Вивчення етнічної свідомості та етнічних стереотипів
Схема проведення такого дослідження дуже проста: піддослідному
називаються слова-стимули, серед яких є назви етнічних груп (бажано, у
множині) -- "росіяни", "українці", "роми" та інше, залежно від мети
досліджень.
Асоціативний експеримент проводиться, як правило, на великій ви-
бірці, і на основі отриманих даних будується таблиця частотного розпо-
ділу слів-реакцій на кожне слово-стимул. Найбільша кількість однакових
реакцій на один і той самий стимул-назву етнічної групи і буде визнача-
ти етнічний стереотип.
Кольоровий тест стосунків. Цікаві можливості в плані вивчення ет-
нічної свідомості відкриває "Кольоровий тест стосунків" А. Еткінда
Для запровадження тесту з метою вивчення етнічних стосунків рес-
понденту видають набір кольорових карток тесту М. Люшера (вісім кар-
ток) та список (у найпростішому варіанті з восьми найменувань) тих ет-
нічних груп, ставлення до яких потрібно з'ясувати.
В інших варіантах методики замість карток тесту М. Люшера викорис-
товувались картки з геометричними фігурами або іншим стимульним мате-
ріалом, оскільки головною метою в цьому дослідженні є не асоціативний
експеримент, а зіставлення стосунків, що декларуються з реально діючими.
Тестування проводиться індивідуально і без обмеження часу.
Експеримент проводиться у три етапи.
1. На першому етапі піддослідному пред'являють набір карток і спи-
сок етнічних груп. Пропонується розглянути їх і до кожної етнічної гру-
пи підібрати відповідний колір. Даючи інструкцію, експериментатор по-
винен наголосити, що при добиранні кольору респондент не повинен
орієнтуватись на будь-які чисто зовнішні ознаки (колір національного
одягу або колір національного прапору).
2. Після виконання попереднього завдання піддослідному показують
набір карток тесту М. Люшера і пропонують розкласти їх за рівнем при-
вабності.
3. Коли піддослідний закінчує розкладку кольорів, йому пропонують
список етнічних груп (бажано, щоб він також був у формі набору кар-
ток), який показували на першому етапі і пропонується розкласти їх за
вподобанням (що і буде декларованою системою етнічних уподобань).
Результати всіх трьох етапів фіксуються в протоколі. Інтерпретація
отриманих даних базується на ідеї, згідно з якою в людини існує декла-
ративна система етнічних уподобань і реальна, що визначає її поведінку
в цій сфері. Вони можуть збігатися, у випадку чіткого усвідомлення ре-
спондентом істинної ієрархії його етнічних уподобань, але й можуть
значно відрізнятись.
Послідовність операцій з обробки результатів така: дані третього ета-
пу інтерпретуються як декларативна система етнічних уподобань. У ре-
зультатах розкладки першого етапу беруть етнічну групу, що має найви-
щий ранг у декларованій системі (3 етап) і встановлюють, з яким кольо-
ром вона асоціюється. Потім з'ясовують, яке місце цей колір посідає в
системі уподобань кольорів (2 етап) -- воно буде відповідати рангу да-
ного етносу в реальній ієрархії етнічних уподобань. Аналогічна проце-
дура проводиться для етнічної групи, що посідає друге місце в деклара-
тивній системі, потім -- третє і далі, до восьмого місця. Таким чином бу-
де встановлена реальна система етнічних уподобань.
Цю систему необхідно порівняти з декларованою ієрархією. Порів-
няльний аналіз проводиться у кожній етнічній групі. Порівнюється різ-
ниця рангів декларативної та реальної ієрархії. Тут також можна обчис
лити різницю рангів, що займає кожна етнічна група як у одній, так і у
другій системах (декларованій та реальній), визначивши показник адек-
ватності усвідомлення ставлення до етносів.
Дата добавления: 2014-12-22; просмотров: 2134;