АРХІТЕКТУРА

У ХІУ-ХУ ст. значного розвитку в Пі./іицько-Волинських землях досягла архітектура. її особливості визначали­ся певними історичними й суспільни­ми обставинами: боротьбою з інозем­ними поневолювачами; міжфеодаль-пимн усобицями, а також географіч­ним положенням, тобто близькістю до Країн Центральної Європи. Перший чинник зумовив потребу в широкому розгортанні оборонного будівництва -І&МКІВ, веж, укріплених садиб, монас-ііфіи з високими мурами, другий сирими поширенню в архітектурі За-

хідної України ознак, притаманних європейській культурі.

Спорудження величних неприступ­них замків - одна з відмітних рис культури ХІУ-ХУ ст. У цей період, як і в попередні часи, більшість зам­ків були дерев'яними, тому до наших днів жоден"1Гних"не зберігся. У цих спорудах поєдналися архітектурні традиції Київської Русі й ще більш ранніх епох.

Одним із найвеличніших був Київ­ський замок на горі Киселівці -справжня окраса місцевого ландшаф­ту. Його історія сягає прадавніх ча­сів. Дослідники давнього Києва дове­ли, що саме на Замковій горі (як іще називають Киселівку) оселився й збу-

дував перше городище легендарний засновник Києва - князь Кий. Замок згорів у XVII ст.

Найстарішою кам'яною фортецею України є Верхній замок у Луцьку. Його споруджено в середині XIV ст. І Іавколо нього були розташовані Ниж-

ній (околишній) замок та міські укріп­лення. Від них збереглися лише кам'яна споруда та вежа. Змуровані з цегли прямокутні вежі та стіни замка вражають уяву поєднанням величі й простоти. Луцький замок - одна з най­більших цегляних споруд в Україні.

Справжніми архітектурними перли­нами України є замки в Кам'янці-По-дільському, Меджибожі, Хотині, Олеську, Мукачевому та інших міс­тах. Упродовж кількох століть їх до­будовували й перебудовували. У ті ча­си навіть церкви зводили, ніби форте­ці. Наприклад, до наших днів зберег­лася унікальна Покровська церква-фортеця в селі Сутківцях на Поділлі, (XV ст.), яка була цілком придатна до оборони.

У XVI - на початку XVII ст. в ук­раїнську культуру проникли художні ідеї Відродження. Провідну роль у розвитку мистецтва цієї доби відігра­вав Львів - одне з найкрасивіших міст Європи, яке по праву можна назвати містрм-музеєм. У Львові стрілися Схід і Захід. Українські зодчі, скульптори, живописці працювали тут поруч з ні­мецькими, італійськими, голландськи­ми, польськими. Нові мистецькі віян­ня, що приходили із Заходу, україн­ські' митці творчо поєднували з націо­нальними традиціями.

Найбільше збереглося у Львові пам'яток міської архітектури. Після спустошливої пожежі 1527 р. на за­лишках середньовічних готичних спо­руд зводилися кам'яниці (так назива­ли муровані житлові будівлі) у стилі Ренесанс. На площі Ринок стоїть най­більша львівська кам'яниця - знаме­нитий будинок заможного купця Кор-някта6 Будинок нагадує справжній па­лац. Його було споруджено архітекто­ром Петром Барбоном у 80-х роках XVI ст. Шестивіконний триповерхо­вий фасад увінчано високим атакам ~ декоративною стінкою над карнизом. Пізніше, у XVII ст., на ньому встано­вили статуї рицарів. Вікна прикрашені

красивим обрамленням. Особливо ча­рує триярусна відкрита аркада'1 внут­рішнього дворика, що нагадує італій­ські палаци доби Відродження.

Архітектурне обличчя Львова скла­лося під впливом європейської като­лицької культури. Це було наслідком політичного та культурного панування Польщі на західноукраїнських землях. Постає природне запитання: а що було суто українського в мистецтві Львова цієї доби?

Наприкінці XVI - на початку XVII ст. на замовлення православного Львівського ставропігійського брат­ства, навколо якого гуртувалися укра­їнці, у місті було зведено визначний архітектурний ансамбль. До нього уві­йшли Успенська церква (архітектори П. Римлянин і В. Капінос), Вежа Кор-някта (архітектор П. Барбон) та кап­лиця Трьох святителів (архітектор А. Підлісний). У цих спорудах вико­ристано традиції української народної дерев'яної архітектури - будівництва І так званих тридільних церков, що складалися з трьох частин, розташова­них на одній осі, та високих багато­ярусних дзвіниць. У зовнішньому оформленні споруд відповідно до сма­ків часу було застосовано вишукані ре­несансні форми. Завдяки цьому ан­самбль Успенської церкви став по-справжньому новаторським витвором архітектурного мистецтва.








Дата добавления: 2015-02-10; просмотров: 971;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.005 сек.