Релігійна система стародавньої Месопотамії
Релігійна система несла на собі помітний відбиток реально існуючої в тому регіоні соціально-політичної структури. В Месопотамії з її численними державними утвореннями, що змінювали одне одного (Шумер, Аккад, Ассирія, Вавилонія), не було сильної стабільної державної влади. Тому, хоча час від часу певні таланисті правителі (Гудеа, Саргон Аккадський, Хаммурапі) досягали немалої влади й визнаної потуги, централізованих деспотій в цьому регіоні, як правило, не було. Очевидно, це дало взнаки й в зафіксованім релігійною системою статусі месопотамських правителів. Зазвичай вони не йменували себе (і їх не йменували інші) синами богів, а їхня сакралізація практично обмежувалась наданням їм прерогатив первосвященика або визнанням за ними права на безпосередній контакт з богом (збереглися обеліски, де зображені верховні боги, напр. Шамаш — бог Сонця в Ассирії, які вручають царю, напр. Хаммурапі, символи верховної влади, закони, природні ресурси тощо).
Життя і смерть, царство неба і землі й підземне царство мертвих — ці два начала чітко протистояли в релігійній системі Дворіччя. І не тільки протистояли. Реальне буття землеробів з їхнім культом родючості й регулярної зміною сезонів, чергуванням природи, що циклічно прокидається й помирає, не могло не привести до уявлення про тісний й взаємообумовлений зв'язок між життям і смертю, вмиранням й воскресінням. Хай люди й смертні та ніколи не повертаються з підземного царства. Але природа безсмертна! Вона щороку народжує нове життя, мов би воскрешаючи її після мертвої зимової сплячки. Саме цю закономірність природи й повинні були відобразити безсмертні боги. Тому не дивно, що одне з центральних місць в міфології месопотамців зайняла історія про смерть і воскресіння Думузі (Таммуза).
Дата добавления: 2015-02-05; просмотров: 805;