Організаційні закономірності
1. Ефективність навчання залежить від організації. Лише та
організація навчання є доцільною, яка розвиває в учнів потребу
вчитися, формує пізнавальні інтереси, приносить задоволення,
стимулює пізнавальну активність.
2. Результати навчання (у певних межах) прямо пропорційні
ставленню учнів до навчальної праці, своїх навчальних обо
в'язків.
3. Результати навчання (у відомих межах) прямо пропорційні
працездатності учнів.
4. Результати навчання залежать від працездатності вчителя.
5. Розумова втома веде до гальмування органів чуття: чотири
години навчальних занять знижують поріг чуттєвості аналіза
торів більш ніж у два рази (Багер, Блажек).
6. Розумова працездатність дітей залежить від стану здоро
в'я, режиму розумової діяльності, статі, віку, пори року, дня тиж
ня, часу доби (М.В. Антропова та ін.).
7. Активність розумової діяльності учнів залежить від роз
кладу навчальних занять, місця в ньому уроків фізичної культу
ри і праці (М.В. Антропова та ін.).
8. Продуктивність навчання зумовлюється рівнем організації
педагогічної праці.
Означені вище закономірності процесу навчання є загальними і поширюються практично на всі ланки освіти, у тому числі на вищу школу.
Серед великої кількості закономірностей педагогічного процесу найбільш актуальними для нинішнього періоду розвитку вітчизняної освітньої системи є: єдність і взаємозумовленість біологічних і соціальних чинників у розвитку особистості; національні та загальнолюдські морально-духовні цінності як важлива передумова розвитку і становлення особистості; праця та її роль у фізичному й психолого-соціальному становленні людини; визначальна роль сім'ї у реалізації завдань виховання; самостійна пізнавальна діяльність особистості — запорука успішності у сфері освітньої діяльності; колектив як важливий чинник розвитку і виховання людини.
Обстоюючи ті чи інші закономірності, моделюючи на їх базі напрями, форми, технології навчально-виховного процесу, треба виходити, передусім з тенденцій суспільно-економічного розвитку й розуміння місця та ролі людини в системі соціальних відносин. Людина — надзвичайно складний природно-соціальний феномен, вищий ступінь у розвитку живих організмів. Залишаючись біологічною істотою, вона є водночас суспільною істотою. На цій основі формується особлива соціальна якість людини як результату соціальних відносин. Тому в науковому обігу закріпилися поняття "людина" й "особистість". Людина — це біологічна , істота, якій притаманні фізіологічні ознаки: пряма хода, розви- і нені передні кінцівки та велика черепна коробка. Цим поняттям оперують фізіологи, анатоми, лікарі. Особистість — це та ж людина, яка характеризується передусім високим рівнем розвитку V психіки, здатністю до засвоєння соціального досвіду, культурних ^^-надбань, активного спілкування з іншими людьми.
На людину, її розвиток впливають дві групи чинників — біологічні й соціальні. Вирішальна роль соціальних чинників не заперечує дію біологічних, але проблема взаємодії біологічного й соціального чинників у людині залишається важливою для розуміння її сутності, механізмів розвитку, становлення як соціального феномену.
У процесі розвитку біологічних і соціальних наук упродовж тисячоліть точилися суперечки щодо визначення ролі біологічних і соціальних чинників, які впливають на розвиток людини. І, як наслідок, виникла низка концепцій. Зупинимося на окремих з них.
Найдавнішою є теологічна концепція, за якою розвиток людини пов'язується з божественним началом як у фізіологічному, так і соціальному плані.
У XVII ст. виникла соціологічна концепція. Виходячи з вчення її апологета, англійського філософа Дж. Локка(1632—1704), її прихильники заперечували вплив на розвиток людини біологічних чинників і надавали перевагу соціальним — навколишньому соціальному середовищу взагалі і системі виховання зокрема. Вони стверджували, що душа новонародженої дитини подібна до чистої дошки, покритої шаром воску (звідси назпа tabularasa), а подальший психологічний і соціальний розвиток людини залежить лише від чинників соціального впливу. Однак концепція іаЬиіа газа не мала під собою надійного наукового підґрунтя, і життєва практика її відкинула. Хоча в системі радянського виховання у ЗО—40-х роках минулого століття були спроби обґрунтувати окремі положення навчання й виховання з позицій цієї концепції. Наполегливо стверджувалось, що всі діти рівні між собою і з кожної дитини можна виховати, "виліпити" потрібну особистість. Коли б це насправді було так, суспільство легко розв'язувало б навіть найскладніші питання виховання й навчання, підготовки фахівців потрібного рівня і кваліфікації. Досить взяти будь-яку дитину, створити сприятливі соціальні умови, забезпечити оптимальний виховний вплив — і матимемо бажаний результат: поета, талановитого фізика-вченого, математика, геніального конструктора та ін.
У XVIII ст. починає утверджуватися теорія преформізму (від лат. preformo — утворений заздалегідь), згідно з якою в статевих клітинах у готовому вигляді закладені властивості й ознаки дорослого організму, які передаються за спадковістю, а тому фізичний і психічний розвиток людини детермінований біологічними чинниками і є виявом кількісного зростання спадкових задатків. Наприкінці XIX ст. теорія преформізму лягла в основу біологі-заторської концепції. У педагогіці її наполегливо обстоювали американські вчені Дж. Дьюї(1859—1952) і Е. Торндайк(1874— 1949). На думку прихильників цієї концепції, дитина отримує від батьків через гени не просто задатки, а конкретні психічні та соціальні якості. Тому фізичний, соціальний та психічний розвиток цілком зумовлені біологічними чинниками, а соціальне середовище та виховання не мають будь-якого сенсу в процесі становлення людини. Новонароджена дитина — це система, здатна до саморозвитку від природи. Дж. Дьюї, звертаючись до вчителів-практиків, проголошував: "До дитини не можна нічого ні додати, ні відняти від неї", "Не заважайте дитині розвиватися" тощо.
Біологізаторська концепція свого часу була основою педагогічної практики і зокрема теорії "вільного виховання" в США, Англії та інших країнах. Наприклад, в основу п'єси англійського драматурга Вільяма Гібсона "Та, що створила диво" покладено історичний факт виховання сліпоглухонімої дівчинки Елен Келлер. Ідея п'єси полягає в тому, що директор знаменитої Перкінської школи для сліпих і глухих дітей Майкл Анагнос, відправляючи до маленької Елен Келлер вчительку, інструктує її щодо виховання учениці, порівнюючи сліпоглухоніму дитину із сейфом, у якому є всі необхідні духовні багатства і до якого варто лише підібрати потрібний ключ. Завдання молодої вчительки Анни Сулліви, таким чином, зводиться не до того, щоб наповнити сейф скарбами людської психіки, а дати змогу цим скарбам звідти вийти.
Навіть у XX ст. біологізаторська концепція була (та ще й тепер залишається) предметом дискусій. Повторюються спроби пояснювати окремі явища розвитку людини з позицій цієї концепції. На рівні побутової педагогіки можна почути: "Такою вои (дитина) вродилася", "У дитини вроджений слух", "Вроджеп здібності" та ін. Зустрічаються й інші парадоксальні приклади. Учені в галузі техніки І. Алексакін і А. Ткаченко зацікавилися тим фактом, що XIX ст. в країнах Заходу позначилось ренесансом науки і культури, появою великої кількості відомих вчених, письменників, музикантів та ін. Вони дослідили велику кількість сімей, з яких вийшли генії. На основі цього аналізу дійшли висновку, що у таких сім'ях батько, як правило, був значно старший за свою дружину. До того ж він мав добру освіту, значний соціальний досвід, а мати майбутніх талантів була молодшою за свого чоловіка, не здобула належної освіти, та й соціальний досвід обмежувався колом сім'ї. З цього робиться висновок, що від батьків (не від матерів) дітям через біологічні канали передаються здібності, психічні якості й соціальний досвід. Це явище було назване "індексом батька". Вчені оприлюднили навіть своєрідну порівняльну таблицю, вказуючи на вік батька і матері, коли у них народилися майбутні знаменитості3(див. с. 210).
З погляду сучасної генетики й психології такий підхід до проблеми розвитку й виховання людини робить педагогіку безсилою, недооцінює роль педагогів-вихователів.
Досягнення біологічної науки, зокрема генетики, вже в середині XX ст. дали змогу по-новому подивитися на процес розвитку й виховання. Виникла генетико-соціальна концепція розвитку людини. На думку її прибічників, на розвиток особистості впливають як біологічні, так і соціальні чинники. Вплив бюло-
"Індекс батька" | "Індекс матері" | |
Леонардо да Вінчі | ||
Лєрмонтов | ||
Беранже | ||
Пушкін | ||
Лобачевський | ||
Ейнштейн | ||
Гоголь | ||
Бетховен | ||
Чехов | ||
Гете | ||
Чайковський | ||
Софія Ковалевська | ||
Бальзак | ||
Бородін | ||
Гендель | ||
гічних чинників виявляється в переданні через генно-хромосомну систему певних задатків, які становлять потенції фізичного, психічного й соціального розвитку дитини. Задатки — це лише можливості. Уже на цьому біологічному рівні треба говорити про нерівність між людьми. За спадковістю не передаються такі якості, як здібності, талант, геніальність, риси характеру, особливості поведінки, моральні чесноти та ін. Треба глибоко розуміти механізм спадковості як здатність біологічних організмів передавати задатки своєму потомству. Біологічний чинник починає діяти з моменту зародження біологічного індивіда. При цьому певні біологічні чинники можуть позитивно або негативно впливати на структуру й біологічну чистоту окремих генів. Канцерогенні хімічні речовини, які потрапляють в організм людини, можуть викликати мутацію генів, а отже, і брак у механізмі передання задатків. Тому людина має володіти належною генетичною культурою, щоб попередити негативні наслідки біологічного успадкування.
Та все ж провідними чинниками, що мають вирішальне значення у розвитку людини, є соціальне середовище й виховання. Відомі педагоги К.Д. Ушинський, А.С. Макаренко, Я. Корчак, В.О. Сухомлинський, маючи ґрунтовну наукову підготовку й великий досвід практичної виховної роботи, неодноразово висловлювали незаперечну віру в силу виховання. "Я впевнений в абсолютно безмежній могутності виховного впливу, — писав А.С. Макаренко. — Я впевнений, що коли людина погано вихована, то в цьому виключно винні вихователі. Якщо дитина хороша, то цим вона теж зобов'язана вихованню, своєму дитинству. Ніяких компромісів, ніяких середин бути не може..."4.
Слушним є твердження про те, що соціальні чинники, виховні зусилля починають впливати на розвиток дитини з часу її народження. Але цей вплив може виявлятися ще на етапі ембріонального розвитку. Це підтверджується багатьма прикладами. Ось деякі з них.
Тринадцятирічний хлопчик успішно закінчив загальноосвітню школу і вступив на механіко-математичний факультет Ка- і занського університету. Педагоги поцікавились у батьків, коли і " як вони почали виховувати сина. Мама відповіла: "О, ще до народження. Коли йому було 4 місяці, я повторювала вголос таблицю множення. А в три роки я нагадала йому таблицю множення і він її повністю відтворив".
А цей випадок трапився у Московській консерваторії. У залі зібралися професори, відомі музиканти, студенти. На сцені за величезним органом зайняв місце чотирирічний Альоша Панов. Він із захопленням видобував із органа акорди, вслухався в них, міняючи регістри. Тривало це три години. Довелося вимкнути орган, що викликало розчарування в хлопчика. Феномен Альоші зацікавив учених-музикантів, філософів, психологів. Зокрема, російський філософ Е.В. Ільєнков тривалий час займався вивченням цього явища. З'ясувалося, що Альоша зростав у оточенні батька й матері. Батько — професійний радіоінженер, мама — медична сестра. Ні з роду батька, ні з роду матері ніхто професійно не займався музикою. Проте батьки любили класичну музику. Батько змонтував радіосистему зі стереофонічним звучанням: ще задовго до народження хлопчика у квартирі звучала музика Баха, Чайковського, Паганіні, Шопена. Щоправда, батько Альоші в ранньому дитинстві навчався в музичній школі, пробував грати на фортепіано. Цей інструмент залишився у квартирі. Народився Альоша. У 1-1,5 року його манеж підсовували до фортепіано, і малюк починав бавитися клавішами. Та згодом батьки помітили, що Альоша відтворює музичні мелодії, які вчора, по завчора лунали з платівок.
Окрім біологічного успадкування і впливу соціальних чинників на розвиток людини, і передусім дитини, значний вплив мас соціальне успадкування. Це поняття ввів російський учений-генетик М.П. Дубінін. Дитина після народження починає активно засвоювати багатство соціального досвіду батьків, усіх, хто її оточує, — мову, звички, особливості поведінки, морально-етичні якості та ін. Тому сутність народного прислів'я "Яблуко від яблуні далеко не котиться" цілком можна пояснити з урахуванням дії соціального успадкування. Вихователям (насамперед батькам) варто дбати про створення оптимального соціального середовища і сприяти розвитку позитивних спадкових задатків дитини.
У цьому плані варто звернути увагу ще на один важливий чинник, який сприяє успішному фізичному, психічному й соціальному розвитку. Це — активна діяльність дитини в різних формах: ігровій, навчально-пізнавальній, трудовій, художній, спортивній та ін. За всієї різноманітності діяльність є внутрішнім психофізичним рушієм активності особистості.
Отже, глибоке розуміння взаємозв'язків і взаємозумовленості біологічних і соціальних чинників уможливлює забезпечення оптимальних умов для виховання людини.
Важливим підґрунтям ефективності навчально-виховного процесу є розуміння та врахування національних і загальнолюдських морально-духовних цінностей. К. Д. Ушинський у статті "Про народність у громадському вихованні", написаній на основі вивчення системи виховання в європейських країнах, наголошував на одній із закономірностей: "У кожного народу своя особлива національна система виховання, а тому запозичення одним народом у іншого виховних систем є неможливим"5. Водночас педагог обстоював думку, що "досвід інших народів у справі виховання є дорогоцінною спадщиною для всіх, але точно в тому ж розумінні, в якому досвід всесвітньої історії належить усім народам"11.
В Україні, як і в інших країнах, історично склалася власна система виховання, що максимально враховує національні риси й самобутність народу. Тривалий час під тиском поневолювачів нею нехтували, підмінювали іншими сумнівними цінностями. Будівництво незалежної, суверенної, демократичної, правової держави закономірно зумовлює необхідність спиратися у справі
5 Ушинський К.Д. Вибрані педагогічні твори: У 2 т. — К.: Ряд. шн„ 1983. — Т. 1. — С. 102. 6 Там само.
виховання на національні й загальнолюдські морально-духовні цінності. Національне виховання, наголошується в Концепції національного виховання, найбільш відповідає потребам відродження України. Воно однаково стосується як українців, так і представників інших народів, що проживають в Україні. Саме принцип етнізації виховного процесу передбачає надання широких можливостей представникам усіх етносів для пізнання своєї історії, традицій, звичаїв, мови, культури, формування національної гідності. Національне виховання — це створена впродовж століть самим народом система поглядів, переконань, ідей, ідеалів, традицій, звичаїв, покликаних формувати світоглядну Я свідомість та ціннісні орієнтації молоді, передавати соціальний ^ досвід, надбання попередніх поколінь.
Разом з тим необхідно спиратися й на загальнолюдські цінності, які також складалися, викристалізовувалися протягом тисячоліть. Це — ідеали добра, правди, краси, справедливості, совісті, людської гідності, гуманізму, свободи, поваги до старших, піднесення культу Матері й Батька та ін.
Систему виховання має спрямовувати відповідна програма. А.С. Макаренко писав: "Я під цілями виховання розумію програму людської особистості, програму людського характеру, причому в поняття характеру я вкладаю весь зміст особистості, тобто і характер зовнішніх проявів, і внутрішньої переконаності, і політичне виховання, і знання, геть усю картину людської особи; я вважаю, що ми, педагоги, повинні мати таку програму людської особи, до якої ми повинні прагнути"7. Така платформа виховання певною мірою проартикульована у Державній національній програмі "Освіта" ("Україна XXI століття"). "Головна мета національного виховання, — зазначається в цьому документі, — набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, формування у молоді незалежно від національної належності особистих рис громадян Української держави, розвиненої духовності, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, екологічної культури".
У цьому ж документі окреслені змістові компоненти програми виховання підростаючого покоління:
формування національної свідомості, любові до рідної
землі, народу, бажання працювати задля розквіту держави, готовності її захищати;
забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваформування високої мовної культури; оволодіння українською мовою;
прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв,
традицій усіх народів, що населяють Україну;
виховання духовної культури особистості; створення умов
для вільного вибору нею світоглядної позиції;
утвердження принципів загальнолюдської моралі: правди,
справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності, інших
доброчинностей;
формування творчої, працелюбної особистості, виховання
цивілізованого господаря;
забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей і молоді, охорони та зміцнення їхнього здоров'я;
виховання поваги до Конституції, законодавства України,
державної символіки;
формування глибокого усвідомлення взаємозв'язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю;
забезпечення високої художньо-естетичної освіченості й
вихованості особистості;
формування екологічної культури людини, гармонії її відносин з природою",
розвиток індивідуальних здібностей і талантів молоді, забезпечення умов самореалізації;
формування у дітей і молоді уміння міжособистісного спілкування та підготовка їх до життя в умовах ринкових відносин.
У Національній доктрині розвитку освіти (2002 р.) також наголошено: "Національне виховання є одним із головних пріоритетів, органічною складовою освіти... Національне виховання спрямовується на залучення громадян до глибинних пластів національної культури і духовності, формування у дітей та молоді національних світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань на основі цінностей вітчизняної та світової культури"8.
Таким чином, національні й загальнолюдські духовні цінності становлять соціальну основу виховання підростаючого покоління. Визначаючи зміст, напрями, форми, методи й засоби освіти та виховання, необхідно зіставляти свої педагогічні наміри із завданнями національного виховання.
Людство на всіх етапах розвитку визначало пріоритетні завдання діяльності. Перше місце тут займала проблема виховання підростаючого покоління. У цьому проглядались і сенс життя, і гордість, і радість кожного батька й матері, окремої громади і суспільства в цілому. Визначалась і мета виховання. Турбувались, щоб молоде покоління було фізично здоровим, морально стійким, духовно багатим, розумним, здатним до активної трудової діяльності, мало розвинене почуття прекрасного. З позицій наукової педагогіки йшлося про всебічний гармонійний розвиток особистості. В єдності й взаємозалежності головних складників цього процесу виділялися наріжні — морально-духовне багатство і працелюбність людини.
У скарбах народної педагогіки багатьох народів, і насамперед українців, знаходимо незаперечні міркування про місце і роль праці в житті людини. Так, прислів'я стверджують: "Гірка праця — солодкий спочинок", "Чесна праця — наше багатство", "Той живе — не горює, хто добре працює", "Щастя не в хмарах ховається, а працею здобувається", "У праці — краса людини", "Землю прикрашає сонце, а людину — праця" та ін. У казках, легендах, думах, піснях народ прославляв культ праці та людей, які його творили.
В афоризмах відомих діячів науки, культури понад усе підносяться праця й людина праці: "Призначення людини — розумна діяльність" (Арістотель), "Постійна праця є закон як мистецтва, так і життя" (О. де Бальзак), "Ручна праця - величезний чинник розумового розвитку дитини" (П.П. Блонський), "Майбутнє віднині належить двом типам людей: людям думки і людям пращ (В. Гюго), "Чим краще добро, тим більшим трудом окопалось, як ровом" (Г. Сковорода), "Вище благо життя - це праця , Праця - єдине доступне дитині на землі і єдине гідне її щастя (К. Ушинський), "Людина працьовита, по-моєму, найщасливіша людина в світі, особливо якщо праця її має таку високу, таку благородну мету" (Т.Г. Шевченко).
Відомі педагоги минулого й сучасності не уявляли собі виховання підростаючого покоління поза працею. Г. Песталоцц . К.Д. Ушинський, А.С. Макаренко, В.О. Сухомлинськии та інші досягали бажаних результатів лише за умови включення вихованців у колективну продуктивну працю.
У статті "Праця в її психологічному і виховному значенні" К.Д. Ушинський писав: "...праця, виходячи від людини на природу, діє зворотно на людину не тільки задоволенням її потреб і розширенням їх кола, але власною своєю, внутрішньою, їй самій властивою силою, незалежно від тих матеріальних цінностей, які вона доставляє. Матеріальні плоди праці становлять людський здобуток; але тільки внутрішня, духовна, животворна сила праці є джерелом людської гідності, а разом з тим і моральності, і щастя"9. І далі: "Саме виховання, якщо воно бажає щастя людині, повинне виховувати її не для щастя, а готувати до праці життя"10.
А.С. Макаренко, присвятивши свою діяльність перевихованню педагогічно занедбаних дітей, навіть правопорушників, віднайшов той педагогічний ключ, який допоміг йому з морально скалічених життям підлітків виховати достойних громадян, — включення дітей у продуктивну працю в системі колективних відносин. Спираючись на власний багаторічний досвід, А.С. Макаренко зробив аксіоматичний висновок: "Правильне <...> виховання не можна собі уявити як виховання нетрудове"11.
Займаючись вихованням дітей у нових соціально-економічних умовах, В.О. Сухомлинський твердо обстоював позиції народної педагогіки й намагався включати вихованців у трудову діяльність: "Виховну місію школи ми вбачаємо в тому, щоб праця увійшла в духовне життя особистості, в життя колективу, щоб захоплення працею уже в роки отроцтва й ранньої юності стало однією з найважливіших якостей людини"12.
У проблемі трудового виховання дітей та юнацтва є ще один важливий аспект. Соціально-психологічне єство людини, а передусім дітей, влаштоване так, що воно прагне до утвердження свого "Я" в колективі на засадах престижності, бажає отримати задоволення від своєї діяльності, відчувати радість. Звідси з'явилося переконання, що найкращий засіб трудового виховання — це цікава праця. Це джерело і радості, і задоволення. Коли лю-
10Ушинський К.Д. Вибрані педагогічні твори- У 2 т — К • Рад. шк., 1983.-Т.1.-С. 107. '"Там само. — С. 113.
11 Макаренко А.С. Твори: В 7 т. — К.: Рад. шк., 1954. — Т. 4. - С. 387.
12 Сухомлинський В.О. Вибрані твори: В 5 т. — К.: Рад. шк., 1976. —Т. 1. — С. 166.
дину позбавляють можливості займатися працею (як фізичною, так і розумовою), а потреба у відчутті задоволення і радості залишається, вона вдається до сурогатних засобів, щоб задовольнити природні потреби. Нині такими засобами стають алкоголь, тю-тюнопаління, наркотики. У цьому одна з головних причин, які породжують негативні вчинки молоді, руйнують моральну сутність особистості.
Не секрет, що сучасна система виховання має однобічний характер. Вона спрямована в основному на розв'язання освітніх завдань. Справа ускладнюється й демографічними чинниками. До цього треба додати й нуклеарні сім'ї, виховання більшості дітеіі в умовах міста. Якщо дітей сільської місцевості з раннього віку залучають до різних видів продуктивної діяльності й компенсують недоліки школи в цьому плані, то в містах умови для включення дітей у систематичну трудову діяльність несприятливі. У підростаючого покоління не формується культ праці. Усе це матиме негативні наслідки для соціально-економічного й духовно-культурного розвитку суспільства.
К.Д. Ушинський свого часу застерігав: "Якби люди винайшли філософський камінь, то біда була б ще не велика: золото перестало б бути монетою. А коли б вони знайшли казковий мішок, з якого вискакує все, чого душа забажає, або винайшли машину, яка цілком заміняє всяку працю людини, одним словом, разом досягли тих результатів, яких досягають техніки й політекономи, то сам розвиток людства зупинився б: розпуста і дикість заволоділи б суспільством, саме суспільство розпалося б, і не одна політекономія (чому вона тоді служила б?) була б викреслена із списку людських знань: зі знищенням необхідності особистої праці історія повинна припинитися"13.1 хоча в словах К.Д. Ушинського можна вбачати деяке перебільшення, та все ж думка педагога, що ґрунтується на глибокому аналізі дійсності, не позбавлена істини.
Роздуми про місце і роль праці в системі виховання дають підстави стверджувати, що порушення чи неврахування закономірностей можуть мати (і мають) негативні наслідки.
У розв'язанні складних завдань виховання підростаючого покоління провідне місце має посідати основний соціальний інститут суспільства — сім'я. Споконвіку сім'я виконувала три
Ушинський К.Д. Праця в її психічному і виховному значенні // Вибрані педагогічні твори: У 2 т. — К.: Рад. шк., 1983. — Т. 1. — С. 106.
провідні функції — репродуктивну, соціальну й економічну. Г.С. Сковорода визначив головні завдання родинного виховання: благо народити, зберегти дитині молоде здоров'я, навчити вдячності. Ще до появи громадських соціальних інститутів, які займалися вихованням дітей, родина уособлювала такий інститут. Народити й виховати дитину — головна функція родини; за це, передусім, шанували й звеличували Батька-Матір. Серед відомих десяти Божих заповідей читаємо: "Шануй свого батька та матір свою, як наказав тобі Господь Бог твій, щоб довгі були твої дні, і щоб було тобі добре на землі, яку Господь Бог твій дає тобі".
Мудрість українського народу щодо сім'ї, родинного виховання, становить третину всього національного паремійного фонду — енциклопедії народного життя. Чільне місце у цьому ряду належить прислів'ям і приказкам: "Сім'я міцна — горе плаче", "Живемо не батьками, помремо не людьми", "Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько", "Яка вода, такий млин, який батько, такий син", "Нема цвіту кращого від маківочки, нема роду милішого від матіночки", "Хто матір забуває, того Бог карає", "Без сім'ї і без роду — хоч з мосту тау воду", "Умів дітей родить, умій і навчить", "Добрі діти — дому вінець, а погані діти — дому кінець", "Любов до батьків — основа усіх доброчинностей" та ін.
Особливе місце у вихованні дітей відводив сім'ї А.С. Макаренко. Це було зумовлено тим, що йому довелося перевиховувати підлітків, яким бракувало сімейного виховання. На проблему родинного виховання педагог-практик дивився із загальнодержавних, загальнонародних позицій. "Виховання дітей, — твердив він, — найважливіша галузь нашого життя. Наші діти — це майбутні громадяни нашої країни і громадяни світу. Вони творитимуть історію. Наші діти — це майбутні батьки і матері, вони також будуть вихователями своїх дітей. Наші діти повинні вирости хорошими громадянами, хорошими батьками і матерями. Але й це — не все; наші діти — це наша старість. Правильне виховання — це наша щаслива старість, погане виховання — це наше майбутнє горе, це — наші сльози, це — наша провина перед іншими людьми, перед усією країною"14.
Думка А.С. Макаренка про важливість родинного виховання не втратила актуальності й на початку XXI століття. Вона ще більш загострилася в час, коли сімейне виховання часто підмінюється громадським. Таким чином порушується пріоритетність родинного виховання, яка складалася тисячоліттями у всіх народів світу. Вилучення з виховної системи або недооцінення родинного виховання веде до руйнування морально-духовних засад нації.
Отже, постає національна, загальнодержавна проблема піднесення системи родинного виховання. У цьому плані слід усвідомлювати причини, які призвели до нехтування діяльністю інституту родинного виховання. По-перше, колишня соціалістична система на перше місце поставила громадське виховання й позбавила родину її природних соціальних функцій. По-друге, у значної частини батьків внаслідок зазначених вище чинників притупилась соціальна відповідальність перед суспільством за виховання дітей. По-третє, молоді люди, які одружуються і мають продовжувати рід людський, виконувати надто важливе і важке завдання — виховувати своїх дітей, не мають належної наукової , підготовки в цьому плані, зокрема з вікової анатомії та фізіології, V психології, педагогіки. По-четверте, переважна частина сучасних родин з причин соціально-економічних труднощів не має достатнього економічного забезпечення, щоб створити оптимальні умови для ефективного виконання своїх провідних функцій. По-п'яте, у загальнодержавній системі соціальної діяльності не підноситься культ родини як такої, засоби масової інформації не здійснюють цілеспрямованих дій, які б сприяли підвищенню соціальної відповідальності батьків за виховання дітей, а також формування їхньої педагогічної культури на засадах національних і загальнолюдських морально-духовних цінностей. Натомість більшість мас-медіа привносять у свідомість людей, а особливо молоді, чужі для нашого етносу тенденції, що стосуються проблем родинного виховання.
Як бачимо, дії, які ослаблюють вирішальну роль родини у вихованні дітей, породжують великі ускладнення у системі формування всебічно розвиненої особистості. Проблема залишається, і суспільство має працювати над її розв'язанням. В.О. Сухомлинський, який глибоко розумів місце і роль сім'ї у вихованні підростаючого покоління, підкреслював, що головне завдання родини й загальноосвітньої школи — підготувати молодих людей так, щоб вони передусім були розумними батьками, здатними достойно виховати своїх дітей.
У системі виховної роботи значне місце належить безпосередній навчальній діяльності. У цьому процесі головна роль відводиться загальноосвітнім навчально-виховним закладам. Насамперед, родина має створювати оптимальні умови для навчальної праці дітей. Головне тут — розуміти магістральні завдання освіти в суспільстві, організовувати навчальний процес, моделювати різні форми і види пізнавальної діяльності людини з урахуванням відповідних закономірностей виховання.
Важливо глибоко розуміти наукову сутність процесу навчання. Необхідно відійти від помилкової позиції, що навчання — це передання знань від викладача до студентів, коли педагог виконує функцію інформатора, а студент — "посудини", яку треба наповнити готовими знаннями. У процесі такого підходу до навчання (а саме він домінував у традиційній школі — загальноосвітній і професійній — протягом попередніх століть) не розв'язувались головні завдання освітньої справи: не забезпечувався інтелектуальний розвиток особистості, вона не оволодівала достатньою мірою методами самостійної пізнавальної діяльності, у молодих людей формувалася споживацька, пасивна психологія. Нині потрібна система, яка б забезпечувала упродовж усього періоду навчання формування активної, фізично й морально сильної особистості. Природа вимагає від людини напруження фізичних та інтелектуальних сил. Якщо орієнтуватися на рівень щастя пасивних людей, для яких праця є легкою, життя безтурботним, то буде знижуватися рівень активності інших членів суспільства. Це може призвести до ослаблення майбутніх поколінь, що суперечить інтересам суспільства в цілому. Треба усвідомлювати сутність наукових засад навчання. Навчання — це двобічний процес діяльності учителя й учнів (на будь-якому рівні освіти), у результаті якого мають розв'язуватися такі завдання: оволодіння знаннями, уміннями й навичками; розвиток інтелектуальних потенцій особистості; формування наукового світогляду; оволодіння методами самостійної пізнавальної діяльності. При цьому варто усвідомлювати функції, відповідно до яких мають діяти учасники цього процесу. Педагог має виконувати насамперед функцію організатора пізнавальної діяльності, а учні — функцію діяльних особистостей в оволодінні знаннями.
Педагогіка як наука у процесі свого розвитку ґрунтується на певних наукових постулатах. Оскільки об'єктом дослідження педагогіки є людина, то важливо враховувати закономірності, які лежать в основі анатомо-фізіологічного, психічного й соціального розвитку особистості з урахуванням її вікових та індивідуальних особливостей.
Разом з тим педагогіка і педагогічна діяльність є мистецтвом. Але й мистецька діяльність має відбуватися в рамках певних закономірностей, зважаючи на соціальне замовлення щодо виховання молоді.
У педагогічній діяльності при розв'язанні будь-яких питань навчання, освіти і виховання треба оберігати себе від дій, які ґрунтуються лише на інтуїції, здогадках, почуттєвих порухах. Лише знання закономірностей навчально-виховної роботи є запорукою успіху.
Дата добавления: 2016-01-29; просмотров: 666;