Ручні маніпулятори.
Маніпулятори - пристрої введення, які забезпечують зручний спосіб спілкування користувача з комп’ютером. До маніпуляторів відносяться: миша, трекбол (кульковий маніпулятор), тачпед, джойстик, графічний планшет, світлове перо, чутливий (інтерактивний) екран, інтерактивна дошка та ін.
Ручні маніпулятори призначені для переміщення курсору в задану точку екрана та для виконання інших дій. Звичайно це можна виконати і за допомогою клавіш управління курсором та клавіші ENTER. Але якщо потрібно переміщувати курсор часто і на значні відстані, то робити це ефективніше за допомогою ручних маніпуляторів.
Миша - це пристрої з двома або с трьома кнопками (звичайно використовують тільки дві кнопки). Під мишу бажано підкладати спеціальний килимок. Переміщенням миші по поверхні килимка призводить до переміщення курсору миші на екрані дисплея. Курсор миші в текстовому режимі екрана звичайно має вигляд прямокутника, а в графічному режимі – похилої стрілки.
Трекбол. Маніпулятор схожий на перевернуту мишу. Датчики руху розміщуються не знизу, а зверху маніпулятора. В трекболі (англ. trek - переміщення, ball - куля, м'яч) переміщується не сам маніпулятор, а долоня або вказівний палець обертає кулю. В іншому цей пристрій нічим не відрізняється від маніпулятора миша, тільки більша куля дає змогу точніше визначати позицію вказівника на екрані. Може вбудовуватись в клавіатуру.
Маніпулятор тачпед. У портативних комп'ютерах широко використовуються маніпулятори типу тачпед (англ. touch - дотик, pad - площадка, подушечка). Переміщення пальця по поверхні цієї площадки дає змогу керувати переміщенням вказівника на екрані монітора. Одноразове короткочасне натиснення на поверхню тачпеда аналогічне одноразовому натисненню на ліву кнопку миші, а подвійне натиснення - подвійному натисненню на ліву клавішу миші. Ліва і права клавіші тачпеда працюють як відповідні клавіші миші. Принцип дії тачпеда базується на відслідковуванні зміни електричних властивостей матеріалу площадки в точці дотику до неї пальця людини.
Джойстик (англ. joystick - ручка керування) використовується в ігрових програмах і комп'ютерних тренажерах. Він має основну ручку, зміна нахилу якої приводить до зміни положення об'єктів на екрані. В сучасних джойстиках враховується не тільки кут нахилу, а й швидкість зміни положення. Вони додатково можуть оснащуватися рядом кнопок.
Виготовляються джойстики різних моделей і залежно від видів комп'ютерних ігор або тренажерів, для яких вони призначені, можуть мати вигляд штурвала літака, руля автомобіля в комплекті з педалями, площини з набором кнопок (Game Pad)та ін.
Графічний планшет (дігітайзер) дозволяє створювати графічні зображення на екрані дисплея, як на аркуші паперу. Для цього досить скористатись спеціальним пером (стилусом) і зробити малюнок на плоскій поверхні планшету, що нагадує грифельну дошку: малюнок буде негайно відтворений на екрані.
Графічний планшет складається з двох основних частин - основи з чутливою поверхнею і спеціального комп'ютерного олівця - стилуса.
Принцип дії графічного планшета базується на фіксації місцезнаходження стилуса за допомогою вбудованої в основу металевої сітки з поперечних і повздовжніх провідників. При підведенні стилуса до поверхні змінюються електричні характеристики основи в точці дотику. Визначаються координати точки дотику, і при переміщенні стилуса в спеціальних графічних програмах на екрані малюється лінія. Більшість графічних планшетів відслідковують не тільки переміщення стилуса, а й силу натиснення, що дає змогу отримувати лінії різної товщини.
Є графічні планшети з електростатичним і електромагнітним принципом дії. Основною характеристикою графічних планшетів є точність позиціювання стилуса, яка варіюється в межах від 0,1 до 0,75 мм.
Світлове перо – цей пристрій нагадує звичайне перо з світлочутливим детектором на його кінчику. Якщо торкнутися таким пером до екрану дисплея, то на екрані з’явиться система прямокутних координат з початком в точці дотику. Якщо торкатися пером до екрана в різних точках або переміщувати перо по поверхні екрана, то можна малювати або писати, як на папері.
Чутливий (інтерактивний) екран. При роботі з таким екраном уведення даних і команд здійснюється дотиком пальця або спеціального вказівника - стилуса (лат. stylus - стержень для письма), до певних ділянок поверхні екрана. Екран «відчуває», в якому місці відбувся дотик, і передає відповідний сигнал комп'ютеру. Найбільшого поширення чутливі екрани набули в довідникових пристроях туристичних фірм, міського і міжміського транспорту, в банкоматах, кишенькових персональних комп'ютерах.
Інтерактивна дошка. Інтерактивна дошка використовується при проведенні навчальних занять, ділових семінарів, презентацій, конференцій. При роботі з цим пристроєм зображення з комп'ютера за допомогою мультимедійного проектора проектується на поверхню спеціальної дошки. Інтерактивна дошка дає змогу робити помітки в зображенні, що проектується на її поверхню, малювати схеми, зберігати внесені зміни у файлах, керувати роботою програм та ін.
Принцип дії інтерактивних дощок базується на відслідковуванні зміни положення руки користувача або спеціального маркера.
Основними характеристиками інтерактивних дощок є точність установлення координат маркера або руки, а також швидкість реагування на керуючі команди.
3.3 Сканер.
Для введення графічних даних укомп'ютер використовуються сканери (англ. Scanner - той, що відслідковує). Малюнок, фотографія або інший документ освітлюється напрямленим потоком світла. Спеціальний пристрій аналізує інтенсивність та колір відбитого світла і перетворює ці дані в двійковий код, який є електронною копією зображення.
Сканери поділяють на ручніі настільні.
Ручні сканеримають малі габарити і зручні для введення невеликих за розмірами зображень і фрагментів тексту. При скануванні об'єкт залишається нерухомим, а переміщають сам сканер. Такі типи сканерів широко використовуються з портативними комп'ютерами (ноутбуками), в магазинах для сканування штрих-кодів, наклеєних на товари тощо.
Серед настільнихсканерів найпоширеніші планшетні. У них об'єкт, що сканується, нерухомо розміщується на спеціальному склі. Сканування відбувається під часавтоматичного переміщення механізму зчитування.
Крім планшетних, є настільні сканери роликові, в яких об'єкт сканування протягується відносно нерухомого механізму зчитування.
Основними властивостями сканерів є:
· максимальний розмір зображення, з яким може працювати сканер; для найпоширеніших сканерів він становить 210X 297 мм (формат А4);
· роздільна здатність - здатність відтворити певну кількість точок наодин дюйм зображення. Для сучасних побутових сканерів її максимальне значення становить 2400 точок на дюйм;
· кількість відтінків кольорів, що може відтворити пристрій. У найпростішому випадку їх два - чорний і білий. Сучасні пристрої відтворюють більше 16 млн відтінків кольорів.
Дата добавления: 2015-09-11; просмотров: 4479;