Літературного явища сучасної поезії
Сучасна українська поезія відноситься до літератури постмодернізму періоду кінця ХХ - поч. ХХІ ст. Це продукт постіндустріальної, «постчорнобильської» епохи. Український постмодернізм формувався як природна негативна реакція на усталений і бездуховний соціалістичний реалізм і його художні ілюстрації в літературі, кіно, живопису.
Усіх сучасних українських літераторів умовно поділяють на вісімдесятників, дев’яностнтників і позадесятників.
Для «вісімдесятників» характерна орієнтація на духовні здобутки європейської спільноти. Серед особливих ознак феномену вісімдесятництва виділяють:
1) надання домінантного значення формальній складовій твору;
2) перехід від наративного до інтертекстуального символізму;
3) відсутність претензії на творення конститутивних текстів;
4) бажання харизматизації через «визнання на Заході», і пов’язані з цим комплекси та розчарування;
5) концептуальний, урбаністичний індивідуалізм;
6) тяжіння до синтетичних способів кремації.
В «дев’яностників» чітко простежуються наступні тенденції:
1) сюжетна і мовна епатажність розрахована здебільшого на молодіжну читацьку аудиторію;
2) спроба чергової переоцінки «всіх цінностей»;
3) тяжіння до секації текстових об’ємів(рваний текст);
4) намагання опанувати формальні здобутки класичної епохи;
5) вплив рок-субкультури;
6) неподоланий освітній провінціалізм.
«Двітисячники» часто добивалися популярності епатажними акціями та активною промоцією себе у медіа та публічному просторі. Для творів цього покоління характерне відчуття відірваності від цінностей попередників внаслідок недовіри до культури батьків, вихованих у тоталітарному суспільстві. Ознакою двотисячників є також літературний аутизм, тобто написання творів передовсім для власного кола знайомих.
Для сучасної української поезії характерні ігрові експерименти з мовою, наприклад В. Цибулько змінює граматику на синтаксис. В порівнянні з класичною українською літературою, радянським періодом поети відчутно частіше використовують верлібр, ніж силабо-тонічне віршування.
Серед значних поетичних книг цього періоду: «Ікар на метеликових крилах» (1990) В. Голобородька, «Прогулянка одинцем» (1990) М. Воробйова, диригент останньої свічки (1990) О. Забужко.
С. Жадан став найвпливовішим поетом в СУЛ. Покоління поетів після нього деякі критики називають піджаданниками.
Стилістично СУЛ дуже різноманітна.
У 1990-х з’явилися слеми – змагання поетів у читанні віршів.
Проблематика та тематика сучасної лірики, художні особливості.
Дата добавления: 2016-01-18; просмотров: 2464;