Основні напрями розвитку сучасної етнопсихологічної науки
Серед основних напрямів розвитку сучасної етнопсихології Ю. Пла-
тонов і Н. Платонова виділяють такі:
1) вивчення особливостей національного характеру;
2) співвідношення норми та патології у різних культурах;
3) значення раннього досвіду дитинства для формування як особис-
тості, так і національного характеру.
Слід зазначити, що коли йде мова про вивчення національного харак-
теру, то залишається поза увагою те, що, крім націй, є й інші етнічні гру-
пи, тому більш коректно було б говорити про етнічний характер.
Крім того, до проблем етнопсихології по-різному підходять представ-
ники різних психологічних теорій. Зупинимось на характеристиках дея-
ких із цих теоретичних підходів.
1. Значне місце в етнопсихології посідає психоаналітичний напрям,
що базується як на ортодоксальному фрейдизмі, так і на неофрейдизмі, в
руслі якого працювали Е. Фромм, Е. Еріксон, Г. Деветро. Причому в пра-
цях останнім часом спостерігається еволюція психоаналізу від аналізу
психопатології особистості до позитивного полюсу -- аналізу повноцін-
ної особистості, що спрямована на реалізацію своїх потреб і здібностей.
Прикладом тут може бути праця Г. Деветро "Етнопсихоаналіз".
У рамках неофрейдизму А. Бандура розглядає природу агресивності
під нетрадиційним кутом зору. Він вважає, що агресивний, емоційний
стан -- це явище, яке має етносоціальне походження.
2. Інший напрям західної етнопсихології пов'язаний з вивченням осо-
бистості в різних культурах. Представники цього напряму -- Р. Липтон-
ду, А. Інкелес та інші вводять поняття "модальної особистості". За їхнім
визначенням, модальна особистість-- це певний тип особистості, до
якого належить найбільше дорослих членів певного суспільства. Тобто
модальна особистість-- це типовий представник того чи іншого наро-
ду. Дослідники вважають, що таких модальних особистостей в одної на-
ції може бути кілька. Таким чином, в етнопсихології з'явилася концепція
мультимодальної нації, що дає змогу створювати характеристику нації
не як особистості, а як колективу. Американський етнопсихолог Дж. Хо-
німан у рамках такого підходу пропонує поняття ідеальної особистості.
Ідеальна особистість, за Дж. Хоніманом, має ціннісні орієнтації, що
є оптимальними для передачі наступним поколінням. Всередині етнічної
спільноти може бути кілька типів ідеальної особистості, які різняться за
статтю та соціальним статусом.
3. Найзначнішим за кількістю досліджень є інтеракціоністський або
соціально-психологічний напрям. У рамках цього напряму значна увага
приділяється вивченню етноцентризму, расизму, націоналізму.
Представники цього напряму зазначають, що існування етносу зале-
жить від усвідомлення його членами своєї групової єдності та несхожос-
ті на інших, від стійкості етнічної самосвідомості, від сили "етнічного
тяжіння". Важливим у рамках соціально-психологічного напряму є до-
слідження проблем зміни етнічної самосвідомості, етнічної належності,
припинення існування етносу, розчинення однієї етнічної спільноти в ін-
шій.
Зміна етнічної свідомості може відбуватись тільки за умов міжетніч-
ної взаємодії, тому остання теж потребує детального вивчення.
Крім того, представники цього напряму досліджують такі проблеми,
як етнічна ідентифікація, етноцентризм, етнічні установки та ролі.
Дата добавления: 2014-12-22; просмотров: 4574;