Типологія первісної магії
Магія— віра в те, що за допомогою певного набору ритуальних дій можна досягти практичного результату.
Найпростіший спосіб передачі магічної сили — безпосереднє зіткнення джерела чи носія цієї сили з об'єктом, на який спрямовано магічну дію. Носієм магічної сили при цьому може бути амулет або талісман чи сам чаклун або шаман. Характер спілкування також різний — використання амулетів, талісманів, прийняття магічного зілля, дотик руки чаклуна та ін. При цьому залишається основне уявлення - ідея безпосереднього перенесення магічної сили через прямий контакт. Цей тип магічних дій називають контактною магією.
Більш складним є магічний акт, спрямований на об'єкт чи суб'єкт, що знаходиться на відстані, за межами зорового сприйняття. Цей тип зветься ініціальною магією. У ній реально виконується лише початок бажаної дії, закінчення ж її та поява очікуваного результату надано магічній силі. До ініціальної магії належить і «магія першого дня» - віра, за якою те, що відбувається в перший день якогось періоду, повторюватиметься протягом решти часу.
Наступні два типи магічних ритуалів відзначаються тим, що в них дію магічної сили спрямовано не безпосередньо на об'єкт, а на його замінник, а вже через нього — на об'єкт. Такими замінниками можуть бути: шматок одягу людини, її волосся, слід ноги, щось, що його торкалося (залишки їжі). Іншим замінником об'єкту магічних зусиль є його подоба або зображення. Це ритуали, в яких імітується бажаний результат: мисливські та військові танці, обряд викликання дощу та ін.
Названі типи магічних ритуалів мають спільну рису: їхня мета — перенести магічну силу на об'єкт. Всі вони виявляють агресивний характер. На відміну від названих, інші типи магії мають іншу мету: запобігти, відігнати, знешкодити шкідливі впливи, захиститися від злих ритуалів; їм притаманний оборонний, захисний характер, тому один із дослідників влучно назвав їх «профілактичними».
Одну з груп таких дій становлять магічні ритуали, що відганяють злі впливи. Це насамперед звичай носити амулети та обереги, оточення себе магічними лініями (згадаймо гегелівського Хому Брута, котрий відганяв нечисть, окреслюючи навкруги себе магічне коло).
До цього ж типу належить укриття від шкідливих сил — ритуальне закриття частин тіла, уникнення певних місць, наприклад, лісу, що вночі вважався магічно-небезпечним, або лазні, яка в темну пору доби в слов'янських повір'ях була місцем притулку злих сил.
Іншим типом магічних процедур, що мали захисне призначення, були очисні обряди (обкурювання, піст, вживання зілля та ін.). Такі елементи проникали в пізніші й більш розвинені релігійні системи, наприклад, у православ'я. У слов'янській традиційній культурі вважалися причетними до спілкування з нечистою силою ті, хто брав участь у пов'язаних із ритуальним перевдяганням різдвяних дійствах. Тому після традиційного обходу садиб вони повинні були «очиститися» за допомогою освяченої води.
(Мета військової магії — забезпечити перемогу в майбутній військовій сутичці. Любовно-статева магія має подвійну спрямованість, її мета — привабити людину, викликати в неї кохання або ж, навпаки, таке почуття знищити. Лікувальна та запобіжна магія має величезний діапазон побутування.
Під промисловою магією мають на увазі різноманітні магічні обряди, що мають відношення не лише до мисливства, рибальства).
Дата добавления: 2015-02-05; просмотров: 748;