Порівняння варіантів за зовнішнім виглядом
Мости представляють собою довгострокові, дорогі і складні інженерні споруди. Завдяки значним розмірам мости можуть стати активним компонентом автомобільної дороги, природного або міського пейзажу. Тому мостові споруди повинні розглядатися як об’єкти не тільки інженерно-технічного, а й художньої творчості. При проектуванні мостів весь складний комплекс технічних, функціональних, економічних та естетичних проблем має вирішуватися в гармонійній єдності. Використовуючи пропорції, ритм, фактуру, колір та інші засоби архітектурно-художньої виразності, забезпечуючи взаємозв’язок їх з навколишнім середовищем, проектувальник може створити споруду, в якій функціональна і технічна доцільність гармонійно поєднується з художньою закінченістю.
Питання архітектури мостів дуже складні, але деякі загальні архітектурні вимоги можуть бути сформульовані.
1. Сучасна архітектура прагне створити естетичне враження не прикрасами, а такий розробкою загальної схеми і розподілом мас споруди, щоб зміст, значення і властивості споруди отримали художнє вираження. Ця вимога не суперечить вимогам будівельної техніки, але при раціональному виборі основних форм і розмірів споруди, інженерні та архітектурні вимоги легко ув’язуються. У створенні архітектурного вигляду споруди велику роль грають пропорції між величиною прольоту і висотою прогонової будови, з одного боку, і товщиною і висотою проміжних опор з іншого. Для шляхопроводів важливо також відношення висоти прогонової будови до висоти габариту під шляхопроводом. Якщо у спорудженні є невідповідність в несучих частинах, порушується єдність композиції. Наприклад, коли легка балка лежить на масивному бику, то він здається ненавантаженим, нераціонально використаним. Навпаки, вид дуже тонкої стійки несприятливо діє на глядача створюючи ілюзію її перевантаження.
2. Оскільки міст сприймається глядачем спільно з навколишнім ландшафтом або ансамблем забудови, то він повинен гармоніювати з навколишньою місцевістю. Це досягається чіткістю інженерної схеми та архітектурного силуету мосту. Треба домагатися найбільшої художньої виразності споруди в цілому, в основних його контурах і формах. Щодо розбивки моста на прольоти слід зазначити, що міст зазвичай проектується симетричним. Це сприяє створенню враження єдності всієї композиції. При невеликій кількості прольотів більш сприятливе враження створюється при їх непарному числі (три, п’ять прольотів). Чим більше кількість прольотів, тим менше значення має парне або непарне їх число.
3. Зовнішній вигляд моста повинен відповідати умовам, в яких він краще сприймається глядачем. Міст в цілому видно тільки з великої відстані, тому необхідно, щоб форми споруди вдало відповідали навколишній обстановці. На автомобільних дорогах мости частіше видно в ракурсі під гострим кутом. Тому важливо, щоб в цьому виді обрис і форми моста здавалися спокійними, а конструкції не викликали громіздкого враження.
У мостах з їздою поверху потрібне хороше архітектурне оформлення перил, ліхтарів і трамвайних щогл. Для фіксації уваги глядача при в’їзді на міст влаштовують спеціальні архітектурні споруди у вигляді колон, обелісків або скульптур. У довгих мостах такі прикраси можна помістити і над проміжними опорами.
У мостах з їздою понизу проїжджаючий бачить як підносяться над проїздом частини головних ферм і зв’язків, тому треба так вибирати ферму і зв’язку, щоб вони добре сприймалися і не справляли враження нагромадження елементів, які давили на простір проїзду.
За всіх умов для мостів на дорогах краще рішення з архітектурної точки зору дає пристрій їзди поверху. Таким чином, в конструктивному, експлуатаційному і архітектурному відносинах краще використовувати мости з їздою поверху.
4. Зовнішні форми споруди повинні підкреслювати «гру сил» в конструкціях, тому важливим завданням мостобудування є тектоніка. Під цим терміном звичайно розуміють художнє вираження роботи конструкції і її матеріалу. У правильно запроектованих мостах конструкції зазвичай тектонічні, т. к. характер розподілу зусиль і конструктивна роль елементів проглядаються у вигляді споруди досить ясно. Тектонічна правдивість, притаманна мостам, є одним з головних засобів естетичного впливу на глядача.
Надзвичайно важливе завдання – створення єдності композиції споруди. Воно досягається різними засобами: створенням центру композиції вигляді великого прольоту з примикаючими до нього прольотами менших розмірів, пристроєм карнизів по всій довжині мосту та іншими засобами..
5. Питання архітектурного оформлення моста не можна розглядати як додаткову художню обробку споруди. Архітектура моста повинна пророблятися одночасно з вирішенням технічних питань: компонуванням моста, вибором його системи, призначенням генеральних розмірів і розробкою конструкції. Тому робота інженера-конструктора повинна тісно ув’язуватися з роботою архітектора. Порівняльна оцінка варіантів мосту з точки зору зовнішнього вигляду має важливе значення при виборі раціонального варіанту.
Дата добавления: 2016-09-20; просмотров: 614;