Ідея соціально відповідальної глобалізації та «соціал–глобалістська» альтернатива неоліберальній ідеології у глобальній економіці
Незважаючи на те, що в засобах масової інформації і навіть у наукових публікаціях все частіше говорять про «ідеологію антиглобалістів», насправді цілісна ідеологічна система, яка могла б бути визнана усіма представниками конгломерату антиглобалістів, на сьогодні відсутня. За умов відносної близькості ідеологічних установок розрізнених груп і організацій (наприклад, боротьба з неоліберальною версією глобалізації та її суб’єктами) між ними існує досить глибока прірва, подолання якої є малоймовірним. Лише у разі надзвичайної зацікавленості сил, що стоять за цими групами, і певного роду консолідації, могло б відбутися злиття різних за генезою та системою пріоритетів організаційних утворень антиглобального спектру до єдиної ідеологічної платформи. Подібна зацікавленість може виникнути лише у відповідь на дії репресивного характеру з боку спільних для всіх антиглобалістів політичних опонентів. Але в даному разі гострої необхідності взаємопроникнення різних версій антиглобалізму і формування об’єднуючого їх базису не могло б бути поза наявністю узгодженого організаційного механізму.
Для розробки дієвої системи організаційного механізму необхідне існування інституціональної основи – якісно нового, більш складного у порівнянні з попередніми організаційними формами соціального суб’єкту, який у подальшому на спільній ідеологічній платформі міг би абсорбувати значну частину раніше існуючих протесних груп. На такий статус може претендувати лише політична організація міжнародних масштабів діяльності. Донедавна на роль такої організації не було претендентів. Проте останнім часом на такий статус став претендувати Світовий соціальний форум (ССФ). Історія створення ССФ, політичні орієнтири його організаторів і учасників, зміст прийнятих ним документів дозволяють охарактеризувати його як соціал-реформістську, помірно соціал-демократичну структуру. Тут, мабуть, найбільш адекватним є запропоноване Миколою Косолаповим поняття «соціал-глобалізм».
У випадку подальшого розвитку ССФ у більш виражений і організований суб’єкт міжнародної політики, соціал-глобалізм, ставши системоутворюючою для ССФ ідейно-політичною доктриною, буде підштовхувати останнього до еволюціонування до все більш складних і внутрішньо менш суперечливих форм. Фактично йдеться про можливість утворення цілісної соціал-глобальної ідеології, носіями якої можуть стати громадські рухи, що беруть участь у ССФ.
У появі реально діючого інституту у вигляді хоча б ССФ не можуть бути незацікавлені ті сили, що стоять за антиглобальними рухами, а саме – сегменти національних, а можливо, і транснаціональних політичних еліт, які з тих чи інших причин не задоволені протіканням процесів глобальних трансформацій. Адже часто задля тестування суспільного сприйняття власних потенційних стратегічних дій вони вдаються до їх початкової «обкатки» у середовищі антиглобальних рухів.
Для актуалізації власних позицій державні і недержавні утворення можуть ефективно використовувати саме виступи останніх, дії яких активно висвітлюються у засобах масової інформації та стають предметом серйозних громадсько-політичних дискусій. Чим більше уваги звернуть на себе виступи і гасла антиглобалістів, чим у більш експресивних формах вони будуть відбуватися, тим обґрунтованими будуть підстави у зацікавлених еліт використовувати їх для тиску на найвпливовіших суб’єктів глобалізації задля можливого корегування нинішньої неоліберальної моделі розвитку економіки. Зокрема, є непрямі докази того, що масові виступи антиглобалістів у 1999 році у Сіетлі, коли їм вдалося зірвати сесію СОТ, проходили не без підтримки напівофіційних кіл ряду держав-учасниць саміту, що були невдоволені позицією США з приводу вирішення деяких фінансових питань. Окрім цього, як і будь-який значущий фактор політичного життя, антиглобальний рух активно використовується учасниками глобальної конкурентної боротьби. Ця експлуатація часто має прихований характер і саме тому про її результати можна дізнатися тільки через певний проміжок часу, коли наочними стають її результати. Так, наприклад, легко уявити, як одна з фундаментальних ініціатив альтерглобалізму – введення податку Тобіна використовується як інструмент глобального протистояння між міжнародними фінансовими спекулянтами і сучасними високотехнологічними корпораціями.
Знайшовши таких гравців, суспільні рухи конкурують за можливість стати інструментом здійснення їх заповітних ідеалів. Згідно з цим правилом, антиглобальний рух сам активно розшукує спонсорів – і коли останні знаходяться, вони, звісно, починають здійснювати вплив на розвиток цього руху, пристосовуючи його дії до власних потреб та стратегічних цілей. Враховуючи певну строкатість антиглобального руху, спектр структур, які його фінансують є досить широким. До основних категорій прямих спонсорів варто віднести:
– пов’язані з наркопартизанами лівацькі угруповання Латинської Америки (в першу чергу, Колумбії);
– ісламські (переважно, арабські) благодійні фонди;
– уряди країн-периферії (як правило, вони надають не стільки пряме фінансування, скільки організаційну підтримку в проведенні форумів антиглобального спрямування);
– великі ТНК, які вирішують за допомогою антиглобалістів власні проблеми макроекономічного характеру.
Діяльність ССФ та АТТАК, трансформація їх у міжнародні політичні організації є якісно новим етапом політико-ідеологічних процесів всередині антиглобального руху. Квінтесенцією цих процесів є ідейно-політична боротьба, яку найбільш помірне соціал-глобалістське крило веде з радикальними течіями в надрах руху. Мета такої боротьби – політичне домінування у всьому русі, витіснення з даної політичної ніші своїх безпосередніх сусідів, а отже, і збільшення впливу на громадську свідомість тієї помірної та пом’якшеної версії ідеології антиглобалізму, носіями якої є АТТАК, ССФ та організації, які входять до його структури. Історія знає багато прикладів ідеологічного протистояння між близькими, але не тотожними за своїм ідейно-політичним характером угрупованнями всередині цілісного політичного феномену. Проте майже завжди таке внутрішнє суперництво було контрпродуктивним для досягнення спільних цілей.
У цілому ж формальна і сутнісна сторони діяльності антиглобалістів свідчать про те, що:
– антиглобальний рух як суттєвий політичний феномен буде існувати до тих пір, аж поки повноцінні політичні партії і профспілкові організації не вийдуть із стану кризи і не завершать період власної реорганізації;
– антиглобальний рух спромігся істотно підірвати авторитет традиційних суспільних організацій (партій і профспілок), тим самим значною мірою послабивши останні;
– антиглобалісти не мають чіткого уявлення про цілі і завдання власного руху;
– ті групи антиглобалістів, які на сьогодні є достатнім чином організаційно оформленими, в ідеологічному плані тяжіють до вже відомих політичних течій;
– антиглобалісти в організаційному плані опинилися у залежності від власного головного організатора – Інтернету, який є підконтрольним глобальному капіталізму.
Таким чином, за багатоплановістю проявів протесту, за політичною «багатополярністю антиглобалізму» приховується найголовніша його проблема – відсутність чітко зрозумілої кінцевої мети боротьби. Адже у виступах антиглобалістів очевидним є тільки те, проти чого (чи кого) є спрямованим їхній протест. А ось формулювання того, чого вони бажають досягти, як вони планують перебудувати світ, – відсутнє. І не тому, що вони цього не бажають, а тому, що вони не можуть це зробити. У кожної групи антиглобалістів є власний об’єкт боротьби. Діапазон цих об’єктів настільки широкий, що охоплює майже всі (а може і всі) аспекти сучасного життя. Так участь у протестній акції вже вважається самодостатнім політичним актом, а участь у колективній міжнародній акції – тим більше.
Програма альтерглобалізму є розпорошеною між різноманітними організованими і неорганізованими рухами, вона є безсистемною і не має чітко сформованих цілей, засобів реалізації і поки що не може претендувати на абсолютну безапеляційність і універсальність. До того ж слід визнати, що свідомість антиглобалістів істотно артикулюється, коли глобалізація не просто відкидається в цілому, а відбувається пошук або альтернативи цьому процесу, або варіанта, який є альтернативним панівній моделі глобалізації. На сьогодні протесна свідомість у власному артикульованому вигляді перебуває у пошуку і альтернативи глобалізації, і «іншої глобалізації», що є рівнозначним і провокує якісні трансформації світової системи.
Таким чином, протесна свідомість взагалі, увесь спектр критики глобалізації народжуються в умовах так званої глобальної кризи, яка має два виміри: криза в еволюції людства і криза глобалізаційних механізмів та структур як необхідного компонента даної еволюції. Перший вимір кризи є збоєм універсальної еволюції, який проявляється вичерпанням соціальної стадії цієї еволюції і, відповідно, – необхідністю реконструкції соціальної, біологічної і небіологічної її відгалужень. Друга криза глобалізації як такої, а не тільки її неоліберального варіанта, означає перехід цього процесу з фази розвитку екстенсивного і стихійного до фази, де глобалізація стає інтенсивним, керованим процесом, що відбувається знизу; затримка під час зміни фаз цього процесу характеризується відкатом глобалізації, але не її фінальністю. Виходи з кризи можна уявити у вигляді зміни відносно примітивних сучасних форм глобалізації на нові – організовані і соціально орієнтовані. Саме цю мету переслідує процес ймовірної реінституціоналізації світової системи.
Дата добавления: 2015-02-25; просмотров: 1040;