Основні теорії походження держави і права
Держава і право — складні явища. Відсутність документальних свідчень щодо процесу їх становлення й особливості людського розуму, який не в змозі, зазвичай, упіймати момент якісного переходу від одного стану до іншого, призвели до виникнення безлічі теорій, що пояснюють причини виникнення держави та права.
У далекій давнині виникла теологічна теорія, прихильники якої стверджували, що держава і право — наслідок божественної волі. Твердження святого апостола Павла: «Немає влади не від Бога», — було охоче взяте на озброєння володарями, які потребували ідеологічного обґрунтування своєї влади.
Концепція божественного походження держави й права найбільш яскраво виражена в працях відомого католицького богослова Фоми Аквінського. Він стверджував, що всі вищі закони, порядок панування та підкорення встановлені Богом (на це є пряма вказівка і в Біблії).
На цей час тези Фоми Аквінського взяла на озброєння католицька церква, але в цілому в європейських та американських державах теологічна концепція сьогодні не має авторитету. Інша ситуація в країнах ісламу, де теологічна теорія походження держави і права вважається основною, а священна книга — Коран — дотепер розглядається як головне джерело права і державної влади.
Патріархальна теорія вбачає причину виникнення держави у розростанні родини. Підвалини цієї теорії закладені китайським філософом Конфуцієм та давньогрецьким філософом Аристотелем. Так, Конфуцій ототожнював владу батька в родині і владу правителя держави, вимагаючи, щоб правитель ставився до своїх підданих з батьківською турботою, а піддані платили йому шанобливістю й любов'ю. За Аристотелем, держава виростає з сільської громади, основу якої становить родина.
Найбільш чіткий виклад цієї теорії знаходимо у творі англійського філософа Роберта Фільмера «Патріархія, або природна влада королів». Фільмер, який був прихильником абсолютної монархії, намагався довести, що Адам, одержавши владу над людьми від Бога, передав її своєму старшому сину, а той — своїм нащадкам — королям. Влада короля схожа на владу батька в родині і вже тому не підлягає критиці, а тим більш поваленню.
На світанку нового часу поширення здобула природно-правова (договірна) теорія. Гуго Гроцій та Бенедикт Спіноза (Голландія), Томас Гоббс та Джон Локк (Англія), Жан Жак Руссо (Франція) вважали, що крім права, встановленого державою, існують вічні, розумні правила поведінки, що випливають із самої природи людини. Ці правила вони й називали природним правом. Природне право визначає фундаментальні умови існування людської особистості: право на життя, свободу, безпеку, опір насильству. Усі державні закони повинні відповідати природному праву.
Якщо право, з погляду прихильників природно-правової теорії, існувало завжди, то держава — продукт реального, а найчастіше — негласного (мовчазного – за висловом Вольтера) суспільного договору. На користь держави люди відмовилися від частки природних прав задля того, щоб держава їх захищала. В подальшому держава стала вважатися правителями своєю вотчиною, і зміст договору було втрачено. Порушення правителем природних прав підданих є підставою для його повалення.
Природно-правова теорія з успіхом використовувалася у боротьбі із застарілими феодальними порядками. На цей час вона втратила свій вплив, але деякі положення природно-правової теорії актуальні й сьогодні. Так, якщо розглядати державу як наслідок суспільного договору, то особа та держава стають рівними партнерами. Такий підхід цілком відповідає сучасному уявленню про правову державу.
Доволі поширеною є теорія насильства. Її засновники — Шан Ян (Китай), Людвіг Гумплович (Австрія), Євген Дюрінг та Карл Каутський (Німеччина). Походження держави та права ця теорія пов'язує із зовнішнім або внутрішнім (або й з тим і іншим) насильством. Зовнішнє насильство — завоювання одного народу іншим, внутрішнє — економічне насильство однієї частини суспільства над іншою.
В теорії насильства є певне раціональне зерно. Так, зовнішнє насильство відіграло чималу роль в утворенні низки держав, серед яких — варварські королівства часів раннього середньовіччя: Золота Орда, Велике Князівство Литовське тощо.
Органічна теорія, засновником якої був англійський соціолог і філософ Герберт Спенсер, розглядає державу як наслідок еволюції природи. Становлячи частку природи, людина вела боротьбу за виживання. Засобом виживання і пристосування до навколишньої природи стало об'єднання людей у єдиний організм — державу. На зразок живого організму держава розвивається, спеціалізуються її органи, вона старіє та вмирає. Уряд відіграє в державі ту ж роль, що й мозок у людини, землеробство та ремесло становлять систему органів харчування, транспорт та зв'язок — розподільчу систему держави і т. ін.
Сучасна юриспруденція дотепер використовує окремі елементи концепції Спенсера. Зокрема, у багатьох визначеннях держава характеризується як система взаємозалежних спеціалізованих органів.
У XIX сторіччі зусиллями Карла Маркса та Фрідріха Енгельса була створена класова (економічна) теорія походження держави й права. З їх погляду держава і право виникли одночасно через появу приватної власності і розшарування суспільства на класи. Держава й право перетворилися на інструмент захисту інтересів економічно пануючих класів. У майбутньому, із встановленням диктатури пролетаріату та знищенням приватної власності, потреба у державі і праві відпаде. У комуністичному суспільстві громадяни взаємодіятимуть на ґрунті самоврядування, а нормативним регулятором їх поведінки стане мораль.
Класова теорія має певні переваги, зокрема, вона привертає увагу до найважливішого чинника виникнення держави і права — рівня розвитку економіки.
Психологічна теорія, яку запропонував російсько-польський юрист Лев Петражицький, пояснює виникнення права властивостями людської психіки. Право, з його погляду, виникло з емоцій та переживань людини, її уявлень про належну та неналежну поведінку. Виникнення держави пов'язане з потребою людини жити в колективі, психологічною залежністю більшості людей від думки й авторитету лідера.
У XX столітті була опрацьована кризова теорія, яка намагалася пов'язати географічний, демографічний, економічний, технологічний чинники історичного розвитку. З погляду авторів кризової теорії вихідну точку в утворенні держави і права становить неолітична революція. Хоча ця теорія походження держави й права є найбільш обґрунтованою даними сучасної науки, вона так само не в змозі надати вичерпні відповіді на всі питання, що поставила перед наукою така складна проблема, як походження держави і права.
Дата добавления: 2016-03-22; просмотров: 806;