ГРАФІКА
Надзвичайно збагатило вітчизняну культуру XIV - початку XVII ст. мистецтво графіки, яке було пов'язане переважно з книгописанням. Рукописна книга, прикрашена мініатюрами, заставками, ініціалами, посідала вагоме місце в духовному та культурному житті того часу.
Головним центром книгописання залишався Київ. Саме тут у 1397 р. було створено видатну пам'ятку писемності й мистецтва - «Київський псалтир». Виконав його протодиякон Спиридо-ній на замовлення смоленського єпископа Михайла. Псалтир ілюстровано великою кількістю мініатюр (близько 300)., розміщених безпосередньо в тексті, їх сюжети різноманітні: від біблійних до побутових. Композиції побудовано вільно, з великою фантазією. Зображення й колорит надзвичайно вишукані.
Значні зміни в розвитку графіки відбулися в другій половині XVI ст. Книга ставала потрібною дедалі ширшим верствам населення. В книжкову мініатюру, як і в інші види образотворчого мистецтва, проникають ознаки Ренесансу, спостерігається тяжіння до реалістичнішого трактування образів. Шлях новим ідеям прокладав відомий майстер Андрійчина Многогрішний - автор ілюстрацій до «Служебника», «Холмського євангелія» та низки інших книг.
Відомим осередком книгописання того часу була також Волинь. Найви-датнішою її пам'яткою є славнозвісне «Пересопницьке євангеліє» (1556-1561) - перший переклад Святого Письма зі староболгарської мови тогочасною українською. Книгу прикрашають чотири орнаментальні розпороти з мініатюрами, заставками, кінцівками, ініціалами тощо. Зображення виконано в цілком ренесансному дусі. їх колорит - барвистий та соковитий.
Із появою книгодрукування в мистецтві графіки відбулася справжня революція. В Україні вона пов'язана з ім'ям першодрукаря Івана Федорова. У 1574 р. у Львові він надрукував «Буквар» та «Апостол», а в 1580-1581 рр. в Острозі - славнозвісну «Острозьку біблію». Книги було ілюстровано гравюрами - різновидом графіки, невіддільним від друкарства. У львівському «Апостолі» їх дві: книжковий знак Івана Федорова та зображення євангеліста Луки.
Після Івана Федорова книгодрукування поширилося по всій Україні.
Книгодрукування та пов'язане з ним мистецтво гравюри розширили обрії української культури. Тиражовані книга та гравюра стали доступними широким суспільним верствам. Саме з їх допомогою поширювалися передові тогочасні ідеї та знання. В Україні гравюра набула великої популярності, ставши найпрогресивнішим, наймасо-вішим і найдемократичнішим видом мистецтва.
У XIV-XVI ст. українське мистецтво розвивалося за надзвичайно складних і несприятливих історичних умов/Проте йому вдалося зберегти й примножити культурні надбання епохи Київської Русі та народні традиції як основу власної самобутності. Водночас мистецтво України розвивалося в контексті європейської культури. Вплив ідей Ренесансу відкривав у ньому нові обрії. Провідну роль у збереженні традицій та розвитку нових тенденцій відігравала в той час Західна Україна. На початку XVII ст. в українській культурі накопичилося достатньо творчого потенціалу для справжнього культурного «вибуху» у наступний період.
Які чинники позначилися на розвитку мистецтва в Галицько-Волинських землях?
2. Які середньовічні замки України вам доводилося бачити? Яке враження вони на вас справили?
3. Яку роль у розвитку української художньої культури відіграв Львів?
4. Який новий жанр з'явився в українській скульптурі та живопису XVI ст.?
5. Які характерні ознаки Ренесансу виявилися в мистецтві України?
6. Назвіть характерні ознаки світського живоКису XVI -початку XVII ст.
7. Чому пам"ятки писемності середньовіччя є водночас пам'ятками образотворчого мистецтва? Які пам'ятки української рукописної книги вам відомі?
8. Що спричинило революцію у мистецтві графіки?
9. Чим відрізняється гравюра
від малюнка?
Дата добавления: 2015-02-10; просмотров: 1131;