ІЗ АКТА КОМІСІЇ ПРО СПАДОК ГЕТЬМАНА
ІВАНА МАЗЕПИ (1709 р.)
Не доказуємо чогось протилежного й не перечимо, що ясновельможний гетьман мав доходи тільки для своєї особи, але знаємо також добре, що він розкинув і видав їх щедрою рукою у побожному намірі на будову багатьох церков і монастирів, на милостині, на позолочення бані Печерської церкви й на відбудову її монастиря св. Сави в Палестині. Промовчуємо багато побожних і милостинних учинків згаданого гетьмана, не можемо того одного поминути мовчанкою, що він саме перед теперішнім повстанням – уже другий рік минає – вислав до Гробу Спасителя на гору Синай, на св. гору Афон і до інших св. місць Палестини тридцять тисяч дукатів.
Після того Войнаровський предложив виказ грошей, що були в Будинцях, який не зберігся, старшина ось такий виказ особистих видатків Мазепи, що зберігся в її пам’яті від дванадцятьох років:
позолочення бані Печерської [Лаври Успенської великої церкви] 20 500 дукатів;
мур довкола Печерського монастиря і церков тощо, мільон;
великий дзвін і дзвіниця до Печерського монастиря 73 000 золотих;
великий срібний свічник для Печерської Лаври Успенської великої церкви 2 000 імперіалів;
золота чаша і така ж оправа євангелія для неї 2 400 дукатів;
золота митра для неї 3000 дукатів, поминувши прикраси й пожертви для неї;
позолочення бані митрополичого Софійського собору в Києві 5 000 дукатів, золота чаша для нього 500 дукатів, віднова його 50 000 золотих;
церква Київської [Могилянської] колегії з гімназіями й ін. більше ніж 200 000 золотих;
соборна церква св. Миколи Київського з монастирем тощо більше ніж 100 000 золотих;
віднова [соборної] церкви монастиря св. Кирила за Києвом більше ніж 10 000 золотих;
вівтар у Межигірському монастирі 10 000 золотих;
фундація новозбудованого єпископського [Вознесенського] собору в Переяславі з монастирем тощо більш ніж 300 000 золотих;
церква в Глухові [мурований Успенський собор Глухівського монастиря] 20 000 золотих;
рефектар (трапезна) Густинського монастиря 10 000 золотих;
рефектар [Лубенського] Мгарського монастиря понад 8 000 золотих;
церква св. Трійці в Батурині понад 20 000 золотих;
незакінчена церква св. Миколи в Батурині 4 000 золотих;
монастирська [Покровська] церква в Дігтярах – 15 000 золотих;
монастирі Бахмацький, Каменський [Успенський], Люецький [Антоніїв], Думницький [Різдва Богородиці] з церквами тощо невідомо скільки;
віднова [Борисоглібського] катедрального монастиря в Чернігові 10 000 золотих;
докінчення будови [монастирської соборної] церкви св. Трійці там само 10 000 золотих;
Макошинський монастир із церквою св. Миколи понад 20 000 золотих;
на віднову монастиря св. Сави дав у Батурині архіманритові, пізнішому патріархові, 50 000 золотих, а на докінчення будови цього ж монастиря й до інших місць Палестин вислав тому ж патріархові 30 000 дукатів;
чаша з чистого золота, лампа та срібний вівтар для Божого гробу 20 000 золотих;
срібна рака з п’ятьма срібними свічниками на мощі св. Варвари 4 000 імперіалів;
вівтар для церкви у Вільні 10 000 золотих;
підмога православію на руки луцького єпископа Жабокрицького 3 000 золотих;
Євангелія варабській мові на руки александрійського патріарха 3 000 золотих.
Дерев’яні церкви: чернігівська св. Івана Євангеліста з вівтарем тощо понад 5 000 золотих; дві батуринські, Воскресенська й Покрови Богородиці з приналежностями понад 15 000 золотих; в селі Прачі понад 15 000 золотих; св. Івана Хрестителя в Рильську 2 000 золотих.
Не могла старшина підрахувати щедрих пожертв Мазепи на милостині монастирям, церквам, митрополитам, архієпископам, єпископам, архімандритам і іншим духовним із Греції, Палестини, Молдавії, Волощини, Сербії, Болгарії, Польщі й Литви, в Україні чужинцям, духовній старшині, різним церквам, українським монастирям, ченцям, студентам і бранцям, але знала, що за 23 роки свого гетьманства давав Мазепа щороку 1 000 золотих на київських бурсаків і 500 золотих Густинському монастиреві.
За душу покійної гетьманової роздав монастирям і церквам руками канцеляриста Войцеховича 20 000 золотих, за визволення кн. Четвертинького 3 000 золотих, на запис Печерському монастиреві 180 000 імперіалів.
Пам’ятки України. – 1991. – №6. – С.20-21.
Г.С. СКОВОРОДА. DE LIBERTATE[‡‡]
Что то за волность? Добро в ней каное?
Ины говорять, будто золотое.
Ах, не златое, если сравнить злато,
Против волности ещё оно благо.
О, когда б же мнђ в дурнђ не пошитись,
Дабы волности не могл как лишитись.
Будь славен вовђк, о муже избранне,
Волносты отче, герою Богдане!
Історія української культури. Збірник матеріалів і документів. За ред.С.М.Клапчука, В.Ф.Остафійчука. – К., 2000. – С.153.
Питання для самоконтролю:
1. Дайте характеристику Запорізькій Січі як соціокультурному феномену. Чому Січ вважається символ в українському культурному просторі?
2. Яка роль Івана Мазепи на розвиток української барокової культури?
3. В яких умовах відбувається формування моделі української культури раннього Нового часу?
4. Поясніть яким чином Визвольна війна стала детермінантою у формуванні нових культурних вартостей?
5. У чому полягають світоглядно-естетичні особливості українського бароко?
6. Коли відбулося перетворення «культури в Україні» на «українську культуру».
Дата добавления: 2014-12-05; просмотров: 987;