Характер. Україна розташована в центрі Європи, де перетинаються шляхи, що
Україна розташована в центрі Європи, де перетинаються шляхи, що
з'єднують Схід і Захід. У ході досліджень, присвячених феномену геопо-
літичного положення України і його впливу на український національ-
ний характер, було встановлено, що українцям притаманні як європей-
ські риси характеру, так і східні, тобто, з одного боку, християнсько-ві-
зантійські, з іншого -- євразійсько-кочівницькі.
Саме у прикордонному (перехідному) геополітичному положенні Ук-
раїни деякі дослідники вбачають причину складності її існування як не-
залежної держави. Держава, вважає В. Янів, виникає там, де є динаміка,
сильно розвинута воля, яка зуміє силою поєднати змагання сильних ін-
дивідуальностей, що розходяться, як у Європі, або там, де пасивне бай-
дуже суспільство, що не вміє протиставитися деспотові і підкоряється
його волі, як у Азії [52]. "Ми вже належачи, в основному, до Європи, за-
надто відхилилися від неї, щоби викресати в собі достатньо волі, конче
потрібної для побудови держави, однак і не наблизилися настільки до
Азії, щоб дати себе вести власному деспотові", -- так писав В. Янів [52].
Проте події 90-х років ХХ ст. показали, що Україна не надто відійшла від
Європи і все-таки спромоглася побудувати власну незалежну державу.
Отже, за географічним станом Україна перебуває начебто на "межі
двох світів" -- між Європою й Азією, що, безумовно, вплинуло на психо-
логію народу. Окраїнне положення України, вважає О. Кульчицький, не-
минуче породжувало дружинницький, а згодом лицарсько-козацький тип
людини, яка насолоджувалась ризиком і намагалась активно протистояти
злу, захищаючи високі ідеали -- честь, віру і свободу. Однак поряд із ци-
ми ідеалами межують й інші риси, зумовлені постійною загрозою: само-
ізоляція, заглиблення в окреме життя. Разом з "vita maxima" існує можли-
вість "vita minima" -- сховавшись, перечекати й уберегтися [52].
Постійне напруження прикордонної держави, розвиває свою думку
В. Янів, породжує певний духовний стан, сформований у відомому ви-
слові: "Або пан, або пропав". Поряд із пристрасним бажанням жити й
бути існує зневажливе ставлення до смерті. Однак постійна загроза
смерті призводить до загибелі насамперед найкращих і найсміливіших. І
коли впродовж століть така селекція набуває страхітливих розмірів, стає
зрозуміло, чому зневага до смерті змінюється страхом перед нею, а геро-
їчне життя лицаря ("vita maxima") -- "схованим життям" ("vita minima").
Звідси В. Янів виводить таку сучасну українську рису, як слабка воля, що
відрізняє наш народ від європейців [52].
Впливом європейського чинника етнологи намагаються пояснити й
деякі інші негативні риси українців. Так, М. Григоріїв пише: "Великі
простори України привчили українців до байдужості, пасивності, роз-
слабленості, безтурботності: "до нас ще далеко", "ще встигнемо", "якось
воно буде" [3].
У свою чергу, емоційність і слабка воля породжують такі духовні
якості, як задумливість, рефлексія і навіть меланхолія, що яскраво про-
являються в народній творчості українців, проте вплив постійної загро-
зи українському народу не можна оцінювати однозначно. Річ у тім, що
коли постійно існує загроза життю народу, у нього виникає питання про
сенс життя. Відповідь на це філософське питання може бути як у релігії,
так і в інших духовних цінностях, тобто у виході за межі власного буття.
"Людина прагне вийти з себе, щоб стати СОБОЮ. Людина облагороджу-
ється, сублімується, а втікаючи від джерела свого неспокою -- від вій-
ни з усіма її страхіттями, -- вона відкидає насамперед саму війну, а по-
тім уже й лицарські цінності, замінюючи їх протиставленнями: твер-
дість -- ніжністю, нищення -- творінням блага, ризик -- розсудливістю,
рани -- шпиталями, ненависть -- любов'ю або милосердям [52].
Отже, протилежною духовною диспозицією войовничості є надання
допомоги іншому, що в Україні є великою етнічною цінністю. Це обла-
городження віддаляє нас від війни та руїн [52].
Дата добавления: 2014-12-22; просмотров: 1151;