Категорії діалектики.

Подальше поглиблення і деталізацію принципи і закони діалектики знаходять у системі категорій. Категоріями (від грець κατηγορία – вислів, вираз) називають найбільш загальні поняття, що виражають універсальні характеристики і відношення притаманні всім без винятку феноменам реальної дійсності. Історії філософії відомі три найбільш видатні спроби створення категоріальних систем. Перша з них належить Аристотелю, друга – І.Канту, третя – Г.-В.-Ф.Гегелю. Саме остання в її матеріалістичній інтерпретації стала пануючою у вітчизняній філософській традиції.

Крім названих і описаних вище фундаментальних категорій (матерія, дух, рух, розвиток, простір, час і т.п.), у діалектиці задіяні так звані парні категорії, які відбивають суперечливу єдність світу, що розвивається. Фіксація парними категоріями протилежних (полярних) сторін, моментів розвитку, підкреслює процес переходу предметів (понять) у «своє інше», в інобуття. При такому розумінні одна категорія виступає необхідним моментом іншої.

Парні категорії діалектики, у свою чергу, можна умовно підрозділити на 1) категорії, що відбивають рівні структурної організації буття; 2) категорії, що фіксують відносини детермінації. Невірно було б трактувати таку класифікацію як поділ на статичні і динамічні категорії, оскільки такий підхід суперечить діалектичним принципам загального зв'язку і розвитку.

Складний характер будови буття, його структуру відбивають категорії першої підгрупи, зокрема: «сутність-явище», «зміст-форма», «одиничне-загальне», «частина-ціле», «система-елемент» та ін.

Діалектичні категорії «сутність-явище» відбивають загальні форми предметного світу і його освоєння людиною. Сутністю називають дійсний зміст предмета, що виражається в єдності багатоманітних і суперечливих форм буття. Явище – це властивості даного предмета, які емпірично констатуються, зовні фіксуються. Сутність і явище виражають перехід мислення від констатації наявних форм буття предмета до його внутрішнього змісту і далі – до поняття.

У процесі мислення сутність проходить ряд стадій: видимість, явище, сутність першого порядку, сутність другого порядку і так до безкінечності, оскільки безкінечний сам процес пізнання. Як бачимо, явище також відбиває сутність предмета: «явище істотне, сутність являється». Але це не означає тотожності даних протилежностей. На рівні явища відображення сутності неповне, поверхове, граничить з видимістю і вимагає подальшого поглиблення. «Якби явище збігалося із сутністю, всяка наука була б зайвою». Пізнання сутності супроводжується переходом від чуттєвого сприйняття, зовнішньої констатації та опису явищ до абстрактного мислення і створення теоретичної моделі досліджуваного об'єкта. У взаємовідношенні «явища-сутності» розкривається діалектика зовнішнього і внутрішнього, одиничного і загального, відносної та абсолютної істини.

Категорії «зміст-форма» конкретизують процес саморозгортання сутності предметів. При цьому «зміст» відображає сукупність елементів, сторін, зв'язків, відношень, що складають предмет чи процес, а «форма» описує упорядкованість і спосіб прояву змісту. У даній парі категорій визначальною стороною виступає зміст, у той час як форма є продукт саморозвитку змісту, його певний аспект. Г.-В.-Ф.Гегель у «Науці логіки» акцентував увагу на нерозривному зв'язку змісту і форми: «форма змістовна, зміст – оформлений». Однак, розглядаючи двоїсту природу форми, він писав про суперечливу єдність внутрішньої і зовнішньої форм. Зовнішня форма предмета підкреслює протиріччя змісту, в той час як внутрішня форма тяжіє до єдності з ним. Абсолютизація людьми зовнішньої форми приводить до формалізму, що носить такий же негативний характер як і відмова від вимог оформлення продуктів людської діяльності.

Наступна пара категорій – «одиничне-загальне» – іноді підсилюється категорією «особливе». Одиничне означає ознаку предмета, яка знаходиться у відношенні несхожості до ознак усіх предметів певного, фіксованого класу. Категорія одиничного відбиває відносну відособленість, дискретність, відмежування один від одного в просторі-часі предметів і процесів, а також притаманні їм неповторні унікальні характеристики, що складають їх якісну і кількісну визначеність.

Загальне (всезагальне) описує принцип буття всіх одиничних предметів і процесів, закономірну форму їх взаємозв'язку в складі цілого. Загальне виражає ознаку, схожу з ознаками всіх предметів фіксованого класу. Загальне виражається у формі понять і теорій. Загальне – це єдине в багато чому.

Філософською аксіомою є факт відсутності абсолютно тотожних речей, явищ, процесів. Навіть при їх повній зовнішній, видимій схожості, вони в чомусь різні. Такі відмінності одиничного фіксуються категорією «особливе». Особливе фіксує ознаку, схожу з ознаками одних і не схожу з ознаками інших предметів фіксованого класу. Особливемістить у собі й одиничне, і загальне, а тому не тотожно ні тому, ні іншому. Одиничне – лише частина особливого, все одиничне є особливе, але не все особливе є одиничне. З іншого боку, особливим може бути і загальне, якщо загальне відрізняє одне явище від іншого.

Досить близькі до цих категорій за значенням і категорії «частина-ціле», що відбивають відношення між сукупністю предметів чи їх сторін, що приводять до появи в цій сукупності нових якостей і закономірностей, не притаманних одиничним предметам і їх сторонам в окремості. Категорії «частина» і «ціле» характеризують також загальний рух пізнання, що починається з уявлення про неподільне ціле, через аналітичне розчленовування цілого на частини, і закінчується мисленнєвим образом цілого як єдності його частин. При створенні цілого виникає нова якість, що не зводиться до суми його складових; однак ця якість визначається саме частинами, їхньою кількістю і типом взаємодії. З діалектичного зв'язку частин і цілого випливає методологічна вимога єдності мислительних процедур аналізу і синтезу, порушення якої веде до помилкових висновків і, як наслідок, – до омани.

Особливу актуальність для аналізу процесів, що протікають у техніці, набувають категорії «система-елемент». Спочатку їх вважали частковим випадком категорій «частина-ціле», але після появи загальної теорії систем Л. фон Берталанфі і виникнення кібернетики дані категорії одержали статус самостійності.

Елементом вважається далі нерозкладна при даному способі розчленовування одиниця, що входить до складу складного цілого. Ще в І ст. до н.е. Лукрецій Кар, використовуючи порівняння атомів з буквами в словах уперше запропонував використовувати поняття елемент як переклад грецького «ел-ем-ен» (рос. «абевега»), а М.Т.Ціцерон застосував новий термін до чотирьох стихій Емпедокла (земля, вода, повітря, вогонь). Надалі елементами стали називати складову частину, «клітинку» більш складних явищ і процесів.

Системою називається множина елементів, які у взаємодії виявляють свою спільність і цілісність. При цьому під цілісністю розуміється властивість одноякісної системи як єдності, яку виражають елементи в їх реальній взаємодії. Упорядкованість відношень, що пов'язують елементи системи і забезпечують її рівновагу із середовищем, називається структурою.

Аналіз системи може бути здійснений по трьох основних напрямках: морфологічному (якісний склад елементів), структурному (відношення між ними) і функціональному (роль, що виконують елементи чи вся система). Системний аналіз сьогодні став невід'ємною складовою всякого наукового і філософського дослідження, а системний підхід – одним з найважливіших методологічних вимог діалектики.

Друга група діалектичних категорій містить у собі категорії, що описують взаємозумовленість, детермінованість явищ і процесів. До них відносяться: «причина-дія», «необхідність-випадковість», «можливість-дійсність» та ін.

Аналіз причинно-наслідкового зв'язку, тобто такого відношення між об'єктами, при якому один з них за певних умов приводить до появи іншого, здійснюється за допомогою пари категорій «причина-дія». Найчастіше під причиною розуміється явище, подія, що обумовлює виникнення нового явища чи події. Слід підкреслити, що у цьому визначенні фіксується лише зовнішній характер причини, в той час, як внутрішня її сторона повинна бути виявлена в результаті аналізу взаємодії на рівні сутностей. Діалектика розглядає переважно цю глибинну взаємодію, яку і визнає справжньою причиною всіх змін, що відбуваються у взаємодіючих системах. Дія (наслідок) – це зміни, викликані до життя самим ходом взаємодії.

Причинна залежність має досить відносний характер. Причина і дія не існують безвідносно одна до одної і всіх інших явищ навколишнього світу: кожне з них, якщо розглядається в ланцюзі універсального світового зв'язку, може одночасно виступати і як причина, і як дія.

Існує кілька варіантів причинно-наслідкових зв'язків: 1) одна причина може служити основою тільки для одного наслідку; 2) одна причина приводить до декількох наслідків; 3) один наслідок може бути викликано різними причинами; 4) одна причина обумовлює дію, яка стає причиною для наступної дії (мультиплікаційний ефект чи «ефект доміно»). Причину слід відрізняти від приводу, що виступає зовнішнім імпульсом, поштовхом до появи тієї чи іншої дії. Поряд з цим, діалектика вимагає враховувати умови, у яких здійснюється причинно-наслідковий зв'язок. Усе це разом взяте (причина, привід, умови) одержало найменування причинних основ, серед яких виділяються необхідні і достатні.

Зв'язок між причинами і діями може носити не тільки необхідний, але й випадковий характер, що відображається наступною парою категорій – «необхідність-випадковість». Необхідність означає внутрішній, стійкий, повторюваний зв'язок між об'єктами і явищами, детермінований всім попереднім ходом їх розвитку і всією сукупністю наявних умов їх існування. Необхідним є те, що за певних умов не може не бути. Випадковість відбиває зовнішні, несуттєві, нестійкі, одиничні зв'язки дійсності. Ця категорія вказує на проблематичність чи необов'язковість, виникнення або існування подій. Випадковим є те, що за певних умов може бути, а може і не бути.

Діалектика необхідності і випадковості передбачає два сутнісних моменти. Суть першого полягає у тому, що випадковість виступає формою прояву необхідності. Необхідність – це внутрішня тенденція, що поєднує розмаїття речей і явищ, вона не зводиться ні до окремого факту, ні до суми фактів. Не розчиняючись в масі явищ, необхідність, одночасно, не існує поза ними, окремі випадкові події лише підтверджують необхідність, а необхідність, що не виявляє себе у випадковості, є умовною необхідністю.

Другий момент акцентує увагу на випадковості як доповненні необхідності. Необхідність складається з випадків, вона прокладає собі шлях через нескінченний ланцюг випадків, при цьому випадковість завжди залишається «по той бік» необхідності, ніколи не зливаючись з нею цілком.

У соціальній філософії категорія необхідності розглядається через свою іншу протилежність – категорію «свободи». Свобода – це усвідомлення необхідності, а головне – дія людини відповідно до цього усвідомлення. Свобода передбачає вибір дії з декількох варіантів. Категорії «свобода» і «необхідність» відбивають діалектичну суперечливість між об'єктивними законами і суб'єктивною діяльністю людини як розумної істоти, здатної до вільного вибору. Проблему свободи і необхідності традиційно розглядали як антиномію: або усе підпорядковано необхідності, свободи не існує (детермінізм), або свобода заперечує необхідність (індетермінізм). Спроби виявити діалектичний зв'язок волі і необхідності належать Б.Спінозі, Г.-В.-Ф.Гегелю, К.Марксу, М.О.Бердяєву. Діалектика вчить, що свобода завжди конкретна і відносна. Абстрактна й абсолютна свобода є фікція. Свобода не тотожна сваволі. Людина у своїх діях вільна не тому, що вони нічим не детерміновані, навпроти, причинна детермінація людських дій не скасовує свободи. Незалежно від мотивів і цілей, людина у своїх діях вільна настільки, наскільки усвідомлює переваги того чи іншого вибору. Більше того, справді вільна людина обмежує свою волю на користь іншого, визнаючи у ньому права такої ж вільної як і сама істоти.

Категорії «можливість-дійсність» називаються модальними, оскільки відбивають характеристики буття, які ще тільки можуть бути розкриті. Можливість вказує на об'єктивно існуючий і внутрішньо обумовлений стан предмета в його незавершеному розвитку. Можливість – це об'єктивна тенденція становлення предмета, що виражається в наявності умов для його виникнення, обумовлена природою і внутрішньою закономірністю розвитку.

Будучи реалізованою, можливість перетворюється в дійсність. Дійсність характеризує реалізоване, завершене, наявне буття. Іншими словами, дійсність є об'єктивно існуючий предмет як результат реалізації деякої можливості, у широкому значенні – сукупність усіх реалізованих можливостей.

Можливість і дійсність – це дві різних форми буття. Вони співвідносяться як потенційне й актуальне буття. Розрізняють можливості формальні і реальні, абстрактні і конкретні. Формальними називаються ті можливості, ймовірність здійснення яких досить низька. Реальними можливостями вважаються ті, для реалізації яких існують усі необхідні і достатні умови. Неможливість є можливість з нульовою імовірністю її переходу в дійсність, можливість, що суперечить об'єктивним закономірностям.

Таким чином, задіяні в діалектиці парні категорії використовуються для осмислення суперечливості буття, що постійно стає, яка виступає джерелом їх саморуху і саморозвитку, поглиблення і збагачення їх змісту, взаємоперетікання одна в одну. Система діалектичних категорій забезпечує цілісне теоретичне відображення світу, виступаючи інструментом його пізнання і перетворення.








Дата добавления: 2015-10-06; просмотров: 2092;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.007 сек.