Проблема етнічної установки в етнопсихології
Вважається, що механізмами передачі національно-психологічних
особливостей з покоління до покоління є установки та стереотипи, ос-
кільки до цього часу ще не знайдено іншого пояснення існування несві-
домого у психіці людей. Національно-психологічні особливості -- це
явище, яке дійсно знаходиться на межі між свідомим і несвідомим, адже
виявляються вони незалежно від волі людини.
Теорія установок допомагає зрозуміти, власне, у чому суть дії фено-
мена психологічної готовності, оскільки представник тієї чи іншої спіль-
ноти схильний мислити, відчувати, діяти так, як йому підказують націо-
нальні традиції, встановлені норми та правила поведінки.
Теорія установок була розроблена школою відомого грузинського
психолога Д. Узнадзе, який визначав установку як готовність до вико-
нання певних дій. Хрестоматійне визначення установки таке: установка
(від англ. attitude) -- це позитивна або негативна оціночна реакція на
що-небудь або кого-небудь, яка виражається в думках, почуттях і цілес-
прямованій поведінці.
У свою чергу, етнічна установка, за визначенням Л. Орбан, -- це
внутрішній стан готовності особистості або груп людей до специфіч-
ного, характерного тільки для них (представників тієї чи іншої на-
ціональної спільноти) прояву почуттів, інтелектуально-пізнаваль-
ної та вольової активності, динаміки та характеру взаємодії, спілку-
вання, які відповідають існуючим національним традиціям.
Наприклад, певними установками можна пояснити ті або інші психо-
логічні характеристики етносу, його поведінку. Візьмемо ставлення до
дітей у різних народів. Українці характеризуються м'яким, лагідним
ставленням до дітей, яке виявляється у спокійній, рівній поведінці до-
рослих. Вони досить вимогливі, але водночас не жорстокі й не надто їх
розпещують.
Італійські матері виявляють свою ніжність до дитини бурхливо -- з
криками, драматичними жестами, поцілунками та стусанами. Вони сю-
сюкають до неї, пестять та гордовито демонструють її оточуючим. А англійці вважають, що італійці занадто жорстокі з тваринами та надмірно ліберальні з дітьми. Італійці ж звинувачують англійців у тому, що вони занадто обожнюють тварин і надмірно жорстокі до дітей. Англія відома як країна, де дозволені тілесні покарання дітей у школі, але заборонено жорстоке поводження з тваринами.
Французькі батьки, не доходячи до спартанської суворості англійців,
намагаються проявляти до дітей розумну стриманість. Французи схиль-
ні не стільки захоплюватись дитячою наївністю, скільки цінувати у своїй
дитині ранній вияв здібностей до дитячих суджень.
Ось таке різне ставлення до виховання дітей, що пояснюють різними
установками, існуючими у певних етносів.
В. Ядов, який вивчав соціальні установки (до яких належать і етніч-
ні установки), виділяє в них когнітивний, тобто пізнавальний, інтелек-
туальний компонент; емоційний та конативний (поведінковий) компо-
ненти.
Когнітивний, або пізнавальний компонент установки визначає погля-
ди певного етносу та окремих його представників на світ і образ того, до
чого цей етнос прагне.
Емоційний компонент етнічної установки (або як ще його називають
емоційно-оціночний) визначає симпатії та антипатії народу до певних
значущих об'єктів.
І нарешті, поведінковий компонент етнічної установки визначає го-
товність діяти стосовно об'єкта, що має значущу цінність для народу.
Етнічні установки, як й інші соціальні установки, закріплюються в
процесі історичного розвитку психічного складу нації. Упродовж історії
існування нації утворюються цілі системи зафіксованих національних
установок, які визначають специфіку поведінки народу під час взаємодії
та спілкування. Отже, національно-психологічні особливості діють, за-
кріплюються та функціонують як установки.
В основі тих чи інших установок, які є в різних видах діяльності,
формуються конкретні національні стереотипи. Національні установки,
зазначають В. Крисько і А. Деркач, ніби закладаються в пам'ять пред-
ставників конкретної етнічної спільноти і "виймаються" за необхідності
автоматично.
Так, автоматично, наприклад, ваш арабський чи японський співбесід-
ник буде виражати вам люб'язність і приязність. Це певна данина тради-
ції, установка, яка формувалася протягом віків. Серед арабів існує дум-
ка, що тільки така поведінка гідна мусульманина.
А, наприклад, серед християн-протестантів, на відміну від право-
славних, існує установка на працю як на богоугодну справу, що потребує
усі сили і увесь час людини, тому німців та інші народи, де переважає
протестантизм, характеризує дуже сумлінне ставлення до праці.
Отже, національні установки, які є складовою психіки людини, фор-
мують певний її колорит, надаючи особливої специфіки мотивації та ці-
леспрямованості людей, засобам їхньої діяльності.
Соціальні норми поведінки, взаємодії та спілкування, які є загально-
прийнятними у тій чи іншій державі, викликають до життя певні націо-
нальні установки, які, у свою чергу, активізують відповідні до цих норм
стереотипи поведінки та діяльності.
Дата добавления: 2014-12-22; просмотров: 3255;