Поняття релігієзнавства
«Теологія» (від давньогрецьких слів theos - «бог», logos — «закон», «знання», «наука», тобто «наука про божественне»). Незважаючи на те, що власне теологія з'являється лише в добу Середньовіччя, певною мірою спекулятивно теологічними були підходи до пояснення Божественного, його походження, зв'язку людства й світа богів тощо ще в Стародавньому світі. Про це свідчать просякнуті глибоким міфологізмом, а тому й символізмом, тексти стародавніх єгиптян, вавілонян (насамперед представників жрецької касти), стародавніх китайців — даосів та конфуціанців, представників грецьких містичних сект — піфагорійців та орфіків тощо. Вони намагались пояснити божественний устрій Всесвіту, а через це — необхідність тих чи інших ритуалів, обрядів, культових гімнів та заклять.
Справжня теологія — це вчення про Бога в католицькій та протестантській традиції та богослов'я як наука про славлення Бога в православній та мусульманській традиціях (оскільки останні відкидають будь яку можливість пізнання Бога і вважають можливим лише його славлення). Теологія чи богослов'я виникають з намагання роз'яснити основні положення тієї чи іншої релігії, перекласти образи та догматичні формули, що містяться в священних книгах, постановах соборів, на мову понять; зробити зрозумілими масам парафіян складні символи віри.
Богословське - теологічний підхід до релігії - це підхід до релігії зсередини, з позицій самої релігії. Основу такого підходу становить релігійна віра. Збагнути релігію, на думку теологів, може лише релігійна людина. Нерелігійній людині релігія недоступна.
Такому підходу до релігії протистоять філософський і науковий способи пояснення релігії як підходи «ззовні». Такий підхід не передбачає безперечно негативну позицію по відношенню до релігії. Він може бути реалізованим з тією самою метою, що й богословсько-теологічний підхід, але спиратиметься на принципово іншу методологію. Якщо теологічний підхід здійснюється на основі прийняття релігійного віровчення як вихідної та безсумнівної істини (догми) в межах «релігійного досвіду», то філософська й наукова методологія мусить вийти за межі цього досвіду, піддати релігію критичному дослідженню з позицій раціо, логічно-теоретичних та емпірично-наукових критеріїв істинності. При цьому в методології філософії й науки дослідження релігії існують свої суттєві відмінності.
Традиційне релігієзнавство в працях найяскравіших своїх представників виходить із того, що від початку існування людських спільнот існує й релігія в тих чи інших своїх, хай навіть і в початковій, формах, оскільки вона являє собою форму горизонтальних та вертикальних соціальних зв'язків, що сприяють консолідації й поза-юридичному врегулюванню суперечностей у соціумі. Не випадково саме слово «релігія» походить від латинського religare — пов'язувати, об'єднувати, а згодом — religis — священний, культовий. Таким чином, релігія являє собою соціально-культурний і духовний феномен, що втілює й виражає не лише віру в існування надприродного Начала — джерела буття всього існуючого; вона специфічно організує цю віру через культову й ритуальну практику, таким чином виступає засобом спілкування та зв'язку як з Абсолютом, так і в межах окремої спільноти — чи то племені, чи то народу, чи то певної конфесії. Будь яку релігійну систему характеризує віра в трансцендентне й система зв'язку з ним.
Дата добавления: 2015-02-05; просмотров: 592;