Історія Польщі. полотна із зображенням польських королів, битв, коней, сцен з життя селян і міщан
полотна із зображенням польських королів, битв, коней, сцен з життя селян і міщан. У його оригінальній манері малювання пробивалися риси реалістичного живопису.
Патріотично-історичний живопис знаходив все більше прихильників, репродукції з відомих картин часто оздоблювали помешкання представників різних верств населення. Цьому сприяла поява у Варшаві 1819 р. першого закладу з виготовлення літографій, який почав масове виготовлення репродукцій, що за ціною були доступними для ширших верств, ніж оригінали картин. У 40-х роках в польських землях з'явились дагеротипи (перші фотографії), які започаткували поширення автентичних образів епохи.
Меншою мірою романтичних впливів зазнала скульптура, що перебувала під переважним впливом класичних взірців. Замовниками скульптурних творів виступали здебільшого заможні аристократи і чиновники (надгробні скульптури, оздоблення інтер'єрів та екстер'єрів палаців, пам'ятники тощо). Значний вплив на розвиток польської скульптури вчинив видатний датський митець Бертель Торвальдсен (1770-1844), який побував в польських та українських землях на запрошення польських аристократів і залишив кілька знаних робіт у класичному стилі (пам'ятники М. Копернику і Ю. Понятовському у Варшаві, низка надгробних плит у Кракові та Львові). Під його впливом розвинулася творчість Якуба Татаркевича (1798-1854), який оздобив античними скульптурами будівлю Великого театру у Варшаві, виготовив надгробну плиту С.К. Потоцького та його дружини у Вілянові. Певний слід залишив у Польщі німець, учень італійського майстра Канови Людвік Кауффман (1801-1855). Він прикрашав своїми скульптурами будинки і палаци, виготовив скульптурні портрети відомих і простих поляків. Романтичні риси з'явились у творчості скульптора Владислава Олєщинського (1807-1866), який створив пам'ятник А. Міцкевичу в Познані (1857), а також низку надгробних скульптур видатних поляків.
Музичне мистецтво і театр.Музичне мистецтво вже з кінця XVIII ст. черпало натхнення з народних джерел. Від початку XIX ст. народні пісні стали здобутком ширших верств, вийшли за межі польських земель, здобувши популярність у багатьох європейських країнах. З того часу набули популярності "мазурки", "польки", "полонези", "краков'яки". На XIX ст. припадає плідна творчість М.К. Огінського та Ю. Ельснера. Юзеф Ельснер очолив Головну музичну школу у Варшаві (1821-1831), підготував численних учнів, серед яких був і геніальний Ф. Шопен. Він був автором багатьох опер та музичних творів, в яких звучали народні мотиви. Помітним явищем була творчість композитора і диригента варшавського Великого театру Короля Курпінського - автора опер з історичної тематики Ядвіта, Краків'яни і горці. Польські національні мелодії широко пропагувала за межами країни майстерна піаністка і композитор Марія Шимановська (1789-1831), на честь якої складав вірші видатний німецький поет Ґете. |
Виняткове значення для поляків і світової культури мала музична творчість Фридерика Шопена (1810-1849), який найбільше причинився до розширення жанрових можливостей музичного мистецтва в цілому, збагачення його польським фольклорним матеріалом. У Польщі творчість Шопена сприйняли усі верстви - від селян до аристократів, вона мала величезний вплив на формування національної свідомості. Музичні здібності Фридерика виявились дуже рано: у семирічному віці він написав свій перший самостійний твір - полонез. Під час
Рис.41. Єдина відома світлина Фридерика Шопена, 1849р.
ЪАА
Національний рух і повстання
його навчання у варшавській Головній музичній школі Ю. Ельснер замість оцінки у відомості записав: "музичний геній". Змушений емігрувати за кордон, Шопен так і не повернувся на батьківщину. Помер він у Парижі, а його серце, згідно з бажанням композитора, було перевезене до Варшави і замуроване в ніші костелу Святого Хреста. Творчості Ф. Шопена властива оптимістична віра у свободу його батьківщини, безмежна любов до рідної землі та її народу.
Значний вплив на сучасників мала також творчість фундатора національної опери Станіслава Монюшка (1819-1872). 1848 р. у Вільно в концертному виконанні вперше прозвучала його опера Галька, що стала першою польською класичною оперою. Спираючися на творчість Ельснера, Курпінського і Шопена, С. Монюшко написав ще низку опер: Зачарований замок, Графиня, Плотівник, в яких відбилася самобутність народної культури. Йому ж належали Домашні співанки, які набули широкої популярності серед поляків, і
Польські театральні сцени від початку XIX ст. діяли у Варшаві, Кракові, Львові, Вільно, Познані. Але класичний репертуар обмежував коло споживачів мистецтва аристократією та шляхтою. Тільки з кінця 50-х років театр стає ареною пропаганди патріотичного мистецтва. Але поразка Січневого повстання на кілька років загальмувала процеси розвитку театрального мистецтва.
Побут і звичаї. У середині XIX ст. в польському суспільстві виразно проявилися риси відходу від станової замкненості, які позначилися на побуті та звичаях різних верств. Центр громадського життя поступово переміщається до міста. Фабрики, залізниця, адміністративні органи притягають до міста все ширші верстви населення. Проте, всупереч поширенню демократичних гасел, залишається ще виразним поділ суспільства за звичаями, стилем життя, світоглядом, національною свідомістю. Тільки напередодні Січневого повстання громадська думка оголошує "війну фракам і циліндрам'1 і на короткий час робить "модним" польське вбрання: сюртук (czamarej, шапку-конфедератку і довгі штани, заправлені у черевики. Це маніфестувало прагнення стерти зовнішні відмінності між станами, зблизитися з біднішими верствами. Попри це, прихильність до європейської моди ще сильно вирізняла "шляхетне" товариство від людей фізичної праці. Для добірного товариства взірцем моди залишалися Париж і Лондон.
Поширеним явищем серед романтичної інтелігенції стало паління тютюну з допомогою люльки (файки) з довгим чубуком. А. Міцкевич майже не виймав з рота люльки. Незабаром на зміну люльці прийшла сигара. Один із тогочасних мемуаристів писав, що у 40-х роках в Кракові "заможні класи і навіть голота" не виходить на вулицю без сигари або люльки. Навіть жінки з емансипованих кіл розважалися палінням тютюну, особливо, коли в середині століття на зміну сигарі прийшли елегантні "папіроси" - тютюн, загорнутий у папір. 1861 р. у Варшаві випалили 16 млн. сигар і 25 млн. папірос.
Життя польської аристократії надалі тривало в палацах і салонах за участю літераторів, акторів, митців. Магнатські палаци залишалися зібранням витончених творів мистецтва, письменства. Особливого значення набуло "салонне" життя в еміграції. У резиденції А. Чарторийського в Парижі збирався цвіт польської інтелігенції - А. Міцкевич, Ю. Словацький, Ф. Шопен. Подібні салони польська аристократія влаштовувала в Римі, Дрездені та інших європейських містах.
Бідніша шляхта, що давала найбільше своїх представників до національного руху і зазнавала переслідувань, намагалася встановити контакти з селянами, брала участь у діяльності таємних патріотичних організацій. Галицька "рабація" 1846 р. спричинила
Історія Польщі
диференціацію серед шляхти, змусивши її зробити вибір - з селянством чи аристократією.
Міське населення здебільшого ще не мало виробленого уявлення про своє соціальне становище. І все ж воно взяло активну участь у таємних патріотичних організаціях ЗО -50-х років. На міщанство та його невикористані можливості звертали увагу польські конспіратори. Умови проживання у великих містах поліпшилися. У Познані, Кракові, Варшаві розпочалися роботи з влаштування водогонів, каналізації, газового освітлення. Проте становище біднішого міського населення було незавидним. Невеликий обсяг мала доброчинність аристократів, які часом приходили на допомогу біднішим верствам. Так, 1852 р. княгиня Я.К. Сангушко організувала в Кракові заклад швачок, який дав заробітки кільком десяткам робітниць.
У містах і містечках поступово розвивалася торгівля, виникали магазинчики і шинки. У 1829 р. тільки у Варшаві діяли 1193 шинки, які продавали переважно горілку і пиво. З'явилися і перші ресторани, що засновувалися за французькими зразками для заможних верств. Для простіших кіл існували трактири, їдальні, "флячарні". Великої популярності набули кав'ярні, які з'явились у великих містах на початку XIX ст. і стали місцем зібрань патріотичної молоді та інтелігенції. Для бідніших верств діяли т.зв. "будки", в яких можна було недорого придбати продукти. У Варшаві, Кракові та інших більших містах жінки розносили по вулицях готові страви.
З розвитком міст активізувалося товариське життя: люди спільно проводили час і розважалися. Т.зв. "бування" - відвідування знайомих і родини - було поширеним особливо серед шляхти та заможного міщанства. Аристократичні кола, крім салонів, часто організовували бали-карнавали, під час яких танцювали полонези, вальси, польки і мазурки. На селі забави припадали на весілля, хрестини, свята. У містах влаштовувалися "забави для народу", під час яких, крім танців, організовувалися різні атракціони.
З 20-х років у Варшаві та інших містах почали організовувати виставки і музеї. Тільки у Варшаві в першій половині століття відбулося дев'ять виставок малярства, а від 1860 р. почало діяти Товариство заохочення митців, яке займалося організацією показів мистецьких творів. Модними були прогулянки в парках, що створювалися навколо палаців аристократії і публічних місцях великих містах ("огруд Саскі", "огруд Красінських" у Варшаві тощо). У 40-х роках почали організовувати кінські перегони у передмістях великих міст; перші іподроми виникли у Вроцлаві 1832 р., Варшаві -1841 p., Львові-1843 р.
Спортивні заняття ще не набули поширення. У школах і гімназіях фізичні вправи зводилися до військової муштри. З 1840 р. у школах почали вводити гімнастику (в Королівстві Польському - з 1844 p., Галичині - 1868 p.). Заможніша молодь навчалась їзді на коні, стрілянню і фехтуванню. Для дівчат із заможних родин обов'язковим було навчання грі на фортепіано (у Варшаві 1830 р. було 5 тис. фортепіано або один інструмент на 30 мешканців), малювання і вишивання (гаптування).
Побут і звичаї селян залишалися в рамках традицій і регіональних особливостей. Село було мало податним на новинки, жило в умовах натурального господарства. Але й тут були свої майстри й творці, які зберігали традиції - дерев'яного будівництва, гончарства, ремісництва. Поширеним був фольклор, а також народний театр - "герод". У ньому у фарсовому вигляді перепліталися біблійні та історичні особи: цар Ірод, що прагнув знищити світ, хитрий Жид, хтивий Німець, Шляхтич з іржавою рушницею, Козак з голубцями, Гураль в образі ведмедя, Мазури і Куяв'яни в народному вбранні тощо. Цей театр мав значні регіональні відмінності у Сілезії, Великопольщі і Малопольщі, Помор'ї та Підляшші.
Дата добавления: 2015-09-02; просмотров: 559;