В. МОНОМАХ ПОВЧАННЯ ДІТЯМ

Володимир Мономах починає свій твір поясненням, що, вже сидячи «на санях» (тобто перед смертю, оскільки покійників за звичаєм возили саньми будь-якої пори року), він хоче залишити повчальні настанови своїм дітям. Обов’язки дітей поділяються на дві частини: загальнолюдські обов’язки та княжі. Князі мають дотримуватись певних правил у мирний час і під час війни.

Він дає дітям настанову дотримуватись заповідей Божих, не лінуватися молитися повсякчасно. Не треба клястися іменем Бога, коли говориш правильні речі, і тим більше, коли говориш лихі.

Не забувати убогих, поважати старших, заступатися за сиріт та вдів, не давати сильним погубити людину.

Князі не повинні лінуватися та покладатися на своїх воєвод, тивунів, до всього додивлятися самим. Не приділяти багато часу питтю, їжі, сну на війні, не знімати з себе ніколи зброї.

Застерігає Мономах своїх дітей від обману та блуду, які знищують душу й тіло.

Коли ж вони йдуть за даниною, то не повинні давати своїм підлеглим знущатися з людей.

До всіх ставитися з повагою незалежно від їхнього становища.

Жінку свою любити, та не давати їй надмірної влади над собою.

Якщо чого не вміють чи не знають, повинні вчитися.

 

В другій частині Мономах розповідає про своє власне життя: нічого в житті не давалося йому без зусилля. Часто виходив на лови та забив багато звірів, приручав диких коней. Не раз був поранений: два тури диких підкидали його з конем, олень бив рогами, лось топтав ногами. Всі справи робив сам — і на війні, і на ловах, вдень і вночі. Не давав в образу бідних людей, слідкував і за церковним порядком.


До питання Політична думка перехідного періоду

Ю. Котермак-Дрогобича. У перехідний період на галицькій землі активно ширилися ідеї гуманізму, працювали люди, які своїми науковими працями не давали завмерти політико-правовій думці.

Одним із них був уродженець м. Дрогобича – Юрій Котермак-Дрогобич (бл.1450-1494 рр.). Особливо цікавою є праця Ю. Дрогобича “Прогностична оцінка поточного 1483 року магістра Юрія Дрогобича з Русі, доктора філософії та медицини Болонського університету”. Видана праця у Римі 7 лютого 1483; це перша книга, видана українцем.

Книга за формою та змістом була астрономічним календарем, прогностиком, де на підставі взаємного розташування небесних тіл і оцінки різних небесних явищ робилися передбачення розвитку земних подій.

На початку прогностика сказано: "Хоч і далекі від людей простори неба, та не такі віддалені від розуму людського. Ми знаємо із наслідків про їхні причини, а з цих останніх наслідок пізнаємо". У трактаті є відомості з різних природничих наук. Зокрема, визначено з точністю до години і хвилини час двох майбутніх місячних затемнень і фаз місяця упродовж усього року, подано певні вказівки про видимий рух планет. Для мандрівників могли стати у нагоді відомості з географії.

На початку першого розділу автор пише про взаємне розташування Сонця і планет щодо країн і міст Центральної і Східної Європи. Наприклад, вперше чіткі географічні координати отримали Константинополь, Кафа, Вільнюс, Москва, Краків, Познань, руські міста Львів і Дрогобич, низка інших міст Східної Європи, багато міст Італії, Німеччини, Париж.

Автор підкреслює, що Львів і Дрогобич належать не до Польщі, а до Русі, під якою розуміє "Руське королівство" – колишні володіння галицько-волинського короля Данила. Незважаючи на окремі помилкові твердження, прогностик Юрія Дрогобича деякою мірою знайомив європейського читача з країнами Східної Європи.

У четвертому розділі цієї праці ‒ “Про становище імператора, королівств та славних міст” – подається прогноз Священної Римської імперії Фрідріха III, короля Неаполя Ферранте, шерегу італійських республік та міст, окремих країн Європи.

Як вправний політик, Ю. Дрогобич дав сприятливі прогнози для представників ворогуючих сторін на Апенінському півострові, для “славного міста Флоренції” і для Венеціанської республіки.

Дослідниками спадщини Ю. Дрогобича висловлюються припущення, що мислитель був за зміцнення сильної королівської влади, зверхність світської влади над церковною. І хоч книгу видав видавець, який часто друкував книги і для Ватикану, Ю. Дрогобич не завагався передбачити для Риму “виникнення нових або ж повернення старих чвар, внутрішньої боротьби, суперечностей”. Книга Ю. Дрогобича вважається першою друкованою книгою українського автора; вона написана на високому літературному рівні, передмова складена за всіма правилами латинського віршування.

Оріховський-РоксоланСтаніслав(1513, с. Оріховка, побл. Перемишля – 1566, Журавиця, Польща) - укр. і польс. філософ, історик, публіцист, оратор, полеміст доби Відродження. Початкову освіту отримав у Перемишлі, а вищу здобував у Краків. (1526), Віден. (1527), Вітенберзькому (1529), Падуанському (1532), Болонському (1540) ун-тах, удосконалював свої знання у Венеції, Римі, Лейпцигу. О. скрізь наголошував на укр. походженні: «Родом із д-ви Польської, але народу — українського... Я русин, цим пишаюся і про це відверто заявляю». У 1543 р., після 17­-річного перебування за кордоном, повернувся на батьківщину.

Основні праці: промова «Про турецьку загрозу» (Краків, 1543,1544), «Напучення польському королеві Сигізмунду ІІ Августу» (1543, 1548), та «Промова на похоронах Сигізмунда І» (1548).

У промові «Про турецьку загрозу» О. аналізує проблематику єднання європ. народів проти мусульм. експансії. Говорячи про необхідність зміцнення д-ви перед зовн. загрозою, автор називає два найбільші блага, що забезпечують могутність д-ви і її правителів. Одним із таких благ є щастя, яке дається деякою божественною долею, іншим — розсудливість, що дарується природою. Останнє хоч і поступається першому, однак є набагато більшим з усіх благ, які даються людині. Розсудливість вимагає відповідної організації сусп-ва, за якої завдяки чіткому розподілу обов'язків між різними станами забезпечується гармонія в сусп-ві.

Значний вплив на сусп. свідомість мали «Напучення польському королеві Сигізмунду ІІ Августу» та «Промова на похоронах Сигізмунда І». О. був одним з перших у Європі теоретиків освіченої монархії, прагнув бачити в особі короля «філософа на троні». У працях йдеться про ті вимоги, яким має відповідати особа короля. Це — прагнення до правди та справедливості, оволодіння знаннями, наукою управління д-вою. Гол. завданням короля є захист Вітчизни, тому більшість часу він має проводити не в столиці, а разом із військом на кордонах д-ви. Здобути прихильність підданих король може завдяки справедливому ставленню до них та піклуванню про держ. власність. Особливу увагу О. приділяє проблемі формування королів. оточення. Король має обирати собі в спільники найкращих із громадян і за допомоги їхнього авторитету й порад оберігати д-ву у мирний і воєнний час. Добирати цих найкращих треба з мужів знатних і народжених славними батьками, бо вони мають відповідальність за честь свого роду та певний авторитет. Водночас королю слід пам’ятати, що справжній авторитет є нагородою не за знатність роду, а за славу і доблесть; крім походження, значну роль відіграють і особисті якості. У «Напученні», звертаючись до Сигізмунда, мислитель пише: «Ти правитель, а я – підлеглий, а тому й мудріший за мене. Якщо ти мудрий, тоді і я вільний, багатий, щасливий. Ну, а якщо не мудрий? Тоді я раб, бурлака, вигнанець. Отже, я нещасний від твого прогріху». Фактично від мудрості короля, того, наскільки він є філософом, мислитель виводить можливість щастя кожного громадянина. У розділі «Про короля» він зазначає: «Не будь-яка людина здатна бути при владі. А лише така, що за природою своєю прагне до правди і справедливості. Але й цього не достатньо. Треба, щоб прагнула вона до науки, яка саму людину зробить і правдивою, і справедливою».

Розглядаючи співвідношення королів. влади та закону,О. визначає, що закон є вищим за короля. Закон – найвища категорія у д-ві, котрій коряться всі. А ставлення короля до закону визначає так: «Д-ва набагато шляхетніша і достойніша за короля. Закон же, якщо він є душею і розумом д-ви, значно кращий за непевну д-ву і вищий за короля. Отже, закон дорівнює королеві і навіть кращий і набагато вищий за короля». Крім того, закон «є правителем вільної д-ви, але мовчазним, сліпим і глухим. Згідно з ним обирається одна людина, яку ми називаємо королем. Він – вуста, очі й вуха закону».

Одне з провідних місць у концепції д-ви О. надає роздумам про сенат як про керівний орган, без якого д-ва теж не може існувати. Він закликає короля: «Найбільше потурбуйся про підбір сенату, – щоб з обраного тобою сенату всі люди зрозуміли, що ти справжній король, а не тиран». Мислитель виступає проти внутр. протистоянь у сенаті, адже «ніщо так швидко не руйнує державу, як чвари в сенаті». Вагому роль у концепції О. займало питання співвідношення світської (королівської) і церковної влади. Спочатку верховним суб’єктом влади вважав короля. Пізніше визнавав за церквою право брати участь в управлінні д-вою. Потім – зверхність церковної влади над світською. Такий поворот О.до теократ. традицій був викликаний особистою трагедією – він за короткий час втратив дружину та п’ятьох дітей. Такий страшний удар мислитель сприйняв кару Божу за нешанобливе ставлення до Папи римського.

Окрім прогресивних ідей правової д-ви вчений пропагував ідею природного права, яке ставив вище від людських, писаних законів, бо вони мінливі. Причиною виникнення держави О., як і Арістотель, вважав природну, вроджену потребу людей жити у спільноті собі подібних, у взаємодопомозі та соц. основах держ. життя. Учений сповідував основний принцип гуманістичної етики — принцип підпорядкування прив. інтересів спільному благу, на чому ґрунтуються головні ідеї — патріотизм, сусп. діяльність, служіння д-ві.

Власну концепцію держ. правління О. виклав у трактаті «Політія». Мета д-ви – гарантувати права та свободи кожній людині. Він описує систему взаємних обов’язків громадянина перед д-вою і д-ви перед громадянином. О. послідовно обстоював принцип публ.-прав. д-ви. В ідеальному сусп-ві всі коряться праву, а право не може коритися нікому – ні королю, ні сейму, ні шляхті, ні народу. Право – визначальна ознака ідеальної д-ви. Його велика сила дає силу д-ві. Воно гарантує розвиток д-ви. О. розрізняв чотири форми держ. правління. Монархія – устрій, де править одна людина; олігархія – влада групи могутніх громадян; демократія – правлять усі. А політія – приклад ідеального держ. організму. Це фактично форма змішаного правління. Саме політія найбільш приваблювала О. На його думку, сильна, освічена, гуманна монархія має бути обмежена законами, впливом радників, моральними принципами та милосердям правителя.

О. і в своїх працях, і в своєму житті постає як великий гуманіст, мислитель європ. масштабу, ідеї та думки якого актуальні й нині, виступають дороговказом у суч. державн. прагненнях українців.


До питання Українська політична думка в період від Люблінської унії до козацько-гетьманської держави.

Суспільно-політичні погляди братських шкіл. Серед найбільших братств виділяють Львівське, Київське та Луцьке. До Брестської унії братчики активно виступали не лише проти католицизму, але й проти консерватизму православного духівництва. Після унії, реформаційні моменти почали відходити на другий план.

Реформація в Україні тісно пов’язана з антиуніатською боротьбою та реформами православної церкви. Як приклад можна навести соціально-політичну програму Львівського Ставропігійського братства, у якій гостро критикувалися зловживання духівництва, особливо вищого, пропагувався принцип виборності духівництва громадами світських людей і підпорядкованості духовних осіб цим громадам, наголошувалося на необхідності ознайомлення широких кіл мирян, всупереч духівництву, з Біблією та богословськими творами. Для формування політичної думки тогочасного українства мала значення й безпосередня політична агітація братчиків у формі відозв, листівок, прокламацій, особливо напередодні унії та у перші роки після неї.

Видатними представниками братств, які зробили певний внесок у формування політичної думки, були брати Стефан і Лаврентій Зизанії. С.Зизаній у богословській формі намагався вирішувати гострі актувальні соціально-політичні питання. Мислитель закликав до активної боротьби із соціальною несправедливістю, боровся за свободу совісті, вимагав відокремлення церкви від держави. Л. Зизаній твердив про “самовладдя людини і волю, і розум” і тим самим продовжував раціоналістичні традиції. Людина, вважав він, “незбагненна се річ”,а тому він виступив проти приниження людської індивідуальності і захищав гуманістичну ідею, яка визнавала людину рівною божеству.

Одночасно з наростанням національно-визвольної боротьби І. Борецький та З. Копистенський наголошували на козацтві як реальній силі, котра здатна захистити народ від соціального та національного поневолення. З. Копистенський відстоював право козаків брати реальну участь в церковно-громадському та суспільно-політичному житті.

Скарга (Павенський) Петро(польс. Piotr Skarga; 02.02.1536, Груєц, Польща ‒ 27.09.1612, Краків, Польща) ‒ польс. катол. теолог, письменник-полеміст, діяч контрреформації в Речі Посполитій. Навчався у Краків. ун-ті. Здобув ступінь бакалавра (1554), був ректором Варшав. парафіяльної школи. Проповідник у Львів. кафедральному соборі (1563). Перебував у Римі (1569-1571), де вступив до ордену єзуїтів. Очолював Віленську єзуїтську колегію (1574-1579). У1579-1584 рр. ‒ перший ректор Віленської академії та ун-ту (Almae Academia et Universitas Vilnensis Societatis Jesu).

Основні праці: «Про єдність церкви Божої…» (1577), «Житія святих» (1579 р. витримали 8 видань за життя автора); «Сеймові промови» (1597), «Оповіді Соломона» (1597), «Брестський синод» (1597), «Божественне воїнство» (1618).

Історики характеризують С.як видатного оратора, проповідника своєї епохи, активного борця проти Реформації. Завдяки ораторському хисту завжди перемагав своїх опонентів в диспутах. Вів письмову полеміку з теологом кальвінізму А. Воланом; зміг навернути до католиц. впливового прибічника кальвінізму М. К. Радзивілла (Сирітку); брав участь в підготовці Брестської церковної унії. У творі «Про єдність церкви божої і про грецький від цієї єдності відступ» виступив як темпераментний полеміст, ніж тонкий дипломат: подавав історію сх. та зах. церков у чорно-білих тонах, усю провину за церк. розкол 1054 р. покладав на прибічників сх. церкви, яких закликав підкорятися верховній владі Папи римського. Друге видання цієї книги вийшло в 1590 р. і було адресоване королеві Сигизмунду ІІІ, якого С. закликав підтримати ідею церк. унії, у т.ч й за допомогою методів адмін. тиску та наверненням православних до унії.

Книга «Житії святих» (з додаванням житіїв місцевих святих і блаженних) мала велику популярність, про що свідчить її 8-разове прижиттєве перевидання і більше 20 видань в подальші часи. Вона була включена як обов’язкова в навч. програму єзуїтських колегій і шкіл, стала улюбленою книгою для читання жінок, молоді. Починаючи з цієї книги і продовжуючи «Сеймовими промовами», С. почав фронтальну атаку на ренесансну модель життя. Займався активною місіонерською діяльністю на сх. рубежах Речі Посполитої. Супроводив С. Баторія в облозі Полоцька в 1579 р., а після повернення міста відкрив там у 1581 р. єзуїтський колегіум; заклав єзуїтські колегіуми в Ризі і Дерпті (тепер ‒ Тарту, Естонія).

Майже до кінця своєї письменницької діяльності різко критикував пануючу в Речі Посполитій толерантність, закликав до анулювання акту Варшавської конфедерації 1573 р., засуджував шляхту, яка вводила у своїх маєтках протестантизм, і присвятив цій проблемі ряд брошур, виданих на рубежі XVI ‒ XVII ст. Стверджував, що під прикриттям постанови 1573 р. до д-ви проникають найрадикальніші представники Реформації. Діяльність С. підривала релігійний мир в країні. У 1588 р. С.став придворним проповідником короля Сигізмунда III Вази, який цінував його за видатний дар красномовства. С.був прихильником обмеження влади Сейму і розширення владних повноважень короля. У промовах і текстах таврував вади шляхти. Прагнув припинити шляхетську сваволю і обмежити утиски селян. Доводив необхідність об’єднання православної та католицької церков. Вважаючи, що реліг. союз усуне відособленість і ворожість між православними і католиками, створить умови для розвитку науки та освіти і зміцнить внутр. єдність і політ. могутність Речі Посполитої, став одним із ініціаторів Берестейської церк. унії (1596 р.). Брав участь в роботі Брестського собору, хід якого описав у творі «Брестський собор і його оборона».

С. – прихильник абсолютизму, через що налаштував проти себе впливові шляхетські кола. Не була прихильною до нього частина єпархіального духовенства, звинуваченого ним в прагненні до матер. благ і недостатній енергійності у боротьбі з протест. єрессю. Прибічники були у С. у середовищі політиків, що групувалися навколо коронного канцлера Я. Замойского, які інтереси д-ви ставили вище за інтереси катол. церкви. Політ. діяльність С. при королівському дворі з єзуїтами на чолі, призвела до загострення конфлікту між опозицією та королівською владою. У праці «Сеймові промови» виступав прибічником сильної централізованої д-ви на чолі з королем з абс. владою, супротивником численних привілеїв шляхти, різко критикував її анархізм і розбещеність, класовий егоїзм, засуджував сильне пригноблення селян.

На поч. ХVII ст. С. не переривав полеміки з прибічниками православ’я, а також із аріанами, яких вважав найнебезпечними ворогами католицизму. Не втрачав надії навернути протестантів до католицизму. За твердженням історика О. Халецького, центр. ідеєю праці «Про єдність церкви Божої» є укладення унії шляхом навернення «заблудшої» греко-православної церкви у римсько-католицьке лоно. Праця С. присвячувалася найвпливовішому православному магнатові Речі Посполитої князю В.-К. Острозькому. Так С. підштовхував князя до діяльності на користь унії. При написанні праці С. використовував значну кількість як зах., так і східнослов’янських літописів і хронік. Широке залучення джерел і полемічний талант С. швидко зробили його книгу надзвичайно популярною серед прихильників унії. Звинувачення автором православних священиків у богохульстві та симонії (придбанні за гроші церковних посад), відповідали реаліям і не могли бути спростовані. Православна сторона, попри спроби дати відповідь виявилася не готовою до дискусії.

За свідченнями сучасників, С. вирізнявся унікальним хистом проповідництва, тонким аналіт. розумом і величезною ерудицією. Присутні на його проповідях переживали велике потрясіння. У недоліках держ. устрою Речі Посполитої передбачав можливість її занепаду і втрати незалежності, що у кінці ХVIII ст. надало слави імені та працям С. як пророка, який передбачав крах д-ви. До образу С.як натхненного нац. пророка зверталися поети-романтики А. Міцкевич і Ц. К. Норвіда, художник Я. Матейко.

Смотрицький Мелетій(світське ім’я Максим; точна дата народження невідома і на думку більшості вчених припадає на 1577 р., с. Смотрич, нині Хмельницька обл. – 27.12.1633, с. Дермань, нині Рівненська обл.) – реліг. і культ. діяч, автор багатьох публіцистично-полемічних творів реліг. спрямування, автор першої слов’ян. граматики. Освіту отримав спочатку в Острозькій школі. Навчався у Віленській єзуїтській академії (1594-1600). Перебував за кордоном, слухаючи лекції в Лейпциг., Віттенберг., Нюрнберг. ун-тах (1594-1601). За кордоном отримав ступінь д-ра медицини. Повернувшись на батьківщину, жив у Мінську, Вільно, Києві. Заснував Мінське і Віленське правосл. церк. братства. Викладав, був ректором Київ. братської школи (1615-1618). У 1617 р. прийняв монарший постриг в Віленському братському монастирі під іменем Мелетія. З 1620 р. архієпископ Полоцький, єпископ Вітебський і Мстиславський, архімандрит Святодуховського монастиря (Вільно). У 1624–1626 рр. здійснив мандрівку на Близький Схід. Після повернення на деякий час оселився в Києві, а у 1627 р. очолив Дерманський монастир на Волині, ігуменом котрого був до кінця життя.

Основні праці: «Антиграфи» (1608), «Тренос» (1610), Граматика словенська» (1618), поет. твір « Казання про чесний погріб пре чесного і превелебного мужа … о. Леонтія Карповича» (1622), «Суплікація» (1623), «Апологія» (1628), «Протестація» (1628), «Паренезіс» (1628), «Екзетезіс» (1629).

С.був сином відомого письменника-полеміста і просвітянина Г. Смотрицького. Його світоглядформувався в складних і суперечливих умовах, притаманних тогочасному духовному життю укр. народу, і породжених боротьбою між православ’ям і католицизмом, яка не лише не припинилась, а ще більше загострилась з укладенням у 1569 р. Берестейської унії. Свою публіцистичну і полемічну діяльність розпочав як полум’яний захисник православ’я і одночасно як критик православного духовенства з його невіглаством і користолюбством. Захист православ’я і заклик до очищення православної церкви від її вад і гріхів залишається основним мотивом полемічної публіцистики С. до середини 1620-х рр. Виклад поглядів С. достатньо повно міститься в одному з його ранніх творів під назвою «Тренос» (Плач), де автор картає єпископів, котрі перейшли в унію, закликає їх одуматися, але також критикує недолугість і зловживання православного духовенства. В полеміці з католиками С. виступає як енциклопедично освічена людина свого часу, цитує або згадує більш ніж 140 авторів – не лише церк. діячів, а й багатьох античних вчених і письменників, а також культурних діячів епохи Відродження. Емоційні випади С.в бік церк. кліру характеризують його позицію, підкреслюючи світську домінанту творчості письменника, котра полягала не стільки в закликах до перемоги православ’я за будь-яку ціну, скільки в пошуках засобів примирити «Русь с Русью», що в майбутньому привело автора в табір уніатів. Але в «Треносі» письменник ще вірить в можливість змін через самоочищення і прагнення до братства, любові, єдності і згоді, котрі здатні, на його думку, запобігти наближенню громадян. катастрофи.

Зі середини 1620-х рр. він все більше схиляється до унії, мотивуючи зміну своїх переконань необхідністю об’єднання церков, позаяк, на його думку, між ними немає істотних розбіжностей. Зміна поглядів і переконань призвела до переходу до унії спочатку таємно (1627), а потім відкрито (1628). Свою нову позицію С.виклав в творі «Паренезіс». У ньому він ще раз намагався переконати опонентів, що єднання зберегло б православну церкву від занепаду, а укр. народу повернула б стародавні права і таким чином сприяло б розвитку освіти і культури. На його думку, унія нічим не загрожує українцям і білорусам, а боротьба між уніатами і православними не варта того, щоб «ми, Русь, проклинали: батьки синів, брат брата, сини батьків». Вихід із кризової ситуації письменник вбачав в створенні власного патріархату під номінальним патронатом Папи Римського, але не як глави катол. церкви, а вселенського архієрея. «Стародавня на українських і білоруських землях не православна церква, а церковна єдність», – підкреслював він, переказуючи історію хрещення Русі і перші кроки його церк. інституцій. Цих саме поглядів С.дотримувався і в пізніх своїх працях.

Будучи талановитим реліг. публіцистом і полемістом, він водночас був палким прибічником просвіти і гуманізму. І, якщо полемічна публіцистика С. відповідала потребам часу, його «Граматика» служила справі просвітництва на терені України, Росії, Білорусії протягом всього XVII–XVIII ст.

Вишенський Іван (між 1545-50, Судова Вишня, тепер Льв. обл. − після 1620, Афон, Греція) − письменник-полеміст. Деякий час жив і, ймовірно, навчався у Луцьку та Острозі. І. Франко припускав, що В. підтримував К. Острозький (можливо, жив при дворі князя). У 70-х pp. XVI ст. В. постригся в ченці (перебував в Унівському монастирі), у 80-х рр., не змирившись із феодальним ладом Речі Посполитої, залишив батьківщину і відправився в Грецію, на п-в Афон, де став ченцем Афон, монастиря (на той час центр православ'я на Сході). Певний час мандрував «святими обителями», був ченцем Загреб. монастиря, а під кінець життя замкнувся в печері, де й помер. Перебуваючи за межами України, В. підтримував активний зв’язок із Львів. братством та острозькою групою полемістів − Г. Смотрицьким, С. Куколем (Зизанієм) та ін.

Основні праці: Творча спадщина В. налічує 16 праць. Найпомітніші з них були написані в 1580-90-х рр.: «Писание до всех обще, в Лядской земле живущих», «Извещение краткое о латинских прелестях», послання до кн. Острозького та єпископів, «Обличение диявола-миродержца», «Порада» та ін., які увійшли у збірку «Книжка».

У 1604 р. у відповідь на тривалі умовляння В. повернувся до України, відвідав в Уторниках свого афон. друга І. Княгицького, згодом Львів, де наразився на нерозуміння керівників братства, через що покинув місто, на рік поселився в Унівському монастирі, де у 1605 р. написав «Послание к старице Домникии», присвячене полеміці з впливовим членом братства Ю. Рогатинцем. Згодом переїхав до Манявського скиту до І. Княгицького, а в кін. 1606 р. повернувся на Афон «спасатися в пустынных местах». В Афоні В. пише «Зачапка мудраго латынника з глупым русином», «Позорище мысленное», «Послание Львовскому братству» та ін. Твори В. практично не друкувалися за життя автора й існували лише як рукописи. Публікацію праць здійснили такі діячі укр. культури, як М. Костомаров, С. Голубев, І. Франко, Г. Житецький та ін., завдяки яким В. відкрився читачеві як яскравий укр. полеміст XVI-XVII ст. В. уміло поєднував літературні форми церковних послань, діалогу та полемічного трактату. Його тексти характеризувалися емоційністю, сарказмом, сатирою, які використовувались у боротьбі із католицизмом та унією.

 

Рогатинець Юрій (1555, Рогатин, нині Івано-Франківська обл. ‒ після травня 1605, за ін. даними 1608) − провідний діяч Львів. Успен. братства, оборонець православ’я, письменник, культурний, освітній, громад. діяч, фабрикант. Паралельно з організаційно-освітньою і культ. діяльністю працював у львів. сідлярському цеху, де створював справжні шедеври розкішних козац. сідел. Його діти також працювали у львів. цехах і служили опорою укр. церк. братству. Основні праці: «Послання до М. Домнікії», листи до Львівського (1596) і Віленського (1599) братств. Ймовірно є автором полемічного твору «Пересторога» (1605-1606). Цю гіпотезу висловив І. Франко у статті «Z dziejów synodu Brzeskiego», а також підтримав М. Возняк, який сприймав «Пересторогу» як “маніфест поступової течії сучасного українського громадянства. У поглядах Р. простежуються елементи реформац. ідеології. Був активним захисником православ’я, прихильником поміркованості у реліг. суперечках. Р. підтримував добрі взаємини з відомими діячами того часу, зокрема князем К. Острозьким і Київ. митрополитом Іпатієм Потієм, листувався з І. Вишенським, якому адресував «Послання до М. Домнікії», в якому з консерват. позицій критикував його погляди, які не обмежувалися аскетичними ідеалами, а закликали до дієвої проповіді та відстоювання укр. націон.-культ. традицій. Р. був автором статутів кількох братств, які діяли у XVI ‒ першій пол. XVIII ст. Організації православних священиків при церквах і монастирях створювали освітні навчальні заклади, де мали можливість отримувати освіту сироти, жінки, незаможні верстви населення. У парафіяльних школах навчали читати і писати; у вищих освітніх закладах навчалися як бідні, так і заможні, які мали можливість сплачувати за навчання. Братські школи готували фахівців для різних галузей життя д-ви: педагогів, музикантів, акторів, адміністраторів, священиків, різьбярів, художників та ін. У зв’язку з діяльністю братств було започатковано новий етап у розвитку укр. шкільництва, заснованого на засадах європ. гуманізму. Реформування цих установ перетворило їх на дієвий орган захисту культ., реліг., екон. і націон. інтересів. Зокрема, Успен. братство домоглося у правосл. патріархів незалежності від місцевої церк. влади для львів. Успен. церкви та Онуфріїв. монастиря. Р. брав участь у православному Берестейському (Брестському) соборі 1596 р. У 1589 р. він організував у Рогатині при церкві Різдва Пресвятої Богородиці місцеве братство за взірцем Львів. Успен. братства. При ньому було відкрито школу, а також прислано для неї зі Львова дяків-учителів. Р. був одним із засновників та керівників Львів. братства та Львів. братської школи, сприяв викупу друкар. обладнання І. Федорова для заснування братської друкарні (у 1591 р. видрукувано першу книгу). У листах до Львів. і Віленського братств Р. закликав проявляти терпимість у справах віри. Від імені братства він виступив на церк. соборі 1596 р. проти прийняття церк. Унії, ненависть до якої посилювалася, зростало бажання за будь-яку ціну зберегти батьківську віру. Найширші верстви укр. народу на собі відчували, яким шляхом провадиться з’єднання церков, до якого насилля вдаються урядові кола, щоб перемогти православ’я. Виникали міщан. і селян. рухи, посилювалася опозиція правосл. братств. Р. так починав свій полемічний твір: «Пересторога, зіло потребная на потомниї часи православним християнам, аби відали, яко некоторие єпископове не спасенія ради душ своїх, але для певних причин і дочасних пожитков от своєго патріарха одступили, і римському папежові в послушенство ся отдали, і великії замешанія в людях учинили».

 

До питання Політична думка України у козацько-гетьманську добу.


Конституція Пилипа Орлика. 5 квітня 1710 р. на спеціально скликаній раді в Бендерах Пилипа Орлика було обрано гетьманом Укр. д-ви. У день виборів між Пилипом Орликом і козацькою старшиною було укладено угоду, що не тільки регулювала відносини між ними, а й конституювала внутр. устрій гетьман. д-ви. Документ, названий Pacta et Constitutiones Legum Libertatumque Exersitus Zaporoviensis. Конституціяотримана назву «Пакти і Конституція прав і вольностей Війська Запорозького» і, власне, її називають першою конституцією України.

Конституція складалася зі вступу та 16 статей, різних за обсягом і значенням, які стосувалися переважно практ. політики, а не принципів. Вступна частина обґрунтовувала ідею самостійної і незалежної України, розкривала історію козацтва та відносини України з суміжними д-вами. Головним постулатом документу була повна незалежність України від Польщі та Москви.

У першому параграфі розглядалося питання про віру. Православ’я проголошувалося держ. релігією, а також передбачалася автокефалія укр. церкви при формальному підпорядкуванні Константинопольському Патріархові. Другий пункт визначав кордони Укр. д-ви, які встановлювалися відповідно до умов Зборівського мирного договору 1649 р. з Річчю Посполитою. Гетьман повинен був забезпечити непорушність і охорону кордонів (сприяти поверненню в Україну полонених і домагатися відшкодування всіх збитків, заподіяних Україні війною). У п’ятому пункті стверджувалося повернення у володіння Війська Запорізького Трахтемирова, Кодаку, Калебердиди, Переволочної з прилеглими землями та необхідність зруйнування моск. фортець, збудованих на Запоріжжі. У шостому параграфі визначені осн. принципи держ. правління в Україні. Всі найважливіші держ. справи вирішувалися гетьманом спільно з генер. старшиною, полковниками і генер. радниками від кожного полку. Передбачалося тричі на рік (на Різдво, Великдень і на свято Покрови Богородиці) у гетьман. резиденції збирати Генеральну Військ. Раду. У Раді мала брати участь генер. старшина, полковники, сотники, генер. радники і посли від Низового Війська Запорізького.

Наступні пункти Конституції обмежували судову та фін. владу гетьмана. Усі важливі судові справи, у т. ч. про образу гідності гетьмана передавалися на розгляд Генер. Військ. Суду. Гетьман не мав права одноособово розпоряджатися держ. скарбницею. Скарбницю очолював генер. скарбник, який розпоряджався прибутками за згодою гетьмана. На утримання гетьмана виділялися маєтки у Шептаківському повіті і частина земель Війська Запорізького. Все це стосувалося і полковників. Гетьман повинен був здійснювати заг. нагляд за діяльністю адміністр. органів, затверджувати вибір вищих урядовців і полковників; намагатись не допускати зловживань козац. старшиною відносно козаків і посполитих; звільняти від податків і повинностей козац. удів і сиріт та деякі ін. категорії населення. Значна увага приділялася фін., екон. і військ. питанням (проведенню ревізії держ. земель, запровадженню фіксованих мит і різних зборів, скасуванню оренд). Текст конституції був складений лат. і руськ. (укр.) мовами.

Висвітлюючи головні принципи побудови д-ви, її статті передбачали встановлення нац. суверенітету і визначення кордонів Укр. д-ви; забезпечення демократ. прав людини, зокрема захист непривілейованих сусп. прошарків; визнання трьох складових чинників правового сусп-ва, а саме – єдності і взаємодії трьох гілок влади: законодавчої, виконавчої і судової.

Укладання та прийняття такого важливого документа на поч. ХVІІІ ст. засвідчили високий рівень політ. культури українців, адже окремі його положення на багато десятиліть випередили правову думку деяких європейських народів. Конституція була пройнята демократичним духом і визначала прогресивний іст. напрям розвитку держ. реформ. Хоч і не була вона втілена в життя, однак залишилася однією з найвидатніших іст. держ.-політ. пам’яток.

Немирич Юрій(1612, Черняхів, тепер Житом. обл. – 1659) – укр. шляхтич, воєнначальник, дипломат, держ.-пол. діяч Речі Посполитої, Швеції, Укр. козацької д-ви епохи Б. Хмельницького, дослідник держ. устрою, автор проекту Гадяцької угоди та канцлер Вел. князівства Руського. Походив з укр. шляхетського роду Немиричів, що на поч. ХVІІ ст. перейшли з православ’я в протестантизм. Навчався в аріанській академії в Ракові, а також в ун-тах Лейдена, Базеля, Оксфорда, Кембриджа та Парижа. Після повернення з навчання займав посаду київ. підкоморія, представляв протестантську шляхту Київщини у сеймах Речі Посполитої. Брав участь у війнах Польщі з Швецією та Москвою (1630-ті рр.). В час переслідувань протестантів був засуджений до вигнання з Речі Посполитої. На поч. Визв. війни укр. народу під проводом Б. Хмельницького Н. зайняв антикозацьку позицію, а в 1649 р. був обраний на шляхетських сеймиках Волині й Київщини генер. провідником місц. шляхет. ополчення, організованого для придушення повстання. Однак, взявши участь у розгромній для шляхти Зборівській кампанії 1649 р., Н. став прихильником, політики компромісу. Зі вступом у війну проти Польщі протестантської Швеції у 1655 р. визнав зверхність швед. короля Карла Х. У 1657 р. під час спільного швед., трансильван. і укр. походу проти Речі Посполитої перейшов на бік козаків і налагодив стосунки з гетьманом Б. Хмельницьким, прийняв православ’я і отримав чин полковника Війська Запорозького. Як дипломат проводив переговори зі Швецією, які закінчилися Корсунською угодою 1657 р., що визнавала незалежність України. Після смерті Хмельницького став Генер. писарем – правою рукою гетьмана І. Виговського. Активний учасник укр.-польс. переговорів, що завершилися укладенням Гадяцької угоди (06.09.1658).

Основні праці: «Дискурс про Московську війну» (1634), «Маніфест до володарів Європи» (1658), угоди «Гадяцький трактат» (1658).

У «Дискурсі про Московську війну» Н. порівнює політ. системи Моск. царства та Речі Посполитої. Зокрема, держ. правління Москви характеризує як абсолютистське і деспотичне, проводячи паралелі між владою царя та владою турецького султана. «Некерований законами священний характер цієї країни так зміцнює владу, що сповнені забобонної шаноби мешканці ні свободи не прагнуть, ні неволі (даної, на їхню думку, Богом і царем) не відчувають і не уникають. Звідси цар такого схильного до забобонного страху народу втішається надмірним славослів’ям і найбільшою порівняно до інших могутністю. Зміцнює царську владу однакове становище усіх і розподіл посад, з яких навіть найменша (при дворі чи у церкві) надається за згоди царя, якому рідко загрожує небезпека з боку йому підлеглих».

У «Маніфесті до володарів Європи», Н.доводив необхідність денонсації Переяслав. угод, звинувачуючи Москву у розпалюванні міжусобиць в Україні.«Гадяцький трактат» авторства Н.передбачав створення федерат. д-ви Речі Посполитої. Цю федерацію, устрій якої моделювався за нідерланд. або швейцар. зразком, мав очолювати виборний король, а її держ. суб’єктами мали стати Польща, Вел. князівство Литовське (Білорусь та Литва) і Велике князівство Руське (Україна). Останнє, очолюване гетьманом, мало власний апарат влади й управління, військо, грошову одиницю тощо, узгоджуючи з ін. суб'єктами федерації лише свою зовн. політику, напрями якої визначалися б на заг. сеймах. Законодавча влада у Великому князівстві Руському мала належати Раді, своєрідним націон. зборам депутатів від усіх земель й від усіх станів – козаків, шляхти, духовенства, міщан. Козакам забезпечувалися давні соц. права, а на пропозицію гетьмана, з кожного полку по сто козаків діставали шляхетство. У Великому князівстві Руському запроваджувалися посади канцлера (прем’єра), маршалка (спікера), підскарбія (віце-прем’єра та міністр фінансів) і вищий судовий трибунал. Вища виконавча влада надавалася гетьманові, що обирався на Раді пожиттєво із затвердженням цього рішення королем. Обирали гетьмана козацтво, шляхта та духовенство. Водночас гетьман вважався київ. воєводою й сенатором. Брестська церк. унія цілковито скасовувалася в усіх трьох державах – Україні, Литві, Польщі. Православні зрівнювались у правах із католиками. У сенаті Речі Посполитої мали надати місце православному митрополитові київському і п’ятьом православним єпископам. Католицькій церкві та ін. реліг. конфесіям забезпечувалася повна толерантність. 23.04.1659 р. Н. як новопризначений канцлер Великого князівства Руського виступив на сеймі Речі Посполитої зі знаменитою промовою, у якій обґрунтовував можливі позитивні наслідки Гадяцького пакту для польс. та укр. народів. Однак сейм ратифікував угоду із значними змінами. Загинув Н. під час антигетьманського повстання у серпні 1659 р.

До питання Вітчизняна політична думка XIX ст.

Політичні ідеї Кирило-Мефодієвського товариства - утворене в середині 40-х рр. XIX ст. за ініціативою М. Костомарова, М. Гулака, В. Білозерського, також увійшли О. Навроцький, О. Маркович, П. Куліш, Т. Шевченко– усього 12 осіб, хоч у окремих дослідженнях кількість членів доводиться до 100 осіб. Практична діяльність кирило-мефодіївців здійснювалася у двох напрямках: 1) залучення нових членів; 2) поширення просвіти в народі. Оскільки товариство проходило етап організаційного оформлення, то його практична діяльність зводилася до складення різних проектів. Воно проіснувало з січня 1846 р. по березень 1847 р. За доносом усіх учасників товариства царська влада заарештувала, але у зв’язку із складною міжнародною ситуацією справу вирішили не розголошувати. Царська влада готувалася до поділу Туреччини, і йому було невигідно розкривати, що в самій імперії існує національно-визвольний рух, котрий прагне до створення всеслов’янської федерації. Покарання до членів товариства були досить м’які, напр., М. Костомарова на рік ув’язнили Петропавловській фортеці, П. Куліша – на чотири місяці в Олексіївськім ревеліні, а потім відправлено на службу у Вологді; найсуворіші покарання застосували до Т. Шевченка та М. Гулака.

Короткочасна діяльність товариства показала, що українство не зупинилося у спробах відновити свою участь у політичному житті. Хоч шляхи, які товариство проголосило для досягнення мети були напівполітичні (поширення національної освіти, солідарність), самі програмні документи товариства мали чіткий політичний характер, тобто товариство перетворювалося у політичну організацію, яка спробувала теоретично сформулювати українську ідею в дусі прогресу та свободи, відроджувала старі слов’янофільські ідеї в нових історичних умовах, конкретизуючи їх з боку українського національного інтересу.

Категоричною вимогою товариства була ліквідація кріпацтва, ставилися вимоги свободи слова, друку, науки, віри, загальної освіти та заміни постійної армії народною міліцією. Головним засобом досягнення своєї мети кирило-мефодієвці вважали мирну проповідь та поширення освіти, і це вважається слабким місцем їх програми. Вони відмовлялися від неморальних засобів своїх цілей, відкидали як засіб боротьби політичну революцію і визвольну війну.

Члени товариства шукали відповіді на гострі політичні та економічні питання в релігії. П. Куліш пов’язував національне та соціальне питання з християнством.

 

Українська суспільно-політична думка I половини XIX ст. на західноукраїнських землях.Національне відродження на початку століття в Галичині проходило під впливом галицького духовенства – М. Гарасевича, І. Могильницького, І. Лаврівського, О. Лодинського, І. Снігурського, вихованців львівської духовної семінаріїМ.Шашкевича, І.Вагилевича, Я.Головацького. Національне відродження в Галичині мало в основному релігійний характер. Галицьке духовенство за характером було польським або німецьке за мовою, консервативним і аристократичним за поглядами; його світогляд отримав назву “рутенство”, рисами якогобули австрійсько-український уніатсько-попівський патріотизм, вірнопідданість, надмірна лояльність до центрального уряду, політична безхарактерність, громадський консерватизм, ворожість до нового, вільнодумства та ін.

З 30-х рр. XIX ст. ситуація почала змінюватися під впливом польської революційної пропаганди, романтизму, які закликали до об’єднання усіх народів під проводом Польщі у боротьбі з Австрією та Росією (т. зв. “полонофільство”). Наприкінці 40-х рр. полонофільство втратило вплив на галичан, відбувалося нове піднесення українського національного життя, особливо серед вихованців духовної семінарії. У 1837 р. студенти-теологи М. Шашкевич, І. Вагилевич та Я. Головацький видали першу книжку українською народною мовою “Русалка Дністрова”, яка показала єдність галицьких русинів з українцями зі сходу та відмінність їх від поляків та росіян. Їх починання мало скромний політичний характер, але навіть у такій формі викликало гострий спротив. Внесок “Русалки Дністрової” полягає у розбудженні до національного життя багатьох українців.

Одним із перших теоретичних обґрунтувань українства в Австрії є стаття Я. Головацького “Становище українців в Галичині”, де було розвинуто концепцію галицького австрофільства (в основі – теза про боротьбу галичан з поляками за отримання національно-політичної автономії в рамках імперії). У 1848 р. під час революційних подій ця концепція допомогла зберегти пануючий політичний лад; тоді ж галичани зуміли провести в перший австрійський парламент 36 депутатів. Галицькі депутати виступали за національно-політичну автономію або поділ Галичини на польську і українську частини.

 

Громадівці −учасникинапівполітичних гром. орг., які виникли наприкінці 50-х рр. XIX ст. у Харкові, Одесі, Полтаві, Чернігові; самодіяльні, напівлегальні або й нелегальні орг. лібер.-демократ. інтелігенції. Громадівський рух ідейно був започаткований представниками Кирило-Мефодіїв. т-ва. Першою була громада, яка утворилася з таємного гуртка «хлопоманів» у Київ. ун-ті (В. Антонович, Т. Рильський, А. Свидницький, П. Житецький та ін.). Метою хлопоманів було ліквідувати царизм, кріпацтво, встановити демократ. республіку, поширення освіти, піднесення політ. свідомості українства, виступ за демократ. союз між слов’ян. народами. Громадівці започаткували течію др. пол. XIX ст українофільство. На рубежі 1860-1861 рр. гурток хлопоманів припинив існування, а його члени разом із ін. студентами Київ. ун-ту (П. Чубинський, М. Драгоманов та ін.) утворили таємне т-во «Українська громада», яке почало пропаганд.-агітац. роботу в недільних школах. У середині 60-х рр. царська влада розгромила Г., але в 70-х рр. вони відродилися. «Громади» др. пол. XIX ст. об’єднували найкращих представників національної інтелігенції, гром. діячів, вчених, освітян, літераторів, студ. молодь (М. Драгоманов, М. Зібер, О. Кониський, М. Лисенко, М. Старицький, П. Косач, С. Подолинський, М. Ковалевський, І. Левицький (Нечуй) та ін.).

У центрі історіософських поглядів Г. − переконання, що головний зміст і спрямування істор. процесу визначає народ, тому головною темою ідейно-філос. пошуків стає народне життя, пізнання «народного духу» (визначення М. Костомарова), що є першоосновою істор. розвитку. Спочатку Г. обмежувалися здійсненням поміркованної програми, що зводилася здебільшого до культ.-просвітн. діяльності, але через гоніння з боку тодішнього політ. режиму відбулася політизація Г. Головною рушійною силою соц. змін Г. вбачали селянство, бо націон. вороги та соц. гнобителі цієї найчисельнішої верстви сприймалися як єдина сила, що заважала істор. поступу України. Тому націон. визволення сприймалося у зв’язку із соц. звільненням. Виходячи із цих філос.-етичних підстав, розпочався процес «ходіння в народ» та рух «хлопоманів». Найяскравішими представниками цього періоду були В. Антонович, В. Костомаров, Т. Рильський та ін. Незважаючи на гоніння та переслідування, культурницький рух в Україні все ж не припинявся, але його політизація набула соціаліст. спрямованості. «Громадівський соціалізм випливав із визнання індивіда фундаментом соц. й міжнар. порядку. Громади розумілися як своєрідні соц. молекули, що в своїй сукупності утворюють макротіло людства.

Уже в 70-х рр. ХІХ ст. Г. були твердо переконані, що справжнє вирішення націон. питання можливе лише шляхом революц. змін. Тому вони активно сприяли поширенню ідей соціалізму, який, на їхню думку, мав ліквідувати соц. і націон. гноблення, створити необхідні умови для рівності і вільного націон. розвитку.

Важливою особливістю творчості Г. є ідейно-політ. доктрина конституціоналізму; саме Г. першими в Рос. імперії створили теорет. підстави для розвитку громад. сусп-ва. Соц. ідеалом Г. виступає гармонійне сусп-во, особа та сукупність осіб, загальним мотивом поведінки яких є свобода, самостійність та відповідальність. Г. виступали виразниками ідеї федералізму. Саме через здійснення цієї ідеї вони бачили звільнення України від націон. та соц. гноблення. Федералізм виступав формою націон. самовтілення українців у федерації вільних народів як у межах тодішньої Рос. імперії, так і в загальнолюдській конфедерації.

Важливою філос. ідеєю г. є еволюціонізм. Представники цієї течії схилялися до еволюц. способу виходу із соціальних конфліктів, заперечували революцію, хоча в революції вбачали, насамперед, націон. звільнення. У вітчизняній науці висловлюються підходи, за якими Г. по суті створили першу істор. відому теорію ненасильницьго руху опору в Україні. Шляхом просвітництва та піднесення націон. свідомості вони прагнули створити передумови для розвитку вільної людини, яка через усвідомлення своєї внутр. свободи прийде до усвідомленого розуміння вільного розвитку всіх націй і народів. Ця теорія знайшла істор. втілення в роки укр. націон. революції 1917-1918 рр. та у роки діяльності укр. правозахисників за умов тоталіт. радян. режиму.

Г. створили гуманіст. націон. ідею, яка ставила за мету розвій націон. цінностей укр. народу та розвиток загальнолюдських цінностей. Г. надали концепт. змісту традиц. філос. обґрунтуванню ціннісних аспектів людського співжиття, створивши, таким чином, підґрунтя для подальшого розвитку процесів націон. самоідентифікації. Поширені серед укр. інтелігенції ідеї демокр. і конституц. реформ, слов’янофільства й укр. патріотизму визначили подальшу спрямованість теорет. пошуків творців укр. націон. ідеї.

Костомаров Микола(04.05.1817, слобода Юрасівка Острогозького повіту Воронезької губернії — 07.05.1885, Санкт-Петербург) — історик, літератор, громад. діяч, ідеолог укр. націон. руху в Рос. імперії.

Основні праці: «Початок єдиної держави в давній Русі» (1870), «Петро Могила перед судом дослідників нашого часу», «Про козаків» (1878).

Вже у студент. роки, навчаючись у Харків. ун-ті, захопився історією та культурою укр. народу, зокрема, козацтвом, був одним із лідерів гуртка студентів, що займалися етнограф. та істор. студіями на місцевому ґрунті. Під впливом ідей європ. романтизму і рос. слов’янофільства формуються його уявлення про істор. і культ. самобутність укр. народу. Пізніше К. переїздить до Києва, де розгортається його активна громад. і наук. робота, зокрема, участь у діяльності таємного Кирило-Мефодіївського товариства (1845-1847 рр.). К. вважають ідеологом цієї організації. З ним пов’язують авторство знайдених жандармами документів кирило-мефодіївців. Серед них чільне місце посідає рукопис під назвою «Закон Божий», відомий у вітч. філософ. та політ. думці як «Книги буття українського народу» (названий так за аналогією з твором А. Міцкевича «Книги народу польського та польського пілігримства»).

Осн. ідеями К. київ. періоду його життя були: повернення до єванг. принципів людського співжиття, слов’янська єдність та особлива місія укр. народу. Необхідність повернення до християн. цінностей він пояснює небезпеками європ. раціоналізму та прагматизму («егоїзму»), що знищує духовний і моральний фундамент відносин у родині й сусп-ві. У цьому сенсі К. виокремлює слов’ян. народи як такі, що зазнали меншого впливу новітніх атеїст. доктрин і загалом виявляли у своїй історії меншу схильність до загарбань, жорсткостей та інтелект. крайнощів (продовження тези Гердера про «голубину вдачу слов’ян»). Але й серед самих слов’ян. народів К. виокремлює народ найбільш реліг., покірний вдачею і близький до первинних засад духовності й моралі. Це – народ український, який, не маючи можливостей реалізувати свої природні нахили в часи жорстокі й несправедливі, століттями перебував під зверхністю чужинців. З цього виводить К. і особливу місію укр. народу як провідника для всього слов’янства до духовного відродження й більш справедливої політ. та соц. організації. Ця місія формулюється на основі єванг. принципу: «Камінь, що його занедбав будівничий, стане наріжним». Україну майбутнього К. бачив у новому союзі слов’ян. народів, побудованому на федерат. засадах без домінування одних народів над ін. і без асиміляції за єдиним зразком («нерозділимо і несмісимо – на взірець іпостасей Господніх»).

У числі ін. кирило-мефодіївців К. був 1847 р. заарештований і покараний річним ув’язненням, а потім засланням. Повернувся до активної наук. і громад. діяльності у 1858 році. В період лібералізації рос. сусп. і політ. життя очолив кафедру історії Санкт-Петербурзького ун-ту. Його лекції про роль народного начала в історії Рос. д-ви мають великий успіх. Одночасно з викладанням в першому ун-ті імперії К. разом із колишніми кирило-мефодіївцями П. Кулішем та В. Білозерським та ін. провідниками укр. руху займається виданням ж-лу «Основа» та бере участь у діяльності укр. культ.-просвітн. організацій того часу (т.зв. громад). У цей час оформлюються основні ідеолог. підходи К. до питань укр. і рос. історії та етнопсихології.

Доктринальну роль для подальшого розвитку укр. ідеї мала, зокрема, праця К. «Дві руські народності». У ній автор розрізняє укр. і рос. народи за усіма основними психолог., моральними, естет. характеристиками, з яких виводяться принципові відмінності в укладі родинного, сусп. і політ. життя. Передовсім, укр. громаду К. протиставляє рос. общині. Громада тлумачиться як добровільне об’єднання вільних індивідів, тоді як община заснована на підпорядкуванні прив. принципу колективному та функціонує на основі кругової поруки. Аналог. чином відрізняються демократ. засади укр. родини від жорсткої патріарх. основи рос. сім’ї. У політ. площині українці схильні будувати вільні союзи, засновані на рівноправності суб’єктів (від давньоруських міст-республік до козацьких формувань), тоді як росіяни звикли до централіз. утворень із необмеженою владою однієї особи. Одне зі зауважень, зроблених у цьому контексті К. щодо того, що, мовляв, така відмінність дозволяє українцями та росіянам вдало доповнювати один одного в держ. буд-ві, лягла також в основу теорії бездержавності укр. нації, що набула популярності серед частини українофілів у др. пол. XIX ст.

Основні істор. праці К. написані під впливом його історіософ. і сусп.-політ. ідей, що стало приводом для звинувачень у доктринерстві та ігноруванні тих фактів і явищ, які не вписуються в рамки наперед визначеної схеми або тенденції.

Драгоманов Михайло(Драгоманів; 06. (18).09.1841, Гадяч, Рос. імперія – 20.06. (02.07) 1895, Софія, Князівство Болгарія) – укр. публіцист, історик, філософ, економіст, літературознавець, фольклорист, громад. діяч. Народився у сім᾿ї дрібного шляхтича з козац. старшини. Навчався у Гадяцькому повітовому училищі (1849-1853), Полтав. першій чоловічій гімназії (1853-1859), де потрапив під вплив вчителя історії О. Строніна, який сповідував ідеї гуманізму й лібералізму. Після вступу до Київ. ун-ту (1859) Д. бере участь в громад. житті: стає одним із акт. організаторів і викладачів недільної школи на Подолі, виступає над труною Т. Шевченка (1861), на публічному бенкеті на честь М. Пирогова. Після заборони недільних шкіл став працювати у Тимчасовій педагог. школі для підготовки сільс. учителів, де викладав курс заг. історії. Після закінчення ун-ту (1863) викладав географію у Київ. другій гімназії. У 1864 рада Київ. ун-ту дозволила Д. працювати приват-доцентом. Один із ідеологів «Старої громади» ‒ народницької орг. київ. інтелігенції поч. 60-х рр. ХІХ ст. Доцент Київ. ун-ту (1865-1875). Після звільнення за політ. неблагонадійність емігрував до Женеви, де очолював осередок укр. політ. еміграції (1876-1889 рр.). Проф. Вищої школи у Софії (зараз – Софій. ун-т, Болгарія) 1889-1895 рр.

Основні праці: «Пропащий час (Українці під Московським царством (1654–1876))» (1876), «Внутрішнє рабство і війна за звільнення» (1877), «До чего довоевались?» (1878), «Нарис української соціалістичної програми (Переднє слово до «Громади)» (1878), «Шевченко, українофіли й соціалізм» (1879), «Нові українські пісні про громадські справи (1764-1880)» (1883), «Вольный Союз - Вільна Спілка» (1884), «Либерализм и земство в России» (1889), «Чудацькі думки про українську національну справу» (1891), «Листи на Наддніпрянську Україну» (1893) та ін.

Визначив осн. напрями і засади діяльності громади: «В культурі ‒ раціоналізм, в політиці ‒ федералізм, в соціальних питаннях – демократизм». Д. в теорет. плані і в розробці політ. стратегії тяжів до ідеалів громадян. сусп-ва. В його розумінні сусп-во мало складатися з вільних, екон. і соц. забезпечених індивідів, які повинні діяти на основі громад. ініціативи та асоціації, поєднання приватних і колективних інтересів та розв’язання суперечностей і конфліктів між ними на засадах взаємоповаги, діалогу та компромісів, пошуку спільних цілей і завдань. Конституціоналізм є універс. засобом досягнення політ. свободи. Доповнив тлумачення конституціоналізму поняттям «політична свобода» як співпраця сусп-ва й особистості, що реалізується через народне представництво в центрі й самоврядування на місцях, і як загально демократ. свободи для особистості, такі як свобода слова, совісті, національності тощо; і як істинне народовладдя, що розвивається в середовищі самого народу.

Соціолог. теорії вченого ґрунтувалися на засадах європ. позитивізму та лібералізму. Як автор методу «логічної семантики» (аналіт. синтезу сусп. явищ), виступав за багатофакторний підхід до вивчення рушійних сил істор. процесу, враховуючи екон., політ. та культ. чинники.

З уявленнями Д. про сусп. орг. пов'язана його концепція національності, народу, нації. Для індивіда важливе творення духовних і матеріальних цінностей у рамках свого націон. сусп-ва, повноцінна участь у його діяльності, служіння його інтересам. Без націон. колективу неможливо уявити входження людини в сусп-во, його виживання та розвиток. Для нації обов’язком виступає плекання особисті, задоволення спільних інтересів своїх громадян, боротьба за гідне місце у світі.

Елементом політ. філософії Д., була його європоцентристська модель сусп.-політ. розвитку. Фольклорні студії справили суттєвий вплив на формування Д. принципових вихідних положень власної концепції істор. взаємин у трикутнику Україна ‒ Європа ‒ Росія протягом XVII-XIX ст. На думку вченого, Україна до XVIII ст. жила спільним із Європою життям. Намагався об’єднати українців на основі власної націон. історії, культури, спільних традицій.

За допомогою поширення протестантства, реформац. оновлення укр. сусп-ва, Д. намагався досягти одразу кілька цілей: нейтралізувати зовн. духовний контроль над українцями; створити нові форми сусп. руху, які дозволяли б ставити більш сміливі націон.-культ. та політ. завдання перед українством; зупинити процеси денаціоналізації, які відбувались під впливом Рос. правосл. церкви та протестант. Церков, що здійснювали проповідницьку діяльність рос., словац. та ін. мовами; підготувати ґрунт для нових світоглядних позицій. Пов’язуючи досвід формування протестант. Церков із масовими сусп.-політ. рухами, Д. вважав, що події в Україні будуть йти за загальноєвроп. істор. сценарієм, що боротьба за реліг. свободу, йтиме поруч із боротьбою за встановлення політ. свободи.

Абсолютизуючи переваги федералізму та федеративного принципу побудови д-ви, Д. з песимізмом ставився до можливостей побудови укр. націон. д-ви та вважав, що політ. свободу в Росії укр. нація може одержати шляхом не сепаратизму, а федералізації. Запропонована Д. система політ. реформування сусп-ва найповніше обґрунтована у творі «Історична Польща і великоруська демократія» і конституц. проекті «Вільний Союз ‒ Вільна Спілка».

Із поч. 1880-х pp. Д. змінює акценти у своїх працях на синтез політ. концепцій європ. лібералізму та соц. демократизму, осмислюючи їх з укр. погляду, з точки зору інтересів спільної визвольної боротьби бездерж. націй Сх. Європи. При цьому Д. намагається реалістично врахувати іст., політ., соц. та культ. реалії Рос. та Австро-Угор. імперії, міжнар. ситуацію. Останні роки життя запропонував власну версію нової політ. програми, що спиралась на ідеї націонал. демократизму, була суттєво доповнена елементами соц. доктрин західноєвроп. радикалізму.

Незавершеність його ідеолог. шукань і теорет. новацій дозволила дослідникам говорити як про суперечливість, так і про нереалізовані можливості подальшої еволюції поглядів Д., зокрема, у бік сприйняття ним ідеї укр. націон. державності.

До питання Українська політична думка першої половини XX ст.

Грушевський Михайло (29.09.1866, Холм, Польща – 25.11.1934, Кисловодськ, РРФСР) – видатний укр. учений, академік, держ. і політ. діяч, організатор укр. істор. науки, публіцист, член та голова Наук. т-ва ім. Шевченка у Львові (1897-1913), зав. каф. історії Львів. ун-ту (1894-1914). Один із засновн. Укр. нац.-демокр. партії. З 1907 р. – голова Т-ва Укр. Поступовців. У 1908 р. заснував і очолив Укр. наук. т-во. У 1914-1917 рр. – на засланні в Симбірську, Казані. Голова Центр. Ради Укр. Народної Республіки (1917–1918). У 1919-1924 рр. в еміграції (Прага, Відень). Дійсний член Чеської АН (1914), академік ВУАН (1924) та АН СРСР (1929).

Основні праці: «Історія України-Руси» (1898-1936), «Хто такі українці і чого вони хочуть» (1917), «Осмислюючи уроки «української революції» (1920), «Ілюстрована історія України» (1921), «Історія української літератури» (1923).

Основними політ. постулатами Г. були: республіканізм, федералізм, автономізація, децентралізація держ. упр., широке місц. самовряд., соц. рівність, пацифізм. Концепція державотворення Г. ґрунтується на засадах народництва, що перегукується з соціалістичними ідеями, як альтернатива західноєвроп. бурж. демокр.

У своїх працях Г. продовжив федералістичнй напрям (на засадах республіканізму) Кирило-Мефодіївського братства в укр. сусп.-політ. думці, що набув найбільшої популярності у той істор. період. У політ. конструкції Г. д-ва, у склад якої мала б входити «автономна Україна», мусить бути «федеративною демократичною республікою». Ця д-ва – федеративна Російська республіка, як протилежність до рос. централізму і самодержавства. Певний перегляд поглядів ученого відбувся після бурхливих подій укр. революції 1917-1920 років, коли стало зрозумілим, що творити федерацію з більшовицькою Росією неможливо. 22.01.1918 р. був проголошений ІV Універсал Центральної Ради, за яким Україна стала незалежною і суверенною д-вою. Однак, відкинувши «московську орієнтацію» і взявши курс на «західну та чорноморську орієнтацію», Г. і надалі залишався переконаним прихильником «федералістичної традиції як провідної ідеї нашого нац.-політ. життя». На думку Г., автономно-федерат. устрій є найкращою формою внутр. правління, що виключить можливість «нових усобиць» і забезпечить мир та злагоду в д-ві, а «унітарність» може викликати ці усобиці. Проголошення самостійності України, на переконання Г., було «необхідною вимогою даного моменту, історичною необхідністю». Відповідно, після закріплення завоювань революції «селянсько-робітничо-трудовій Народній Республіці» слід установити «федеративний зв’язок з тими, з ким буде по дорозі». Хто ці союзники по федерації в нових умовах, Г. не зазначив. Тобто, під федералізмом Г. передбачав більшою мірою не внутрішній держ. устрій України, а входження України, як складової до великої федерації з ін. д-вами.

Г. послідовно відстоював децентралізовану форму організації публ. влади. Ідея децентралізації держ. упр. набула логічного закріплення в «Статуті про державний устрій, права і вольності УНР» – Конституції УНР, ухваленої на останньому засіданні Центр. Ради 29.04.1918 р. Незважаючи на свою лаконічність, правове регулювання організації місц. влади містить усі норми, необхідні для побудови системи місц. самовряд. на засадах його організаційної автономності.

Вагомим є внесок Г. у формування засадничих наук. категорій державотворення. Зокрема, у праці «Наші вимоги» він запропонував класифікацію, котра поєднує форми держ. устрою та форми д-в, що має важливе методологічне значення: «повний централізм; децентралізація адміністративна (бюрократична); самоуправа (самовряд.), вужче або ширше; автономія вужча (обмежена) або широка; державність неповна (несуверенна); д-ва самостійна, незалежна»; характеризує націон.-територ. автономію та федерат. форму держ. устрою. У праці «Новий поділ України» обґрунтовує проект амін.-територ. устрою України, в основі якого лежала ідея відмови від старого територ. поділу на губернії й повіти та запровадження земельного устрою. За версією Г. Україна мала поділятися на двадцять сім земель з істор. назвами та три міста, що утворювали б окремі округи.

На місц. рівні організації влади Г. відстоював місц. самоврядування, «коли громадянство через вибраних людей (депутатів, гласних, совітників), організованих у радах й виконавчих комітетах з певними виборними виконавцями, комісарами і суддями порядкує свої екон., культ., адміністр. чи судові справи». Він розмежовує самовряд. недемократичне (цензове) та широке. До першого він відносить земства і міські самоуправи Рос. імперії, які були обмежені контролем і впливом з боку держ. адміністрації та самоврядування; до другого − приклад Франції, де влада на місцях зосереджена в руках представників центр. уряду. Прикладом широкої самоуправи для Г. був устрій Англії, де на місц. рівні відсутня урядова адміністр., а всіма справами порядкують місц. ради та обрані ними судді, комісари та інші виконавчі органи. На думку Г., для України прийнятним є широке місц. самовряд., що ґрунтується на самостійності вирішення всіх локальних справ (екон., освітніх, культ.) без втручання центр. влади. Самовряд. органи мають обиратися на принципах загального, рівного, безпосереднього і таємного голосування чоловіків і жінок.

На відміну від П. Скоропадського, В. Липинського, С. Петлюри, утримання регуляр








Дата добавления: 2016-03-05; просмотров: 1679;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.062 сек.