Самосвідомості
На формування української самосвідомості вплинули війни з Поль-
щею, що відбувалися після розпаду Київської Русі. Українські землі ста-
ли своєрідним буфером між православним Сходом і католицьким Захо-
дом, ареною непримиренної боротьби між українцями і поляками, що, з
одного боку, сприяло розвиткові української самосвідомості, а з іншо-
го -- ускладнювало цю самосвідомість.
У деяких працях зазначається, що український етнос почав формува-
тися переважно в ХIV cт., коли українська народність перебувала в за-
лежності від Великого Литовського Князівства, а згодом -- Речі Поспо-
литої. Етнічне самовизначення українців, тобто їхнє українське "ми",
проявилося в усвідомленні відмінності від поневолювачів, власної тери-
торії, релігії й права. Етнічні права захищали спільно усі верстви насе-
лення, при цьому виникало почуття гордості за свій народ і непримирен-
ність до поневолювачів. Утім на цьому тернистому шляху були і втрати
Одна з них привела до серйозних наслідків -- це так зване "опольщен-
ня" української знаті. У ХVIXVII ст., коли Польща була могутньою дер-
жавою, "приваблюючий приклад привілейованого польського шляхтича
спричинив сильний асиміляторський вплив на українську знать, а його
очевидна культурна перевага посилювала потяг до всього польського"
[41]. О. Субтельний зазначав, що українська знать, як і будь-яка знать,
була чутливою до власного соціального статусу, тому пов'язаність із ре-
лігією і культурою, які вважалися неповноцінними, глибоко травмувала
її самолюбство. Внаслідок цього українські аристократи почали масово
зрікатися віри батьків і приймати католицизм, а з ним польську мову й
культуру" [41].
"Важко переоцінити, -- писав О. Субтельний, -- ті серйозні наслід-
ки, що мала для українців втрата власної еліти. У суспільствах, які по-
клали початок сучасній Європі, з їхнім ієрархічним устроєм народ без
знаті все одно що тіло без голови. Це означало, що українці втратили
клас, який зазвичай здійснював політичне керівництво, ставив певні по-
літичні цілі, сприяв розвиткові культури й освіти, підтримував церкву і
живив відчуття етнополітичної самобутності суспільства. З поглиблен-
ням опольщення серед української знаті православ'я, а також українська
мова почали пов'язуватися передусім з нижчими верствами, що призве-
ло до непрестижності всього українського. У зв'язку з цим честолюбні й
обдаровані молоді українці були постійно змушені вибирати між відда-
ністю власному народові і його традиціям і асиміляцією в панівне сус-
пільство і його культуру. Частіше перевагу віддавали останньому. Внас-
лідок цього іншою проблемою української історії стала проблема верхів-
ки українського суспільства, або, точніше, її відсутності" [41]. Так було
покладено початок формування комплексу меншовартості в українців.
На деякий час становище врятувало зростання чисельності україн-
ського козацтва і його перемоги над поляками, однак подальша історія
України, пов'язана з російським впливом, продовжувала сприяти розвит-
кові горезвісного комплексу меншовартості, про який стало модно гово-
рити у наші дні. Під впливом російської імперської влади в українсько-
го народу сформувалася малоросійська ментальність. Про це докладно
писав О. Субтельний у своїй "Історії". Значна кількість української стар-
шини згодна була забути про свою належність до української нації зара-
ди того, щоб увійти до блискучого суспільства дворян Російської імперії.
Така старшина була вороже налаштована до будь-яких ідей, пов'язаних
із самостійністю України. Типовими для "малоросійської ментальності"
є слова В. Кочубея -- українця, який належав до найближчого оточення
імператора: "Хоч і народився я хохлом, я більший росіянин, аніж будь-
хто... Моє становище підносить мене над всілякими дріб'язковими мір-
куваннями. Я розглядаю проблеми ваших губерній з погляду загальних
інтересів усього нашого суспільства. Мікроскопічні погляди мене не
хвилюють" [41].
Таку малоросійську ментальність нещадно критикували історики на-
ціоналістичної школи ХХ ст. Аналізуючи причини виникнення цього
принизливого для українського народу явища, В. Липинський зазначав,
що воно характерне для народів, які не мають своєї держави.
Отже, "малоросійська" самосвідомість домінувала у верствах україн-
ської знаті ХVIII -- початку ХIХ ст., а самі українці були чи не найбіль-
шими ворогами української самобутності [41].
Розвиваючи свою ідею і намагаючись виявити коріння комплексу
меншовартості українців, В. Янів наголошує, що в Україні протягом
значного історичного періоду сформувався благодатний ґрунт для зрос-
тання цього комплексу: політичне поневолення із забороною мати влас-
ну мову та нав'язування назви "малороси" [52].
Характерно, що й за радянських часів у цьому плані нічого не зміни-
лося. Тоді використовували всілякі методи, щоб зробити українську мо-
ву, а відтак і українську культуру, непрестижною. У ставленні до рідної
мови та культури тоталітарний режим послідовно виховував в українців
комплекс меншовартості. Про це явище свідчить той факт, що самі укра-
їнці прагнули, щоб їхні діти вчилися в російських школах. Це було зу-
мовлено зокрема й тим, що українські школи мали слабшу матеріальну
базу та не досить високий рівень викладання.
Однак ані імперська влада, ані тоталітарний комуністичний режим не
знищили національної самосвідомості українців, хоча й завдали їй знач-
ної шкоди. Події серпнягрудня 1991 р. показали, що українська нація
живе й готова будувати свою незалежну державу.
Дата добавления: 2014-12-22; просмотров: 963;