У 1054 р. офіційно відбулася схизма – церковний розкол, коли керівники православної та католицької церкви наложили один на одного анафему (церковне прокляття).
· | · Західне християнство | · Східне християнство |
· Центр | · м. Рим | · м. Константинополь |
· · Назва | · · Католицизм(вселенська церква) | · · Православ’я (правильна церква) |
· | · Папа римський Кардинали · Єпископи (архієпископи) · Священики · Папа римський, кардинали та єпископи – вище духовенство. · | · Патріарх Митрополити · Єпископи (архієпископи) · Священики · Православна церква має декілька рівноправних незалежних патріархів, серед яких «найпершим» (вселенським) вважається Константинопольський патріарх · |
|
·протистоянням двох основних течій у християнстві — католицизму та православ’я; |
·впливами Реформації та Контрреформації; |
·прагненням правлячих кіл Речі Посполитої ополячити та Окатоличити населення шляхом дискримінаційної політики щодо православної церкви. Це проявилося в застосуванні так званогоправа патронату (право подавання): польські королі, порушуючи принципи виборності церковних ієрархів, призначали на посади архімандритів (настоятелів монастирів) та єпископів світських осіб, роздавали духовні посади за гроші; магнати (великі землевласники) та шляхта мали прав)о власності на засновані на їхніх землях православні церкви та монастирі (могли продавати, дарувати, здавати в оренду), також призначали священиків, часто всупереч уподобанням місцевої громади. |
У 1458 р. відбувається відокремлення Київської митрополії від Московської. Після завоювання турками-мусульманами Візантії (у 1453 р.) і перетворення м. Константинополь на м. Стамбул, Московська митрополія перетворюється на Московський патріархат. Московське князівство було єдиною незалежною православною країною. Проте Київська митрополія залишалась складовою частиною Константинопольського патріархату.
Складнощі релігійного життя в Україні полягали в тому, що українці були православними, а поляки та литовці – католиками. Оскільки поляки панували на українських землях, вони намагалися нав’язати католицизм українцям, які чинили цьому опір.
Із приходом польської шляхти відбуваються значні національні й релігійні зміни. Частина українських дворян денаціоналізується й у результаті політики католицького духовенства переходить у католицтво.
Православна церква переживала глибоку кризу: зменшилась чисельність освіченого духовенства, скоротились земельні церковні володіння.Перейшовши до католицизму (це давало можливість зайняти державні посади, зберегти земельні володіння), представники 40 православних магнатських родів залишили церкву без матеріальної та фінансової підтримки. Православні храми часто грабувалися або просто закривалися.
Прагненням частини православного духовенства (митрополит Михайло Рогоза, єпископи Іпатій Потій, Кирило Терлецький) та православних магнатів (князь Костянтин Острозький) досягти компромісу з польською владою та подолати кризу православної церкви шляхом укладання церковної унії та утворення нової церкви.
Під впливом реформаційних ідей було створено Пересопницьке Євангеліє (1556-1561) – перший переклад Євангелія на українську мову. На Пересопницькому Євангеліє сучасні українські президенти складають присягу. Також реформаційні ідеї сприяли контролю братств за православним духовенством
Дата добавления: 2015-12-10; просмотров: 751;