гуманістичним змістом, створюється її антропологічний (людський) образ .
На кожному етапі розвитку людство намагалося створити свій „образ” культури.
На сьогодні під к-рою розуміється створене людьми „неприродне” середовище із набором способів і форм мешкання, яке здатне до змін та розвитку.
Культура не існує поза людиною. Розвиток культури тісно пов’язаний із прогресом людства.
Культура – складний соціальний феномен, відображає якісний стан суспільства, впливає на менталітет, спосіб життя, формує ціннісні орієнтири, є результатом творчості, вільного вибору.
3. Методологічні підходи до вивчення поняття „культура”
Перші спроби з’ясування поняття „культура”(к-ра) розпочалися в період античності. Пайдейя – навчання, освіта, виховання згідно з мораллю і традиціями суспільства.
Середньовіччя: ідея креаціонізму, згідно з якою все суще створено силою божого слова з нічого. К-ра поки що не є предметом життєдіяльності людини. Творець к-ри – Бог.
Відродження: початок відсутнього раніше розділення людського й природного як різних субстанцій. Під к-рою все частіше розуміють діяльність.
Новий час: розум – найвища форма; раціоналістична трактова культури як процесу й результату культуротворчості.
Просвітництво (18ст): залучення людини до культури зводиться передусім до її виховання в широкому смислі, де вирішуючи роль відіграє просвітництво. За к-рою закріплюється зміст чогось „набутого” (Самюель Пуфендорф, Ж.А.Кондорсе).
Освальд Шпенглер: виокремив та описав 8 унікальних культур (єгипетську, індійську, вавілонську, китайську...), говорив про „взаємонепроникненість” культур, не погоджувався з єдністю людства як суб’єкта культуротворчості.
поч..ХХст.: цивілізаційна школа (культура й цивілізація) –Альфред Вебер; протилежність культури й цивілізації – М.Я.Данилевський, О.Шпенглер, А.Дж.Тойнбі
Дата добавления: 2015-08-04; просмотров: 1169;