Визначення мов програмування

1) Визначення мови програмування.

2) Визначення і призначення програм трансляторів.

3) Опис мови.

Мова – це сукупність засобів і правил для фіксації повідомлень і їх передавання.

Мови, призначені для фіксації алгоритмів, називають алгоритмічними мовами.

Алгоритмічні мови, призначені для фіксації алгоритмів, розрахованих на виконання комп’ютером, називають мовами програмування.

Щоб програма, що написана мовою програмування, могла виконуватись, її необхідно перевести на мову, зрозумілу комп’ютеру. Для цього використовуються спеціальні програми, що називаються трансляторами.

Транслятори можуть бути двох типів: інтерпретатор і компілятор.

Інтерпретатор послідовно перевіряє, перекладає і виконує кожну команду.

Компілятор перевіряє і перекладає всю програму одразу і розміщує перекладений текст в файлі.

 

Мова має свій синтаксис і семантику.

Синтаксис - сукупність правил, що описують правильні конструкції мови.

Семантика - опис правильного виконання конструкцій мови.

 

Загальна схема підготовки програм до виконання

 

Підготовка задачі до її рішення за допомогою обчислювальної технікимістить наступні дії:

2) Отримати завдання з визначенням мети і умов рішення задачі..

3) Уважно прочитати, визначити мету, вхідні і вихідні дані.

4) Вибрати метод рішення.

5) Скласти алгоритм рішення.

6) Розробити програму на обраній мові програмування згідно алгоритму.

7) Реалізувати програму на комп’ютері:

a) Ввести текст програми за допомогою текстового редактора і запам’ятати його в файлі. Отриманий файл буде називатись висхідним файлом програми і мати текстовий формат. Ім’я файлу призначає програміст, а розширення файлу призначається системою програмування. Для мови Pascal висхідний файл має розширення .раs.

b) Виконати трансляцію програми. Результатом буде двійковий файл який матиме теж ім’я, що і висхідний файл, а розширення .obj. Отриманий файл називається об’єктним.файлом.

c) Щоб програма могла виконуватись її необхідно адаптувати до середовища. Для цього виконується редагування зв’язків програми (побудова, компонування). В результаті компонування формується двійковий файл, що має назву завантажувальний файл, ім’я таке як у висхідного файлуі розширення .exe.

d) Запустити програму на виконання.

Для полегшення роботи програмістів для підготовки програм використовуються інтегровані середовища (системи програмування) до складу яких входять наступні елементи:

a) Мова програмування,

b) Текстовий редактор,

c) Транслятор,

d) Компоновщик,

e) Програма лагодження і інші.

Завдання для самоперевірки.

 

1. Чому алгоритм має властивість „визначеність”.

2. Чому алгоритм має властивість „масовість”.

3. Записати алгоритм переходу вулиці з двостороннім рухом словесно-покроково.

4. Записати той же алгоритм за допомогою схеми алгоритму.

5. Який алгоритм називають лінійним.

6. Який алгоритм називають розгалуженим.

7. Який алгоритм називають циклічним.

8. До якого типу алгоритму буде відноситись знаходження швидкості руху пішоходу, якщо відомо який він пройшов шлях і за який час.

9. До якого типу алгоритму буде відноситись визначення, чи є два заданих числа однієї парності.

10. До якого типу алгоритму буде відноситись побудова значень функції з заданим кроком на заданому проміжку.

11. Розробити алгоритм визначення площини прямокутного трикутника, якщо відомі його катети.

12. Розробити алгоритм визначення довжини кола, якщо відома його площина.

13. Розробити алгоритм визначення, чи задані числа кратні один одному.

14. Розробити алгоритм визначення, чи задані два числа впорядковані по зростанню.

15. Розробити алгоритм знаходження кількості парних чисел в послідовності 10 заданих чисел.

16. Розробити алгоритм знаходження кількості введених латинських букв і цифр в послідовності 15 заданих символів.

17. Розробити алгоритм знаходження найбільшого в лексикографічному значенні виразу в послідовності 10 заданих фраз.

18. Розробити алгоритм знаходження кількості введених позитивних і негативних значень окремо в послідовності 20 введених значень.

19. Розробити алгоритм знаходження кількості введених негативних значень і суми позитивних значень в послідовності 20 введених значень.

20. Розробити алгоритм знаходження максимального значення серед чисел, що входять в проміжок [5,15] в послідовності 20 введених значень.

21. Які мови називають мовами програмування.

22. Як називається програма, за допомогою якої виконується переклад програми з алгоритмічної мови на мову, зрозумілу комп’ютеру?

23. Що означає синтаксис мови.

24. Що означає семантика мови.

25. Які дії необхідно виконати, щоб підготувати видане завдання на розробку програми до її реалізації на комп’ютері.

 


ІНТЕГРОВАНЕ СЕРЕДОВИЩЕ TURBO PASCAL

Система меню інтегрованого середовища.

 

Основні пункти меню:

 

File (файл) – дії з файлами, вихід з системи

Edit (редагування) – відновлення, операції з буфером обміну;

Search (пошук) – пошук тексту, процедури, функції, помилки;

Run (запуск) – запуск програми на виконання;

Compile (компіляція) – компіляція програми;

Debug (лагодження) – лагодження програми;

Tools (інструменти) – запуск допоміжних програм;

Options (опції) – установка параметрів середовища;

Window (вікно) – робота з вікнами;

Help (допомога) – звертання до довідкової служби.

 

Меню опції File

NEW- створює і відкриває нове вікно редактора з іменем NONAMExx.pas. Номер хх залежить від кількості відкритих вікон без ім’я.

OPEN- відкриває діалогове вікно для відкриття файлу, якщо фай вибрано - створює нове вікно редактора і розміщує в ньому текст вибраного файлу.

SAVE- записує уміст поточного вікна редактора в файл. Якщо це вікно з ім’ям NONAMExx.pas, відкривається діалогове вікно для вибору місця збереження тексту програми, якщо файл було відкрито чи вже збережено, текст зберігається за тою ж адресою.

SAVE AS - Використовується для збереження тексту програми в іншому місці або з іншим ім’ям.

SAVE ALL -Записує уміст всіх вікон у відповідні файли.

CHANGE DIR -Дозволяє змінити поточний каталог користувача.

PRINT -друк тексту програми або вивід його в текстовий файл

PRINTER SETUP-налагоджує середовище для друку файлу

DOS SHELL -Забезпечує тимчасовий вихід в середовище DOS.

EXIT -Завершення роботи

 

Меню опції Edit

UNDO -відновлення останніх змін.

REDO -відміна дії команди UNDO.

CUT - вилучає виділений блок тексту з вікна редактора і заносить в буфер обміну;

COPY -копіює виділений блок тексту з вікна редактора і заносить в буфер обміну;

PASTE -копіює уміст буферу обміну в вікно редактора, починаючи з позиції курсору;

CLEAR- вилучає виділений блок тексту з вікна редактора, але не заносить в буфер обміну;

SHOW CLIPBOARD -Показує уміст буферу обміну.

Меню опції Search

FIND - забезпечує пошук потрібного фрагменту тексту в вікні редактора і переміщує на нього курсор;

REPLACE - забезпечує пошук потрібного фрагменту тексту в вікні редактора і Замінює його на новий вказаний текст;

SEARCH AGAIN -повторює пошук і заміну фрагменту для раніше встановлених параметрів;

GO TO LINE NUMBER -переміщує курсор на рядок з вказаним номером;

SHOW LAST COMPILE ERROR –показує рядок програми, в якому була помилка при

останній компіляції;

FIND ERROR -відшукує в тексті програми рядок, в якому була помилка при виконанні програми;

FIND PROCEDURE -в режимі лагодження відшукує потрібну процедуру або функцію.

Меню опції Run

RUN - виконує компіляцію, компонування і запуск програми на виконання з вікна редактора;

GO TO CURSOR -починає чи продовжує виконання програми в режимі лагодження до позиції курсору;

TRACE INTO -починає чи продовжує режим лагодження . Виконання зупиняється перед кожним оператором. При виклику підпрограми процес також зупиняється в підпрограмі. Для продовження натиснути пункт меню або клавішу F7

STEP OVER -Виконується так як попередня команда, але перехід до підпрограми

не відслідковується. Продовження – клавіша F8.

PROGRAM RESET -відміняються всі установки лагодження ;

PARAMETERS -дозволяє задати текстовий рядок параметрів, що передаються програмі.

Меню опції Сompile

COMPILE - компілює програму або модуль ;

MAKE -створює програму, яка може включати файли або звертання до нестандартних бібліотек. Спочатку компілюється файл вказаний в опції PRIMARY FILE,його не вказано – то з вікна редактора. Якщо в процесі компіляції зустрічається об’ява нестандартного модуля і його немає відкомпільованого, або в його тексті були зроблені зміни, то він також компілюється. Якщо текстового файла модуля не знайдено, то його компільований варіант не змінюється.

BUILD -як і в попередньому разі, але нестандартні модулі компілюються завжди.

DESTINATION -вказує де розміщувати вихідний файл: в пам’яті чи на диску.

PRIMARY FILE -Задає ім’я головного файлу.

CLEAR PRIMARY FILE - знищує ім’я головного файлу;

INFORMATION -показує статистику програми;

Меню опції Debug

BREAKPOINTS - дозволяє передивитись всі контрольні точки та вилучити всі чи потрібну;

CALL STACK -показує уміст стеку;

REGISTER -показує значення всіх регістрів процесора;

WATCH -робить активним вікно лагодження;

OUTPUT -робить активним вікно програми ;

USER SCREEN -робить активним вікно програми і розкриває його на весь екран;

EVALUATE/MODIFY -дозволяє передивитись значення змінних та змінити їх;

ADD WATCH -дозволяє задати в вікні перегляду потрібні змінні;

ADD BREAKPOINT -дозволяє додати контрольну точку зупинки;

 

Меню опції Options

DIRECTORIES -встановлюються функціональні каталоги:

EXE & TPU - каталог для збереження результуючих файлів;

Include directories - каталоги, в яких містяться файли, що підключаються;

Unit directories - каталоги, де відшукуються TPU-файли.

 

Меню опції Window

 

TITLE - розміщення вікон так, щоб вони мали однакові розміри;

CASCADE -розміщення вікон так, щоббуло видно рамки вікон;

CLOSE ALL -закрити всі вікна;

REFRESH DISPLAY -вилучення результатів програми з вікна програми;

SIZE/MOVE -переміщення вікна по екрану та зміна його розмірів;

ZOOM - розкрити вікно на весь екран;

NEXT - перейти до наступного вікна;

PREVIOS -перейти до попереднього вікна;

CLOSE -закрити активне вікно;

LIST -виводить на екран перелік всіх вікон. Можна вибрати потрібне і

перейти в нього.

ЕЛЕМЕНТИ МОВИ ПРОГРАМУВАННЯ PASCAL

 

1) Елементи мови.

2) Визначення типів даних. Прості типи.

3) Структура програми.

4) Оператори мови.

5) Складні типи даних.

6) Допоміжні алгоритми.

7) Динамічні структури.

8) Модулі.

 

Автором мови є Ніколас Вірт - професор, директор Інституту Інформатики Швейцарської вищої політехнічної школи. Перше повідомлення про мову було опубліковано в 1971 році. Мова була розроблена для навчання студентів програмуванню. Але з’ясувалось, що мова має багато достоїнств і стала використовуватись професіональними програмістами в професійній діяльності. З часом мова удосконалювалась, виникали різні „діалекти” мови. На сьогоднішній день мова також використовується в професійній діяльності.

Далі викладено матеріал в відповідності з версією Turbo Pascal 7xx.

 








Дата добавления: 2015-08-26; просмотров: 822;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.029 сек.