Етика судової риторики
"Щоб достойно і професійно здійснювати функцію обвинувачення чи захисту на суді, треба вміти говорити", - так починає свою книгу "Искусство речи в суде" П. Сергеича. Здавалося б, не абияка мудрість, але за цими словами усвідомлення високої культури, притаманної одній із найдавніших сфер людського буття.
Ораторському чмистецтву присвячено безліч наукових і навчальних праць, починаючи з античних та римських ораторів і риторів Арістотеля, Демосфена, Катона-цензора, Гая Гракха, Юлія Цезаря, Помпея, Цицерона і закінчуючи сьогоднішнім днем. Саме слово "оратор" походить від лат. оris - рот. Якщо людська мова - це інструмент спілкування людей між собою, то ораторське мистецтво - це уміння максимально використовувати мовне спілкування людей як засіб досягнення бажаного результату.
Теорія ораторського мистецтва досліджується і розвивається риторикою. Визнаний фахівець в теорії та практиці ораторського мистецтва Д. М. Олександров, узагальнюючи існуючі визначення риторики, вважає, що риторика - це теорія ораторського мистецтва, теорія красномовства, наука про уміння говорити "красно", добре, так, як потрібно в конкретному випадку. На нашу думку, більш точним було б таке визначення риторики: Риторика, це теорія ораторського мистецтва, - наука про уміння говорити, максимально доцільно І доречно досконало і гарно у кожному конкретному випадку. Адже поняття "красно" і "добре" дуже відносні та потребують додаткового пояснення. Слова ж "доцільно" і "доречно" дуже ємко визначають І рівень діловитості, і ступінь припустимої "красивості" мови. Найбільш це стосується судової риторики.
Існує чимало професій, де уміння говорити чітко, образно, переконливо і полум'яно вирішує успіх справи, а нерідко і визначає кар'єру оратора, його майбутнє. Найчастіше це стосується політиків, адвокатів. Талант говорити запально, володіти аудиторією і масами людей привів до необмеженої влади над публікою і цілими народами Демосфена і Цицерона, Робесп'єра і Дантона, Керенського і Леніна (Ульянова В. І.), Троцького, Д. Неру, Гітлера, Гебельса, Ф. Кастро і багатьох інших природжених блискучих політичних ораторів. Четверо з названих були адвокатами.
Педагогу потрібні зовсім інші якості. Йому набагато важливіше володіти образністю мовлення, його дохідливістю, рівністю викладу, умінням глибоко проникати в довірливі душі та серця учнів. Тут на перше місце виходить мистецтво викладу й авторитет педагога.
Судочинство передбачає постійне спілкування юристів-професіоналів як між собою, так і з людьми, причетними до певного судового процесу. Це процесуальне спілкування за часів А. Ф. Коні знайшло своє вдале вираження у слові "судоговоріння".
І справді,, учасникам судового процесу доводиться дуже багато говорити. Оголошення обвинувального висновку чи виклад позовних вимог, надання свідчень підсудними і свідками, сторонами, постановка запитань до осіб, що допитуються, і експертів, виклад учасниками судового процесу заяв і клопотань, нарешті, судові дебати й оголошення рішення, вироку суду - усе це елементи судоговоріння.
Специфіка судоговоріння полягає в суворій процесуальній упорядкованості - кожне слово, промовлене в ході судового засідання, має свою процесуальну назву і призначення. Головуючий у суді не розмовляє, а веде судове засідання. Сторони судової справи: підсудний, позивач, відповідач, свідки - дають свідчення. Учасники судового процесу: державний обвинувач, адвокат - допитують, ставлять запитання, заявляють клопотання, роблять заяви, беруть участь у судових дебатах. Підсудний виголошує останнє слово.
Кожна із форм судоговоріння має своє призначення, свою мету і, обов'язково, власну етичну основу. Допитуючи особу в судовому засіданні, неприпустимо ставити запитання навідного характеру. Аморальною є постановка запитань глибоко інтимного характеру, якщо це не продиктовано інтересами справи. Неприпустимо звертатися до будь-якої викликаної в судове засідання особи на "ти", вичитувати за "невірно" зайняту позицію та ін.
Судоговоріння здійснюється в порядку, установленому кримінально-процесуальним і цивільно-процесуальним законодавством, у визначеній черговості й обов'язково з дозволу головуючого у справі судді. Спочатку слово надається позивачеві, а потім - відповідачеві; спершу виступає державний обвинувач, а за ним - адвокат. Бувають випадки, коли порядок допиту окремих осіб в інтересах справи може бути змінений судом. Однак це допускається суддею лише після попереднього обговорення такої доцільності з учасниками судового засідання.
Цей порядок установлено не тільки відповідно до правових вимог. Тут прослідковується етичний підхід законодавця до розв 'язання правових питань. Так, відповідач виступає після позивача для того, щоб мати можливість захиститися від позову. Адвокат виступає після державного обвинувача, щоб мати можливість захиститися від аргументів обвинувачення. Це, безперечно, морально виправдано. "Бий, але вислухай",- говорили римляни, що означало необхідність вислухати й обвинувачуваного, і лише після цього приймати рішення.
Правосуддя не терпить суєти і довільного марнослів'я. Спроби сторін сперечатися, грубо втручатися в інтимні стосунки підсудних і свідків, будь-які неетичні й образливі звертання мають припинятися судом коректно, але суворо і негайно.
Життя різноманітне і непередбачуване. Це однаковою мірою стосується і судової практики. Незважаючи на трагізм подій, що відбуваються в судовому залі, нерідко трапляються і комічні ситуації, і в таких випадках головуючий має вчасно та вдало вийти з ситуації. Але не можна допустити, щоб комічна ситуація, що виникла, вийшла з-під контролю чи стала образливою для будь-кого з учасників судового процесу і, тим більше, для потерпілого у справі чи підсудного. Кілька прикладів різного володіння ситуацією в судовому засіданні з боку судді.
В одному з судів м. Львова розглядається справа за позовом чоловіка, який домагається розірвання шлюбу з дружиною через відсутність дітей. Позивачка категорично проти розірвання шлюбу. Адвокат відповідачки звертається до головуючого з такою тирадою: "Шановний пане суддя, моя довірительниця щойно приїхала з курорту, де вона лікувалась. У мене в руках довідка лікаря (подає довідку судді), що вона може народити дитину. То, може зарано скасовувати шлюб?"
Суддя, оглянувши пред'явлену адвокатом довідку, звертається до позивача: "Пане позивачу, у мене в руках довідка лікарів... яку надав пан адвокат, то може ви ще поживете, спробуєте, може у вас щось вийде". Позивач підхоплюється і кричить на всю судову залу: "Пане суддя, я вже шістнайцять років пробую, але в мене нічого не виходить, а якщо у вас є довідка, то вже, мабуть, тепер ви разом з паном адвокатом пробуйте, може, у вас що й вийде".
У залі, природно, регіт, суддя розгублено намагається присоромити позивача, від чого регіт ще сильніший. Об'являється перерва. Але як тільки суддя входить у судову залу, регіт відновлюється. Справа зірвана, засідання переноситься на наступний день. Суддя явно не відчув делікатності ситуації, не продумав запитання і сам потрапив у анекдотичну історію, з якою не зумів упоратися.
Донецьк. Розглядається кримінальна справа про квартирні крадіжки. На лаві семеро підсудних і стільки ж адвокатів. Обвинувачення підтримує помічник прокурора, літня жінка, з колишніх партійців-укріпленців (раніше існувала практика "укріпляти" правоохоронні й інші органи представниками робітничого класу). У дебатах виступає адвокат Г., що обожнює вживати усякі вирази та прислів'я на латині. "Товариші судді, -з пафосом промовляє адвокат,- попередній вирок, винесений підсудному Іванову, є преюдиційним для нинішнього складу суду". Державний обвинувач рішуче піднімається і, перервавши адвоката, просить суддю зобов'язати останнього надалі "висловлюватися зрозуміло".
Миттєво оцінивши комічність ситуації, суддя із серйозним виглядом звертається до адвокатів: "Товариші адвокати, я прошу висловлюватися так, щоб це зрозумів товариш прокурор". Дама-обвинувач явно задоволена. Усім ніяково, але ситуацію залагоджено.
Особливим ораторським жанром є судові дебати сторін. Вживання терміну "жанр" тут є доречним, бо ті, хто виступає перед судом, мають володіти словом і мистецтвом переконання. Головна мета оратора в суді - переконати суддю, народних засідателів або присяжних у правоті своєї позиції, тобто переконати усіх у правильності рішення, запропонованого саме ним.
Характер виступу судового оратора визначається конкретним завданням, що стоїть перед ним. Тут не завжди доречно оцінювати виступ такими етичними категоріями, як шляхетність поставленої мети і справедливість її досягнення, тому що в дебатах сторін з полярними Інтересами поняття ці дуже відносні. Може йтися лише про чесність і етичність прийомів, використовуваних для досягнення мети. А стежити за цим - прерогатива суду.
В Росії після утворення суду присяжних на судовій сцені з'явилися талановиті оратори - державні обвинувачі, адвокати, які залишили глибокий слід в історії російського судочинства. До перших насамперед варто зарахувати Д. О. Ровинського, А. Ф. Коні та ін.
Сьогодні важко уявити, яке майбутнє очікує на суд присяжних в Україні. Однак хочеться вірити, що за умов зростання добробуту і свідомості громадян, підвищення правової культури населення конституційна ідея суду присяжних знайде в Україні чіткі та зримі обриси, а нинішні юристи зустрінуть конституційне нововведення у всеозброєнні.
Створення суду присяжних зажадає і від суддів, і від державних обвинувачів не тільки уміння поводитися зі словом, але і високої ерудиції і культури мовлення, заснованих на знанні державної мови. Для того, щоб усе склалося саме так, варто вже зараз надати належної уваги питанням судової риторики і прищеплювати майбутнім судовим працівникам повагу до слова, до мови.
Однак слід завжди пам'ятати, що мова судового оратора - це лише інструмент, ефективність і сила якого мають вимірятися критеріями морального професіоналізму та спрямовуватися на користь правосуддя, а не на захист честі мундира за будь-яку ціну.
Хотілося б за прикладом Д. О. Ровинського звернутися до молодих юристів, які працюватимуть суддями І прокурорами після проведеної судової реформи, ^і словами; "Велика частина з вас, добродії, щойно здобула освіту. Ви ще не досвідчені, Ви не звикли бачити в арештанті німу цифру, яка передається чиновниками від одного до іншого... Допомагайте один одному, добродії, спостерігайте один за одним, не дайте загинути щойно розпочатій справі, будьте людьми, добродії, а не чиновниками! Спирайтеся на закон, але пояснюйте його розумно, з метою робити добро і приносити користь... Дай боже, щоб Ви могли сказати всім І кожному, що Ви служили справі, а не особам, що Ви намагалися робити правду і приносити користь, що Ви були насамперед людьми, добродії, а вже потім чиновниками".
Говорячи про етичний бік процесуальної ролі державного обвинувача в карному судочинстві, не можна, природно, не зазначити моральний бік вимог щодо захисту державним обвинувачем інтересів особи, винуватість якої не знайшла свого підтвердження в ході судового слідства.
Подвійність позиції державного обвинувача, його професійне становище зобов'язують брати до уваги не тільки обставини, що підтверджують пред'явлене обвинувачення, але й такі, що виправдовують підсудного, полегшують його відповідальність і дають обвинувачеві всі можливості бути максимально об'єктивним. Це можливе лише у разі, якщо державний обвинувач буде де-факто вільний у своїх діях, тобто якщо буде відкинуто сліпе слідування радянській постановці справи, коли виправдання підсудного було майже злочином.
Промови державного обвинувача-прокурора з особливим нетерпінням чекають і уважно слухають всі учасники судового засідання, зацікавлені особи і присутня в судовій аудиторії громадськість. На промовця звернені всі погляди з надією почути голос справедливості, тому що це голос держави.
Промова державного обвинувача - це насамперед докладний і неупереджений аналіз всього вислуханого присутніми в залі судового засідання. Вона, як правило, витримана в суворій формі, та й мета, у більшості випадків, одна - домогтися засудження та покарання винних у вчиненні злочину.
Тут крім етичних і риторичних прийомів, присутні риси і вимоги процесуального характеру, що зобов'язують державного обвинувача надати суду: докази злочину, причинного зв'язку між діями підсудного і наслідками, наявність або відсутність наміру на вчинення злочину, ступінь провини підсудного, потреба у застосуванні саме цієї норми закону і, зазвичай, виклад перед судом свого бачення щодо міри покарання винуватця.
Державний обвинувач не може оперувати припущеннями, сумнівними обставинами і доказами та підміняти їх красномовними міркуваннями. Тому обвинувальна промова прокурора часто скупа на ораторські "прикраси" та емоційні сплески.
"Судове красномовство Франції,- зазначає Є.М. Ворожейкін у передмові до книги,- багато чим зобов'язане своїми успіхами суду присяжних і змагальній формі розгляду кримінальних справ" Суди присяжних у Франції були введені Національними зборами 16 вересня 1791 р. У Росії аналогічна подія відбулася лише три чверті століття потому, після проведення судової реформи 1864 року. З часу введення в Росії нових судів, з їх гласним і усним провадженням справ, виникла потреба в ораторському мистецтві.
Ті, хто стверджуватиме, що прокурору не властиві емоційність і прагнення до образного стилю викладу своїх доводів перед судом і присутніми, помиляються. У виступах перед присяжними засідателями це стане прямо необхідним, тому що головним завданням судового оратора - вміння "... впливати на почуття слухача. Сильне почуття, переживання людини, завжди торкаються і розуму, залишаючи незабутнє враження".
Досить ознайомитися лише з деякими обвинувальними промовами А.Ф. Коні, щоб переконатися, наскільки мистецьки можна перетворювати сухі прокурорські "звіти" у літературні твори.
Характеризуючи убивцю-чоловіка у справі міщанки Ємельянової, А.Ф. Коні говорить: "... Це людина, що звикла панувати і повелівати тими, хто їй скоряється, що цурається товаришів, самолюбний, непитущий, точний і акуратний. Отже, це характер зосереджений, сильний і твердий, але розвинутий у поганій обстановці, що йому ніяких стримуючих моральних зачатків дати не могла". В іншому місці оратор говорить: "І якщо пристрасть сильна, а голос совісті слабшає, то результат може бути рішучий". Буденні слова, не складні та не пафосні речення, а читається, як художній твір. І це - обвинувальна промова.
Промова державного обвинувача не припускає експромтів і довільного захоплення власними емоціями, особистими відчуттями і почуттями. Багато років потому, А.Ф. Коні з жалем і почуттям сорому згадував, як він допустив різку репліку на адресу підсудного, з обличчя якого під час судового засідання постійно не сходила посмішка. Пізніше йому стало відомо, що у підсудного внаслідок паралічу м'язів обличчя утворилася гримаса, на зразок посмішки.
Тут саме й потрібна чуйна і тверда рука хазяїна судового процесу - головуючого у справі судді. Його завдання спокійно і впевнено вести засідання так, щоб учасники судового процесу суворо дотримувалися вимог закону й етики судоговоріння.
Як уже зазначалося, картина судових змагань, що є невід'ємною складовою частиною будь-якого судового процесу, буде повною і завершеною лише у разі, якщо в ній буде присутня й світла фігура адвоката. Наступний розділ присвячений адвокатській етиці, тому в ньому будуть викладені й етичні проблеми захисної промови.
Дата добавления: 2015-11-28; просмотров: 2472;