ЗАГАЛЬНІ РИСИ ТА ОЗНАКИ ОФОРМЛЕННЯ ГАЗЕТ
Оформлення газети — важлива ділянка творчості редактора. Від оформлення газети суттєво залежить вплив матеріалів на читача. Протягом століть людство виробило прості й чіткі закони й принципи оформлення.
Ці загальні риси оформлення властиві газетам і журналам різного типу, але разом із тим у кожній газеті поступово складається власний більш або менш сталий композиційно-графічний тип. Тому актуальною є проблема індивідуалізації зовнішнього вигляду друкарських видань у межах оформлювальних норм. У вирішенні цієї проблеми важливу роль відіграє комплексне й раціональне використання всіх художньо-поліграфічних засобів.
Стійка композиція номера — один з основних компонентів довготривалої моделі газети. Стабільність в оформленні пов'язана зі змістом, тематикою і жанровою структурою газети.
Звісно, головне у газеті — це зміст матеріалів. Саме він визначає форму публікацій, характер і стиль верстки, способи й засоби технічного оформлення. Зміст матеріалів номера обумовлює як окремі елементи їх оформлення, так і взаємозв'язок, організацію в єдине ціле. Між змістом і формою газети й журналу існує постійний взаємозв'язок.
Сталість тематичної та жанрової композиції видання полегшує для читача процес ознайомлення з матеріалами номера, привчає шукати матеріали на звичному місті. Сталість композиції газети не означає створення жорсткої, стандартної схеми. Принцип тематичної та жанрової структури полягає в тому, що кожна полоса, розділ, добірка мають бути змістовними, композиційно завершеними. Матеріали номера слід розташовувати в точно продуманому, організованому порядку.
Макетуванням завершується формування випуску періодичного видання. Макет номера — це графічний план його верстки, який точно показує розміщення текстів та ілюстрацій, заголовків, рубрик, форми подачі публікацій, місця й конфігурації кожної з них, авторських підписів та інших службових деталей.
У структурі та графіці газети виявляються типові особливості оформлення. У сучасній практиці газетної періодики вироблено кілька загальних способів верстки: проста, ламана, вертикальна, горизонтальна, брускова та ін.
Верстка та оформлення є своєрідним коментарем до змісту номера, вони сприяють вираженню ідеї з допомогою технічних і художніх засобів. Завдяки оформленню повідомлення набуває здатності впливати на читача ще до прочитання, викликаючи в нього бажання ознайомитися з матеріалом, активізуючи читацький інтерес.
У сучасній практиці преси дедалі більшу роль відіграє заголовний комплекс. Різні його варіанти допомагають читачеві швидко отримати уявлення про зміст номера. Оформлення заголовного комплексу має ясно й чітко доносити зміст кожної публікації, кожного номера.
Вісниками новин також виступають ілюстрації. Ілюстрації — це самостійний засіб інформації, причому як пізнавальної, так і емоційно-естетичної.
Велике значення в оформленні видання мають набірно-графічні засоби оформлення — лінійки, рамки, колонцифри і т. ін.
Форма та оформлення газети — поняття, на перший погляд, тотожні, але це не так. Під оформленням ми розуміємо художньо-технічний процес, що включає вибір та застосування шрифтів, ілюстрацій, способи розміщення матеріалів, засновані на використанні законів контрасту, пропорції, ритму та ін. Під формою – формат, обсяг, колонки. Вони відрізняють газетну форму від інших форм друкованої продукції.
Видавців і читачів перших газет задовольняли книжковий формат і невеликий обсяг. Публікація кількох новин політичного чи економічного змісту не потребувала особливої конструкції, яка відрізнялася б від конструкції книги. Необхідність збільшення формату, обсягу газети й поділу її полос на колонки з'явилася згодом, коли газета стала більш масовою та збільшився потік інформації найрізноманітнішого характеру — офіційного, розважального, комерційного белетристичного, текстового та ілюстративного. Основною технічною межею й мірою для газетних матеріалів, рубрик, добірок стали полоси і колонки.
Підпорядкованість усіх елементів газети її змістові відіграє провідну роль на всіх етапах формотворення газети. Коли в ХІХ ст. американські видавці почали випускати газети «простирадлом», то читачі не сприйняли їх тому, що було незручно тримати їх під час читання. І навпаки, газети-таблоїди набули значного поширення завдяки тому, що малоформатну газету зручно читати й перегортати як удома, так і в дорозі.
Критерій доцільності впливає і на такі елементи газети, як папір і фарба. Тимчасовість використання газети, оперативність її випуску, періодична зміна номерів від початку визначили нижчі, порівняно з книгою, поліграфічні якості цих елементів у газеті та зміни в її естетичному рівні.
Отже, форма газети — це форма просторової організації газетних матеріалів.
Формат і обсяг газети, які разом із колонками складають форму просторової організації текстових та ілюстративних матеріалів, відіграють щодо цих матеріалів активну роль. Ця активність форми зростає чи зменшується залежно від того, із якою ланкою розмірної моделі верстальник має справу: верхня частина полоси швидше впаде в око читачеві, ніж нижня, перша полоса читається раніше від внутрішніх і т. д. Використовуючи ці особливості читацького сприйняття газетної форми, оформлювач відповідно розташовує матеріали, виносить головні з них на видні місця і посилює їх графічними акцентами.
Але цим взаємодія між змістом і зовнішніми елементами газетної форми не обмежується. Зміст газети складають матеріали, що мають конкретні жанрові й стилістичні ознаки: замітка, репортаж, кореспонденція, інтерв'ю, огляд, стаття, нарис, фейлетон та ін. А ще — документальні й художні фотоілюстрації, малюнки, карикатури, карти, схеми тощо.
Як і розмірна модель, жанр теж значною мірою обумовлює фізичні межі матеріалів (стаття — більша за кореспонденцію, кореспонденція — більша за замітку і т. д.) та їх розташування в газеті (передова — на початку номера, спорт і довідки — наприкінці, головні матеріали — на внутрішніх полосах). Ще більшою мірою літературна форма матеріалів впливає на їхнє індивідуальне графічне оформлення. Фейлетон чи вірші мають бути оформленими інакше, ніж стаття чи кореспонденція. У більшості газет серйозно ставляться до графічного оформлення. На практиці трапляються різні випадки. У деяких газетах заголовок передової статті можуть набрати рукописним шрифтом, критичну кореспонденцію обрамити декоративною лінійкою, а ліричній добірці надати графічної чіткості.
Дата добавления: 2015-12-08; просмотров: 1988;