Інструменти створення іміджу товару на ринку

 

Від того, яким постає товар в очах споживача, залежить його продаж. Тому підприємство постійно піклується про створення відповідного іміджу товару на ринку.

До інструментів створення іміджу товару на ринку можна віднести: розроблення та реєстрацію торговельної марки; дизайн упаковки, маркування та кодування товару; рекламні повідомлення; вибір форми, матеріалу та кольору товару; передпродажний та післяпродажний сервіс.

Торговельна марка. У Цивільному кодексі України зазначено, що «торговельною маркою може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, які придатні для вирізнення товарів (послуг), що виробляються (надаються) однією особою, від товарів (послуг), що виробляються (надаються) іншими особами. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, літери, цифри, зображувальні елементи, комбінації кольорів».

Використанням торговельної марки у сфері господарювання (Господарський кодекс України) визнається застосування її на товарах та при наданні послуг, для яких вона зареєстрована, на упаковці товарів, у рекламі, друкованих виданнях, на вивісках, під час показу експонатів на виставках і ярмарках, у проспектах, рахунках, на бланках та в іншій документації, пов'язаній із впровадженням зазначених товарів і послуг у господарський (комерційний) обіг.

Призначенням торговельної марки є підтвердження високої якості товару, підтримання його високого іміджу. Вибір назви марки є дуже відповідальною справою. Вона має виражати індивідуальність і переваги товару, бути благозвучною і зручною у вимові, у тому числі й на іноземних мовах.

Упаковка. В умовах розвиненого ринку упаковка стає дедалі дієвішим інструментом маркетингу, складовою іміджу підприємства і предметом новаторського пошуку. Вартість упаковки в середньому становить 10 % від ціни товару.

Розрізняють три види упаковок:

• внутрішня упаковка — безпосереднє вмістилище товару;

• зовнішня упаковка — конструкція, що призначена для захисту внутрішньої упаковки, яку знищують при підготовці товару до безпосереднього використання;

• транспортна упаковка — конструкція, призначена для пакування, зберігання та транспортування товару.

До упаковки належать також етикетки й вкладиші. Етикетка містить назву продукту, товарний знак, штрих-код, вміст товару, рекламну інформацію, інструкції для зберігання і використання. У разі необхідності до упаковки додають вкладиші — детальні інструкції стосовно того, як користуватися складною продукцією, ліками тощо.

Головними функціями упаковки є:

— зберігання товару, забезпечення його захисту при транспортуванні;

— привернення уваги споживача до товару за допомогою образу упаковки, її кольору, дизайну;

— опис характеристик товару, способів зберігання й використання;

— рекламування товару з метою стимулювання його збуту;

— сприяння ринковій сегментації, створенню іміджу товару і товарної марки.

Упаковка також може відігравати роль сертифіката якості товару, що захищає товар від підробок, наприклад, шляхом нане­сення голографічних зображень, які неможливо підробити

Маркування та кодування товару. Велике значення для розв'язання проблеми достовірності інформації на упаковці та ідентифікації продукції має широке застосування системи штрихового кодування товарів. У світі є кілька таких систем. Найпоширеніші з них — європейська система EAN («Європейський артикул») та американська система UPC — «Універсальний товарний код».

Наявність штрих-коду є нормою на світовому ринку. Штрих-код інформує споживача про склад компонентів, з яких вироблено товар, відповідність стандартам якості (наприклад, наявність сертифіката відповідності стандарту ISO 9000) і екологічної безпеки (відповідність стандарту екологічності ISO 14 000), про характеристики товару, товаровиробника тощо. Так, у коді EAN-13 штрих-код містить 13 цифр: перші три цифри ідентифікують країну, де вироблено товар (табл. 6.2). Наступні чотири цифри ідентифікують фірму-виробника, ще п'ять — назву товару, деякі його споживчі властивості (розмір, масу, фасон, ґатунок, колір тощо). Остання цифра — контрольна, її використовують для перевірки правильності зчитування попередніх цифр коду скануючою системою (рис. 6.6).

Таблиця 6.2

КОДИ КРАЇН

Код Країна Код Країна Код Країна
00-09 США й Канада Португалія Аргентина
30-37 Франція Ісландія Чилі
Болгарія Данія Еквадор
Словенія Польща Бразилія
Хорватія Угорщина 80-83 Італія
400-440 Німеччина 600-601 ПАР Іспанія
460-469 Росія й СНД Марокко Куба
Тайвань Алжир Словаччина
Естонія Туніс Чехія
Латвія Нова Зеландія Югославія
All Литва Фінляндія Туреччина
Україна КНР Нідерланди
Молдова Норвегія Південна Корея
Гонконг Ізраїль Таїланд
45 та 49 Японія Швеція Сінгапур
Великобританія Мексика Індія
Греція Венесуела В'єтнам
Кіпр Швейцарія 90-91 Австрія
Мальта Колумбія Австралія
Ірландія Уругвай Малайзія
Бельгія й Люксембург Перу    

Послідовність розрахунку контрольної суми 1) додати цифри, що стоять на парних місцях штрих-коду (6 + 0 + 7 + 2 + 1+ 0= 16); 2) отриману суму помножити на три (16 • 3 = 48); 3) подати цифри, що стоять на непарних місцях штрих-коду, крім самої контрольної цифри (4 + 0 + + 3 + 6+ 1 + 2= 16); 4) додати числа, отримані в пунктах 2 і 3 (48 + 16 = = 64); 5) відкинути десятки (64 - 60 = 4); 6) із числа 10 відняти число, отримане в пункті 5 (10-4 = 6). Результат повинен збігатися з контрольною цифрою, що дає змогу «неозброєним оком» оцінити дійсність штрих-коду і якість товару.
 
 

 

 


Рис. 6.6. Алгоритм обчислення контрольної суми штрих-коду

 

Окрім знаків штрихового кодування на товарах широкого вжитку можливе використання ще двох типів позначень: знаків відповідності та екологічного і попереджувального маркування. Серед знаків відповідності встановленим вимогам якості виготовлення і безпеки виробу для людей найчастіше зустрічається позначення «СЗЄ ». Такий знак є підтвердженням того, що продукція відповідає нормам Європейської співдружності (ЄС).

Другим поширеним знаком цієї групи є знак «GS» — «перевірено на безпеку» згідно з німецькими нормами (рис. 6.7).

 

Рис. 6.7. Знак «Перевірено на безпеку» (Німеччина)

 

У сучасних умовах все більшого розвитку набуває екологічне маркування продукції. Наприклад, екознаки широко застосову­ються в країнах Західної Європи. Вони свідчать про властивості товарів, які сприяють запобіганню забруднення навколишнього середовища і мають можливості вторинної переробки. Застосо­вуються також екознаки про відповідність вимогам щодо збереження озонового шару Землі (рис. 6.8).

Рис. 6.8. Екознак, що означає виконання вимог зі збереження озонового шару навколо Землі

 

 

Знаки екологічності умовно можна поділити на три основні групи.

Група 1. Знаки, що означають рівень безпеки для екології виробу в цілому, або його окремих частин.

Група 2. Знаки та надписи, які закликають до збереження довкілля, а також знаки, якими позначають предмети, придатні до вторинної переробки.

Група 3. Знаки, що попереджують про небезпеку виробів для людей та довкілля. Попереджувальне маркування містить інформацію стосовно безпеки поводження з предметами споживання. Найчастіше вони застосовуються на косметичних виробах та товарах побутової хімії.

Державна система стандартизації та сертифікації України розробила необхідну нормативно-технічну документацію (ДСТУ— 2296—96) та графічну символіку щодо національного знака відповідності нормам технічної та екологічної безпеки (рис. 6.9).

 

Рис. 6.9. Національний знак відповідності нормам технічної та екологічної безпеки України.

 

Згідно з діючими регламентами, маркірування продукції цим знаком здійснюється на засадах добровільної та обов'язкової сертифікації. Участь виробників у добровільній сертифікації дає змогу отримати переваги в конкурентній боротьбі.

Рекламні повідомлення. Вплив реклами на аудиторію споживачів здійснюється поступово в чотири етапи:

• перший етап — привертання уваги аудиторії;

• другий етап — пробудження зацікавленості, захоплення аудиторії;

• третій етап — надання аудиторії аргументів на користь товару, що рекламується (формування психологічної установки, яка доводить, що запропо-новані цінності відповідають потребам аудиторії, долається бар'єр недовіри аудиторії);

• четвертий етап — створення психологічної настроєності до запам'ятання повідомлення.

На кожному етапі застосовуються певні прийоми впливу на аудиторію.

Форма та матеріал товару. Форма товару зумовлює швидкість його сприйняття споживачем. Причому перевага у сприйнятті споживачем віддається простішій геометричній формі, що є природною для людини. Прості геометричні форми швидше сприймаються глядачем та краще запам'ятовуються порівняно із складними неправильними формами.

Матеріал самого товару та його упаковки теж викликає у споживача особливі асоціації, які впливають на вибір ним того чи іншого товару. У таблиці 6.3 наведено типові асоціації, які викликають у споживачів різні матеріали.

 

 

Таблиця 6.3

ТИПОВІ АСОЦІАЦІЇ, ЯКІ ВИКЛИКАЮТЬ У СПОЖИВАЧІВ РІЗНІ МАТЕРІАЛИ

Матеріал Асоціація людини Асоціація споживача
Дерево випромінювання тепла чисте, натуральне, міцне, старе, інтимне, скромне
Залізо захист і безпека тверде, холодне, вільне, агресивне, герметичне, нелюб'язне
Штучні матеріали легкість і різноманітність форм окрилене, веселе, нестійке, тонке, незахищене, сучасне
Скло чистота і краса ясне, прозоре, рідке, беззахисне, слизьке, нейтральне, гостре, обережне, чутливе

 

Колір. Вибір колірної тами в рекламі відіграє вирішальну роль. Численні результати досліджень у сфері семантики кольору свідчать, що червоний колір — це символ позитивних емоцій, любові, енергійного руху вперед (табл. 6.4). Він спо­нукає до дії, рішучості, фактично підштовхує до купівлі. Навіть у фольклорі червоний — колір життя, сонця, родючості та здоров'я, він наділяється захисними властивостями і широко застосовується в оберегах. Тому цей колір ідеально підходить для кондитерських виробів — товарів переважно імпульсного попиту.

Таблиця 6.4

КОЛЬОРИ В МАРКЕТИНГУ

Колір Асоціативна характеристика
Червоний розбурхує, викликає збудження, приплив енергії. Символізує силу волі, активність, швидкість, спокушання, агресивність, багатство, владу, тривогу, небезпеку. Стомлює, ви­кликає роздратування, якщо присутній у великих кількостях, особливо в рекламі, спрямованій на старше покоління. Спонукає до негайної дії, швидко привертає до себе увагу, тому застосовується для виділення товару як об'єкта спонтанного вибору. Часто використовується в рекламі тютюнових виробів (Marlboro, LM, Lucky Strike, Magna, West, Winston), напоїв (Coca-Cola, Nemiroff, Tequila Sauza), косметичних і парфумерних фірм (Pupa, Revlon), спортивних автомобілів (Ferrari)
Жовтогаря-чий символізує радість, енергію, тепло, гру, динамічність, оптимізм, імпульсивність. Прискорює пульс, розширює зіниці, активізує організм, підвищує реакцію, створює відчуття благополуччя, впевненості у своїх силах. Не асоціюється з елітарністю, тому за допомогою жовтогарячого дорогі продукти матимуть вигляд ходових і доступних. Викликає апетит, прийнятний для ресторанів середнього класу. Актуальний у просуванні товарів для молодіжної аудиторії (Лонгер, Mirinda, Браво). Теплота жовтогарячого в поєднанні з синім як додатковим кольором робить його прийнятним для «холодної» за своєю природою продукції — інструментів, будматеріалів, сухих будівельних сумішей (Ферозит)
Золотий підкреслює авторитет, домінування, солідність, престиж, професіоналізм, високу самооцінку, наявність інтуїції, кмітливості. Частіше використовується в просуванні косметики та парфумів (Taft, J'adore), салонів краси, предметів інтер'єру (Паркет Хол, Світлофор), спортклубів, ювелірних виробів

Продовження таблиці 6.4

Жовтий асоціюється з успіхом, багатством, натхненням. Стимулює мозок, зберігається в пам'яті довше, ніж інші кольори. Яскравість цього кольору викликає порушення психічної рівноваги, тому його не рекомендується використовувати на великих поверхнях у великих обсягах. Блідо-жовтий колір не дратує око. Підходить для передачі радісного настрою, один з тих кольорів, які найчастіше використовують у рекламі туркомпаній. Теплу групу жовтих тонів називають «маленькими задоволеннями», вона використовується для просування цукерок, пива, безалкогольних напоїв, тютюну (M&M's, АВК, Рогань, Сармат, Живчик, Росинка, Fanta), дешевих ресторанів (Ростик'с, МакДональдс). Жовтий колір здатний зробити зображення інтелектуальним, високотехнічним, використо-вується компаніями сфери інформаційних технологій (Symantec, Intel)
Зелений асоціюється з новизною, незалежністю, грішми (долари). Впливає заспокійливо: популярний у страхових компаній (Веско, Інго-Україна, Кредо-Класик). У рекламі автомобілів створює відчуття спокою та безпеки (Рено Меган «Ні краплі хвилювання»), Зелений, як і інші «природні» кольори — блакитний, білий і коричневий, — використовують у рекламі продуктів харчування (Верес, Щедрий дар, Юрське джерело). Символізує молодість, свіжість, здоров'я: доречний при просуванні медичних товарів, косметичних засобів, побутової хімії (Тімотей, Біокон, Природна Скарбниця, Рецепти природи, Лелека)
Блакитний розслабляє, заспокоює, знімає тривожні передчуття, охолоджує. Частіше використовується влітку в рекламі охолоджувальних напоїв (Миргородська, Боржомі). У рекламі блакитний колір викликає відчуття гармонії, свіжості, легкості, чим нерідко користуються виробники тютюнових виробів (Sobranie Classic), побутової хімії (Olis, Brillo). Популярний серед компаній, що надають інтернет-послуги (Optima Telecom, Lucky Net, Укрсат)
Синій підходить для передання надійності, сили, задоволеності, гармонії. Допомагає сконцентруватися на головному, привертає увагу, на відміну від червоного, не викликає негативної реакції. Ідеально передає відчуття холоду й чистоти, упаковки багатьох засобів для чищення і косметичних засобів синього кольору (Bingo, Fa, Dove, Rexona). У поєднанні з білим кольором викликає асоціації з відпочинком, свіжим вітром і незалежністю (Самсунг). Неприйнятний у рекламі продуктів харчування та ресторанів. Натомість популярний у виробників мінеральної води, пива й горілки (Куяльник, Absolut, Держава)
Фіолетовий у старовину був богемним, доступним лише вибраним (фарба видобувалася з рідких молюсків). Відтоді колір здобув підтекст матеріального та духовного багатства. Доречний для вкраплення в інтер'єр бутиків одягу, парфумів hi-класу. Важкий для сприйняття колір, тому що в природі практично не зустрічається. Символ романтики, містики, загадковості (рекламні плати принтерів HP із пропозицією в подарунок шостої книги «Гаррі Поттер» на фіолетовому тлі). Стимулює роботу мозку, дає змогу абстрагуватися від сторонніх деталей, гарний у рекламі, орієнтованій на представників творчих професій. Тривожить і бентежить, здатний викликати забобонний, підсвідомий страх, тому застосовується в рекламі медпрепаратів (Ессенціале)
Коричневий створює відчуття затишку, комфорту, міцності, стабільності, зрілості, консерватизму. Підходить для реклами меблів і будматеріалів, наголошуючи на їхній надійності та зручності (Jli- га-Нова, Duresta, черепиця Braas). Часто використовується в рекламі товарів для чоловіків, більшість яких віддають перевагу цьому кольору (Mercedes Benz Е-Класу). За допомогою коричневого в рекламі коньяків підкреслюється легендарність, вікові традиції, довіра (Коктебель, Таврія, Гринвіч). Але колір може створити відчуття старості, зношеності товару

Продовження таблиці 6.4

Рожевий асоціюється з романтичністю, жіночністю, частіше застосовується в рекламі товарів для жінок (Космо, Molped, Дифлюзол). Впливає заспокійливо навіть на людей, що страждають дальтонізмом. У великих кількостях може виражати придушення, емоційну клаустрофобію, безсилля, приторність
Білий символізує відкритість, чистоту, шляхетність, стерильність, ясність, бездоганність, простоту, візуально розширює простір. Використовується для того, щоб додати солідності пропозиції, вселити довіру та показати прозорість і чесність. Асоціюється з професіоналізмом і якістю. Застосовується в рекламі товарів, що задовольняють функціональні потреби, придбання яких потребує великих фінансових витрат: автомобілі, холодильники, комп'ютери (Toshiba) тощо
Сірий колір помірності, спокою, реалізму, солідності, престижу. У рекламі дає сигнал стійкості, викликає відчуття стабільності й плавності. Практично всі автомобільні бренди використовують його в рекламі (Chrysler 300 С, Nissan, Audi Q7, Ford Mondeo)
Чорний елегантний, стильний колір (Chanel). Символізує мудрість, перевагу, сталість, таємність, досвідченість, цікавість, силу, містику, інтригу, владу. Часто використовується в рекламі авто­мобілів (VW Passat В6), годинників (Korloff), одягу hi-класу (Arber), дорогих спиртних напоїв (Status, Remy Martin), музич­них інструментів. Також асоціюється із гнобленням, холодністю, погрозами, страхом втрати, жалобою

 

Жовтий — колір золотих арок, які вигадали брати Макдональдс більш ніж 50 років тому. Цими арками з метою привернути увагу відвідувачів було прикрашено перший ресторан Макдональдс у містечку Дес-Плейнс.

Золото — символ вічності, нетлінності, царственості, сонця (а отже, життя), пшениці, багатства, вічних людських цінностей (віри, надії, любові), благополуччя, гармонії (пригадайте, золота середина, золотий перетин, золоте правило).

Бордовий — це майже завжди показник солідності, консерватизму і помірності. Він якнайкраще передає кольори винограду класичних європейських сортів Каберне-Совіньйон, Мерло, Піно-Нуар і підкреслює бархатистість і насиченість смаку вин.

Зелений як один з найспокійніших кольорів символізує природність продукту. Він підкреслює свіжість і корисність білих легких вин. Крім того, зелений — це колір виноградного листу, що можна бачити в Качинській долині

За даними дослідження доктора економічних наук, автора книги «Психологія реклами» Рудольфа Мокшанцева, найбільше привертає увагу споживачів синьо-фіолетовий колір (100 %), далі йдуть темно-синій (90 %), бірюзовий (85 %), інтенсивно-лимон­ний (60%), чорний (47%), жовтий (22%), блакитний (17,5%), коричневий (9,5 %), рубіновий (7,5 %). Водночас, за даними досліджень американських психологів, у 60% випадків колір впливає на вибір рекламованого продукту. Вдачо підібрана колірна гама збільшує шанси рекламного повідомлення бути побаченим на 38 %, поліпшує сприйняття інформації на 40 % і підвищує по­зитивне ставлення до продукту на 22 %, а загалом повноколірна реклама підвищує упізнаваність бренду на 78 % — дані Bureau of Advertising (США).

Шрифт рекламних повідомлень, написів на упаковці товару тощо. Тип шрифту впливає на сприйняття тексту. Негативно впливають на сприйняття споживачів напівжирні і курсивні знаки. А великий контраст між текстом і полем, на якому він розміщений, поліпшує сприйняття. Значний вплив має і порядок розташування тексту. Шрифт має відповідати товару, для друкованої реклами різних товарів слід застосовувати різні шрифти. Сприйняття шрифту залежить від елементів оформлення тексту.

Передпродажний сервіс. Виділяють два основні підходи до забезпечення передпродажного сервісу. Перший полягає у наданні споживачам певної мінімальної низки послуг для зниження витрат на реалізацію продукції і, відповідно, роздрібних цін. Другий передбачає високий рівень сервісу, що забезпечує значні конкурентні переваги і збільшує кількість лояльних споживачів та підвищує імідж товаровиробника. У довгостроковій перспективі це забезпечує збільшення прибутку за рахунок багаторазового продажу товарів постійним споживачам і зменшує відносні витрати на забезпечення високого рівня сервісу.

Післяпродажний сервіс. Дає змогу істотно підвищити привабливість товару в уявленні споживача. До нього належать: гарантії, кредитування споживачів, комплектація товару на вимогу замовника, доставка товару до місця експлуатації та його монтаж, ремонт, консультації споживачів у процесі використання ними товару, заміна товару та повернення грошей.

 

 








Дата добавления: 2014-12-11; просмотров: 2537;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.027 сек.