Психологічна сутність основних понять етнопсихології
Відправним поняттям, з якого починається вивчення науки етнопси-
хології -- це поняття "етносу". Як же визначається поняття "етнос" у су-
часній етнопсихології?
Етнос-- від гр. плем'я, народ -- це стійка сукупність людей, які ма-
ють загальні, відносно стабільні особливості культури та психіки, а та-
кож усвідомленням своєї єдності та відмінності від усіх інших схожих
утворень.
Грецьке слово "етнос" послужило основою назви окремої галузі пси-
хології -- психології етносу, або, як це звучить у працях одного з заснов-
ників етнопсихології В. Вундта -- "психології народів".
Другим важливим поняттям є поняття "нація".
Нація-- духовно-психологічна спільність, заснована на територіально-економічній та історико-культурній єдності.
Нація, зазначають дослідники, як форма етнічної спільності, скла-
лась на відносно пізньому етапі історичного розвитку людства. Виник-
нення націй пов'язане з періодом становлення капіталізму. Отже, хоч на-
ції й існують у сучасних суспільствах як найпоширеніші форми етнічної
спільності, але, окрім них, існують і такі різновиди етнічних спільнот, як
народність, національна група та ін.
Далі за своїм значенням для етнопсихології є поняття "психічного
складу".
Психічний склад-- це стійкі риси психіки людей, що склалися на
основі тривалої історії розвитку народу, які проявляються у звичках,
смаках, звичаях, традиціях, емоційному сприйманні людиною навко-
лишнього середовища та темпераменті.
Психічний склад іноді ототожнюють із поняттям характеру народу,
але поняття "характер" вужче, ніж психічний склад.
Національний характер-- це відносно стійкі психічні властивості
народу, що залежать від конкретних історичних і соціально-економічних
умов існування певної спільноти.
У кроскультурних дослідженнях, які проводяться у рамках етнопси-
хології, часто використовується поняття "етнічні стереотипи".
Етнічні стереотипи-- це відносно стійкі уявлення про моральні, ро-
зумові та фізичні якості, що властиві представникам тих чи інших спіль-
нот.
Етнічні стереотипи, у свою чергу, поділяються на автостереотипи
та гетеростереотипи.
Автостереотипи-- це думки, судження, оцінки, котрі стосуються
певної етнічної спільноти представниками цієї ж самої спільноти (на-
приклад, висловлювання українців про українську націю).
Автостереотипи -- це, як правило, комплекс позитивних оцінок, ад-
же люди схильні лояльно ставитись до своїх недоліків і розглядати їх як
один з проявів позитивних якостей. Так, жадібність можна тлумачити як
бережливість, а неорганізованість -- як широту душі.
Гетеростереотипи-- це сукупність оціночних суджень про інші на-
роди.
Гетеростереотипи, на відміну від автостереотипів, можуть бути як
позитивними, так і негативними. Це залежатиме від історичного досвіду
взаємодії конкретних народів. Гетеростереотипи відбивають минулий та
актуальний позитивний і негативний досвід взаємовідносин народів,
особливо у тих сферах діяльності, де дані народи активно спілкувались
або спілкуються -- приміром торгівля, сільське господарство. Негативні
гетеростереотипи формуються, якщо народи перебувають у конфлікті.
Останнім часом ми дуже часто зустрічаємось з таким поняттям, як
етнічний конфлікт.
Етнічний конфлікт-- це форма міжгрупового конфлікту, коли гру-
пи з протилежними інтересами поляризуються за етнічною ознакою.
Причиною етнічних конфліктів, як правило, бувають етнічні, соціаль-
ні, політичні та економічні суперечності. Загострення етнічного конфлік-
ту супроводжується зростанням етноцентризму, що властивий у тій чи
іншій мірі етнічній самосвідомості будь-якого рівня розвитку, посилен-
ням циркуляції в суспільстві негативних етностереотипів, посиленням
націоналізму.
Етноцентризм-- це погляд на етнопсихологічні особливості іншого
народу з точки зору уявлень власного народу.
З поняттям "етноцентризм" тісно пов'язане поняття "етнічні уста-
новки".
Етнічні установки-- це готовність особистості сприймати ті чи ін-
ші явища етнічного життя та міжетнічних стосунків і, відповідно до цьо-
го сприймання, діяти певним чином у конкретній ситуації.
Безумовно, у непростій ситуації, що склалася після розвалу СРСР,
надзвичайно актуальними є зусилля, що спрямовані на виявлення меха-
нізмів, які гармонізують міжетнічні стосунки та поліпшують етнічні ус-
тановки.
І нарешті, дуже важливим поняттям етнічної психології є поняття
"національного характеру".
Національний характер-- це відносно стійка сукупність рис харак-
теру, які властиві переважній більшості представників певної нації.
В основі національного характеру лежить національна самосвідо-
мість, у зв'язку з чим деякі західні вчені називають націю психологічним
видом.
На сьогодні національний характер є об'єктом значної уваги вче-
них -- філософів, психологів, соціологів і політологів. У вітчизняній ет-
нопсихології розробкою проблем національного характеру займаються
І. Вирост, П. Гнатюк, Л. Дробіжева, Л. Кострюкова.
Отже, у цьому розділі окреслено коло основних понять, що визнача-
ють предметне поле досліджень етнічної психології. Детальніший аналіз
цих понять буде висвітлено в наступних розділах.
Дата добавления: 2014-12-22; просмотров: 2920;