Самостійна робота №1.
Тема: Культура Київської Русі і Галицько – Волинської держави.
Мета: Надати загальну характеристику матеріальній і духовній культурі Київської Русі і Галицько-Волинської держави, показати чинники які вплинули на розвиток культури, їх значення.
План:
1. Причини, що впливали на розвиток культури Київської Русі і Галицько-Волинської держави.
2. Язичницький період.
3. Християнський період.
4. Писемність. Література.
5. Освіта. Наука.
6. Мистецтво.
Резюме: культура України у своєму розвитку мала зв’язки з візантійською культурою, культурою західноєвропейських і азіатських країн, зазнаючи всебічних впливів і взаємодії. Та все ж культура К. Р. і Галицько – Волинської держави мала автономність. Різноманітні культурні впливи створювали передумови виникнення нової культурної едності. У розвитку культури Русі можна виділити два періоди: язичницький та християнський, які тісно перепліталися і проявлялися на всіх рівнях культурного життя суспільства.
Рекомендації: законспектувати одне з питань у зошиті (за вибором), перевага тезисним конспектам, таблицям і схемам.
Завдання для самоперевірки:
1.Назвіть причини, що впливали на розвиток культури Київської Русі і Галицько-Волинської держави.
2.Які наслідки мало прийняття християнства в розвитку писемністі і літератури.
3.Назвіть основні архітектурні пам’ятки К. Р. і Галицько-Волинського князівства.
4.Назвіть основні писемні пам’ятки К. Р. і Галицько-Волинського князівства та їх авторів.
Рекомендована література:
1. Бойко О. Д. Історія України: Посібник для студ. вузів. - К.: Академія, 2005. - 687 с.
2. Етнічна історія давньої України / П. П. Толочко, Д. Н. Козак, О. П. Моця та ін. - К., 2000. - 276 с.
3. Борисенко В. Курс Української історії. - К., 1997.
Язичницький період
У дохристиянський період язичницький політеїзм пронизував усі сторони духовної культури, надавав їй специфічного характеру і забарвлення. Давньоруська міфологія, що відображала язичницькі вірування напередодні християнства, являє собою нашарування різних епох. Найдавнішими з них є пережитки тотемізму у вигляді віри в перевертнів у здатність людей обертатися на тварин і навпаки, а також обожнення сил природи. Антропоморфні божества, яким поклонялись східні слов’яни перед прийняттям християнства, уособлювали різні сили природи: Перун - бог грому, Дажбог (Хоре) - бог сонця, Стрибог - бог вітру, Сварог - бог вогню і т. д. Порад з цим у язичницькому пантеоні були боги, пов’язані з культом предків - Род і Рожаниця, домовики і т. ін. Ці вірування були пережитками патріархальної епохи.
З культом язичницьких богів були пов’язані численні обряди: сезонні, наприклад весняні свята, які збігалися з пробудженням природи і початком польових робіт; літні свята, які ввійшли пізніше до християнського культу. насамперед свято Івана Купала; зимові свята родючості (колядки) тощо; обряди, пов’язані з тією або іншою подією в житті людини - весільні, похоронні та ін.
З утворенням класового суспільства, відносини, які існували в самому суспільстві, відбиваються на язичницькій ідеології. Язичницька релігія почала набувати іншого характеру. Перун стає богом князя і дружини. Робиться спроба поставити його над іншими богами як верховного бога. Пристосування язичницької релігії до нових умов знайшло яскравий вияв у діяльності князя Володимира Великого, який крагнув створити загальноруський язичницький пантеон під зверхністю Перуна. Але спроба Володимира реформувати язичницьку релігію не мала успіху. Як релігія первіснообщинного ладу, вона вже віджила свій вік, і пристосувати її до ідеології класового суспільства було не так просто. У зв’язку з цим постало питання про введення на Русі однієї з монотеїстичних релігій. В конкретних історичних умовах того часу найбільш прийнятною релігією для Русі виявилось християнство, яке почало проникати на Русь задовго до Володимира.
Дохристиянська культура на Русі була писаною. Принаймні з середини XI ст. слов’янські племена користувалися примітивним гектографічним письмом. Пізніші джерела згадують “руські письмена”, які існували ще до появи слов’янської азбуки.
Християнський період
Запровадження християнства сприяло віднесенню культури українських земель, поширенню писемності, освіти, наукових знань, розвитку літератури і мистецтва. Християнство об’єднало під своєю егідою майже всі галузі культури. Саме храми і монастирі були одночасно осередками літописання, освіти, бібліотеками, центрами творення мистецьких цінностей.
Писемність. Література.
Після прийняття християнства в українських землях поширюється алфавіт, створений болгарськими просвітниками Кирилом і Мефодієм (“кирилиця”), що прискорило розвиток писемної культури.
Поряд з перекладною (грецькою та східною) з’являється оригінальна література. Її пам’ятками, перш за все, є власні історичні твори - літописи. Це, передусім, “Повість минулих літ”, створена на початку XII ст. Величезний фактичний матеріал, чіткість композиції та багатство мови дозволяють вважати цей літопис однією з видатних пам’яток світової культури. "Повість..." пройнята ідеєю єдності Русі під владою київського князя перед загрозою половецьких орд, сповнена почуттям любові до рідної землі. Пізніше, у ХІІ-ХПІ ст. літописці зосереджують свою увагу в основному на місцевих подіях. Кожен літопис набуває яскравих індивідуальних особливостей, що виявляються в його політичній спрямованості, у стилі викладу, мові. Історію південноруських князівств XII ст. викладено, зокрема, в Київському літописі. У Галицько-Волинському літописі йдеться про політичне життя галицької держави у XIII ст. Йому властиві риси, характерні для західноукраїнського літописання: відчутніший вплив європейських хронік, менша кількість роздумів релігійного змісту.
Одна з найдавніших пам’яток руської літератури, що дійшла до нас, - видатний філософський твір "Слово про закон і благодать" митрополита Київського Іларіона (30-40-х рр. XI ст.) У жанрі проповіді автор обґрунтовує думку про те, що всі християнські народи рівні між собою незалежно від того, хто і коли прийняв християнство, а всесвітня історія є історією переходу від життя, описаного в Старому Завіті ("закон"), до християнства ("благодать").
Цікавим зазком повчальної літератури є «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям» (поч.ХІІ ст.). Це своєрідний заповіт, у якому князь дає дітям науку і пораду, як жити й управляти Руською державою.
Перлиною давньоруської літератури вважається "Слово о полку Ігоревім" (біля 1187 р.) невідомого автора, яке не має аналогів у візантійській та європейській літературі, поєднує в собі жанрові ознаки ораторського твору і фольклорних співів та планів. "Слово..." - найбільш переконливе свідчення зрілості руської літератури, її, самобутності.
Освіта. Наука
Освіта започатковується з часів князя Володимира. Князь Ярослав Мудрий вводить обов’язкове навчання для молоді вищих станів, готуючи її для майбутньої діяльності. Ярослав Мудрий, Володимир Мономах, Ярослав Осьмомисл та інші славилися як “книжні мужі”, знавці кількох мов. При Києво-Пе- черському монастирі існувала школа вищого типу, де поряд з богослов’ям вивчались філософія, риторика, граматика, для чого використовувалися твори античних авторів, грецька природнича та географічна література. З цієї школи вийшли відомі діячі давньоруської культури.
Грамоти навчалися не тільки хлопці, а й дівчата. Літопис розповідає про школу, відкриту онукою Ярослава Мудрого Ганною Всеволодівною. Знала "книжне письмо" і сама писала книги княгиня Єфросинія Полоцька.
Самостійної науки в цей час ще не було. Наукові знання бралися з Візантії - перекладалися грецькі та римські пам’ятки культури. Так, "Шестиднев" Василія Великого, перекладений болгарським екзархом Іоаном, поєднував у собі біблійне вчення про шість днів творення світу з казково-фольклорними відомостями. "Фізіолог" подавав популярний опис тварин, спираючись на їхні прикмети та казкові припущення.
Великого поширення набули медичні знання, які поступово витискали знахарство та ворожбитство. Згідно з літописом, у Печерському монастирі в другій половині XI ст. перебували відомі руські лікарі - Дем’ян Пресвітер та Агапіт Лічець.
Географічні знання в основному черпалися з підручника Козьми Індикоплова - александрійського купця, який у VI ст., відвідавши Африку та Аравію, відкинув теорію Птолемея і стверджував, що земля має чотирикутну форму. З місцевих географічних творів найбільшу популярність мало "Ходіння Данила Мніха", праця чернігівця, котрий здійснив подорож до святої землі - Палестини - і описав землі, що побачив.
Математичні знання зводилися до суто практичних - чотири дії, дроби, обчислення відсотка. Загалом, конкретні наукові знання не були в центрі уваги громадської свідомості. Суспільство значно прихильніше ставилося до загальнотеоретичних міркувань, які називалися філософією. Окремі уривки були перекладені з творів Платона, Арістотеля та праць церковного письменника і богослова Іоанна Дамаскіна. Уславився як філософ волинський князь Володимир Василькович.
Вище за інші науки стояла історіографія у вигляді літописання.
Мистецтво
Мистецтво являло собою синтез художнього досвіду слов’янських племен та вікових надбань Заходу і Сходу. Кам’яне храмобудівництво на Русі пройшло певні етапи у своєму розвитку. В ранній архітектурі, зразками якої є Десятинна церква в Києві (X ст.) та Спасо-Преображенський собор у Чернігові (1031-1036 рр.), найбільше проявляються типові візантійські риси. Грецькі й руські майстри будували і Софійський собор, архітектура якого відзначається надзвичайною гармонійністю композиції і неповторністю, своєрідністю будови, в якій вже проступають риси руської архітектури. З XII ст. починається новий етап. Храми та світські кам’яні будівлі стають простішими в оформленні, меншими за розмірами, набирають більшої довершеності і краси. Типовим стає кубічний однокупольний храм. Візантійський вплив поступово слабне, натомість проявляються риси західноєвропейського романського стилю, особливо у зовнішньому оформленні будівель. Собори, зберігаючи спільність основних рис, набувають місцевих особливостей. Виділяються окремі школи: київська, переяславська, галицька. Із пам’яток цього періоду дійшли до нас у перебудованому вигляді церкви Богородиці Пирогощі (1132 р.), Кирилівська (1146р.) та Василівська (1183 р.) церкви у Києві, Борисоглібівський собор (бл. 1128р.) у Чернігові, церква Пантелеймонова (бл. 1200 р.) у Галичі.
У храмах розвивається іконопис, фресковий розпис та мозаїка. Шедеврами світового значення є мозаїка та фрески Софіївського собору. Із руських іконописців відомі монахи Печерського монастиря, засновники київської художньої школи іконописи – Григорій та Аліпій (друга пол. ХІ – поч. ХІІст. ). Переважну більшість ікон часів Київської Русі втрачено. Однією з найвидатніших на Русі була ікона Вишгородської Богоматері, привезена на поч. ХІІст. з Константинополя. У 1155р. Андрій Боголюбський вивіз її до Володимира (зараз відома як ікона Володимирської Богоматері).
До сьогодні збереглася ікона Волинської Богоматері кін. ХІІІ-ХІV ст. з Покровської церкви Луцька. Поширення писемності та поява книг привели до виникнення на Русі ще одного виду живопису – книжкової мініатюри. Найдавнішими з тих, що дійшли до нас, є міатюри в «Остромировому євангелії» (1056-1057 рр.) та «Ізборнику» князя Святослава (1073р.).
Важливим атрибутами життя русичів були музика, пісня і танець. Мелодії звучали під час свят, в праці, в походах, під час виконання обрядових дій та церковних богослужінь.
Висновки:
1. Київська Русь утворилася у IX ст. в результаті консолідації східних слов’ян і закономірних процесів їх суспільного розвитку.
2.За часів князювання Ігоря, Ольги, Святослава відбулося територіальне зростання Київської Русі, формування її суспільного та державного устрою.
3.Реформи Володимира Великого та Ярослава Мудрого сприяли найвищому піднесенню держави. Найвидатнішою подією в її історії є запровадження у 988 р. християнства, що поставило Київську Русь в один ряд з державами Європи, прилучило русичів до культурних цінностей, які складають основу сучасної західної цивілізації.
4.1У другій пол. XI ст. почалося відокремлення ряду князівств та земель, що послабило Київську Русь. Володимир Мономах на поч. XII ст. намагався впорядкувати міжкнязівські стосунки та відновити єдність давньоруської держави. Проте, в сер. XII ст. Київська Русь розпалася на окремі самостійні князівства.
5. Еволюційний розвиток давньоруських земель був насильно перерваний
монголо-татарською навалою XIII ст.
6. Галицько-Волинське князівство утворилося в результаті об’єднання у 1199 р. волинським князем Романом Мстиславовичем двох князівств - Галицького і Волинського. Свого розквіту князівство досягло за Данила Галицького (1238-1264 рр.).
7.Проте, ослаблена монголо-татарською навалою і залежністю від Золотої Орди, ворожнечею між князями і боярами, ставши об'єктом агресії з боку сусідніх держав, Галицько-Волинська держава не змогла відстояти свою самостійність, і в сер. ХІV ст. її землі стали володіннями Польщі та Литви.
Дата добавления: 2014-12-29; просмотров: 946;