Гуманізм — визначальний принцип життєдіяльності особистості й людської спільноти.
Шляхи і засоби гуманізації особистості.
Особливості реалізації вимог принципу гуманізму в процесі навчально-виховної діяльності вищих навчальних закладів.
Гуманізм — визначальний принцип життєдіяльності особистості й людської спільноти
У процесі світосприймання і всієї життєдіяльності перед нами об'єктивно постає низка неоднозначних запитань типу: "Хто або що є головним у цьому світі?" Намагаємося відшукати відповідь: матеріальні цінності; природні ресурси; нові технічні системи; рослинний чи тваринний світ, що оточує нас; можливо, досягнення науки й освіти. Поміркуємо над цим. А, можливо, не те й не інше? Значна частина людей, відповідаючи на це запитання, стверджує: головне — це Людина.
Якщо це так, то може виникнути й інше запитання: "У чому сенс життя людини?" У цьому плані також є різні думки: бути здоровою, здобути гарну освіту, мати престижну роботу, пристойний заробіток, належне помешкання та ще багато іншого. Усі названі аспекти стосуються сенсу життєдіяльності особистості. Але ми акцентуємо увагу на провідному сенсі життя людини з позицій філософії її буття. Це — продовження роду людського. І не лише в біологічному (репродуктивному), а й соціальному плані. Г.С. Сковорода наголошував, що є "дві суть главныя родительськие сій: благо родить й благо научить"1. У завданні "научить" Сковорода розглядав це поняття в рамках не стільки "навчити грамоті", скільки "навчити праведному життю", тобто дати достойне виховання.
Ми розуміємо, що виховання людини — багатогранний і досить складний процес. Чи можна виділити якісь головні, визначальні аспекти виховання? Давайте подумаємо, які: фізичне здоров'я, готовність до праці, естетична культура, розумовий розвиток?
Російський філософ І.О. Ільїн (1882 —1954), розмірковуючи над питаннями духовного оновлення людини, писав: "Хто прагне виховати дитину, той мусить пробудити й зміцнити в ній духовність її інстинкту. Якщо дух у глибині несвідомого буде пробуджений і якщо інстинкт буде вдоволений цим пробудженням, то в житті дитини відбувається надзвичайна подія і дитя впорається з усіма труднощами і принадами майбутнього життя: і ангел не спатиме в його душі й людина ніколи не обернеться на вовка. Але якщо в дитинстві це не станеться, то опісля будь-які вмоеляння, докази і переконання можуть виявитися безсилими, тому що інстинкт з усією його величчю, пристрастями й заповзяттям не прийме духу і не зрідниться з ним: він бачитиме в ньому воро га і насильника, почує лише заборони його і завжди буде готовим постати супроти нього і втілити свої бажання"2. Наведене міркування І.О. Ільїна до певної міри дає відповідь на питання, що в системі формування особистості є головним, визначальним. Це — морально-духовні цінності.
В.О. Сухомлинський наголошував: "Жива людська плоть і кров всебічно розвиненої людини втілює в собі повноту й гармонію сил, здібностей, пристрастей, потреб, в якій вихователь бачить ідейну, громадянську, розумову, творчу, трудову, естетичну, емоційну, фізичну досконалість. Провідним, визначальним компонентом у цій гармонії є моральність. <...> Тут кожній людині (у сфері морального розвитку. — А.К.) не закрита дорога до
вершин, тут справжня і безмежна рівність, тут кожний може бути великим і неповторним"3.
Стимулювальним чинником, серцевиною досягнення цього головного є гуманістичне начало. Тому будь-яка діяльність як окремої особистості, так і певних соціальних інституцій має здійснюватися в рамках її спрямованості на людину, на створення оптимальних умов для її життєдіяльності та розвитку, удосконалення духовних якостей. Знову звернемося до думки І.О. Іль-їна, який стверджував, що "виховати" означає сформувати з дитини не успішну людину-підлабузника, а духовно зрячу, сердечну і цільну особистість з міцним характером.
Гуманізм як система ідей і поглядів на людину як найвищу цінність — це переконаність у безмежних можливостях людини та її здатності до удосконалення, це вимога свободи і захисту гідності особистості, це ідея про право людини на щастя і про те, що задоволення її потреб та інтересів має бути метою суспільства.
Принцип гуманізації виховання передбачає створення умов для формування кращих якостей та розвитку здібностей людини, розкриття джерел її життєвих сил; гуманізацію взаємин між вихователями і вихованцями, постановку виховання в центр навчально-виховного процесу, повагу до особистості, її гідності, розуміння її запитів, інтересів, довір'я до неї; формування щирої, доброзичливої, милосердної людини.
Академік В.Г. Кремень, визначаючи завдання і перспективи розвитку освіти, наголошує, що на нинішньому етапі розвитку суспільства українська освітня система має ґрунтуватися на принципах гуманізму і демократизму1. Такий підхід відповідає й Конституції України: "Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю"11. На реалізацію положень цієї статті в Конституції спрямований окремий розділ "Права, свободи та обов'язки людини і громадянина".
Засади гуманізму знаходимо й у Святому Письмі. Першою заповіддю християнської моралі є любов до Бога і до людини: возлюби Бога твого всім серцем твоїм і всією душею твоєю, і всіма
думками твоїми. Друга заповідь подібна до першої: возлюби ближнього свого, як самого себе.
Принцип гуманізму є іманентною рисою менталітету українського народу з давніх-давен. Ще князь Володимир Мономах у "Повчанні дітям" наголошував: "Майте страх перед Богом у серці своєму і милостиню творіть неоскудну, бо це є початок всякого добра... Більше ж за все убогих незабувайте, але, скільки зможете, по силі своїй, годуйте їх, подавайте милостиню сироті, і вдовицю виправдовуйте самі, і не дозволяйте сильним погубити людину. <...>Якщо ви йдете куди-небудь у путь по своїх землях, то не дозволяйте отрокам шкоди чинити ні своїм, ні чужим, ні в селах, ні в хлібах, щоб люди не стали вас проклинати. Куди не підете, де не спинитесь, напійте, нагодуйте хоч одного кого-небудь; найбільше ж шануйте гостя, звідки б він до вас не прийшов, чи він простий, чи поважний, чи посол; якщо не зможете (вшанувати) подарунком, то хоч їжею і напоями, бо вони (гості), проходячи, прославлять людину по всіх землях, чи добрим, чи злим (словом). Хворого навістіть; вслід за померлим ідіть, бо всі ми є смертні; і людини не проминіть, не привітавши, добре слово скажіть їй. Жону свою любіть.. ."6. Майже тисячоліття відмежовує нас від повчань Володимира Мономаха, але вони наповнені духом гуманізму і залишаються на часі для молоді XXI ст.
Переважна більшість педагогів зі світовими іменами у вихованні підростаючого покоління обстоювали ідею гуманістичної педагогіки. Чеський педагог Я. А. Коменський (1592—1670) створив "Правила поведінки" і сформулював їх з погляду, що дитина живе серед людей і має виявляти гуманізм у ставленні до них. Назвемо лише деякі з цих правил: "Підґрунтям моральності є такий настрій людського духу, в силу якого людині приємно поводитися так, щоб подобатися Богу і добрим людям; юначе, де б ти не був, пам'ятай про те, що ти перебуваєш у присутності Бога, а може бути — і людей. Тому остерігайся робити що-небудь таке, що непристойно перед величчю божою і ангелів та в людських очах. Хай буде чистим дух твій заради Господа і твоєї совісті; обличчя ж твоє і поведінка, мова і весь зовнішній вигляд будуть чистими і чесними заради ангелів і людей"7.
Талановитий польський педагог Януш Корчак (1878—1942) свій основний педагогічний доробок назвав "Як любити дітей".
Український Прометеи педагогічної думки другої половини XX ст. В.О. Сухомлинський (1918 — 1970) наповнив свої педагогічні праці духом гуманістичної педагогіки. Вдумаємося лише в назви окремих його творів: "Проблема виховання всебічно розвиненої особистості", "Духовний світ школяра", "Як виховати справжню людину", "Серце віддаю дітям", "Народження громадянина". Усі його монографії, численні статті сповнені гуманізмом — любов'ю до дітей. "Виховання душевної здатності до співпереживання, — писав В.О. Сухомлинський, — це одне з най-тонших і найважчих завдань сім'ї. Вміння мислено перевтілитися в іншу людину, поставити себе на місце іншого — ось чого вчать мудрі батьки. <...> Від того, як ставиться дитина до квітки й метелика, до бездомного цуценяти й горобеняти, що випало з гнізда, до "приблудного" собачки, що прижився в школі, й кошеняти, яке хтось викинув на вулицю, — від усього цього залежить людська краса майбутнього громадянина й трудівника, культурної особистості й сім'янина"8.
Цінною у плані виховання духовності, гуманізму у творчому доробку В.О. Сухомлинського є праця "Як виховати справжню людину". Вона наповнена повчаннями, своєрідними заповідями, зверненими до юнаків і дівчат, та рекомендаціями мудрої людини, якими засобами можна досягти бажаних результатів морально-духовного становлення. Ось лише деякі з них: "1. Ти народився людиною. Але людиною треба стати. Справжня людина виражає себе в переконаннях і почуттях, волі і прагненнях, у ставленні до людей і до самої себе <...>. 4. Люби людей. Любов до людей — це твоя моральна серцевина. Живи так, щоб твоя серцевина була здоровою, чистою і сильною. Бути справжньою людиною це значить віддавати сили своєї душі в ім'я того, щоб люди навколо тебе були красивішими, духовно багатшими, щоб у кожній людині, з якою ти зустрічаєшся в житті, залишилося щось хороше від тебе, від твоєї душі.
Але в любові до людей — у цьому нашому невичерпному багатстві — є й інші духовні начала. Ми любимо людей тому, що знаходимо в цьому своє громадянське щастя. В любові до людей кожний з нас утверджує себе як сина свого народу.
І ще є одне духовне начало в нашій людські й любові. Це наша потреба в людині <...>. Любов — це відданість людини людині. В людській любові вічно горить вогник, який я назвав би духовною готовністю людини належати іншій людині, бути її любимою істотою.
Це не поневолення, а справжнє піднесення особистості. В цьому духовному началі криються корені людської гідності, гордості, самобутності особи"9.
Як бачимо, проблема гуманізму, виховання цих якостей у людей залишається актуальною впродовж тисячоліть. В останні сто років у суспільному житті жителів Землі багато що змінилося. Змінилося, сказати б, у кращий бік у соціальному й економічному бутті землян: вони стали розумнішими, більш освіченими, поліпшилися умови економічного забезпечення; здійснені грандіозні, епохальні відкриття в науці і техніці: знайдена можливість використання енергії атома, розшифрування геному багатьох живих істот, клонування біологічних видів, розроблені нові технології у промисловому і сільськогосподарському виробництві, широко використовуються інформаційні технології, людина проникла в Космос, зокрема на Місяць і Марс, та багато інших.
Техніка, технології, нові наукові відкриття. А як людина? Який статус і стан людини у цьому багатоаспектному і багатовимірному світі? Чи зробило це людину духовно багатшою? Чи вдалося піднести її гуманістичну спрямованість? Чи стала вона щасливішою?
Український мислитель Г.С. Сковорода (1722—1794) із занепокоєнням писав: "Що може бути гірше за людину, яка володіє знаннями найскладніших наук, але не має доброго серця? Вона усі свої знання застосовує для зла". Продовжуючи роздуми Г.С. Сковороди, на початку третього тисячоліття варто подумати: чи має сучасна людина добре серце? Іншими словами: можемо ми стверджувати, що зі зростанням досягнень науки, техніки пропорційно зростає, утверджується гуманізм людських істот? Думаємо, що ні. Навпаки, спостерігаємо парадоксальне явище: людина стає розумнішою, технічно і технологічно більш грамотною, а її духовність, гуманізм руйнуються. Економічне і науково-технологічне багатство руйнує в людині найдорожче — духовність, душевність, людяність.
Які ж причини і які чинники спонукають людину до такої трансформації? Замість доброго серця, моральних цінностей, передусім гуманізму, доводиться пожинати прояви жорстокості, байдужості, духовного розтління, зневажливого ставлення до старших, приниження найсвятішого на Землі — Жінки-матері, національного нігілізму, небачених руйнувань довкілля тощо.
Особливо жорстокий слід, спрямований на нищення духовних цінностей людини, залишає господарська діяльність жителів планети. Передусім тих, хто проживав на теренах колишнього Радянського Союзу. Пригадаємо хроніку історичних подій, які важким котком пройшлися по людських долях. Перша світова війна, жовтневий переворот 1917 р., громадянська війна (1918— 1922 рр.), голодомори (1922, 1933,1947 рр.), страшний червоний терор, який тривав з 1917 до 1953 р., колективізація в сільському господарстві, Друга світова війна, постійний духовний геноцид та ін. Всі ці катаклізми пов'язані з величезними людськими жертвами. Відбулося страшне руйнування святості людини, приниження її людської гідності. Більшість проблем соціально-економічного характеру розв'язувалися через руйнування людських доль. Діяли за сталінською формулою: "Немає людини — немає і проблеми". Знищенню підлягали провідні соціальні інституції, які були носіями і хранителями людської духовності, — сім'я й церква. Насамперед більшовики нищили духовну еліту суспільства — вчених, письменників, поетів, театральних діячів, дбайливих господарів. Терор був частиною комуністичної ідеології.
У радянській державі основи терору започаткував В. Ленін. Ось лише деякі документальні штрихи про його діяльність у цьому напрямі. У 1918 р. прибічники партії соціал-революціонерів убили голову петроградської НК (надзвичайної комісії) М.С. Ури-цького. За наказом Леніна негайно, без слідства і суду, було розстріляно 400 заручників. Розглянемо низку документів з архіву Леніна мовою оригіналу.
"1. Записка Леніна Г.Л. Зінов'єву (соратнику Леніна): "Тов. Зиновьев! Только сегодня мы узнали в ЦК, что в Питере рабочие хотят ответить на убийство Володарского массовым террором и что Вы их удержали. Протестую решительно! Мы компрометируем себя: грозим даже в резолюциях Совдепа массовым террором, а когда до дела, тормозим революционную инициативу масс, вполне правильную. Зто не-воз-мож-но! Надо поощрять знергию имассовидностьтеррора!(26 ноября 1918 г.).
У відповідь на скаргу М.Ф. Андреєвої (комісара театрів і
видовищ Петрограда) стосовно арештів інтелігенції: "Нельзя не
арестовывать для предупреждения заговоров всей зтой околока-
детской публики. Престижно не арестовывать ее. Лучше, чтобы
десятки и сотни интеллигентов посидели деньки и недельки. Ей-
ей, лучше (18 сентября 1919 г.)".
Максиму Горькому стосовно того ж питання: "Короленко
(російський письменник і публіцист (1853—1921). —А.К.) ведь
почти меньшевик. Жалкий мещанин, плененньїй буржуазними
предрассудками. Нет, таким "талантам" не грех посидеть недель
ки в тюрьме. Интеллектуальньїе сильї рабочих и крестьян растут
и крепнут в борьбе за свержение буржуазии и ее пособников, ин-
теллигентиков, лакеев капитала, мнящих себя мозгом нации. На
деле зто не мозг, а ..." (15 сентября 1919 г.).
Ф.Е. Дзержинському (соратнику Леніна, голові ВНК —
Всеросійської надзвичайної комісії. —АЖ.): "К вопросу о высыл-
ке за границу писателей и профессоров. Надо зто подготовить
тщательно. Обязать членов политбюро уделять 2—3 часа в неделю на просмотр ряда изданий и книг. Собрать систематическин
сведения о политическом стаже, работе и литературной деятелі,-
ности профессоров и писателей. Поручите все зто толковому, об-
разованному и аккуратному человеку в ГПУ (Головне політичне
управління, до 1922 р. — ВНК. —А.К.). Надо поставить дело так,
чтобьі зтих вредителей изловить и излавливать постоянно и сис-
тематически высылать за границу. Прошу показать зто секрет
но, не разглашая, членам Политбюро с возвратом Вам и мне (19
мая 1922 г.)".
Телеграма в Пензенський губвиконком: "Необходимо про-
извести беспощадный массовьій террор против кулаков, попов и
белогвардейцев. Сомнительных запереть в концентрационньш
лагерь вне города. Телеграфируйте об исполнении" (9 августа
1918 г.)".
Таких документальних свідчень про терор проти своїх громадян безліч. Сталін був лише слухняним "учнем" свого політичного учителя, продовжувачем справи знищення людей ще з більшим розмахом.
Про духовний геноцид народу згадує відомий український співак Д.М. Гнатюк. Родом він з Буковини. До приєднання західних областей до України буковинці жили під румунами. "Ми з радістю, — говорить Д.М. Гнатюк, — зустріли радянські війська.
Мама піднесла їм на рушнику хліб-сіль, квіти, сусід наш — він потім став головою сільської ради — тримав прапор. Потім маму заарештували. Щоб її визволити, батько продав корову. Не пройшло і півроку — заарештували брата. Йому було 18 років, він вчився в Констанці, приїхав на канікули. Перш ніж повернутися назад, йому потрібно було якісь документи виправити. Брат пішов за ними в комендатуру і звідти його уже не випустили, Помер він у страшних муках — його мучили до безпам'ятства.
За що? — запитує кореспондент газети.
За те, що був освіченою людиною, володів іноземними мовами... Він чудово знав німецьку, а це про щось говорило, англійську, іспанську, французьку. Природно румунську і українську. Єдине — він ще не знав російської мови. В архівних документах я прочитав: "Дайте мені перекладача".
Ви розшукали архіви? — уточнює кореспондент.
Так. Його сержант допитував. Мені здається, брату зламали хребет, тому що на фотографіях анфас він був зігнутий — очевидно, уже не міг випрямитися. Певне, його розстріляли...
Для нас це була страшна трагедія, матері вона неабияк укоротила життя. Коли б брат брав участь в якихось політичних акціях, коли б завинив перед режимом... Але ж фактично нічого не було.
Вбили людину ні за що, ні про що...
До речі, трагедію з молоддю тоді пережила вся Буковина...
Після возз'єднання з Україною скрізь були розклеєні плакати:
"Хто хоче вчитися в Києві, Дніпропетровську, Донецьку, Харкові, Чернігові — записуйтесь!" А у нас було дуже багато молодих людей, які хотіли вчитися, — Буковина взагалі цим вирізнялася <...>. Багато молоді тоді записалося — до п'яти тисяч осіб.
їх усіх заштовхали в ешелони й ... відправили до Сибіру. Там вони
майже всі і загинули"10.
Такі сумні факти, документи історії нашого народу. Усе це нівечило не лише тіло, а й дух людини. Коли вона бачить загибель мільйонів людей від голоду, у страшних війнах, концентраційних таборах, відчуває систематичне духовне приниження, геноцид духовного скарбу цілих поколінь — відбувається абсолютна девальвація морально-духовних цінностей. Весь цей жах — страшне тавро на поколіннях наших людей.
Усе це призвело до того, що в людині штучно витравили серцевину її соціального буття — гуманізм, замістивши його антипода-
ми. У наші дні значна частина засобів масової інформації (особливо телебачення, друковані джерела) підносять культ антигуманізму — жорстокість, насильство, байдужість, вседозволеність, духовний нігілізм, моральну розпусту, сексуальні збочення, байдикування, лихослів'я та багато іншого, що руйнує духовні начала людини. Українська поетеса Ліна Костенко з жалем писала:
Подивишся: і що воно таке? Не допоможе й двоопукла лінза. Здається ж, люди, все у них людське. Але душа ще з дерева не злізла.
Чи можемо ми змиритися з тим станом духовного зубожіння, антигуманістичного нігілізму, в якому опинилися? Безперечно, ні. Український народ, здобувши свободу, можливості вільного розвитку, має докласти зусилля, аби відновити замулені джерела гуманізму. Цілеспрямована робота в цьому напрямі має здійснюватися на всьому соціальному просторі нашого суспільства. І передусім потрібна копітка робота з молодим поколінням, яке особливо чутливе до бацил духовного геноциду.
Дата добавления: 2016-01-29; просмотров: 720;